Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 55, 56, 57 ... 71, 72, 73   >>
14 besök idag (201085 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Mschneberger skrev:
erikjakan skrev:
Behöver du verkligen torrsump? Är inte det överkurs?


Man skulle kunna säga att det är överkurs . Och jag har funderat mycket fram å tillbaka på det . Problemet jag har är att karossen inte är så hög . Och med motor moterad på den höjden där den är nu , dvs en vettig höjd
Så jag slipper huvscoop o liknande så ligger tråget lågt . Vid 110mm mellan bottenplatta å mark så har jag ungefär 30mm frigång mellan tråg och mark .

Tankarna ha varit att göra tråget grundare och bygga det bakåt lite som på noble m400 . Men för Att fortfarande få plats med oljepumpen så blir tråget lite för djupt ändå .

Ett alternativ kunde ju vara extern oljepump men det känns som att då är man ändå påväg in på en väg där man lika gärna kan bygga torrsump .

Jag blir mer än gärna tillrättavisad om jag tänker galet och om det finns nån annan vettig lösning .


I det läget, torrsump, men, se till att alla remmar löper fritt och att det blir monterat 100% rakt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
erikjakan skrev:
Westersund skrev:
erikjakan skrev:
Behöver du verkligen torrsump? Är inte det överkurs?


Om man vänder på frågan, varför skulle man inte vilja ha torrsump? Om man bortser från tröskeln med installationen.


För att det är dyrt krångligt och onödigt om man inte har en väldigt potent bil/felbyggt tråg eller dyr motor.


Jag köper helt resonemanget och tar gärna emot tipps på lösningar för ett väldigt grunt tråg som också funkar .

Jag har ungefär 50mm o leka med

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Mschneberger skrev:
erikjakan skrev:
Westersund skrev:
erikjakan skrev:
Behöver du verkligen torrsump? Är inte det överkurs?


Om man vänder på frågan, varför skulle man inte vilja ha torrsump? Om man bortser från tröskeln med installationen.


För att det är dyrt krångligt och onödigt om man inte har en väldigt potent bil/felbyggt tråg eller dyr motor.


Jag köper helt resonemanget och tar gärna emot tipps på lösningar för ett väldigt grunt tråg som också funkar .

Jag har ungefär 50mm o leka med


Finns det plats på sidan för extremt stora volymer? Om inte så är det ts som gäller skulle jag säga

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
erikjakan skrev:
Mschneberger skrev:
erikjakan skrev:
Westersund skrev:
erikjakan skrev:
Behöver du verkligen torrsump? Är inte det överkurs?


Om man vänder på frågan, varför skulle man inte vilja ha torrsump? Om man bortser från tröskeln med installationen.


För att det är dyrt krångligt och onödigt om man inte har en väldigt potent bil/felbyggt tråg eller dyr motor.


Jag köper helt resonemanget och tar gärna emot tipps på lösningar för ett väldigt grunt tråg som också funkar .

Jag har ungefär 50mm o leka med


Finns det plats på sidan för extremt stora volymer? Om inte så är det ts som gäller skulle jag säga


Inte skitmycket . Blir svårt å få tillbaka volymen jag tappar iochmed grundare sump .

Ja det är där jag landat också .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Instämmer med ERik här; Finns det andra sätt du kan lösa en våtsump på så hade jag tagit det alla dagar i veckan.
Torrsump ökar komplexiteten, det är alltid trångt med slangar mellan tråg och pump osv.
Har du ont om plats för ett våttråg, så kommer det vara ont om plats för ett torrsumpstråg med 2-4 AN12 slangar som ska sticka ut från det också.

EDIT: ni hann visst prata lite till på en ny sida ser jag.
Fundera både två och tre gånger på hur du gör med slangarna - Det blir lätt trångt som sagt.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Instämmer med ERik här; Finns det andra sätt du kan lösa en våtsump på så hade jag tagit det alla dagar i veckan.
Torrsump ökar komplexiteten, det är alltid trångt med slangar mellan tråg och pump osv.
Har du ont om plats för ett våttråg, så kommer det vara ont om plats för ett torrsumpstråg med 2-4 AN12 slangar som ska sticka ut från det också.

EDIT: ni hann visst prata lite till på en ny sida ser jag.
Fundera både två och tre gånger på hur du gör med slangarna - Det blir lätt trångt som sagt.


Tack för innspel 😊

Ja detta med skangdragningen är inte självklart . En an12 i en mini är lite större än i en volvo t.ex 😂

Jag ska ta en runda till med måttbandet för å se om det går å få volym i ett grunt tråg . Det blir lite mindre jobb att bara svetsa om eller svetsa nytt tråg .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640



Jag gjorde ett tråg till min opel som gick jäms med växellådan (02m, samma låda som du?) Vill minnas jag hade runt 5L i det, ska se om jag kan rota fram nån bild. Då rymdes även 3.5" avgaspipa där.
Sticker verkligen tråget från motorn ner så mkt från växellådan?

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
MattiasH skrev:
Jag gjorde ett tråg till min opel som gick jäms med växellådan (02m, samma låda som du?) Vill minnas jag hade runt 5L i det, ska se om jag kan rota fram nån bild. Då rymdes även 3.5" avgaspipa där.
Sticker verkligen tråget från motorn ner så mkt från växellådan?



Hej . Tack mer än gärna bilder . Kommer åka 02C så svepet är tillåmed lite mindre än 02M , ja det bygger ner rätt mycket .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640



Hittade några bilder.
Det blir lite klurigt att få till så man kommer åt att skruva fast tråget när man breddar åt sidan sådär.
Skvalpplåtarna gjorde jag så all olja måste passera pickupen och original vevhusplåt som lock.
Funkade fint även som jag kastade runt med bilen.





Kikade in under isbilen, golf mk4 v6 och på den ligger underkant av tråget visuellt väldigt jämt med lådan. Är en AQP motor i den, osäker på rak arm vilken låda det är.
Kanske finns fler vr6 tråg som går använda?

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
MattiasH skrev:
Hittade några bilder.
Det blir lite klurigt att få till så man kommer åt att skruva fast tråget när man breddar åt sidan sådär.
Skvalpplåtarna gjorde jag så all olja måste passera pickupen och original vevhusplåt som lock.
Funkade fint även som jag kastade runt med bilen.

https://rejsa.nu/im/user/14880/2022-12-17-14-42-44_fb_img_167128425117 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/14880/2022-12-17-14-42-44_fb_img_167128429587 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/14880/2022-12-17-14-42-44_fb_img_167128431868 . . . .

Kikade in under isbilen, golf mk4 v6 och på den ligger underkant av tråget visuellt väldigt jämt med lådan. Är en AQP motor i den, osäker på rak arm vilken låda det är.
Kanske finns fler vr6 tråg som går använda?


Tack för bilderna . Ska titta lite närmare på det å se vart jag klarar å landa i volym genom å dra tråget en aningens bakåt .

Bad obsession svetsade in rör för att kunna skruva till tråget vid förlängningen . Det är en vettig tanke .

Ska dra detta i tankebänken en gång til . Kan jg slippa konstnaden med torrsump så gör jag gärna det . Försöker inte krångla till saker bara för att 🙂

On another note så gick jag till beslut på mätare äntligen ..............igen 😂
Jag kände att en färdig lösning var vettig . Så det blev speedhut . Ni som orkat vara med i svängarna känner nog igen layouten från tdigare.

Hade mig ett litet djupdyk i mtune då jag ganska snart insåg att 3 utgångar på shiftlight , en utgång för kupefläkt , en för torkare och så 4 mätare som alla ska ha pwm . Då tar dom 6 genersiska fort slut . Men det finns å andra sidan rätt många andra pwm-funktioner som har en duty-cycle som sjölva slutprodukten . Å eftersom man kan sätta vilka axis-källor man vill så har man rätt många utgångsfunktioner som man kan använda som man vill å inte som det är tänkt .........Hoppas jag iaf . Det är iaf så det ser ut i mjukvaran .

Mätarna då ?

Ja en 4" hastighet , en 4" olja temp/tryck och en 3-3/8"
Med vatten å bränsle . Å en 4,5" rpm som tronar i mitten .
Speedhuts gt-font e dessutom ruskigt lik smiths orginal .
Tror det blir bra .

Vi ska bara lösa oljetråget också . 🙂







_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Det blir rätt bra faktiskt. . Första testbiten utskriven . Nu e det bara 7 st till .

Jag behöver en större printer .








_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Checkar av "att göra"-listan

1. Bälte å en plan för detta .

Egentligen så har jag inte "inertia"-bälten i bilen så orginal fästpunt på dörrsida är i samma hål för bägge ändar på den delen . Senare minis som har rullbälte så sitter rullen i "lådan" som man ser på bilden . Men där har jag en bur . Så det fick bli en konsoll som fäster i bur å kaross. Å för att bältet inte ska gnida på buren å för att det ska löpa bra så blev det en klämma till buren .

Testade grön RigidX . Då buren kommer blir samma gröna som kaross och interiör .

Blev bra .

:edit. La till lite bilder på hur den sitter orginal .
Jag har alltså bara vridit den 180grader å satt den på utsidan istället








_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Är bältet tänkt att sitta så.. eller varför inte i längd riktningen?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Michael Th skrev:
Är bältet tänkt att sitta så.. eller varför inte i längd riktningen?


Japp det är planen . Laborerade lite med långdriktning också men det blir inget bra med tanke på fästpunkt i tröskel . Dem sitter dessutom sådär orginal på dem som har rullbälte. Fast då på insidan av lådan . Har egentligen bara flyttat ut rullen

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Va gör man dan före dan ?

Man tillverkar bulten som skall förbinda led på kopplings-MC med pedal .

3 misslyckade försök senare så har jag en jättemysig bukt med urborrad skalle för viktens skull 😁








_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Tänk på att kolla upp om rullen behöver sitta i en viss riktning för att den ska låsas vid en smäll.

Pendeln som sitter i bältet och låser det funkar inte alltid i alla riktningar. Enklaste sättet att prova brukar vara att hålla rullen i monteringsriktningen, och sedan tippa den så man simulerar en inbromsning. Kolla om rullen låser - gör den inte det behöver du ett annat bälte, eller vrida monteringsriktningen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
therealpinto skrev:
Tänk på att kolla upp om rullen behöver sitta i en viss riktning för att den ska låsas vid en smäll.

Pendeln som sitter i bältet och låser det funkar inte alltid i alla riktningar. Enklaste sättet att prova brukar vara att hålla rullen i monteringsriktningen, och sedan tippa den så man simulerar en inbromsning. Kolla om rullen låser - gör den inte det behöver du ett annat bälte, eller vrida monteringsriktningen.

Gustaf


Det gör den , är ett helsike att rulla ut den då man behöver hålla den rak hela utdraget . Tippar man på den så låser den .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Bra, även om man tippar den "framåt" som den sitter nu? Då funkar det ju bra.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
therealpinto skrev:
Bra, även om man tippar den "framåt" som den sitter nu? Då funkar det ju bra.

Gustaf


Japp, har inte testat efter att du skrev men när jag monterade å skulle dra ut den för å måtta in så gick det inte å ha den tiltat i den riktningen som den är monterad nu . Fick vara tokförsiktig när jag drig ut den annars låste det sig

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Slutställning av pedalstället .

Passar in hävarmen för koppling . Sen tyckte jag att det kändes för jäkligt å skruva på en köpt mutter på bulten jag gjorde . Så jag plockade fram 12mm hex-stång igen . Blir lite svårt med 8mm skalle när det är m8 , så det blev 10mm eftersom jag ändå villa ha muttern i samma stuk som bulten .




_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Första testprinten monterad 😁




_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 55, 56, 57 ... 71, 72, 73   >>
14 besök idag (201085 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande