Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 71, 72, 73   >>
838 besök senaste veckan (201078 totalt)
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Janne J skrev:
Är knutarna roterade 90° på mellanleden?


det har jag inte tänkt på faktiskt. just nu så sitter dock inte den nedre fastpressad så det kan åtgärdas om det bör göras .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag har gjort misstag på den fronten och fått styrning som har tydliga "hack" när man vrider på ratten, här finns en bra förklaring: https://www.motortrend.com/how-to/custom-steering-system

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag har gjort misstag på den fronten och fått styrning som har tydliga "hack" när man vrider på ratten, här finns en bra förklaring: https://www.motortrend.com/how-to/custom-steering-system


Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det . Tittar man på bilden så ser man tydligt hur den skall klockas å det ser ut å vara nästan 90 grader som du säger 🙂 .



_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Så för att lättare kunna justera in å tillverka styrledshöjjare för å minska guppstyrningen så svarvade jag nya leder som jag svetsade ihop med avkapade fiatleder .

Eftersom racket sitter lite offsett så gjorde jag en förlängare till ena sidan då att ledpunkterna skulle hamna på samma plats . Men medt för att få samma längd på styrled , största frågan är väll egentligen hur viktigt det är . Vi pratar 83mm offsett .

Pressade sen ihop alla leder i styrstolpen . 6 tons press på alla . Å sen tänkte jag låsa dem med lite svets . Så det lär ju hålla sig stabilt .

Men sen kom stekpannan . När jag sänker ner bilen på backen så vrider jag fullt på ratten . Ytterhjulet svänger in bra .... Men innerhjulen bara nån cm . Va faaaaan . Samma åt andra hållet . Styrväxeln sitter kanske inte helt superoptimalt , men nån annan stans kan den inte sitta . Kvällen ägnades åt att grotta ackermantrådar för att försöka förstå vad som e fel . Jag hissar iaf upp bilen . Å det svänger jättefint på bägge sidor . Jahopp .

Ska sänka ner bilen ikväll å sätta kameran under så får jag se va det är som händer egenligen .

Det blev ett nytt avsnit utav det hela iaf . Eller ja . Tillverkningsbiten iaf .










_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Efter att ha kollat lite närmare på mina spindlar och fulings excel så ser jag att det e byggt för paralellstyrning . Så det blir väll helt ok tänker jag . Den lilla guppstyrning som e kvar får jag ta en prat med ludde om , mitt största aber är att det styr jäkla skumt när det står på backen . Det däremot måste jag ta tag i . Spindlarna tror jag nu som för kommer funka bra , gör dem inte så e det dags å bygga nya tror jag . För spindlar med drivaxel å dubbla a-armar växer inte på träd .

Jag orkade dock inte grotta så mycket. Jag har byggt pedalställ istället

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Om det styr annorlunda med bilen på marken, än i luften, så är ju något knepigt. Kan du reda ut om det är för att fjädringen är i ett annat läge (geometrifel?) eller för att det går tyngre på marken?

Ett sätt som jag tycker är enkelt för att få en känsla för ackermann och om det funkar är att helt enkelt svänga och försöka knuffa bilen. Hasar något framhjul betänkligt med typ 50-75% styrutslag funkar det sällan bra i praktiken.

Generellt sett bör man ju också undvika att svetsa i styrkomponenter, speciellt styrstag/styrarmar. Men det får du resonera med Ludde om.

Min erfarenhet av liknande byggen är att det ofta lönar sig att hitta/ordna spindlar med skruvad styrarm, så man kan modifiera som man vill. I vissa fall kan man fräsa/kapa bort original styrarm för att istället kunna ha en lös som manskruvar fast men det beror ju på formen på spindeln, om det finns tillräckligt med material att arbeta med.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
therealpinto skrev:
Om det styr annorlunda med bilen på marken, än i luften, så är ju något knepigt. Kan du reda ut om det är för att fjädringen är i ett annat läge (geometrifel?) eller för att det går tyngre på marken?

Ett sätt som jag tycker är enkelt för att få en känsla för ackermann och om det funkar är att helt enkelt svänga och försöka knuffa bilen. Hasar något framhjul betänkligt med typ 50-75% styrutslag funkar det sällan bra i praktiken.

Generellt sett bör man ju också undvika att svetsa i styrkomponenter, speciellt styrstag/styrarmar. Men det får du resonera med Ludde om.

Min erfarenhet av liknande byggen är att det ofta lönar sig att hitta/ordna spindlar med skruvad styrarm, så man kan modifiera som man vill. I vissa fall kan man fräsa/kapa bort original styrarm för att istället kunna ha en lös som manskruvar fast men det beror ju på formen på spindeln, om det finns tillräckligt med material att arbeta med.

Gustaf


Tack för input , inte hunnit kina riktigt då jag behövde en vinst i byggarhuvet så jag började med pedalstället ,

Ja jag ser fram emot å få hit ludde . Så man får resonera lite , sen om det blir godkjent eller inte eller om han vill ha en till byggbes så får det bli så .

Men visar det sig vara ett tokfel på styrningen så avblåser jag lite tills jag rätat ut felet.

Det går iofs rätt tungt å svänga på epoxigolvet , så jag tänkte att jag kanske skulle ställa ner han på två nylonplattor som kan vrida sig lite så får man utröna lite vad som händer .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det är bra att prova med "lågfriktion" men också bra att prova när det verkligen går tungt, för då kan man se hur mycket saker flexar. I ditt fall skulle jag till exempel kolla bumpsteerkorrektionspinnarna (!) så de inte viker sig eller så att styrarmarna inte flexar när man för in kraften med ganska rejäl hävarm.

Styrning är inte det enklaste man ger sig på, lång ifrån. Det behövs ofta några trial and error innan det blir bra.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ja vi lämnar inte problematiken med styrningen . Jag har bara pausat lite .

Operation pedalställ . Baserat på vad jag får plats med å möjlighet till pedalrörelse så landar jag på 5,46:1 i ratio . Högre än så så får jag sitta som en gammal kärring . Men knärna uppe vid tänderna .









_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Rent tekniskt sett så hade man kunnat köpa lite svetsmuttrar. .
Den lilla "bussningen" med en "bussning" istucken är för att få stabilitet i fyrkantsprofilen å samtdigt ha en mutter med mycket gänga som inte bygger tokmycket . Så den lilla är 15mm ytter med m12 gängat . Den större är 16mm ytter . Med 12mm genomgående bortsett fepn sista 3mm där den lulla glider in .så jag har 15mm total gänga men bara 5mm som sticket ut på sidan fyrkantsprofilen . Blev rätt ok faktiskt .














_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Jag har utan å tittat nörmare på det nog kommit fram till kärnan i problemet .
Och det är stag som jag glömt . Innan jag flyttade bak motorn så fanns det ett kryssstag i subframen . Det var tvungen att kapas för att svetsas i ett nytt. Naturligtvis så har jag glömt att dra dit det .vilket torde göra att nedre ramrör saknar lite sidostöd . Ska kika på det imorgon . Men det är iaf min högst okvalificerade gissning på vad som händer.

Förutom det så har arbetet fortskridit i helgen . Frugan har börjat sticka så jag har varit utr i verkstan lite även fast hon inte är på jobbet (som regel som är jag aldrig där nör hon är hemma då jag jobbar som jag jobbar)

Å bortsett från två stagplåtar framåt å själva hövarmarna så är pedalstället uppunktat å klart . Ska bara skära till två plattor som passar orginal mini mk3 pedalgummi också . Ni vet orginalitet å sånt där .








_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



det tar sej.
kul att se
men nu det nock inte mer än resten kvar

_________________
henrik nielsen
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
fordcapri skrev:
det tar sej.
kul att se
men nu det nock inte mer än resten kvar


Tack 🙏

Nä nu är det nog bara dem sista 5% kvar 😂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Lite brytande med ett koben konstaterade ungefär det jag misstänkt . Att jg sen hade norges största spel i bussningarna på den sidan (tog bara några jag hade) 23,96 på ett rör som är broschat till 24 . Jag hade nägra sjuka spindelrörelser vid justering av tie-rod eller va fasen staget framåt heter . Jag vill ju ha det till casterstag men ska man handla nått färdigt så
Finns det ju hur många namn som helst .

Jaja . Eftersom jag inte orkade vara brandvakt så orkade jag inte dra fram
Magen o svetsa in några rör . Så jag drog fram nya bussningar samt helsvetsade pefalstället istället .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Igår va ingen bra dag . Jag skulle nog inte varit i verkstan .

Men lite fick jag gjort . Dock tillräckligt lite för att jag skulle välja att jag skjuter på byggbes. Jag tycker inte att jag ör där ännu .

Dem rör som saknades i subframe är numer på plats . Men styrraxet flexar . Det var inte riktigt den planen jag hade, men jag ser ju samtidigt att konsolerna är för vecka. (Det e ju fan att man ska bulldrozra sig fram ibland)
Filmade varje sida iaf å styrarmen flexar inte med guppstyrningskorrektionen . Men helt plötsligt så såg jag ju varför inner svönger mindre . Jag hade jäääättemycket tå in. Hur jag inte såg på det å tänkte att det e ju självklart är för mig en gåta . Men med toe enligt ögat lite mer neutralt så svänger det paralellt.

Men . Å här är också en stor anledning till att jag vill skjuta på byggbes. Jag är korkad . Det bör skulla gå att montera rack bakom motor å låda, det sitter ju där orginal på golfen . Ja det e trångt men bör gå . Kanske inte med fiatens rack men kanske med ett golf rack. Då hamnar styrleder i bättre höjd , jag kan förmodligen kasta min guppjusterare alternativt göra dom myyyyyycket mindre . Ska mäta å se. Men just nu känns det sjölvklart att så skulle man gjort , jag har inte ens tänkt tanken förut . Å det är ju ..smidigt.

Ett försök gjorde att passa in mina nya skärmkanter . Dom är ju dock från mini med förlängd front . Så man behöver anpassa lite . Å det var väll här jag skulle ha gått in å tagit en kaffe istället . För nu blev det bara sticksågskarate som avslutades med en rundspark å ett jämfota-hopp på glasfibern .

Nu e den iofs jävligt böjjbar . Men kröver lite mer jobb. Så det va ju smidigt 😂





_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Föreslår att du mullemecka ihop skärmarna med plåt popnit. Spackel och diverse... sen gör en enkel form och i den gör ny fina oskarvade skärmar.. vilket även innebär att reserv lätt kan göras vid behov.. hopskarvade glasfiber bitar blir sällan bra. Utan spricker gärna.. är ju såååå enkelt att göra formar för någon hundralapp... hur du fixar dessa nu är ju då egalt.. lera plåt spackel osv.. sen fina lätta med fiber utan skarvar.. trist att lackera skarvar grejer och sen syns skarvarna efter något år...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Michael Th skrev:
Föreslår att du mullemecka ihop skärmarna med plåt popnit. Spackel och diverse... sen gör en enkel form och i den gör ny fina oskarvade skärmar.. vilket även innebär att reserv lätt kan göras vid behov.. hopskarvade glasfiber bitar blir sällan bra. Utan spricker gärna.. är ju såååå enkelt att göra formar för någon hundralapp... hur du fixar dessa nu är ju då egalt.. lera plåt spackel osv.. sen fina lätta med fiber utan skarvar.. trist att lackera skarvar grejer och sen syns skarvarna efter något år...


Håller helt med du . Å det är så jag har tänkt också . Kommer egentligen enbart använda den bakre delen just för att få startat profilen . Sen blir det frigolit med ett lager lera framåt . Det e iofs ett tag sen jag höll på med det , men det e jäkla mysigt å dona med. Sen bara plastfilm över å så gjuta av med easy composites unimold .

Det som skulle kunna få mig å stävja från planen är om jag drar pluggen i printern istället . Men jag har rätt länge sett fram emot att spendera julledigheten med slicks å skrapor. 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Gör mina formar av glasfiber e inte så kinkig utan brukar göra formarna med gelcoat plast glasfiber kommer ju ändå lackera grejerna

_________________
Michael Thulesius
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Michael Th skrev:
Gör mina formar av glasfiber e inte så kinkig utan brukar göra formarna med gelcoat plast glasfiber kommer ju ändå lackera grejerna


Jag gillar deras unimold-system .

Riktigt bra gelcoat , efter det ör det två steg , ett första med ett coupling coat o 100 matta. Sen avslutar man med 450 o deras toolin resin. Blir jökligt bra å stabila formar som håller över tid. Å gelcoaten blir helt magisk nör du har våtslipat å polerat

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Lyckades klippa ihop ett nytt avsnitt .

Jag vet att dem är lite långa ibland men hoppas det uppskattas ändå 🙂


_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Video är alltid kul thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 71, 72, 73   >>
838 besök senaste veckan (201078 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande