|
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848
Trådstartare

24 Jan 2003 08:22
Här på forumet verkar det vara dessa bilar som gäller.
Vilken ska man satsa på?
_________________ /Andreas Karlsson
Camaro V8TC
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956

24 Jan 2003 08:37
Jag tycker synd om dej, såna delikata bekymmer
När du en gång, långt fram i tiden, sitter med dom andra gubbarna på hemmet och ljuger om vilka bilar man haft, tror jag att det är bättre klang i ordet 'Porsche'.
om man nu inte kan avgöra det på något annat...
JohanR
_________________ Johan Rådlund
|
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31

24 Jan 2003 08:46
Att jämföra en M3E30 med en 944 turbo S är inte riktigt rätt, jag tycker dom spelar i olika divisioner. Prestandamässigt så är en 944 turbo S mer rätt att jämföra med en 286 hk M3 och chippar du Porschen  kan du jämföra den med en 321 hk M3. Men om du nödvändigtvis måste välja mellan dom så går Porschen naturligtvis bättre  , den har 250 hk och 350 Nm  och stor potential att få mer sprutt i, 50-50 viktfördelning och väger ungefär lika mycket som M3. Bromsarna behöver vi nog inte ens nämna. Höll nästan på att glömma att 944:an har 40% diffbroms, hjälper väl främst vid starter men man kan ju ha lite roligt uppe i hastighet också. Vilken/vilka M3or har diffbroms och hur stor?Det kostar dock förmodligen mer att äga Porschen.
Jag kanske ska nämna att jag själv har en 944 turbo - 90 och inte provkört en M3E30 men siffrorna talar dock sitt tydliga språk. Go Porsche
_________________ Mvh. Niclas
|
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637

24 Jan 2003 09:25
Hej!
Eftersom jag har en av varje så får jag väl uttala mig i frågan:
Köp en Porsche för guds skull!
Allt är bättre, förutom baksätet.
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121

24 Jan 2003 10:35
FredrikÅ skrev: | Hej!
Eftersom jag har en av varje så får jag väl uttala mig i frågan:
Köp en Porsche för guds skull!
Allt är bättre, förutom baksätet. |
Men är jämförelsen med en Turbo Cup rättvis?
|
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370

24 Jan 2003 10:42
Köp en 911!
_________________ Mårten Olsson
PCS 7003
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

24 Jan 2003 10:56
Morty skrev: | Köp en 911!  |
Eftersom jag har en 911 och har haft en 944 turbo så kan jag väl få uttala mig om dom?
Vid ett försök att göra en objektiv jämförelse så vinner 944:an klart, bättre att lasta i, modernare konstruktion, bättre bromsar, mer hästar, komfortablare, bättre att lasta i etc etc. Jämförelsen gällar alltså bilar i ungefär samma prishärad.
Stoppar man in andra saker oxo; som upplevelse, utseende, ljud, att 911 är en legend på sitt sätt - så blir valet genast mycket svårare!
Dessutom tycker jag att M3E30 verkar rätt kul det oxo
_________________ Pär Hylander
|
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370

24 Jan 2003 11:35
Det var bara, som du indikerade, hjärtat som talade...både 944:an och BMW:n är ju mycket fina bilar!
_________________ Mårten Olsson
PCS 7003
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550

24 Jan 2003 11:46
Berätta för en som inte vet...........vad är det fär skilnad på motor i 944 och 968.......???
|
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271

24 Jan 2003 12:50
944: Från början 2,5 liter 163 hk, kom senare som 944 S med 4-ventilteknik och 190 hk och slutligen som S2 med 211 hk i en 2,7 liters.
944 Turbo hade från början 220 hk och blev senare 944 Turbo S och gav då 250 hk. Bägge dessa tror jag var 8-ventilare på 2,5 liter.
968 hade en 3,0 liters fyra (världens största fyra?) och pumpade ur sig 240 hk som bäst.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

24 Jan 2003 12:56
Micke Holmström skrev: | 944: Från början 2,5 liter 163 hk, kom senare som 944 S med 4-ventilteknik och 190 hk och slutligen som S2 med 211 hk i en 2,7 liters.
944 Turbo hade från början 220 hk och blev senare 944 Turbo S och gav då 250 hk. Bägge dessa tror jag var 8-ventilare på 2,5 liter.
968 hade en 3,0 liters fyra (världens största fyra?) och pumpade ur sig 240 hk som bäst. |
Hr B-W Hylander rättar
944S 16V 2,7 liter
944S2 16V 3,0 liter
Skillanden på 944S2 och 968 är att dom har olika sorters luftmätare, kommer ej ihåg vilken som har vilken. Sen *tror* jag att 968 har varibla kamaxlar.
_________________ Pär Hylander
|
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271

24 Jan 2003 13:05
Så var det ja.
Grejar du Kadettens och Astrans motoralternativ?
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241
_________________ Pär Hylander
|
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637

24 Jan 2003 13:21
johann skrev: |
Men är jämförelsen med en Turbo Cup rättvis? |
Jarå, Turbo Cupen är inte sååå speciell och motsvaras ganska väl av en vanlig
944 Turbo S. Där har M3-an, i min mening, inte en chans. Det är inte ens nära, tyvärr.
Jag (och många andra) tycker i och för sig att M3-an är väldigt charmig, medan 944-ans image är på bottennivå.
Kan man däremot ta kommentarerna om Passat-Porsche så är 944 Turbo ett nästan oslagbart alternativ under 150 tusen.
|
Peter Eklöf
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647

24 Jan 2003 13:52
|
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271

24 Jan 2003 15:04
Är det någon som kan prisbilden för de olika 944orna resp M3E30?
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121

24 Jan 2003 15:33
FredrikÅ skrev: | johann skrev: |
Men är jämförelsen med en Turbo Cup rättvis? |
Jarå, Turbo Cupen är inte sååå speciell och motsvaras ganska väl av en vanlig
944 Turbo S. Där har M3-an, i min mening, inte en chans. Det är inte ens nära, tyvärr.
Jag (och många andra) tycker i och för sig att M3-an är väldigt charmig, medan 944-ans image är på bottennivå.
Kan man däremot ta kommentarerna om Passat-Porsche så är 944 Turbo ett nästan oslagbart alternativ under 150 tusen. |
Jag antar att du tänker på en 944 Turbo S med M030-chassi eller vad det heter? om man jämför den med en Sport Evo med grupp N-fjädring då?
|
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637

24 Jan 2003 16:05
johann skrev: |
Jag antar att du tänker på en 944 Turbo S med M030-chassi eller vad det heter? om man jämför den med en Sport Evo med grupp N-fjädring då? |
Nej, den vanliga Turbo S-en räcker gott och väl till. Den släpptes som en
"Cup för gatan" och har en hel del godis som:
bättre bromsar, starkare växellåda, diffbroms etc.
Betydligt lättare att hitta en hygglig sådan än en M3 Sport Evo, som jag knappt sett till salu alls.
Jag får en konstig känsla att det inte kan bli ett vettigt svar på den här frågan. Så fort man säger att
Porschen är en bättre bil så finns det dom som ropar att det är en orättvis jämförelse.
Där kan jag inte annat än hålla med.
Jämförelsen är inte rättvis. M3-an är bättre än motsvarande sportsedaner
från Mercedes och Ford, men har svårt
att hävda sig mot riktiga (och, när det begav sig, dyrare) sportbilar.
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121

24 Jan 2003 16:16
FredrikÅ skrev: | johann skrev: |
Jag antar att du tänker på en 944 Turbo S med M030-chassi eller vad det heter? om man jämför den med en Sport Evo med grupp N-fjädring då? |
Nej, den vanliga Turbo S-en räcker gott och väl till. Den släpptes som en
"Cup för gatan" och har en hel del godis som:
bättre bromsar, starkare växellåda, diffbroms etc.
Betydligt lättare att hitta en hygglig sådan än en M3 Sport Evo, som jag knappt sett till salu alls.
Jag får en konstig känsla att det inte kan bli ett vettigt svar på den här frågan. Så fort man säger att
Porschen är en bättre bil så finns det dom som ropar att det är en orättvis jämförelse.
Där kan jag inte annat än hålla med.
Jämförelsen är inte rättvis. M3-an är bättre än motsvarande sportsedaner
från Mercedes och Ford, men har svårt
att hävda sig mot riktiga (och, när det begav sig, dyrare) sportbilar. |
Vad jag menar är att det blir lite mer rättvist om man tar den nyare SE eftersom den ligger mer nära effektmässigt och M030-chassit inte var standard utan option. Det blir iaf lite mer äpplen och äpplen än om man jämför med en 195 hk M3 med standardfjädring.
Men att Porsche generellt gör bättre sportbilar håller jag med om, kanske är även 944 Turbo S bättre än SE också jag har ingen aning eftersom jag inte kört ngn av dem.
|
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5262

24 Jan 2003 16:24
angående m3 sport evo så var det en på annons i senaste classic cars  vilken av bilarna som är "bäst" låter jag nog bli att försöka gissa...
_________________ Pontus Fyhr
|
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467

24 Jan 2003 16:28
johann skrev: | FredrikÅ skrev: | johann skrev: |
Jag antar att du tänker på en 944 Turbo S med M030-chassi eller vad det heter? om man jämför den med en Sport Evo med grupp N-fjädring då? |
Nej, den vanliga Turbo S-en räcker gott och väl till. Den släpptes som en
"Cup för gatan" och har en hel del godis som:
bättre bromsar, starkare växellåda, diffbroms etc.
Betydligt lättare att hitta en hygglig sådan än en M3 Sport Evo, som jag knappt sett till salu alls.
Jag får en konstig känsla att det inte kan bli ett vettigt svar på den här frågan. Så fort man säger att
Porschen är en bättre bil så finns det dom som ropar att det är en orättvis jämförelse.
Där kan jag inte annat än hålla med.
Jämförelsen är inte rättvis. M3-an är bättre än motsvarande sportsedaner
från Mercedes och Ford, men har svårt
att hävda sig mot riktiga (och, när det begav sig, dyrare) sportbilar. |
Vad jag menar är att det blir lite mer rättvist om man tar den nyare SE eftersom den ligger mer nära effektmässigt och M030-chassit inte var standard utan option. Det blir iaf lite mer äpplen och äpplen än om man jämför med en 195 hk M3 med standardfjädring.
Men att Porsche generellt gör bättre sportbilar håller jag med om, kanske är även 944 Turbo S bättre än SE också jag har ingen aning eftersom jag inte kört ngn av dem. |
Det kommer ju tillslut ner till vad man får per krona! Du hittar ju inte en SE för under 100.000:- så att jämföra en Turbo S med en vanlig är nog det ända rätta...
Min personliga åsikt i detta kan nog anas på mitt smeknamn...
Jag har en 924 -80 och en M3- 87 + (en annan bil som inte näms här)
Porschen känns bättre på något konstigt sätt. Rent prestandamässigt så är det inte ens i samma division. Men det hjälps inte...
Köp Turbon!
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell...
|
|