Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Porsche 944 TURBO S vs. M3 E30 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (20965 totalt) |
[quote="Karlsson"][quote="Puppan"][quote="Karlsson"]
Jag kan kolla vilka tidningar det är när jag kommer hem idag! _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||
Ååå drömmer mig bort.... Tänk om man kunde varit med vid dessa tillfällen, suck! Låter kanonskojigt!! Vore kul att höra vilka varvtider en orginal M3:evo sport presterar jämfört med en orginal TurbOCup.. _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||
Jag satt vid ett tillfälle och snackade Ringen med en viss Hr. Ekblom som sammanfattade Ringenverktyg så här:
"Att köra Porsche på Ringen är suveränt och jättekul men om jag får välja blir det en M3:a. Porschen är ruskigt snabb men man sitter med hjärtat i halsgropen hela tiden. En M3:a är så suveränt balanserad att den hela tiden är en fröjd att åka runt." Exakt vilka varianter av dessa två märken han syftade på vet jag inte. Men jag tror att BMWn som avsågs var en M3 E36. Mvh/ Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
om jag kontrar med o säga S2 o 968. vad säger ni då?
Är det hästar man jagar såkanske det inte är de starkaste korten! Men de är snuskigt välbalenserade o de har en råstyrka i motorn som inte går av för hackor! Fredda _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||
Hallå!
Lång tråd det här 944 Turbo med tillägget "SE" fanns bara för England och är samma sak som Turbo S. M030 var standard på Turbo S - 88 men faktum är att det även var det på Turbo -89 också! Men 90 och 91 byttes det ut mot Sachs/Boge...huuu hemska tanke.. Turbo S 88 och Turbo 89-91 har alla 40% LSD. Denna växellåda har också separat oljekylning och förstärkta drev på 1:an och 2:an. Alla har samma kränghämmare som introducerades med Turbo S -88. Dvs 26,8mm fram och 16mm bak. 944 Turbo lider av ganska svår turbo-lag så på väldigt knixig bana kan det bli problem mot en vass sugmotor á la S14. Bromsarna är givetvis mkt bra med sina 4-kolvsok runt om. Framoken är ett par riktiga rediga fyrkolvs med kolvar om 36 resp 44 mm. Tycker E30 M3 är en grymt rå bil! Men vilken bil jag själv skulle valt framgår kanske av footern _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Den där jämförelsen gäller Porschar med motorn på fel ställe En 944 Turbo är minst lika bra balanserad som en M3:a! Båda ska ju enligt pappret ha 50/50 viktfördelning men jag måste ju säga att det känns lite mer troligt att Porschen är närmare det med tanke på transaxeln.. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Peeters bror har väl åkt runt 8.35 med sin SE, fast den var ju vässad litegranna. Även nga andra i det gänget (PEA, PB) har väl cirkulerat på liknande tider i samma bilmodelle eller snarlika ditos. Om de mätt BTG eller inte, vet jag tyvärr inte.
Peeter, du borde väl veta va? |
||||||
Han åkte på 8:39 med SE:n. Men det var med lite trim och R-däck. BTG var inte uppfunnet på den tiden! Då startade man ju från T13 och de flesta som klockade tider gjorde det utan att ha med depårakan vid T13. Det är väl ungefär så jag uppfattat att Sport Auto klockar sina tider?!? Jag skulle tippa att en Sport Evo i helt std-skick med gatdäck går att köra runt ett helt varv på c:a 8:45-8:50. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Tackar Peeter! Lite OT, men jag har hört om en story där, jag tror det var Winkelhock, kom fram till bror din efter att han kört ett Ringenvarv och frågat vilka tider han åkte på. Reaktionen från övriga i BMW:s test/fabriksteam var smått . Berätta och korrigera gärna om du vet ngt om detta. Kan minnas helt fel, men PEA har dragit ngt liknande för mig för längesedan så minnet sviker lite. Man myser lite smått när man inser hur fort det verkligen är med en SE! |
||||||
Det stämmer säkert! Den Porsche som avsågs var nog 911 (Dvs 993/996). Men eftersom jag har en 911 högst upp på min önskelista måste jag instämma med Stefan! Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Får väl byta bil ett varv Micke, så du får härliga griller i huvudet, och börjar omvärdera familjeekonomin
AL - vi bör nog sålla lite av alla historier som figurerar. Minns när PEA i baren berättade om japanerna som hade hyrt röda e36 BMW som låg över räckena längs hela banan...han kunde berätta ett tag innan vi kom på honom. Gällande tider på ringen så är dagens bilar så pass potentare både gällande chassin och framförallt effektmässigt, så tiderna kryper ner. En bil som idag gör 8,45-9,00 är i tyska ögon en pensionärstransport. _________________ Stefan Larsson |
||||||
PEA? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Sållning göres...men visst "kryddas" säkert div storys litegranna av berättaren. Men om man hör samma sak från flera oberoende håll är väl saken en annan... En god story är en god story som ngn sa. Jaa du Magnus, PEA, fundera du på den en stund. men han körde DTM M3 tidigare och ST 320 numera. |
||||||
[quote="AL]Jaa du Magnus, PEA, fundera du på den en stund. men han körde DTM M3 tidigare och ST 320 numera. [/quote]
Peggen Andersson? _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||||
|
||||||
Ja dethär blev otroligt OT måste jag tillstå! Men du har rätt Magnus, Per-Erik Axehult. Tävlar numera i SLC GT260 med en BMW 320 Super Touring och en "kändis" i BMW-klubbkretsar. |
||||||
Sparade trådar/FAQ Porsche 944 TURBO S vs. M3 E30 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (20965 totalt) |