Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 FB Silver säljes
1, 2, 3 ... 39, 40, 41   >>
18 besök senaste veckan (234298 totalt)
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Projekt tråd av min reservdelsbil.

Det är en Mazda RX 7 -82.ans med en 1,1l Wankel motor. USA importare med Kalifornia spec. där av 99 hk i maskinen. Bilen kom till Sverige i mitten av 90 talet och blev undanställd i en "lada". Mitten av 2000 så kom den fram och man började att fixa lite med bilen, bla. en ny lack las på. Sen gick nog luften ur och dåvarande ägare sålde den till mig. Jag köpte den främst för att ha resevkaross/rotorsidohus till race objektet. Bilen var/är i ett riktigt bra skick, helt rostfri, och undertiden som "rejsern" byggs kunde jag åka till och från jobbet i den. ööö vad händer... jo.

Nu använder jag den även i att gasa runt på lokala SS träffar här uppe i norr. Tar mer än gärna ut den på kvällen och sladdar runt i någon rondell, eller på någon kurvig alsfalt/grusväg. Med andra ord har j-v kul till en billig peng.

Nå vad har jag hitintills gjort, nästan ingenting. Servis, KN filter och i projekt budget väghållning har jag:

1. Kört med urdubbade vinterdäck blev medbjuden till lite SS åkande. 1.42.00 var bästa tid med gamla 175.or. Det lät mest skriii skriee om min bil.

2. Moddat nav centrum att passa 4/108 fälgar och några 195/60 gatdäck, sitter org 4x110 i bultmönster.
Tog även tillfälle att ändra det som gick att ändar för bättre väghållning dvs. vebo sänkning. Ändrade balansen till lite "baktung". Tog bort bakre krängare. Och lite tå ut fram. bästa tid på SS blev nu 1.32.20

3. Har monterat R-däck Toyo 888 och justera höjden lite mer på bilen och ändra topplagringen med mer neg. vinklar på caster och camber samt lite tåut.

4. For och vägde bilen. 1020kg utan förare och näst intill tom tank. Tyckte att den väger på tok för mkt. Lättning utfördes bakom plasten på stötfångarna och platsen skruvadesfast med alu fästen direkt i karossen. Började även plocka bort lös ljudiso. som låg under paneler och mattor. Innertaket togs även bort, blev riktigt snyggt taket är lackat på insidan. Panelerna skruvades åter så inredningen ser intakt ut förutom innertaket. For och vägde igen och cirka 40kg borta och bilen under 1000kg. Balansen på bilen är nära nog 50/50 orginal. Nu är den lite framtung. Efter modifieringarna kom bilen ner i tid på samma SS-bana till 1.31.05


Lättningen fortsätter... Och på sikt måste jag nog göra mer... då jag skulle vilja köra lite Roadsport (C)och kanske kan jag göra det nästa sommar. Återkommer med uppdateringar.

_________________
Rikard Niva
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Kul och se! I med PP-motorn och visa var skåpet ska stå i SS-banan

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Införskaffade en 85.as rx-7a. Ska ta framvagn och bakaxel från den. Axlarna har större bromsar och bakaxeln har diffbroms. Vilket 81.an inte har.

Ang operation lättning är jag nere på 930kg. För att vara en liten bil är den regält tung, så det blir till att jobba vidare. Nu blir det med rondell och tigersåg

Någon som är sugen på att köpa "Guld", den får "Silvers axlar" när jag är klar.

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Då har bytet av axlar börjat . 2h tog det att ta bort fjäderbenen på Guld, mycket fastrostat och inget vill jag ju förstöra. Skillnaden är enorm mot Silver där det tog 20min att göra samma operation.

Något som är intressant är placeringen av bromsrörsdelningen. I Guld sitter den på traditionell plats inne i hjulhuset, utsatt för div. skit, och på Silver är delningen innanför skärmen i motorrummet, utan en massa vägsmuts mm. Gissa vilken som lossnade lättast?


Gulds ben är inte så fräscha om man jämför med Silver. Men så är skiljanden ganska stor på tidigare levnadesplatser Kaliforniens öken och Norrlands klimat mot Sydsvenskt (rost) landskap.


Även om jag inte tror att det går fortare, vill jag pusta till "ny" delarna lite. Så det blev till att blästra och måla lite i går kväll.



Coolt med org. bromsskylning det är race, speciellt som det är original. Blir att komplettera med en kylslangsanslutning.

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Puh, två sena kvällar i rad (22.30 till 00.30) men nu är Silver framvagnen modifierad med delar från Guld. F-n vad det "rost" tid det tog. Fick även elflläkten monterad.

Har tyvärr inte några 15" i 4x114.3 så det blir inledningsvis att åka 215/40-17 fram och 225/40-17 bak.
Undrar om 1,1l maskinen orkar dra runt dessa "skovlar"... kan bli tungt!

Någon som vilar på 15" i 7-8"???

Sen har jag beställt små mc.lysen fram, hoppas på dem till veckan. Bra pris 295.-/uppsättning.
Nej de är inte e.märkta. Men de är lätta

Har även "fikat" på Hawk belägg och nya just.dämpare och hårdare fjädrar. Beställt är även lexan till sidorutor och bakrutan. För 1,1l maskinen är headers + system pågång. Om allt går som det ska hämtas det till helgen.

I morgon kväll startar projekt bakaxel. Blir bara ett byte. Hinner nu att modifiera upphängningen från fyrlink till trelänk, vilket var tänkt från början. Hoppas att det inte är så mkt rost på bultarna >
//Rikard

_________________
Rikard Niva
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



KÄMPA PÅ!!!
Så det kommer nån cool FB/SA ut på gatorna/banorna och leker!

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Niva skrev:
Puh, två sena kvällar i rad (22.30 till 00.30) men nu är Silver framvagnen modifierad med delar från Guld. F-n vad det "rost" tid det tog. Fick även elflläkten monterad.

Har tyvärr inte några 15" i 4x114.3 så det blir inledningsvis att åka 215/40-17 fram och 225/40-17 bak.
Undrar om 1,1l maskinen orkar dra runt dessa "skovlar"... kan bli tungt!

Någon som vilar på 15" i 7-8"???

Sen har jag beställt små mc.lysen fram, hoppas på dem till veckan. Bra pris 295.-/uppsättning.
Nej de är inte e.märkta. Men de är lätta

Har även "fikat" på Hawk belägg och nya just.dämpare och hårdare fjädrar. Beställt är även lexan till sidorutor och bakrutan. För 1,1l maskinen är headers + system pågång. Om allt går som det ska hämtas det till helgen.

I morgon kväll startar projekt bakaxel. Blir bara ett byte. Hinner nu att modifiera upphängningen från fyrlink till trelänk, vilket var tänkt från början. Hoppas att det inte är så mkt rost på bultarna >
//Rikard


Glöm inte "skopet".

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Lennart skrev:

Glöm inte "skopet".


Scoop, var? shh det är ju det som är de "hemliga vapnet"! thumbs up
Fortsättning följer

_________________
Rikard Niva
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Niva skrev:
Lennart skrev:

Glöm inte "skopet".


Scoop, var? shh det är ju det som är de "hemliga vapnet"! thumbs up
Fortsättning följer


thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Det går framåt!

Scoop? Bluäh!
Jag ska börja så smått att modifiera min nu. Något scoop blir det inte, har ganska så gott om utrymme i mitt motorrum så hål i huven behövs ej.

De plåtar som sitter framför kylaren är högintressanta för mitt vidkommande. På höger sida sitter expansionskärlet, detta ska jag flytta och på dess ursprungliga plats ska jag ta upp ett schysst hål. Fast eftersom jag är så rädd om bilen så kommer jag ta plåt från annan sjua och slakta till lite. Tänkte med detta hämta svalare luft utanför motorrummet och en god slang upp till luftrenaren.

Har lagt undan en hel del pengar så ett RACING BEAT avgassystem känns inte alltför avlägset.
Sedan var det byta till en elktrisk kylfläkt och koppla bort avgasreningen. Testade att ta bort remmen för luftpump och bilen blev märkbart piggare och effekten håller i mycket längre. Tyvärr är motorn original så att varva en bra bit in på det röda för att motorn plötsligt ber om det är förkastligt. Men vad f*n, behöver inte köra som en idiot, det är ju max 120 på svenska vägar;)

Herr Niva, siktar du på trim senare eller du nöjer dig med usa-specad motor?

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
combat skrev:
Det går framåt!
Herr Niva, siktar du på trim senare eller du nöjer dig med usa-specad motor?

Herr, man tackar har även hört skit gubbe

Ljudtrim i första hand med RB-sys. Kompar med viktmålet 850kg vilket nu är fullt möjligt. Gissar att jag nu ligger på under 900 och har fönster kvar. Så det är blir nog ingen RS

om, en gång till, om! jag har tid över blir det en test på bilsport raktframåk den 6/6 i Piteå. Men då med PP gamlingen. Just nu har jag inte tillstånd från tanten. Måste gå till kökbords förhandling om skruvar tid.

Sen fick jag drivrems haveri på cittran när jag idag skulle ta en tripp (t o r) till huvudbyn i detta land för att hämta div race pryla (som jag skrev ovan). Skjuter på trippen 14 dagar så... shit happens!

Ang. skop så gillar jag NACA ducts. Blir kanske ett sånt. Har även tänkt din tanke och kanske det så. vi får se. Konstruerar i bara farten

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Dags för lite uppdatering. Tyvärr kan jag bara konstatera att mina planer att delta på EDPS Piteå till helgen inte blir av. Har för lite tid och saknar de rätta grejerna. Hur som det är ju inte "rattlås" som är mitt huvudintresse, utan när det svänger, även om det hade varit skoj att gasa. Projekt bakaxel :

Rost i en omfattning, vilket tog en enormtid. Efter att jag tvättade fann jag denna dekal. Här ska ritas dubbla gummi spår


Tvättad blästrad, slipad och målad. Nu känns det bättre att sätta upp den


Stålomspunnet från Dunlop Hiflex, slangen är skyddad med ett plashölje. Hoppas på en ökad känsla i bromspedalen.


Lite bling bling med 17" De väger 20.3kg mot 15" med 888 på 19kg. Så det är åt fel håll. Men jag har inget annat att för tillfället sätta på. För framtiden är det lättavikts 15" som ska på.


Rejsa folk vad säger ni om:
7,5x17" et 42 med 215/40-17 vikt 20,3kg Race eller Bling?
och visst ska det sänkas lite till!?

_________________
Rikard Niva
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15486



Fin bil.

Men guld asså Första gången jag ser en japansk Woodie

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
bear_poo
Ingarö
Här sen Mar 2006
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


oj vad du har jobbat på, sist jag såg den bilen var det ju urdubbat!

// Per

_________________
Per Larsson

Bygge i garaget, kanske med en wankel?
Jensen FF på gång
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Nikel skrev:
Fin bil.

Men guld asså Första gången jag ser en japansk Woodie

Tackar och du vet ju japsen kopierar, tror det är "red wood"

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
bear_poo skrev:
oj vad du har jobbat på, sist jag såg den bilen var det ju urdubbat!

// Per

Urdubbat var kanon roligt, matchade effekten bra med och inspirerande körning (brett)
Blev även ett litet vägval huruvida man skulle satsa några spänn på "rejs reservbilen" och göra något av den när man kom iväg på lite racerträffar. Sen var det ju hur kul som helst att matcha betydligt värre bilar med vanliga däck och då växer ju de berömda hornen... där är man nu. Hur avlad är man egentligen

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Funderingar på vilken storlek på länklager som jag ska ha

I framvagnen. på en bärarmen det inre gummifästen tas bort och ersätts med länklager. Idag är det en m10bult som håller allt. Känns lite tunt!? Kanske en M12 eller M14?

Bak sitter det M14 bultar idag. Nu ändrar jag även 4 länken till en 3 länk, ett mittre övre stag. Räcker det att sätta ett M16 länklager med tillhörande bult?

Sen hade jag tänkt sätta ett diagonalrör för sidostabilitet på bakvagn, från vänstra änden av bakaxeln till högra sidan på karossen. Kan M14 länklager räcka?

Bilen ligger i vikt ca 500kg fram och 400kg bak

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Fortsättning på projekt bakaxel.
Måste skryta på Silver, hon är så enkel att skruva på. Allt lossnar med ett litet klick sen är det bara med fingrarna 1h att plocka ner bakaxeln, ända missödet var när jag skulle montera ur 1.a handbromsvajern och inte såg en låsning i chassit. Tog en sådär 15min extra pga. missen.
Före

Sen en bild på org 4-länk och exentriskt wattlänk, race eller ur.!

Provade lite "kärvning" och det är regält mycket gummi när man rör bakaxeln upp och ner.
Blir nog bra med en annan geometri och länklager. Har tänkt att behålla gummit på nedre stagen.

_________________
Rikard Niva
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Kommer du och kör lite konbana i Fällfors 13/6 då? Vi behöver wankelsång!

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
therealpinto skrev:
Kommer du och kör lite konbana i Fällfors 13/6 då? Vi behöver wankelsång!

/Gustaf

Tyvärr, hade mer än gärna stämt upp i rotor duett. Men jag måste fara på jobb i huvudbyn.

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Tog och vägde ofjädrad vikt i kväll och skickade in en förfrågan av fjäder hårdhet, här på rejsa.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57405

Hoppas på hjälp i ämnet. thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Rikard Niva
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 FB Silver säljes
1, 2, 3 ... 39, 40, 41   >>
18 besök senaste veckan (234298 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande