Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3, 4 ... 71, 72, 73   >>
66 besök senaste veckan (201781 totalt)
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



16-17tum typ ska mäta å se

färdig bil

_________________
janne pettersson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Hmmm, hänger nåt spännande på lyften där Kan du kanske göra en egen tråd med bilder ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



Magnus Thomé skrev:
Hmmm, hänger nåt spännande på lyften där Kan du kanske göra en egen tråd med bilder ?
haha i vilken forum del??

_________________
janne pettersson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



jägerjanne skrev:
Magnus Thomé skrev:
Hmmm, hänger nåt spännande på lyften där Kan du kanske göra en egen tråd med bilder ?
haha i vilken forum del??


Andra projekttrådar!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Sådärja . Då är bakramen färdigjiggad så nu kan man börja
Med lite roligare grejjer än å titta på en sunkig bakram .

Börjat svarva fram stosar nu till ramen
Buren dök upp igår . Ett tips . Ska ni ha halvbur till koja från finess , så ska ni be om ronnie
Mattsons nr1 . Den passar nämligen , den mallen dom har är 1350 bred å kojjan är 1250
Bred ca . Mattsons är 1200 ytterkant ytterkant . Å det behövs för å komma förvi fönstret .







_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Klingan75 skrev:
jägerjanne skrev:
Magnus Thomé skrev:
Hmmm, hänger nåt spännande på lyften där Kan du kanske göra en egen tråd med bilder ?
haha i vilken forum del??


Andra projekttrådar!


Dere ser at det er en modellgarasje??

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Det tar lite längre tid med svarvningen av 12 stosar än man tänk sig , men nu e dom klara å det e bara å blrja å lägga rör , efter som dom nya fästpunkterna breddvid tunneln är gjorda direkt mot plåten å jag har förstärkt dem yttre föstpunkterna med 1,2mm plåt . Så fick jag schimsa stosarna till dom yttre fästena , eftersom jigggn är gjord på orginal bakram så hade det vid färdig bakram blivit blivit 1,2mm förskjutet bakåt . Nu jommer det dock att hamna rätt .











_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Snyggt jobbat och fränt projekt.

Men kan inte för mitt liv förstå varför du inte valt Haldex.
Ja jag har läst tråden om schimsa och annan viscovätska.
Haldexen är verkligen inte on/off , den går att styra riktigt bra på olika sätt.
Men även om din bil kommer väga 500kg mindre så är ju just att våld det sista viscon och vinkelväxeln tål.
Vad har du för källor på dina funderingar så man kan förstå lite mer ingående.

Är lite nyfiken bara för jag har några Syncrobilar själv.
Man kanske kan lära sig något på kuppen. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Lillen skrev:
Snyggt jobbat och fränt projekt.

Men kan inte för mitt liv förstå varför du inte valt Haldex.
Ja jag har läst tråden om schimsa och annan viscovätska.
Haldexen är verkligen inte on/off , den går att styra riktigt bra på olika sätt.
Men även om din bil kommer väga 500kg mindre så är ju just att våld det sista viscon och vinkelväxeln tål.
Vad har du för källor på dina funderingar så man kan förstå lite mer ingående.

Är lite nyfiken bara för jag har några Syncrobilar själv.
Man kanske kan lära sig något på kuppen. thumbs up


Tack .

Har kikat mycket på haldexen å just kontrollen av denna , å det är helt sant som du säger , den är inte bara on off om man kör elektronisk kontroller , men utifrån det jag hittat så finns det bara två typer av kontroller (om man inte väljer tok-oem med alla givare) och det är sqs mekaniska . Eller lös kontroller där du kan ställa % , men där måste du ändå in å justera till en viss % manuellt . Vinkelväxeln är ju samma lika både på haldexen och syncron så skrotar jag syncron så skrotar jag haldexen 😃

Men det enklaste svaret är att jag helt enkelt fick hela paketet tokbilligt . O jag e lite snål ☺️

Dock så kom jag efter mångt o mycket in på rätt mycket vanagonsidor där det pratades om renovering av viscon o uppbyggnad o dylikt , å det det handlar om är att byta ut schimsen mellan lamellerna till smalare samtidigt som jag hittade en dansk som hade labbar lite med viscositeter .
Jag kan vara tokute o segla det är jag fullt medveten om , men i min värld å som jag ser på saken så blir viscon bättre , eftersom den fortfarande har kvar sin utsprungliga funktion , även om den är hårdare , medans haldexen blir lite kompromiss . Hade jag varit tillräckligt inteliggent så hade jag nog kunnat klura på nå vänster å dynamiskt styra den. Ed sprutet . Men eftersom dom smarta människor som byggt eftermarknadsboxarna inte har löst det så så klarar nog 8nte jag det heller .

