Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug | << 1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 71, 72, 73 >> 64 besök senaste veckan (201779 totalt) |
Så snabb är jag tyvärr inte, måste få bilen till Norge och et nytt garage der innan _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Ja det kommer nog bli riktigt bra . Får hoppas dom att dom räcker till för dispans-söknaden också . Pratade lite med en på insta som byggt ner en 3,6 i en golf mk2 på lite över 900kg . Och där krävde dom 300 + på skivorna . Jag får ju skamset säga att jag inte har en aning om vad börnie väger , men med lite olika jämförelser med hur mycket orginalsaker som är Utbytta väger kontra nytillverkat så är det mellan tumme pekfinger plus minus noll . Men jag tänker att det får jag råda bot på när jag åker o bessar . Bara å stanna vid en viktig . Får se vart man landar efter helgen bravader , fick loss en hel Mekhelg nu 🙂 å andra sidan så tar ju saker 10 gånger så lång tid nu . Men jag satsar på att det hinns . Annars så får jag bara boka om . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Den va bra den där dan nör jag slängde mig iväg å köpte en svarv i vad som enbart såg ut att vara dåligt skicka ... för 1500 spänn 🙂 det blir lite delar . Hade vart kul att ha en fräs , men det får ju inte plats 🥲
Fick gjort alla delar till brygga. Idag . Å börjat svets ihop . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Önskar att jag hade plats för en svarv i garaget. Och kunnande att använda den. Hade verkligen underlättat när man bygger. Ser bra ut! _________________ Calle Olsson |
||||
Tack ☺️ Det e lite av ett tudelat svärd . Detta är min andra bänksvarv . Men redan när jag köpte den första så höjdes ambitionsnivån . Utan svarv hade jag varit färdig nu 😂😂 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Tänk att det behövde gå åt 6 fulkapade rörbitar innan jag kom på att bryggan fanns i fusion så jag kunde tillverka notchverktyg .
Blir så trött ibland . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Grejen med att motivera dispensen är att bilen ganska klart ska vara "bättre" än normen för ett motsvarande ombyggt fordon.
Det går förstås inte att ha formler för bromsstorlek kontra vikt och effekt - eller, jo, det "går", Nya Zeeland har den typen av regler men det blir ju ganska yxigt. Men en tumregel har varit att 1000 kg tjänstevikt med 200 hk bör ha minst 260 mm ventilerade skivor fram (för att klara 15 kW/100 kg). För att motivera dispens (20 kW/100 kg) kan man då fundera på om 280 mm är tillräckligt mycket mer? Det är lite gränsfall. Samtidigt beror det på fler saker. Egentligen är det ju totalvikt som ska vara dimensionerande. En fyrsitsig bil med bagagerum som väger 1000 kg tjänstevikt kanske har en totalvikt på 1400 kg medan en tvåsitsig bil utan bagagerum har en totalvikt på 1200 kg. Den klarar sig förstås med mindre bromsar. Bättre ok kan uppväga, jämnare viktfördelning...det finns mängder av variabler. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Mycket bra klargörande 🙂 så som jag tänker är att jag trycker in så stora bromsar som jag får tag på med hänseende till given fälgstorlek som är 13" och så får jag se om dispans går igenom eller inte Naturligtvis så måste ju även allt runt ikring bdömas stå pall , men Allt i chassiväg kan jag ju stärka upp om det bedöms att det krävs . Bromsarna däremot går inte å få större . Så är det bara dom det blir bakslag på så får jag helt enkelt ha mindre effekt . Men då har jag iaf tagit i allt som går 🙂 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Hörru, du måste fram med lite ny merch så att det matchar nya snurran
_________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||
Ska se om jag drar en runda till 🙂 det blev bara 2 sålda å en till Mig sist , men det blev iaf 300kr till tobiasregistret 🥰 Den e lite stöddigare den nya diffen 🙂🙂 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Man kan det , men det e lite såhär , jag jobbar i norge . Å mina norska kollegor e dels lite avis på att man kan handla cupra för 180000 , men framförallt att det går å regga ett sånt här bygge . Å det skulle kännas så tomt å va mallig för att den e reggad om den inte e reggad som den står 🙂 Sen går det inte på t.ex 15 med vettiga däck . Då skär man upp dom på fästöronen till länkarmarna . Men man skulle kunna göra sådär . 🙂 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Va gnäller norrmännen över? Dom får ju köra sina rejs bilar oreggade till och från banan på allmän väg (behöver inte traila)! Eller är det borta nu?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Om du tänker på våra röda engångskylt så finns dom kvar, men det är specifierad rätt hårdt att dom är bara för at köra en tekniskt bra bil till verkstad eller hem, alternativt flytta bilen från till exempel ett garage till ett annat. Inte för nöjeskörning eller transport till och från till exempel bana. Visst finns dom som gör så, men det kostar. Jag håller med om att regga inn bilen som den ska vara, det är mitt mål när jag flyttar hem till Norge också _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Gnäller var fel ord 🙂 eller jo , när jag köpte ralliarten för 75 å det skulle kosta kollegan 160 bara för tulla å regga in den i norge , då va det lite ledset i ögat 😁 Men man får ofta frågan om det kommer "å bli skyltar" på den , å när man säger att det e planen så muttrar en del om att vi har det så lätt i sverige . Jag har funderat på england många gånger . Där finns det extremt många motor-swappade minis . Men tittar man på Dem flesta subframe-kit så känns det som saker man knappt vill ta i med tång . Samtidigt är ju folk jäkligt öppna med sina moddar , så frågan är om det går å regga in eller om dom typ kan göra hur dom vill bara det e MOT å försäkringbolaget inte knotar _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Jag skulle säga att SFRO är ett lettare system att komma genom. Det är inte omöjligt att rägga bilar i Norge med modifieringar, det behövs bara avsevärt mycket pappersarbete för att komma genom norska SFOOR. För att ens börja på et riktigt projekt får man göra en reell söknad der man berättar om vad, hur och lite sådant. Sen kostar det 5000 att ansöka, och väntetid kan va frå en månad till närmare ett år. Bökigt men inte omöjligt
_________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Det känna som att vi har det riktigt bra förspänt i sverige . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Just SFRO är något jag kommer sakna när jag nu flyttar hem, ja Nu ska det vara så att är bilen reggad med modifieringar i EU så ska det gå rakt genom i Norge, men har du sett hur min ser ut så förstår du nog varför jag tvekar. Men nu är endå målet på lång sikt att få bilen rätt bra _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Håller tummarna för att det går bra 👌 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Små söta konsoler till mina hella . Metalbitarna är org. Plastbitarna har jag gjort 🙂
Å nu e diffen invögd å på Plats . Skall ditt en "brygga" i framkant som hjälper till att knyta ihop subframe lite tilll. Sen skall det även dit konsoler i framkant på inföstningarna i bak .å sen lite kanter på konsolerna som styvar upp dem . Den väger några mer kilo än syncron . Men en annan fördel med denna är att man kan ha mindre frigång i plåten . Innan så var jag tvungen att tänka på en roterande visco . Det behöver jag inte nu . Å i baksätet så är det lite ont om plats från början så det e guld värt . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug | << 1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 71, 72, 73 >> 64 besök senaste veckan (201779 totalt) |