Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Porsche 944 TURBO S vs. M3 E30
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (20965 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Här på forumet verkar det vara dessa bilar som gäller.

Vilken ska man satsa på?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag tycker synd om dej, såna delikata bekymmer

När du en gång, långt fram i tiden, sitter med dom andra gubbarna på hemmet och ljuger om vilka bilar man haft, tror jag att det är bättre klang i ordet 'Porsche'.

om man nu inte kan avgöra det på något annat...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31



Att jämföra en M3E30 med en 944 turbo S är inte riktigt rätt, jag tycker dom spelar i olika divisioner. Prestandamässigt så är en 944 turbo S mer rätt att jämföra med en 286 hk M3 och chippar du Porschen kan du jämföra den med en 321 hk M3. Men om du nödvändigtvis måste välja mellan dom så går Porschen naturligtvis bättre , den har 250 hk och 350 Nm och stor potential att få mer sprutt i, 50-50 viktfördelning och väger ungefär lika mycket som M3. Bromsarna behöver vi nog inte ens nämna. Höll nästan på att glömma att 944:an har 40% diffbroms, hjälper väl främst vid starter men man kan ju ha lite roligt uppe i hastighet också. Vilken/vilka M3or har diffbroms och hur stor?Det kostar dock förmodligen mer att äga Porschen.

Jag kanske ska nämna att jag själv har en 944 turbo - 90 och inte provkört en M3E30 men siffrorna talar dock sitt tydliga språk. Go Porsche

_________________
Mvh. Niclas
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Hej!
Eftersom jag har en av varje så får jag väl uttala mig i frågan:

Köp en Porsche för guds skull!
Allt är bättre, förutom baksätet.

_________________
--
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



FredrikÅ skrev:
Hej!
Eftersom jag har en av varje så får jag väl uttala mig i frågan:

Köp en Porsche för guds skull!
Allt är bättre, förutom baksätet.


Men är jämförelsen med en Turbo Cup rättvis?
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Köp en 911!

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Morty skrev:
Köp en 911!


Eftersom jag har en 911 och har haft en 944 turbo så kan jag väl få uttala mig om dom?

Vid ett försök att göra en objektiv jämförelse så vinner 944:an klart, bättre att lasta i, modernare konstruktion, bättre bromsar, mer hästar, komfortablare, bättre att lasta i etc etc. Jämförelsen gällar alltså bilar i ungefär samma prishärad.

Stoppar man in andra saker oxo; som upplevelse, utseende, ljud, att 911 är en legend på sitt sätt - så blir valet genast mycket svårare!

Dessutom tycker jag att M3E30 verkar rätt kul det oxo

_________________
Pär Hylander
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Det var bara, som du indikerade, hjärtat som talade...både 944:an och BMW:n är ju mycket fina bilar!

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Berätta för en som inte vet...........vad är det fär skilnad på motor i 944 och 968.......???

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



944: Från början 2,5 liter 163 hk, kom senare som 944 S med 4-ventilteknik och 190 hk och slutligen som S2 med 211 hk i en 2,7 liters.

944 Turbo hade från början 220 hk och blev senare 944 Turbo S och gav då 250 hk. Bägge dessa tror jag var 8-ventilare på 2,5 liter.

968 hade en 3,0 liters fyra (världens största fyra?) och pumpade ur sig 240 hk som bäst.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Micke Holmström skrev:
944: Från början 2,5 liter 163 hk, kom senare som 944 S med 4-ventilteknik och 190 hk och slutligen som S2 med 211 hk i en 2,7 liters.

944 Turbo hade från början 220 hk och blev senare 944 Turbo S och gav då 250 hk. Bägge dessa tror jag var 8-ventilare på 2,5 liter.

968 hade en 3,0 liters fyra (världens största fyra?) och pumpade ur sig 240 hk som bäst.


Hr B-W Hylander rättar

944S 16V 2,7 liter
944S2 16V 3,0 liter

Skillanden på 944S2 och 968 är att dom har olika sorters luftmätare, kommer ej ihåg vilken som har vilken. Sen *tror* jag att 968 har varibla kamaxlar.

_________________
Pär Hylander
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Så var det ja.

Grejar du Kadettens och Astrans motoralternativ?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Micke Holmström skrev:
Så var det ja.

Grejar du Kadettens och Astrans motoralternativ?



Öööööhhhhh eeeeehhhh hmmmm 4-cylindriga bensin och dieselmotorer mellan 1.2 och 2.0 liter.....






Jag kapitulerar

_________________
Pär Hylander
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



johann skrev:


Men är jämförelsen med en Turbo Cup rättvis?


Jarå, Turbo Cupen är inte sååå speciell och motsvaras ganska väl av en vanlig
944 Turbo S. Där har M3-an, i min mening, inte en chans. Det är inte ens nära, tyvärr.

Jag (och många andra) tycker i och för sig att M3-an är väldigt charmig, medan 944-ans image är på bottennivå.
Kan man däremot ta kommentarerna om Passat-Porsche så är 944 Turbo ett nästan oslagbart alternativ under 150 tusen.

_________________
--
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Är det någon som kan prisbilden för de olika 944orna resp M3E30?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



FredrikÅ skrev:
johann skrev:


Men är jämförelsen med en Turbo Cup rättvis?


Jarå, Turbo Cupen är inte sååå speciell och motsvaras ganska väl av en vanlig
944 Turbo S. Där har M3-an, i min mening, inte en chans. Det är inte ens nära, tyvärr.

Jag (och många andra) tycker i och för sig att M3-an är väldigt charmig, medan 944-ans image är på bottennivå.
Kan man däremot ta kommentarerna om Passat-Porsche så är 944 Turbo ett nästan oslagbart alternativ under 150 tusen.


Jag antar att du tänker på en 944 Turbo S med M030-chassi eller vad det heter? om man jämför den med en Sport Evo med grupp N-fjädring då?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



johann skrev:

Jag antar att du tänker på en 944 Turbo S med M030-chassi eller vad det heter? om man jämför den med en Sport Evo med grupp N-fjädring då?


Nej, den vanliga Turbo S-en räcker gott och väl till. Den släpptes som en
"Cup för gatan" och har en hel del godis som:
bättre bromsar, starkare växellåda, diffbroms etc.
Betydligt lättare att hitta en hygglig sådan än en M3 Sport Evo, som jag knappt sett till salu alls.

Jag får en konstig känsla att det inte kan bli ett vettigt svar på den här frågan. Så fort man säger att
Porschen är en bättre bil så finns det dom som ropar att det är en orättvis jämförelse.

Där kan jag inte annat än hålla med.

Jämförelsen är inte rättvis. M3-an är bättre än motsvarande sportsedaner
från Mercedes och Ford, men har svårt
att hävda sig mot riktiga (och, när det begav sig, dyrare) sportbilar.

_________________
--
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



FredrikÅ skrev:
johann skrev:

Jag antar att du tänker på en 944 Turbo S med M030-chassi eller vad det heter? om man jämför den med en Sport Evo med grupp N-fjädring då?


Nej, den vanliga Turbo S-en räcker gott och väl till. Den släpptes som en
"Cup för gatan" och har en hel del godis som:
bättre bromsar, starkare växellåda, diffbroms etc.
Betydligt lättare att hitta en hygglig sådan än en M3 Sport Evo, som jag knappt sett till salu alls.

Jag får en konstig känsla att det inte kan bli ett vettigt svar på den här frågan. Så fort man säger att
Porschen är en bättre bil så finns det dom som ropar att det är en orättvis jämförelse.

Där kan jag inte annat än hålla med.

Jämförelsen är inte rättvis. M3-an är bättre än motsvarande sportsedaner
från Mercedes och Ford, men har svårt
att hävda sig mot riktiga (och, när det begav sig, dyrare) sportbilar.


Vad jag menar är att det blir lite mer rättvist om man tar den nyare SE eftersom den ligger mer nära effektmässigt och M030-chassit inte var standard utan option. Det blir iaf lite mer äpplen och äpplen än om man jämför med en 195 hk M3 med standardfjädring.

Men att Porsche generellt gör bättre sportbilar håller jag med om, kanske är även 944 Turbo S bättre än SE också jag har ingen aning eftersom jag inte kört ngn av dem.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



angående m3 sport evo så var det en på annons i senaste classic cars vilken av bilarna som är "bäst" låter jag nog bli att försöka gissa...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



johann skrev:
FredrikÅ skrev:
johann skrev:

Jag antar att du tänker på en 944 Turbo S med M030-chassi eller vad det heter? om man jämför den med en Sport Evo med grupp N-fjädring då?


Nej, den vanliga Turbo S-en räcker gott och väl till. Den släpptes som en
"Cup för gatan" och har en hel del godis som:
bättre bromsar, starkare växellåda, diffbroms etc.
Betydligt lättare att hitta en hygglig sådan än en M3 Sport Evo, som jag knappt sett till salu alls.

Jag får en konstig känsla att det inte kan bli ett vettigt svar på den här frågan. Så fort man säger att
Porschen är en bättre bil så finns det dom som ropar att det är en orättvis jämförelse.

Där kan jag inte annat än hålla med.

Jämförelsen är inte rättvis. M3-an är bättre än motsvarande sportsedaner
från Mercedes och Ford, men har svårt
att hävda sig mot riktiga (och, när det begav sig, dyrare) sportbilar.


Vad jag menar är att det blir lite mer rättvist om man tar den nyare SE eftersom den ligger mer nära effektmässigt och M030-chassit inte var standard utan option. Det blir iaf lite mer äpplen och äpplen än om man jämför med en 195 hk M3 med standardfjädring.

Men att Porsche generellt gör bättre sportbilar håller jag med om, kanske är även 944 Turbo S bättre än SE också jag har ingen aning eftersom jag inte kört ngn av dem.



Det kommer ju tillslut ner till vad man får per krona! Du hittar ju inte en SE för under 100.000:- så att jämföra en Turbo S med en vanlig är nog det ända rätta...

Min personliga åsikt i detta kan nog anas på mitt smeknamn...

Jag har en 924 -80 och en M3- 87 + (en annan bil som inte näms här)

Porschen känns bättre på något konstigt sätt. Rent prestandamässigt så är det inte ens i samma division. Men det hjälps inte...

Köp Turbon!

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Sparade trådar/FAQ
Porsche 944 TURBO S vs. M3 E30
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (20965 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande