Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 71, 72, 73   >>
64 besök senaste veckan (201779 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Lägg till att de 280mm frambromsarna sitter även på VR6 som är ena riktiga as i vikt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Mschneberger skrev:
Jk95 skrev:
Sånna Wilwoods har jag funderat på framme på min Kadett Kult!


Om du funderar å vill ha dom inom kort så beställ dom från rallyshop . Dem skrev att nästa shipping går till europa om två veckor 🙂

Så snabb är jag tyvärr inte, måste få bilen till Norge och et nytt garage der innan

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Lillen skrev:
Lägg till att de 280mm frambromsarna sitter även på VR6 som är ena riktiga as i vikt.


Ja det kommer nog bli riktigt bra . Får hoppas dom att dom räcker till för dispans-söknaden också . Pratade lite med en på insta som byggt ner en 3,6 i en golf mk2 på lite över 900kg . Och där krävde dom 300 + på skivorna .

Jag får ju skamset säga att jag inte har en aning om vad börnie väger , men med lite olika jämförelser med hur mycket orginalsaker som är
Utbytta väger kontra nytillverkat så är det mellan tumme pekfinger plus minus noll .
Men jag tänker att det får jag råda bot på när jag åker o bessar . Bara å stanna vid en viktig .

Får se vart man landar efter helgen bravader , fick loss en hel
Mekhelg nu 🙂 å andra sidan så tar ju saker 10 gånger så lång tid nu . Men jag satsar på att det hinns . Annars så får jag bara boka om .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Den va bra den där dan nör jag slängde mig iväg å köpte en svarv i vad som enbart såg ut att vara dåligt skicka ... för 1500 spänn 🙂 det blir lite delar . Hade vart kul att ha en fräs , men det får ju inte plats 🥲

Fick gjort alla delar till brygga. Idag . Å börjat svets ihop .












_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



Mschneberger skrev:
Den va bra den där dan nör jag slängde mig iväg å köpte en svarv ...

Önskar att jag hade plats för en svarv i garaget. Och kunnande att använda den. Hade verkligen underlättat när man bygger.
Ser bra ut! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
calle_o skrev:
Mschneberger skrev:
Den va bra den där dan nör jag slängde mig iväg å köpte en svarv ...

Önskar att jag hade plats för en svarv i garaget. Och kunnande att använda den. Hade verkligen underlättat när man bygger.
Ser bra ut! thumbs up


Tack ☺️


Det e lite av ett tudelat svärd . Detta är min andra bänksvarv .

Men redan när jag köpte den första så höjdes ambitionsnivån .

Utan svarv hade jag varit färdig nu 😂😂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Tänk att det behövde gå åt 6 fulkapade rörbitar innan jag kom på att bryggan fanns i fusion så jag kunde tillverka notchverktyg .

Blir så trött ibland .







_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Grejen med att motivera dispensen är att bilen ganska klart ska vara "bättre" än normen för ett motsvarande ombyggt fordon.

Det går förstås inte att ha formler för bromsstorlek kontra vikt och effekt - eller, jo, det "går", Nya Zeeland har den typen av regler men det blir ju ganska yxigt.

Men en tumregel har varit att 1000 kg tjänstevikt med 200 hk bör ha minst 260 mm ventilerade skivor fram (för att klara 15 kW/100 kg). För att motivera dispens (20 kW/100 kg) kan man då fundera på om 280 mm är tillräckligt mycket mer? Det är lite gränsfall.

Samtidigt beror det på fler saker. Egentligen är det ju totalvikt som ska vara dimensionerande. En fyrsitsig bil med bagagerum som väger 1000 kg tjänstevikt kanske har en totalvikt på 1400 kg medan en tvåsitsig bil utan bagagerum har en totalvikt på 1200 kg. Den klarar sig förstås med mindre bromsar.

Bättre ok kan uppväga, jämnare viktfördelning...det finns mängder av variabler.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
therealpinto skrev:
Grejen med att motivera dispensen är att bilen ganska klart ska vara "bättre" än normen för ett motsvarande ombyggt fordon.

Det går förstås inte att ha formler för bromsstorlek kontra vikt och effekt - eller, jo, det "går", Nya Zeeland har den typen av regler men det blir ju ganska yxigt.

Men en tumregel har varit att 1000 kg tjänstevikt med 200 hk bör ha minst 260 mm ventilerade skivor fram (för att klara 15 kW/100 kg). För att motivera dispens (20 kW/100 kg) kan man då fundera på om 280 mm är tillräckligt mycket mer? Det är lite gränsfall.

Samtidigt beror det på fler saker. Egentligen är det ju totalvikt som ska vara dimensionerande. En fyrsitsig bil med bagagerum som väger 1000 kg tjänstevikt kanske har en totalvikt på 1400 kg medan en tvåsitsig bil utan bagagerum har en totalvikt på 1200 kg. Den klarar sig förstås med mindre bromsar.

Bättre ok kan uppväga, jämnare viktfördelning...det finns mängder av variabler.

Gustaf


Mycket bra klargörande 🙂 så som jag tänker är att jag trycker in så stora bromsar som jag får tag på med hänseende till given fälgstorlek som är 13" och så får jag se om dispans går igenom eller inte

Naturligtvis så måste ju även allt runt ikring bdömas stå pall , men Allt i chassiväg kan jag ju stärka upp om det bedöms att det krävs . Bromsarna däremot går inte å få större . Så är det bara dom det blir bakslag på så får jag helt enkelt ha mindre effekt . Men då har jag iaf tagit i allt som går 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Hörru, du måste fram med lite ny merch så att det matchar nya snurran

Mschneberger skrev:


Så idag we happy 😃
https://rejsa.nu/im/user/9366/2022-09-16-15-09-19_ceae1840-9cee-4aab-8 . . . .

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Jocke_D skrev:
Hörru, du måste fram med lite ny merch så att det matchar nya snurran

Mschneberger skrev:


Så idag we happy 😃
https://rejsa.nu/im/user/9366/2022-09-16-15-09-19_ceae1840-9cee-4aab-8 . . . .


Ska se om jag drar en runda till 🙂 det blev bara 2 sålda å en till
Mig sist , men det blev iaf 300kr till tobiasregistret 🥰

Den e lite stöddigare den nya diffen 🙂🙂



_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Går ju ha större fälgar och bromsar när man reggar

_________________
S Örnberg
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
St3v3 skrev:
Går ju ha större fälgar och bromsar när man reggar


Man kan det , men det e lite såhär , jag jobbar i norge . Å mina norska kollegor e dels lite avis på att man kan handla cupra för 180000 , men framförallt att det går å regga ett sånt här bygge . Å det skulle kännas så tomt å va mallig för att den e reggad om den inte e reggad som den står 🙂

Sen går det inte på t.ex 15 med vettiga däck . Då skär man upp dom på fästöronen till länkarmarna .

Men man skulle kunna göra sådär . 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Va gnäller norrmännen över? Dom får ju köra sina rejs bilar oreggade till och från banan på allmän väg (behöver inte traila)! Eller är det borta nu?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Cassius skrev:
Va gnäller norrmännen över? Dom får ju köra sina rejs bilar oreggade till och från banan på allmän väg (behöver inte traila)! Eller är det borta nu?

Om du tänker på våra röda engångskylt så finns dom kvar, men det är specifierad rätt hårdt att dom är bara för at köra en tekniskt bra bil till verkstad eller hem, alternativt flytta bilen från till exempel ett garage till ett annat. Inte för nöjeskörning eller transport till och från till exempel bana. Visst finns dom som gör så, men det kostar.

Jag håller med om att regga inn bilen som den ska vara, det är mitt mål när jag flyttar hem till Norge också

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Cassius skrev:
Va gnäller norrmännen över? Dom får ju köra sina rejs bilar oreggade till och från banan på allmän väg (behöver inte traila)! Eller är det borta nu?


Gnäller var fel ord 🙂 eller jo , när jag köpte ralliarten för 75 å det skulle kosta kollegan 160 bara för tulla å regga in den i norge , då va det lite ledset i ögat 😁

Men man får ofta frågan om det kommer "å bli skyltar" på den , å när man säger att det e planen så muttrar en del om att vi har det så lätt i sverige .

Jag har funderat på england många gånger . Där finns det extremt många motor-swappade minis . Men tittar man på
Dem flesta subframe-kit så känns det som saker man knappt vill ta i med tång . Samtidigt är ju folk jäkligt öppna med sina moddar , så frågan är om det går å regga in eller om dom typ kan göra hur dom vill bara det e MOT å försäkringbolaget inte knotar

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Jag skulle säga att SFRO är ett lettare system att komma genom. Det är inte omöjligt att rägga bilar i Norge med modifieringar, det behövs bara avsevärt mycket pappersarbete för att komma genom norska SFOOR. För att ens börja på et riktigt projekt får man göra en reell söknad der man berättar om vad, hur och lite sådant. Sen kostar det 5000 att ansöka, och väntetid kan va frå en månad till närmare ett år. Bökigt men inte omöjligt

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Jk95 skrev:
Jag skulle säga att SFRO är ett lettare system att komma genom. Det är inte omöjligt att rägga bilar i Norge med modifieringar, det behövs bara avsevärt mycket pappersarbete för att komma genom norska SFOOR. För att ens börja på et riktigt projekt får man göra en reell söknad der man berättar om vad, hur och lite sådant. Sen kostar det 5000 att ansöka, och väntetid kan va frå en månad till närmare ett år. Bökigt men inte omöjligt


Det känna som att vi har det riktigt bra förspänt i sverige .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Mschneberger skrev:

Det känna som att vi har det riktigt bra förspänt i sverige .

Just SFRO är något jag kommer sakna när jag nu flyttar hem, ja Nu ska det vara så att är bilen reggad med modifieringar i EU så ska det gå rakt genom i Norge, men har du sett hur min ser ut så förstår du nog varför jag tvekar. Men nu är endå målet på lång sikt att få bilen rätt bra

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Jk95 skrev:
Mschneberger skrev:

Det känna som att vi har det riktigt bra förspänt i sverige .

Just SFRO är något jag kommer sakna när jag nu flyttar hem, ja Nu ska det vara så att är bilen reggad med modifieringar i EU så ska det gå rakt genom i Norge, men har du sett hur min ser ut så förstår du nog varför jag tvekar. Men nu är endå målet på lång sikt att få bilen rätt bra


Håller tummarna för att det går bra 👌

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Små söta konsoler till mina hella . Metalbitarna är org. Plastbitarna har jag gjort 🙂

Å nu e diffen invögd å på
Plats . Skall ditt en "brygga" i framkant som hjälper till att knyta ihop subframe lite tilll.

Sen skall det även dit konsoler i framkant på inföstningarna i bak .å sen lite kanter på konsolerna som styvar upp dem . Den väger några mer kilo än syncron . Men en annan fördel med denna är att man kan ha mindre frigång i plåten . Innan så var jag tvungen att tänka på en roterande visco . Det behöver jag inte nu . Å i baksätet så är det lite ont om plats från början så det e guld värt .










_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 71, 72, 73   >>
64 besök senaste veckan (201779 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande