Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nybörjar fråga.
3745 besök totalt
49Einarsson

Här sen Apr 2017
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej har köpt mig en bimmer och är lite intresserad av banåkning, aldrig kört bil på bana innan. Så jag undrar hur det går till med försäkringar osv, gällande varvtider har bilen en inbyggd applikation där man ska kunna lägga in bana så ska den logga all körning, är dom godkända sen? Eller finns det möjlighet att sätta transponder i bilen eller är det bara vid tävling?

_________________
William Einarsson
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



49Einarsson skrev:
Hej har köpt mig en bimmer och är lite intresserad av banåkning, aldrig kört bil på bana innan. Så jag undrar hur det går till med försäkringar osv, gällande varvtider har bilen en inbyggd applikation där man ska kunna lägga in bana så ska den logga all körning, är dom godkända sen? Eller finns det möjlighet att sätta transponder i bilen eller är det bara vid tävling?


Hej William,

Kul att du vill testa på bankörning. BMW Sport Club ligger vilande i år, men de flesta av oss har gått med i en ny klubb som heter Bavariaracing:
https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=100

För vanlig bankörning så är det ingen tidtagning, vill du däremot tävla i Time Attack med oss så går det bra att hyra en transponder.

Gällande försäkringar så är du som person försäkrad genom SMA (alternativt SBF).
Bilen har normalt sett ingen försäkring när man kör på bana, men vi arbetar på att få till ett avtal med BMW OF för att även försäkra våra bilar på bana. Vi får se hur det går.

Om du är nybörjare så vill jag extra varmt rekommendera våra träffar då vi har duktiga instruktörer på plats, hög säkerhet och gruppindelad körning så du kan lära dig och utvecklas.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Allmänt banåkaforum
Nybörjar fråga.
3745 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande