Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra MKIII -90, glid och track | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (15162 totalt) |
Renovering av en Supra mk3.
Bilen var ej körbar när jag köpte den, fattades en hel del för att få den körklar eller rullandes för den delen. Jag kommer i första steg göra den körbar, jag kommer fixa några saker samtidigt men jag kommer inte göra några egna fullösningar bara för få den körbar. Jag vill gärna se att allt blir både rätt och snyggt när jag gör något. det blir allt från hemma gjorda delar samt förfina de som finns. en hel del blästras/slipas och pulverlackas. Jag drar mig för att montera eller jobba med gamla rostiga skruvar och bultar, lägger hellre pengar på nya. Bor hyfsat nära Mantorp så givetvis är det där jag vill ha den tillslut. Jag är tyvärr dyslektiker så blir mer bilder än text Bilden är tagen av förra ägaren när den rullade vilket var ett tag sen. _________________ Daniel Berg |
||
Köpte bilen runt jul men tänkte kasta upp lite bilder på vad som hänt sen dess.
Inhandlat bakre avgassystemet 3" Monterat solonoid så jag kan öppna bakluckan sen Svetsade dit en extra mutter så jag kan ha ett stag till Turbon, vill avlasta vikten från grenröret Håller på med nya kylen och fixar fläktarna men mera, blästrar och pulverlackar det mesta sen på med nya rostfria bultar behövde något som håller intercooler men vill ändå få bort lite vibrationer, jag svarvade ner några puckar och gjorde tillfälliga metallbitar som håller det hela på plats _________________ Daniel Berg |
||
Nu har jag snart allt för montera oljesystemet klart.
Radiatorn är redan på plats, var tvungen att flytta filtret så jag inte slår i grenröret. Lite delar för få allt på plats. muttern till sandwichplattan fick inte riktigt bra fäste så jag svarvade bort en liten bit så den får fler gängor i godset. _________________ Daniel Berg |
||
Kul det där med mutter till sandwich jag minns att jag fick göra samma sak på min mk3
Riktigt sköna bilar. Jag körde strax under 350 häst i min "bpu" första året och riktigt skön bil då _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Japp från norrköping jag med, nej den bilen sålde jag typ 2010eller nått sånt.
Bänkade den hos nordic några ggr när dem hade rotortest nere på risängen faktiskt. Men skaffade mig en del kunskap om 7m motorn under dem åren jag höll på så du får gärna fråga om hjälp å så. Den funkade som sagt med runt 350 motorhäst bpu. Ska du med köra bpu eller andra komponenter och nytt styrsytem turbo osv?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
kommer nog försöka starta den med originalboxen. i steg 1 är det nytt avgas ny turbo som är de stora delarna. steg 2 blir nytt sprut, nytt soppa system m.m
Jag känner mig vuxen för jag vill uppgradera bromsar och säkerhet innan jag börjar krama ur hp Ställer gärna frågor framåt om jag kör fast. _________________ Daniel Berg |
||
inte hänt jätte mycket i helgen. monterat nya skivor och klossar fram och monterat tillbaka inredning efter dragit om batteriet till skuffen med 50mm2.
Tycker överlag att det såg fint ut runt bromsarna bortsett från smuts då. _________________ Daniel Berg |
||
Kul med en mk3a i stan, hade en för många år sen och planen är att köpa en ny nu snart när jag sålt av lite annat skräp (:
Jag körde med ca 500hk på original bottendel, jäkla fin motor så länge man vet vilka svagheter som finns och motverkar dem. Så hojta till om det är något speciellt du undrar om bil/motor! Knotan var välkänd inom suprakretsarna på den tiden med sin supra med både kompressor och turbo :P _________________ Joel Jonsson |
||
Om du nu inte tänkte på det så är det ett "måste" att köpa "riktiga" bromsbelägg på dessa bilar. Dem är rätt tunga jämnfört med orginal bromsars dimenaionering.
Jag körde std skivor och racebelägg. Typ en 2 uppsättningar skivor +belägg per säsong gick åt fram för min del. Jag beställde en låda om 4 i taget från usa blev billigaste lösning. Vid ett tillfälle köpte jag mekonomens "mintex" vilket resulterade att jag höll på att skrota bilen efter en halvpanik inbromsning på e4 på väg till mantorp _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
det var ett tag sen jag skrev, det var ett tag sen jag gjorde något på bilen alls faktiskt. har inte riktigt haft motivationen. att lusten har varit borta beror inte på bilen utan snarare livet i sig
Vi har hunnit varva 2 magsjukor genom hela familjen så alla har varit ganska slutkörda här hemma. men nu när våren är på ingång så växer lusten igen. trots magsjuka har man ju lyckats köpa lite mer saker på nätet i alla fall. nya säkringshållare har kommit så elen är snart klar med batteriflytten. fått ny bränsleregulator samt massa annat smått och gott. kommer försöka få till lite mekande igen nu när alla verkar vara friska _________________ Daniel Berg |
||
Bra att veta. Uppgradering av bromsar är nästa steg så fort jag vet att allt i maskinen fungerar. _________________ Daniel Berg |
||
fin helg betyder lite mer tid till bilen smile passade på att vårstäda runt och i bilen.
Frambromsar är klara, Snart är allt kring ic klart. håller på att koppla in lite elprylar så som spridare m.m _________________ Daniel Berg |
||
i väntan på lite olika delar har jag mest varit lite här och där, inte tagit så mycket bilder de senaste veckorna då inget blivit klart, fattas nån koppling här och nån slang där och så vidare. ska försöka ta lite "onödiga" bilder ändå så ni ser vad som händer i alla fall.
Just nu håller jag på med stammen för få lite ordning innan den nya ecu:n kommer, bör få kablar och kontakter kommande vecka om jag har tur. håller på att svetsa downpipe nu också så jag har snart några klara delar att visa igen _________________ Daniel Berg |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra MKIII -90, glid och track | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (15162 totalt) |