Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Porsche 944 TURBO S vs. M3 E30
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (20965 totalt)
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



[quote="Karlsson"][quote="Puppan"][quote="Karlsson"]
Fyhr skrev:
Karlsson skrev:
Fyhr skrev:


är de "bara" dämparna som skiljer då?
Gamla sunkiga koni från 80 talet är inte säkert är så bra ändå.
Indishrot är klar röd nästan va?



Jag vet inte om du läser Bilsport eller spoilernytt som den även kallas

I vilket fall tycker jag att tidningen har en intressant sektion och det är den med deras "Superstage", mycket intressant läsning där dom testar olika bilar med samma förare(Gullabo)..

I vilket fall lyckats min förra moderat masserade 944:a prestera 3:e bästa tid bland bakhjulsdrivna fordon. Tillsammans med den fanns oxå 600HKCorvetter, M3:or från olika årsmodeller samlat!
Vad som kan sägas mer som är intressant är att jag körde med helt orginal hjulupphängning tillverkad 1991 och med 11500 hårda mil i oljan!!

Jag säger då det Porsche kan bygga bilar dom!
`

just hade tänkt leta upp den. Vad är det för nummer och vad är på framsidan av den tidningen?


Jag kan kolla vilka tidningar det är när jag kommer hem idag!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Peeter skrev:
johann skrev:
Peeter,

Kan inte du som kört båda modellerna och dessutom flera varianter av dem på Ringen, komma med ett uttalande?

På ringen har jag kört en std M3 E30-87, en lite vässad M3 Sport Evo(E30)-90 och
en 944 Turbo Cup-86(Den Fredrik Åberg äger idag) med lite större turbo och extremt hårt fjädring.
om jag samanfattar mina intryck(dock 10-15 år gamla) från dessa bilar,
så måste jag säga att jag helst skulle välja Sport Evon.
Det är en oerhört välbalanserad och lättkörd bil.
Turbo Cupen lever mer på sin brutala råstyrka.
Det skall till en extremt duktig chaufför i Turbo Cupen för att matcha en god Sport Evo-förare på ringen!
Nu har jag inte kört någon std 944 Turbo, men jag kan tänka mig att förhållandet mellan den och en std M3 E30 är ungefär de samma,
som mellan Sport Evon och Turbo Cupen.
Mao en smaksak, om man gillar finlir eller råstyrka.
Fredrik, som idag äger både en std M3 E30 och den Turbo Cup jag refererar till, väljer Turbo Cupen.
Men frågan är om han skulle göra det,
om han hade att välja mellan den och en välpreparerad Sport Evo?

Ett av mina trevligaste minnen från Ringen är ett lunchpass under en Scuderiakurs(våren 1993).
Min svåger Koit, körde ut i sin dåvarande CarreraCup, brorsan i sin M3 Sport Evo och jag i Turbo Cupen, som jag fått låna av Koit under kursen.
Brorsan och Koit körde ungefär "dött lopp" runt hela banan och jag höll kontakten med dom fram till Karusellen.
Sen tappade jag en del. Mest för att jag var ovan vid bilen och fegade på den tiden i partier som sluttade nerför, t ex Wippermann.
Men kul var det!


Ååå drömmer mig bort....
Tänk om man kunde varit med vid dessa tillfällen, suck!
Låter kanonskojigt!!

Vore kul att höra vilka varvtider en orginal M3:evo sport presterar jämfört med en orginal TurbOCup..

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Jag satt vid ett tillfälle och snackade Ringen med en viss Hr. Ekblom som sammanfattade Ringenverktyg så här:
"Att köra Porsche på Ringen är suveränt och jättekul men om jag får välja blir det en M3:a. Porschen är ruskigt snabb men man sitter med hjärtat i halsgropen hela tiden. En M3:a är så suveränt balanserad att den hela tiden är en fröjd att åka runt."

Exakt vilka varianter av dessa två märken han syftade på vet jag inte. Men jag tror att BMWn som avsågs var en M3 E36.

Mvh/ Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



om jag kontrar med o säga S2 o 968. vad säger ni då?
Är det hästar man jagar såkanske det inte är de starkaste korten! Men de är snuskigt välbalenserade o de har en råstyrka i motorn som inte går av för hackor!

Fredda

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Hallå!

Lång tråd det här

944 Turbo med tillägget "SE" fanns bara för England och är samma sak som Turbo S.

M030 var standard på Turbo S - 88 men faktum är att det även var det på Turbo -89 också!
Men 90 och 91 byttes det ut mot Sachs/Boge...huuu hemska tanke..

Turbo S 88 och Turbo 89-91 har alla 40% LSD. Denna växellåda har också separat oljekylning och förstärkta drev på 1:an och 2:an.

Alla har samma kränghämmare som introducerades med Turbo S -88. Dvs 26,8mm fram och 16mm bak.

944 Turbo lider av ganska svår turbo-lag så på väldigt knixig bana kan det bli problem mot en vass sugmotor á la S14.

Bromsarna är givetvis mkt bra med sina 4-kolvsok runt om. Framoken är ett par riktiga rediga fyrkolvs med kolvar om 36 resp 44 mm.

Tycker E30 M3 är en grymt rå bil!
Men vilken bil jag själv skulle valt framgår kanske av footern

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



BTG skrev:
Jag satt vid ett tillfälle och snackade Ringen med en viss Hr. Ekblom som sammanfattade Ringenverktyg så här:
"Att köra Porsche på Ringen är suveränt och jättekul men om jag får välja blir det en M3:a. Porschen är ruskigt snabb men man sitter med hjärtat i halsgropen hela tiden. En M3:a är så suveränt balanserad att den hela tiden är en fröjd att åka runt."

Exakt vilka varianter av dessa två märken han syftade på vet jag inte. Men jag tror att BMWn som avsågs var en M3 E36.

Mvh/ Micke


Den där jämförelsen gäller Porschar med motorn på fel ställe
En 944 Turbo är minst lika bra balanserad som en M3:a!
Båda ska ju enligt pappret ha 50/50 viktfördelning men jag måste ju säga att det känns lite mer troligt att Porschen är närmare det med tanke på transaxeln..

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



"Den där jämförelsen gäller Porschar med motorn på fel ställe "


_________________
Stefan Larsson
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
okej!
Då är det alltså en Porsche jag ska ha!
Gäller bara att hitta en då. Turbo s eller nyare.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Peeters bror har väl åkt runt 8.35 med sin SE, fast den var ju vässad litegranna. Även nga andra i det gänget (PEA, PB) har väl cirkulerat på liknande tider i samma bilmodelle eller snarlika ditos. Om de mätt BTG eller inte, vet jag tyvärr inte.

Peeter, du borde väl veta va?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



AL skrev:
Peeters bror har väl åkt runt 8.35 med sin SE, fast den var ju vässad litegranna. Även nga andra i det gänget (PEA, PB) har väl cirkulerat på liknande tider i samma bilmodelle eller snarlika ditos. Om de mätt BTG eller inte, vet jag tyvärr inte.

Peeter, du borde väl veta va?

Han åkte på 8:39 med SE:n. Men det var med lite trim och R-däck.
BTG var inte uppfunnet på den tiden!
Då startade man ju från T13 och de flesta som klockade tider gjorde det utan att ha med depårakan vid T13.
Det är väl ungefär så jag uppfattat att Sport Auto klockar sina tider?!?
Jag skulle tippa att en Sport Evo i helt std-skick med gatdäck går att köra runt ett helt varv på c:a 8:45-8:50.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Peeter skrev:


Han åkte på 8:39 med SE:n. Men det var med lite trim och R-däck.
BTG var inte uppfunnet på den tiden!
Då startade man ju från T13 och de flesta som klockade tider gjorde det utan att ha med depårakan vid T13.
Det är väl ungefär så jag uppfattat att Sport Auto klockar sina tider?!?
Jag skulle tippa att en Sport Evo i helt std-skick med gatdäck går att köra runt ett helt varv på c:a 8:45-8:50.


Tackar Peeter!

Lite OT, men jag har hört om en story där, jag tror det var Winkelhock, kom fram till bror din efter att han kört ett Ringenvarv och frågat vilka tider han åkte på. Reaktionen från övriga i BMW:s test/fabriksteam var smått .

Berätta och korrigera gärna om du vet ngt om detta. Kan minnas helt fel, men PEA har dragit ngt liknande för mig för längesedan så minnet sviker lite. Man myser lite smått när man inser hur fort det verkligen är med en SE! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Duke skrev:
En 944 Turbo är minst lika bra balanserad som en M3:a!


Det stämmer säkert! Den Porsche som avsågs var nog 911 (Dvs 993/996).

Men eftersom jag har en 911 högst upp på min önskelista måste jag instämma med Stefan!

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Får väl byta bil ett varv Micke, så du får härliga griller i huvudet, och börjar omvärdera familjeekonomin

AL - vi bör nog sålla lite av alla historier som figurerar. Minns när PEA i baren berättade om japanerna som hade hyrt röda e36 BMW som låg över räckena längs hela banan...han kunde berätta ett tag innan vi kom på honom.

Gällande tider på ringen så är dagens bilar så pass potentare både gällande chassin och framförallt effektmässigt, så tiderna kryper ner. En bil som idag gör 8,45-9,00 är i tyska ögon en pensionärstransport.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

höfläkt skrev:
....
AL - vi bör nog sålla lite av alla historier som figurerar. Minns när PEA i baren berättade om japanerna som hade hyrt röda e36 BMW som låg över räckena längs hela banan...han kunde berätta ett tag innan vi kom på honom.

PEA?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



höfläkt skrev:

AL - vi bör nog sålla lite av alla historier som figurerar. Minns när PEA i baren berättade om japanerna som hade hyrt röda e36 BMW som låg över räckena längs hela banan...han kunde berätta ett tag innan vi kom på honom.

.


Sållning göres...men visst "kryddas" säkert div storys litegranna av berättaren.
Men om man hör samma sak från flera oberoende håll är väl saken en annan...

En god story är en god story som ngn sa.

Jaa du Magnus, PEA, fundera du på den en stund. men han körde DTM M3 tidigare och ST 320 numera.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



[quote="AL]Jaa du Magnus, PEA, fundera du på den en stund. men han körde DTM M3 tidigare och ST 320 numera. [/quote]

Peggen Andersson?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nope, inte Peggen.

(Dethär är nog ytterst interna kunskaper...ingen känndis mao.)

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Jag kan nog gissa vem det är (om han har ett x i namnet) men det lär vara en eller två på forumet som inte vet...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Jag kan nog gissa vem det är (om han har ett x i namnet) men det lär vara en eller två på forumet som inte vet...


Ja dethär blev otroligt OT måste jag tillstå!

Men du har rätt Magnus, Per-Erik Axehult. Tävlar numera i SLC GT260 med en BMW 320 Super Touring och en "kändis" i BMW-klubbkretsar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Jag säger så här till trådläsarna:

Please ignore this page.....



_________________
Magnus Thomé
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Vadå OT......

_________________
Stefan Larsson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Porsche 944 TURBO S vs. M3 E30
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (20965 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande