Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Aerodynamik och motorsvag bil - omojlig kombination?
1838 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Aerodynamik och motorsvag bil - omojlig kombination?

Har under vintern modifierat min gamla bil pa ett antal punkter for att helt enkelt forsoka gora den sa snabb jag kan. Har nu varit ute och kort en del och tycker att jag borjar fa ordning pa installningarna av chassiet. Aterstar en del tester med nya fjadrar samt ytterligare lite lattning, men det kanns som bilen ar ganska val optimerad i chassiet med de medel jag har att rora mig med (vilket ocksa varvtiderna tyder pa). Har funderat lite pa vad jag skall jobba vidare med for att gora bilen snabbare, och forutom alternativet "mer mos och latta kolfiberprylar" sa kommer jag bara att tanka pa aerodynamik.

Fragan ar da hur mycket man kan gora med aerodynamik i en relativt langsam bil som min (140 hk och 1000 kg)?

om man skall borja titta pa detta, vad ar det vettigaste att borja med? Har funderat pa att bygga en riktig frontspoiler och splitter da fronten ar av modell "hajnos" som verkligen trycker in luft under bilen..

Tacksam for alla tips och ideer kring detta!!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Försök få den gå så "lätt" som möjligt.... det gör nog mest på varvtiden när du har så lite motor....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



se till att luften som kommer in i motorrummet har någonstans att enkelt evakueras på (och då inte under bilen...)?

Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Anders Jeppsson skrev:
se till att luften som kommer in i motorrummet har någonstans att enkelt evakueras på (och då inte under bilen...)?



http://e30m3performance.com/installs/installs-3/hood-vent/index.htm

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



En vettigt utformad splitter med undersida osv borde väl va en alldeles utmärkt väg att börja på, jag inbillar mig att du faktiskt kan sänka din bils luftmotstånd genom att minska mängden luft som passerar under den eftersom undersidan förmodligen är allt annat än slät. Med lite vilja och funderande så går det alldeles utmärkt att få en del downforce på köpet, iaf över framvagnen.

_________________
Karl Brag
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Allting måste förstås anpassas, men rent generellt;

Hur långt in under bilen bör man gå och hur mycket bör den sticka fram?

Skall den täcka så mycket som möjligt av bilens undersida i bredd, dvs en platta bred som bilen med uttag för hjulen?

Antar att framkanten skall ligga något lägre än bakkanten för att få ett sug, men hur mycket?

Material och tjocklek? Plywood verkar vanligt men är ju tungt!! Glasfiber kanse är en idé?

Hur nära marken måste den ligga för att göra nytta? Bilen rollar så pass att ytterhörnen sjunker knappt 50 mm mot marken, men sen har vi ju curbsen också..

Återigen tacksam för alla tips och idéer!!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Rikard Ahlin skrev:
Allting måste förstås anpassas, men rent generellt;

Hur långt in under bilen bör man gå och hur mycket bör den sticka fram?

Skall den täcka så mycket som möjligt av bilens undersida i bredd, dvs en platta bred som bilen med uttag för hjulen?

Antar att framkanten skall ligga något lägre än bakkanten för att få ett sug, men hur mycket?

Material och tjocklek? Plywood verkar vanligt men är ju tungt!! Glasfiber kanse är en idé?

Hur nära marken måste den ligga för att göra nytta? Bilen rollar så pass att ytterhörnen sjunker knappt 50 mm mot marken, men sen har vi ju curbsen också..

Återigen tacksam för alla tips och idéer!!


Så långt in som det går, eller så långt in du orkar. Hela vägen bak med avslut i diffusor är ju liksom optimalt men det va kanske inte riktigt det du menade...

Så bred som möjligt borde vara rätt eftersom mer yta=mer downforce...generellt sett alltså.

Hur det ska se ut finns det väl lite olika sätt att ta reda på, tex:
1: Prova tills det blir bra.
2: Simulera den tänkta utformningen.
3: köp en vindtunnel o fortsätt prova.

Både glasfiber och plywood funkar väl bra, gör det du känner dig säkrast på. Själv har jag undvikit mer exlusiva material med tanke på att splitterförbrukningen emellanåt kan vara rätt hög...

_________________
Karl Brag
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Anders Jeppsson skrev:
se till att luften som kommer in i motorrummet har någonstans att enkelt evakueras på (och då inte under bilen...)?



Precis, här finns förbättringspotential. Ett hål i huven förbättrar även kylning av motor. Enligt peter "topchop" gjorde det väldigt mycket på toppfarten på hans taksänkta på den tiden det begav sig.

_________________
/Anders C
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Borde det inte vara en bra ide att täta fronten så mycket som möjligt (allt utom kylluft för bromsar + kylet) och ta upp hål i huvens framkant för bättre kylning och evakuering? Hålet framför kylaren bör väl vara precis så stort som behövs för att kyla bilen då det blir rätt stort luftmotstånd genom kylaren, det är vad jag sett iaf.

Några kommentarer från nån som inte spekulerar?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Karl B. skrev:
En vettigt utformad splitter med undersida osv borde väl va en alldeles utmärkt väg att börja på, jag inbillar mig att du faktiskt kan sänka din bils luftmotstånd genom att minska mängden luft som passerar under den eftersom undersidan förmodligen är allt annat än slät. Med lite vilja och funderande så går det alldeles utmärkt att få en del downforce på köpet, iaf över framvagnen.


att minska luftflödet under bilen ger tyvärr mer lyft över hela bilen. Trixet är att minska tryckfallet under bilen. Detta görs enklast genom slät och fin undersida (4mm form/båtplyfa=billigt, tåligt och lätt).
Detta ger även minskat lyft(=mer downforce). komplettera gärna med lite rake (= 1-2 n cm lägre fram), en mjuk avslut med 6-8 graders lutning uppåt (=diffusor) samt kanske en liten splitter (ca 150mm lång) som går ut i framkant.

Försök absolut inte att täta av framkanten med splittern, lämna ca 5-6cm i höjd mellan splitter&asfalt samt se till att övergången mellan splitter och undersida är mjuk och ej för hastig (ca 8 grader maxlutning blir bra)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



sen är det bra att sätta någon sorts gummiläpp längs med sidorna av bilen (mellan fram och bakhjul) för att det inte ska virvla in/ut luft där utan att luften som tas in där framme åker ut där bak!

(tjockt gummi bör ju vara bäst... äts inte upp så fort av asfalten )
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



MaZ skrev:
Borde det inte vara en bra ide att täta fronten så mycket som möjligt (allt utom kylluft för bromsar + kylet) och ta upp hål i huvens framkant för bättre kylning och evakuering? Hålet framför kylaren bör väl vara precis så stort som behövs för att kyla bilen då det blir rätt stort luftmotstånd genom kylaren, det är vad jag sett iaf.

Några kommentarer från nån som inte spekulerar?


Helt korrekt, sedan gäller det att leda luften till kylaren på rätt sätt(hålet i fronten skall vara mindre än kylaren), täta av ordentligt och leda ut luften på rätt ställen, t.ex genom huven eller hjulhusen.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Anders Jeppsson skrev:
sen är det bra att sätta någon sorts gummiläpp längs med sidorna av bilen (mellan fram och bakhjul) för att det inte ska virvla in/ut luft där utan att luften som tas in där framme åker ut där bak!

(tjockt gummi bör ju vara bäst... äts inte upp så fort av asfalten )


Polycarbonat (macrolon/lexan) fungerar bättre (är styvare)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Fast i de flesta reglementen finns det väl restiktioner för hur låg bilen får vara. Ex; bilens kaross får inte ta i marken om man tömmer ena sidans däck på luft.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Varför blir det mer lyftkrafter ju lägre bilen är?? eller missforstod jag dig porschedriver?

man får ju iaf mindre frontarea ju lägre bilen är, då bättre aerodynamik när det gäller att klyva luften så lätt som möjligt.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Turbo² skrev:
Varför blir det mer lyftkrafter ju lägre bilen är?? eller missforstod jag dig porschedriver?

man får ju iaf mindre frontarea ju lägre bilen är, då bättre aerodynamik när det gäller att klyva luften så lätt som möjligt.


Nope, det sade jag inte , jag sade att det blir mer lyftkrafter destu mindre luft som passerar under bilen.
Mer luft=snabbare flöde=lägre tryck=mer downforce


Det blir faktiskt mindre lyft (mer downforce) destu närmare undersidan kommer marken, om (OM) undersidan är rätt utformad, till en viss gräns (ca 2.3 cm)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
Aerodynamik och motorsvag bil - omojlig kombination?
1838 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande