Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Camaro cup gen 3 | << 1, 2, 3 9 besök senaste veckan (17890 totalt) |
På min nova alltså.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Jag är ingen expert på stela axlar. Men jag vet att alltför aggresiva vinklar i framvagnen, påverkar bakvagnen.... med stel Oljeproblen på en chevy beror oftare på att tråget är tomt .... än att det skvalpar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag har inte monterat den riktiga diffen än, den är hemma i Sverige men inte hos mig än.
Jag kör 240-640-17 fram och 260-640-17 bak. Försökte jag att fylla upp sumpen helt så sprutade det olja i hela motorrummet. Vad kör du för däck med Milodon sumpen? Våtsump är helt klart enklare men i och ur med motorer är jobbigt, jag vill till 100% vara säker på att det funkar. Erland _________________ Erland Cox |
||||||
Jo det är ju inte lätt att få ner oljan i tråget igen.
Det jag inte begriper är varför motorn kastade ur sig olja när jag försökte höja nivån? Får kolla hur högt upp oljan hamnar när jag har motorn ur men helt klart så rymmer sumpen för lite olja. Erland _________________ Erland Cox |
||||||
Bilen har inte varit uppe på vågar heller, får byta diff och ta cornerweight.
Ut med motorn och se vad som har hänt och utgå från det. Den andra högern är tvärare, där har man inte sån fart men det är när jag bromsar efter den som oljetryckslampan blinkar. Den har ingen direkt raka efter sig den svängen heller, jag kör den helt i innerspår, tar inte ut höjd innan för att spara metrar. Erland _________________ Erland Cox |
||||||
Strunta i vågarna och värdet i garaget (nja det kan ju vara bra att veta hur knas det är och om ändringar påverkar öht), hitta ett sätt att justera och gör det i fält. Det frigör en massa hjärnceller
|
||||||
R-däck? Slicks? Men hur mycket olja är det då? fullt på stickan? Eller extra liter? Var trycker den ur sig olja? vevhus? oljestickshålet? Som Håkan skriver kan ju oljan "fastna" uppe topparna, rinner ej tillbaka snabbt nog. Jag upplever dock inte att jag haft problem med detta, varken på novan eller räserbilen, men har väl inte kört snabbt nog.. Jag har kört nya R-däck, senast i förra veckan, 245/45-17strl. Greppar mycket bra, stor skillnad mot gatdäck (iof beror det ju på vilka gatdäck) . Körde gatdäck för många år sedan utan problem, men sen när jag gick "upp" till R-däck så kom oljetryckproblemen som ett brev på posten.. Högre G i kurvor men också bättre bromsar.. Tillägas kan väl att med gatdäck i bak spinner det även för mig på innerhjul, dock ej med R-däcken på så det extra greppet tar bort problemet. Skulle nog alla fall göra en enkel cornerweight och kolla bara så det inte är jättekonstig crossweight. Blir som att kapa ena benet på köksbordet 10cm.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Oljan stannar uppe i topparana och under insuget. Så det hjälper inte att öka mängden. EDIT: Hjäloer lite kan det göra. Men det är inte mer mängd som är lösningen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag ska dela motorn och fundera.
Det ska vara 4 liter i tråget men med fullt tråg läckte det som jag upplever från främre ramlagertätningen. Och att oljan blev 135 grader direkt. Ut med en halvliter så gick oljan kallare, inte över 120 men uppenbarligen frilades pickupen i svängarna. Så nån olja måste ha varit i tråget och inte i topparna när jag körde. Men en torrsump som suger både i lyftargalleri och i tråget vore ju bättre. Hur funkade det för V8 thundercars när dom körde våtsump? Däcken är slicks och som jämförelse gör de flesta Legend cars som tränar där 1,11 tider och jag under 1,09. Den snabbaste Ginettan precis under 1,05 men flera andra Ginettor kör jag ifrån. Så det blir lite sidokrafter, det går fort i kurvorna men jag tappar driv ut i en viktig kurva. Och kan jag köra utan att sitta och titta på mätarna så kan jag nog klämma ner tiderna ännu mer. Vad gör jag för att inte behöva ha fler problem? Torr eller våtsump? Erland _________________ Erland Cox |
||||||
Ja... du kan inte ha så mycket olja så den får kpntakr med vevaxeln. Fyra liter är väldigt lite. Ett riktigt tråg gör saken bättre.... men.... Har du möjligheter att skaffa torrsump.... så är det odisutabelt överlägset. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag spånar lite Diffbromsen inte låser ihopp tillräckligt. Krängaren tror jag inte på att ta bort bak om bilen har ok balans Minska dämpningen bak, kanske? Hur ser utfjädringen ut? Droppstopp?
Lös=överstyrd? Om ja, var och när?
Bottnar var? I böj? Om ja så blir det ingen skilnad om du tar bort krängren och kompenserar det med hårdare fjädrar. Men det brukar försämra drivgreppet(hårdare fjädrar) Bottnar det i raktfram gupp får man ta sig en funderare. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Nu blir det ett körstopp med Camaron på ett tag och då ska jag passa på att byta diff till Torsen.
Det är inte mer än 5cm mellan ramen bak och där genomslagsgummina suttit bak och dessutom bulor på klackarna på axeln som gummina ska ta i. Jag tror att jag ska göra mer plats för bakaxeln i ramen för höja bilen vill jag ju inte. Jag har sänkt fästena för stötdämparna 6cm bak, Camaro cup gen 3 Bilstein. Så bak har jag drop stops men inte fram. Jag har pratat med Ingvar Sand och ska åka upp till honom och handla på mig lite delar. Så det blir torrsump. Men jag blev tipsad av en kille om en firma som hade billiga oljetråg: https://kevkoracing.com/collections/ Ska ha ihop en av mina Volvo 240 i helgen så att jag inte blir billös på bankörningarna medan jag helar Camaron. Erland _________________ Erland Cox |
||||||
NEJ....!!! Har du problem med lyfta hjul, vill du absolut inte ha Torsen. Den kräver att båda hjulen är i maken. Lyfter det... funkar dom inte allas. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag hade samma problem med M3 E36 an i samma kurva. Med progressiva fjädrar bak (kan nog fungera med lite hårdare verision på hjälpfjädrar med) och ökat drop räckte det med 25 % bromsad diff. Fram linjära och lite drop. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||
Den lyfter inte hjulet från banan, det är i hela tiden men med mindre tryck givetvis.
Jag får dosera gasen allteftersom hastigheten ökar. Den klarar kanske 100 hästar i början av svängen och inte fullt förrän den nästan har rätat upp. Problemet är på sidan som trycks ihop, där blir för lite kvar mellan bakaxel och ram. Fram får jag höja stötdämparfästena så jag minskar utfjädringen, den är alldeles för lång. Innan var den så lång bak att det krävdes en drop stop för att fjädrarna ska sitta kvar, nu sköter stötdämparen det. Stötdämpar och fästet till nedre staget är nerflyttade lika mycket som bilen är sänkt, inte mer. Erland _________________ Erland Cox |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Camaro cup gen 3 | << 1, 2, 3 9 besök senaste veckan (17890 totalt) |