Dessutom så körde ju alfa med visco i 155 dtm . Å den e ju tokball ☺️

Hoppas tankegången blev lite klarare , som sagt jag kan ha tokfel . Men det känns rätt 😊

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Funkar fint att styra Haldex med sprut och dynamiskt. En från ett annat forum kan välja styrning vara ett sätt. Det är med en potentimeter. Nej inget färdigt finns , konstruera själv. Ska se om jag får honom att prata. Eller om har hittar tråden.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Lillen skrev:
Funkar fint att styra Haldex med sprut och dynamiskt. En från ett annat forum kan välja styrning vara ett sätt. Det är med en potentimeter. Nej inget färdigt finns , konstruera själv. Ska se om jag får honom att prata. Eller om har hittar tråden.


Japp potentiomervarianten finns . Det är en enklare variant av de kontrollboxat där man på en display justerar % . Tanken är att jag ska köra ecumaster , å dom harbva jag har sett inte stöd för å styra haldexen . Det har pratas om att styra mot hastighet , men jag hafe velat ha styrningen av haldexen baserat på hjulspinn å så som den funkar , dvs som syncron funkar utan kontroller .

Jag var riktigt
Långt kommen i mina funderingar ang haldex när syncron dök upp. Har för mig att jag var inne på just potentiometern , men jag gjorde lite efterforsknig på syncron när den dök upp å förutom att priset var helrätt så var det just att jag kunde slippa kontroller å få den å fungera som tänkt som gjorde att jag slog till. Visar det sig framöver att det inte funkar som tänkt så får det bli till å käka nudlar å köpa en sadev istället 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Lite tankar å funderingar som hade varit fint å få lite input på .

Jag kommer bygga nya bärarmar ibak , baserade på orginalet . MEN . Orginal har ingen cambergain alls.
Jag har hittat att bmw motorsport körde 12 graders vinkel på sina armar i infästningbe på m3 e30 .
Så den e ju fine, sen är ju frågan vart jag lägger vinkel i andra planet , har inte gjort nån si,ulering än på vilken gain jag får med bara 12 grader. Men innan jag simulerar så tänkte få lite input på vad som är vettigt . Sfro säger väll 1,5per 60mm bak , är det en vettig siffra å satsa på eller vill man gå lite högre ändå ?

Tacksam för svar

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Jag körde en Golf VR6 syncro på bana några år. Det är iof en helt annan sorts bil mot din på flera olika sätt, en stor klumpedump, men körmässigt så var den skitkul på bana. Gick kanon i slalombanor också. Men syncromellandiffen blev förstås sämre och sämre tills den inte orkade hålla emot någonting till slut.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jimmy1986
Öland
Här sen Mar 2017
Inlägg: 48



schneberger skrev:
Lite tankar å funderingar som hade varit fint å få lite input på .

Jag kommer bygga nya bärarmar ibak , baserade på orginalet . MEN . Orginal har ingen cambergain alls.
Jag har hittat att bmw motorsport körde 12 graders vinkel på sina armar i infästningbe på m3 e30 .
Så den e ju fine, sen är ju frågan vart jag lägger vinkel i andra planet , har inte gjort nån si,ulering än på vilken gain jag får med bara 12 grader. Men innan jag simulerar så tänkte få lite input på vad som är vettigt . Sfro säger väll 1,5per 60mm bak , är det en vettig siffra å satsa på eller vill man gå lite högre ändå ?

Tacksam för svar


Ett tips är att söka på 6 degree cosworth beam på google. Ford Sierra har ju samma typ av bakvagn som E30.

Värt att notera är att sierra har 18 grader original vilket ger störd bumbsteer och cambergain vid infjädring
Saxar från passionford, detta gäller en 6 gradersbakvagn. Är väl inte så enkelt att du får det dubbla med 12 grader?

Rear bumpsteer:
Bump
60mm - 0.030" toe in
50mm - 0.023" toe in
40mm - 0.015" toe in
30mm - 0.009" toe in
20mm - 0.005" toe in
10mm - 0.003" toe in
0.0mm - 0.000" toe in
Droop
10mm - 0.001" toe out
20mm - 0.002" toe out
30mm - 0.003" toe out


På denna länk en bra bit ner i tråden finns cambergain diagram både för 6 och 18 graders. Vid rideheight, roll osv. Kika där.

https://passionford.com/forum/general-car-related-discussion/410165-6- . . . .

Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Sjöström
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Tackar , ska kika lite där .
Vill ju helst inte ha för mycke toe-ändring .

Egentligen så kan man ju göra det enkelt för sig å bara köra orginal som på kojjan, men när jag ändå bygger nytt så kan man ju förbättra lite iaf

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



schneberger skrev:
Lillen skrev:
Snyggt jobbat och fränt projekt.

Men kan inte för mitt liv förstå varför du inte valt Haldex.
Ja jag har läst tråden om schimsa och annan viscovätska.
Haldexen är verkligen inte on/off , den går att styra riktigt bra på olika sätt.
Men även om din bil kommer väga 500kg mindre så är ju just att våld det sista viscon och vinkelväxeln tål.
Vad har du för källor på dina funderingar så man kan förstå lite mer ingående.

Är lite nyfiken bara för jag har några Syncrobilar själv.
Man kanske kan lära sig något på kuppen. thumbs up


Tack .

Har kikat mycket på haldexen å just kontrollen av denna , å det är helt sant som du säger , den är inte bara on off om man kör elektronisk kontroller , men utifrån det jag hittat så finns det bara två typer av kontroller (om man inte väljer tok-oem med alla givare) och det är sqs mekaniska . Eller lös kontroller där du kan ställa % , men där måste du ändå in å justera till en viss % manuellt . Vinkelväxeln är ju samma lika både på haldexen och syncron så skrotar jag syncron så skrotar jag haldexen 😃

Men det enklaste svaret är att jag helt enkelt fick hela paketet tokbilligt . O jag e lite snål ☺️

Dock så kom jag efter mångt o mycket in på rätt mycket vanagonsidor där det pratades om renovering av viscon o uppbyggnad o dylikt , å det det handlar om är att byta ut schimsen mellan lamellerna till smalare samtidigt som jag hittade en dansk som hade labbar lite med viscositeter .
Jag kan vara tokute o segla det är jag fullt medveten om , men i min värld å som jag ser på saken så blir viscon bättre , eftersom den fortfarande har kvar sin utsprungliga funktion , även om den är hårdare , medans haldexen blir lite kompromiss . Hade jag varit tillräckligt inteliggent så hade jag nog kunnat klura på nå vänster å dynamiskt styra den. Ed sprutet . Men eftersom dom smarta människor som byggt eftermarknadsboxarna inte har löst det så så klarar nog 8nte jag det heller .

Dessutom så körde ju alfa med visco i 155 dtm . Å den e ju tokball ☺️

Hoppas tankegången blev lite klarare , som sagt jag kan ha tokfel . Men det känns rätt 😊


Vinkelväxel och utväxling i bakaxeln är INTE samma på syncro och Haldex.
Haldex har ändrad utväxkling gentemot syncron pga hantering av vrid.
Dvs antal kugg per drev fram och bak , det blir ju samma drivning men håller bättre.
Syncro kan ju rasa pga momentpeakar , haldexen tål mer både pga slir och utväxling.

Säger inte att något av dem är fel då jag själv kör visco ännu iaf.
Men att avfärda det är nog fel väg då Haldex lätt tål dubbla effekten.

Utväxling vinkelväxel äldre vs nyare.
Då utväxlingen skiljer t.ex VR6 och övriga.
Så VR6 har: 16/21 -> 21/16 antal kugg.
Golf Syncro/Golf Rallye/Passat G60/Golf III 1.8 Syncro har: 20/21 -> 21/20 i sina.
Haldexbilar har denna i sina klumpar , alla 4-motion har: 17/27 -> 27/17.

Är du med i mitt svammel =)

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Oja . Jag e med , när jag skrev att de var samma så tänkte jag mer på det fysiska faktiskt , de dem fysiskt är samma .

Jag avfärdar inte haldexen , eller jo jag gör ju det , eller , ja alltså . Haldexen är kanon å vill man åka haldex så ska man göra det , men mitt huvudbry var alltid att i min applikation så försvinner den dynamiska kontrollen , Eftersom jag inte har nått input från hjulssensorer . Därför passar mig syncron väldigt bra (även om priset också spelade roll)
Jag ökar ju förspänningen på kopplingen så att den ligger med lite mer power på bakhjulen än standard. Det gör ju att syncron kommer fungera med tämkt funktion . Dvs mer tryck på bakhjulen dynamiskt . Jag orkar inte sitta å vrida på en ratt när jag gör , det ska bara ske 😃

Sen är jag tveksam till att min lilla sugmotor på 1,6l kommer ha tillräckligt med vrid för å knäcka vinkelväxel (det finns en risk att jag får äta upp det där hehe)

Haldex-konvertering är inte fel väg att gå . Men för min del så blir det det . Är du med i mitt svammel ?

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Bakre ramen tar långsamt form
. Kommer bli tokbra

Krysset som håller föstörona för diffvaggan . Kommer inte att stoppa vid örona . Utan kommer gå it å fästa i de längsgående rörena så det blir ett helt kryss




_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



schneberger skrev:
Oja . Jag e med , när jag skrev att de var samma så tänkte jag mer på det fysiska faktiskt , de dem fysiskt är samma .

Jag avfärdar inte haldexen , eller jo jag gör ju det , eller , ja alltså . Haldexen är kanon å vill man åka haldex så ska man göra det , men mitt huvudbry var alltid att i min applikation så försvinner den dynamiska kontrollen , Eftersom jag inte har nått input från hjulssensorer . Därför passar mig syncron väldigt bra (även om priset också spelade roll)
Jag ökar ju förspänningen på kopplingen så att den ligger med lite mer power på bakhjulen än standard. Det gör ju att syncron kommer fungera med tämkt funktion . Dvs mer tryck på bakhjulen dynamiskt . Jag orkar inte sitta å vrida på en ratt när jag gör , det ska bara ske 😃

Sen är jag tveksam till att min lilla sugmotor på 1,6l kommer ha tillräckligt med vrid för å knäcka vinkelväxel (det finns en risk att jag får äta upp det där hehe)

Haldex-konvertering är inte fel väg att gå . Men för min del så blir det det . Är du med i mitt svammel ?


Håller med i ditt resonemang.
Med så mycket lättare bil vinner du mycket.
VR6 syncron väger in på 1540kg , iaf min realvikt på våg.
Men den har allt lull lull helt i onödan.

Även om det rent fysikt finns olika gjutningar på syncro med.
Dessutom har Haldexbakaxeln kraftigare hus så det paja inte heller först.

Det är ju just det Haldexen sköter själv , styr kraften.
Låt säga att du ställer den på 100% låsning , dvs max drift dit bak , dvs 50% av det totala.
Då kommer haldexen själv att slira bort momentpeakarna och det i sig löser sig.
Så hur man än vänder på det är den faktiskt bättre med Haldex.
Det är på vintern förspänning gör nytta inte med grepp.

Men jag kör billigt jag med och fattar grundidéen.
Så kör på bara , kommer bli en skoj bil.
Jag läser ivrigt ändå thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Ja jg tror på syncron. Att den va billig var egentligen bara det som gjorde att jag valde den initiallt , nu är grejjen att verkligen få till grym körbarhet i den , dvs testa med olika viscositeter , samt förspänning . Den ska ju även bestyckas med peloquinn fram å bak .

Fast hade jag valt haldex så hade jag köpt diffbroms fram å bak till den också.

Kul att du följer ändå även om jag envist håller fast vid syncro
Som sagt , alfa körde visconi dtm 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ja men som sagt jag är inte emot Syncro ju
Har två stycken själv och vet bara skillnaderna.
Har både en VR6 Syncro och Mk II syncro med 4cyl.
Så jag säger inte emot egentligen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3, 4 ... 71, 72, 73   >>
66 besök senaste veckan (201781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande