Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro cup gen 3
<<   1, 2, 3
9 besök senaste veckan (17890 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Björn Davidsson skrev:
Erland Cox skrev:
Jag var ute med Camaron på Sturup idag.
Kom ner på 1,08.5 tider och hade kunnat köra lite snabbare om inte oljetrycksproblem i kurvorna stört.
Jag tänkte riva motorn efter träningen men det blev ett extra pass.
Ett pass för mycket och ett snurrat vevlager.
Jag har en Z28 sump med solid 5 bultad tray över och en plåt mellan pump och ramlageröverfallet bak.
Funkar inte.
Jag har även en Canton roadracingsump men jag undrar om den funkar?
Torrsump känns mer 100 procentigt, det funkar.
Finns det nån här på forumet som ligger på delarna jag behöver?
Ett banracingsystem till Cheva smallblock.

Erland



Vad körde du på för däck? spinnande innerhjul= däck eller diff om du nu även tog bort krängaren i bak skulle jag säga. Hann du montera din truetrac diff du köpte borde inte detta infinna sig heller..

Hade också oljetrycksproblem på min Nova, körde även jag med ett plåt på ramlageröverfallen. Funkade inte. Köpte ett riktigt Milodon banraceoljetråg. har fungerat helt perfekt i 12 år snart. Skulle sätta på roadracingtråget om det får plats. Betydligt enklare än torrsumpsystem. Ingvar sand i Kärna i Göteborg har säkert grejor om du nu absolut behöver..


På min nova alltså..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Björn Davidsson skrev:
Björn Davidsson skrev:
Erland Cox skrev:
Jag var ute med Camaron på Sturup idag.
Kom ner på 1,08.5 tider och hade kunnat köra lite snabbare om inte oljetrycksproblem i kurvorna stört.
Jag tänkte riva motorn efter träningen men det blev ett extra pass.
Ett pass för mycket och ett snurrat vevlager.
Jag har en Z28 sump med solid 5 bultad tray över och en plåt mellan pump och ramlageröverfallet bak.
Funkar inte.
Jag har även en Canton roadracingsump men jag undrar om den funkar?
Torrsump känns mer 100 procentigt, det funkar.
Finns det nån här på forumet som ligger på delarna jag behöver?
Ett banracingsystem till Cheva smallblock.

Erland



Vad körde du på för däck? spinnande innerhjul= däck eller diff om du nu även tog bort krängaren i bak skulle jag säga. Hann du montera din truetrac diff du köpte borde inte detta infinna sig heller..

Hade också oljetrycksproblem på min Nova, körde även jag med ett plåt på ramlageröverfallen. Funkade inte. Köpte ett riktigt Milodon banraceoljetråg. har fungerat helt perfekt i 12 år snart. Skulle sätta på roadracingtråget om det får plats. Betydligt enklare än torrsumpsystem. Ingvar sand i Kärna i Göteborg har säkert grejor om du nu absolut behöver..


På min nova alltså..


Jag är ingen expert på stela axlar. Men jag vet att alltför aggresiva vinklar i framvagnen, påverkar bakvagnen.... med stel

Oljeproblen på en chevy beror oftare på att tråget är tomt .... än att det skvalpar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jag har inte monterat den riktiga diffen än, den är hemma i Sverige men inte hos mig än.
Jag kör 240-640-17 fram och 260-640-17 bak.
Försökte jag att fylla upp sumpen helt så sprutade det olja i hela motorrummet.
Vad kör du för däck med Milodon sumpen?
Våtsump är helt klart enklare men i och ur med motorer är jobbigt, jag vill till 100% vara säker på att det funkar.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jo det är ju inte lätt att få ner oljan i tråget igen.
Det jag inte begriper är varför motorn kastade ur sig olja när jag försökte höja nivån?
Får kolla hur högt upp oljan hamnar när jag har motorn ur men helt klart så rymmer sumpen för lite olja.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Bilen har inte varit uppe på vågar heller, får byta diff och ta cornerweight.
Ut med motorn och se vad som har hänt och utgå från det.
Den andra högern är tvärare, där har man inte sån fart men det är när jag bromsar efter den som oljetryckslampan blinkar.
Den har ingen direkt raka efter sig den svängen heller, jag kör den helt i innerspår, tar inte ut höjd innan för att spara metrar.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Strunta i vågarna och värdet i garaget (nja det kan ju vara bra att veta hur knas det är och om ändringar påverkar öht), hitta ett sätt att justera och gör det i fält. Det frigör en massa hjärnceller

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Erland Cox skrev:
Jag har inte monterat den riktiga diffen än, den är hemma i Sverige men inte hos mig än.
Jag kör 240-640-17 fram och 260-640-17 bak.
Försökte jag att fylla upp sumpen helt så sprutade det olja i hela motorrummet.
Vad kör du för däck med Milodon sumpen?
Våtsump är helt klart enklare men i och ur med motorer är jobbigt, jag vill till 100% vara säker på att det funkar.

Erland


R-däck? Slicks?

Men hur mycket olja är det då? fullt på stickan? Eller extra liter?
Var trycker den ur sig olja? vevhus? oljestickshålet? Som Håkan skriver kan ju oljan "fastna" uppe topparna, rinner ej tillbaka snabbt nog. Jag upplever dock inte att jag haft problem med detta, varken på novan eller räserbilen, men har väl inte kört snabbt nog..

Jag har kört nya R-däck, senast i förra veckan, 245/45-17strl. Greppar mycket bra, stor skillnad mot gatdäck (iof beror det ju på vilka gatdäck) . Körde gatdäck för många år sedan utan problem, men sen när jag gick "upp" till R-däck så kom oljetryckproblemen som ett brev på posten.. Högre G i kurvor men också bättre bromsar.. Tillägas kan väl att med gatdäck i bak spinner det även för mig på innerhjul, dock ej med R-däcken på så det extra greppet tar bort problemet.


Skulle nog alla fall göra en enkel cornerweight och kolla bara så det inte är jättekonstig crossweight. Blir som att kapa ena benet på köksbordet 10cm..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Erland Cox skrev:
Jo det är ju inte lätt att få ner oljan i tråget igen.
Det jag inte begriper är varför motorn kastade ur sig olja när jag försökte höja nivån?
Får kolla hur högt upp oljan hamnar när jag har motorn ur men helt klart så rymmer sumpen för lite olja.

Erland


Oljan stannar uppe i topparana och under insuget.

Så det hjälper inte att öka mängden.


EDIT: Hjäloer lite kan det göra. Men det är inte mer mängd som är lösningen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jag ska dela motorn och fundera.
Det ska vara 4 liter i tråget men med fullt tråg läckte det som jag upplever från främre ramlagertätningen.
Och att oljan blev 135 grader direkt.
Ut med en halvliter så gick oljan kallare, inte över 120 men uppenbarligen frilades pickupen i svängarna.
Så nån olja måste ha varit i tråget och inte i topparna när jag körde.
Men en torrsump som suger både i lyftargalleri och i tråget vore ju bättre.
Hur funkade det för V8 thundercars när dom körde våtsump?
Däcken är slicks och som jämförelse gör de flesta Legend cars som tränar där 1,11 tider och jag under 1,09.
Den snabbaste Ginettan precis under 1,05 men flera andra Ginettor kör jag ifrån.
Så det blir lite sidokrafter, det går fort i kurvorna men jag tappar driv ut i en viktig kurva.
Och kan jag köra utan att sitta och titta på mätarna så kan jag nog klämma ner tiderna ännu mer.
Vad gör jag för att inte behöva ha fler problem?
Torr eller våtsump?


Erland

_________________
Erland Cox
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Erland Cox skrev:
Jag ska dela motorn och fundera.
Det ska vara 4 liter i tråget men med fullt tråg läckte det som jag upplever från främre ramlagertätningen.
Och att oljan blev 135 grader direkt.
Ut med en halvliter så gick oljan kallare, inte över 120 men uppenbarligen frilades pickupen i svängarna.
Så nån olja måste ha varit i tråget och inte i topparna när jag körde.
Men en torrsump som suger både i lyftargalleri och i tråget vore ju bättre.
Hur funkade det för V8 thundercars när dom körde våtsump?
Däcken är slicks och som jämförelse gör de flesta Legend cars som tränar där 1,11 tider och jag under 1,09.
Den snabbaste Ginettan precis under 1,05 men flera andra Ginettor kör jag ifrån.
Så det blir lite sidokrafter, det går fort i kurvorna men jag tappar driv ut i en viktig kurva.
Och kan jag köra utan att sitta och titta på mätarna så kan jag nog klämma ner tiderna ännu mer.
Vad gör jag för att inte behöva ha fler problem?
Torr eller våtsump?


Erland


Ja... du kan inte ha så mycket olja så den får kpntakr med vevaxeln.
Fyra liter är väldigt lite.
Ett riktigt tråg gör saken bättre.... men....
Har du möjligheter att skaffa torrsump.... så är det odisutabelt överlägset.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jag har ett chassiproblem också.
Bilen går bra att gasa med ut ur alla kurvor utom en.
Ut på start och målrakan,
en högerkurva så spinner bara ena bakhjulet så jag måste gasa försiktigt tills jag har rätat upp bilen,
en offcamberkurva.
Jag har provat utan krängningshämmare bak men då slaktade den framdäcken.


Jag spånar lite
Diffbromsen inte låser ihopp tillräckligt.
Krängaren tror jag inte på att ta bort bak om bilen har ok balans
Minska dämpningen bak, kanske?
Hur ser utfjädringen ut? Droppstopp?

Citat:
Bilen känns lite för lös bak annars med men det är kontrollerbart fast inte optimalt.

Lös=överstyrd?
Om ja, var och när?

Citat:
Jag tror att den kan bottna bakfjädringen på vissa ställen så frågan är om
hårdare bakfjädrar och ingen krängningshämmare bak hade funkat?

Bottnar var?
I böj? Om ja så blir det ingen skilnad om du tar bort krängren och kompenserar det med hårdare fjädrar.
Men det brukar försämra drivgreppet(hårdare fjädrar)
Bottnar det i raktfram gupp får man ta sig en funderare.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Nu blir det ett körstopp med Camaron på ett tag och då ska jag passa på att byta diff till Torsen.
Det är inte mer än 5cm mellan ramen bak och där genomslagsgummina suttit bak och dessutom bulor
på klackarna på axeln som gummina ska ta i.
Jag tror att jag ska göra mer plats för bakaxeln i ramen för höja bilen vill jag ju inte.
Jag har sänkt fästena för stötdämparna 6cm bak, Camaro cup gen 3 Bilstein.
Så bak har jag drop stops men inte fram.
Jag har pratat med Ingvar Sand och ska åka upp till honom och handla på mig lite delar.
Så det blir torrsump.
Men jag blev tipsad av en kille om en firma som hade billiga oljetråg: https://kevkoracing.com/collections/wet-sump-chevy-street-strip-pans/p . . . .
Ska ha ihop en av mina Volvo 240 i helgen så att jag inte blir billös på bankörningarna medan jag helar Camaron.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Erland Cox skrev:
Nu blir det ett körstopp med Camaron på ett tag och då ska jag passa på att byta diff till Torsen.......




NEJ....!!!

Har du problem med lyfta hjul, vill du absolut inte ha Torsen.
Den kräver att båda hjulen är i maken. Lyfter det... funkar dom inte allas.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Erland Cox skrev:
Nu blir det ett körstopp med Camaron på ett tag och då ska jag passa på att byta diff till Torsen.
Det är inte mer än 5cm mellan ramen bak och där genomslagsgummina suttit bak och dessutom bulor
på klackarna på axeln som gummina ska ta i.
Jag tror att jag ska göra mer plats för bakaxeln i ramen för höja bilen vill jag ju inte.
Jag har sänkt fästena för stötdämparna 6cm bak, Camaro cup gen 3 Bilstein.
Så bak har jag drop stops men inte fram.
Jag har pratat med Ingvar Sand och ska åka upp till honom och handla på mig lite delar.
Så det blir torrsump.
Men jag blev tipsad av en kille om en firma som hade billiga oljetråg: https://kevkoracing.com/collections/wet-sump-chevy-street-strip-pans/p . . . .
Ska ha ihop en av mina Volvo 240 i helgen så att jag inte blir billös på bankörningarna medan jag helar Camaron.

Erland


Jag hade samma problem med M3 E36 an i samma kurva. Med progressiva fjädrar bak (kan nog fungera med lite hårdare verision på hjälpfjädrar med) och ökat drop räckte det med 25 % bromsad diff. Fram linjära och lite drop.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Den lyfter inte hjulet från banan, det är i hela tiden men med mindre tryck givetvis.
Jag får dosera gasen allteftersom hastigheten ökar.
Den klarar kanske 100 hästar i början av svängen och inte fullt förrän den nästan har rätat upp.
Problemet är på sidan som trycks ihop, där blir för lite kvar mellan bakaxel och ram.
Fram får jag höja stötdämparfästena så jag minskar utfjädringen, den är alldeles för lång.
Innan var den så lång bak att det krävdes en drop stop för att fjädrarna ska sitta kvar, nu sköter stötdämparen det.
Stötdämpar och fästet till nedre staget är nerflyttade lika mycket som bilen är sänkt, inte mer.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro cup gen 3
<<   1, 2, 3
9 besök senaste veckan (17890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande