Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 58, 59, 60 ... 71, 72, 73   >>
81 besök senaste veckan (201775 totalt)
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Janne J skrev:
För en som är okunnig inom 3Dprintning, hur stabila är printade grejor över tid? ett insugningsrör t.ex, det kommer att utsättas för temperaturvariationer, kontakt med bränsle och vibrationer.


Det beror lite på vilket material som anvönds . Nylon som jag ska använda är riktigt stabilt

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3058



Mschneberger skrev:
Janne J skrev:
För en som är okunnig inom 3Dprintning, hur stabila är printade grejor över tid? ett insugningsrör t.ex, det kommer att utsättas för temperaturvariationer, kontakt med bränsle och vibrationer.


Det beror lite på vilket material som anvönds . Nylon som jag ska använda är riktigt stabilt


Nylon har ju egenskapen att den kryper lite över tiden, en av anledningarna till att jag kör PC istället. Det gör ju att man kan tappa klämkraften tex efter ett antal värmecykler, det kommer man ju runt med hylsor och insatser tex. Visst är materialvalet viktigt, men minst lika viktigt är designen, att det är biffigt gjort med insatshylsor på rätt ställen osv, uppstagning av tunga komponenter är inte heller tokigt. Man kan inte designa som att det vore aluminium som vissa gör. I jobbet printar vi prototyper varenda vecka, som oftast ska utstå en del, tex 100+ gradig olja under många timmar och med flera bars tryck, vibrationer mm, så man börjar lära sig vad som funkar och inte funkar

Tycker din konstruktion ser vettig ut, inte alltid enkelt att täta med oring mot printade ytor, kan vara en idé att trycktesta mot en platta för att testa tätheten. Eller kanske använda lite klettätning. Dom där två hålen som sticker ut som du ringat in ser väldigt klena ut dock, vet inte om det ska vara så i slutversionen

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Cédric skrev:
Mschneberger skrev:
Janne J skrev:
För en som är okunnig inom 3Dprintning, hur stabila är printade grejor över tid? ett insugningsrör t.ex, det kommer att utsättas för temperaturvariationer, kontakt med bränsle och vibrationer.


Det beror lite på vilket material som anvönds . Nylon som jag ska använda är riktigt stabilt


Nylon har ju egenskapen att den kryper lite över tiden, en av anledningarna till att jag kör PC istället. Det gör ju att man kan tappa klämkraften tex efter ett antal värmecykler, det kommer man ju runt med hylsor och insatser tex. Visst är materialvalet viktigt, men minst lika viktigt är designen, att det är biffigt gjort med insatshylsor på rätt ställen osv, uppstagning av tunga komponenter är inte heller tokigt. Man kan inte designa som att det vore aluminium som vissa gör. I jobbet printar vi prototyper varenda vecka, som oftast ska utstå en del, tex 100+ gradig olja under många timmar och med flera bars tryck, vibrationer mm, så man börjar lära sig vad som funkar och inte funkar

Tycker din konstruktion ser vettig ut, inte alltid enkelt att täta med oring mot printade ytor, kan vara en idé att trycktesta mot en platta för att testa tätheten. Eller kanske använda lite klettätning. Dom där två hålen som sticker ut som du ringat in ser väldigt klena ut dock, vet inte om det ska vara så i slutversionen


tack för input. tanken var från början att köra oring likt orginalinsuget. men sen vände jag insuget å såg att det var en välldigt avancerad packning som satt där. så ritade in dessa o-ringar istället. men jag är lite i samma tanke som dig angående oring och det tätande så tanken har glidit över till att köra kladdpackning i spåret istället.

dem två hålen som ser lite tunna ut är en detalj som tillkommit då jag har för liten skrivare och behöver printa insuget i två delar. tyvärr så harmnar en delning precis mitt i skruvhålen. det jag gjort är att ha det tunt mot toppen på ena sidan och sedan andra delen av insuget. över dessa. och sedan blir det samma typ av alu-insats som på de andra hålen. då tror jag att jag bör få bra klämmning och tätning mot toppen. .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3058



Aha, då fattar jag hur det hänger ihop, en vettig lösning på skarven. Bra med tjock fläns, många gör för tunna flänsar generellt på varma printade bitar

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Lost pla är en fin gjutmetod som jag tror skulle funka perfa med den där detaljen

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Lost pla är en fin gjutmetod som jag tror skulle funka perfa med den där detaljen



Det var en som föreslog det förut idag också låter spännande men jag har tyvärr inga möjligheter att gjuta alu här hemma 😢

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Det här kan vara en av dom stabilaste bakre inföstningarna på mini subframe jag sett 🙂 nu har jag även en klar bild av hur subframe 2.0 skall byggas. Jag har även hittat en bra placering av styrracket freån fiat 500 . Den placeringen sänker racket gott p väll 50mm mot den placering som blev nör jag monterade det på subframen . Den placeringen gör också att jag kan använda orginal led istället för den kortade för att dra ihop rattstång å rack .

Något som då gör att jag har kolapsbarheten kvar där . Vilket också löser bumpsteeren . Så det blir bra . Å att jag bygger ny subframe , ja det e mest för att den jag har har blivit ändrad på så mycket så jag tycker inte det skulle vara kul att montera den . Och under förutsöttning att jag inte stökar till nått för mig själv så närmar det sig att ringa ludde snart igen . Inte än . Men snart

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Dra å bada va tråkigt det e med måstejobb , men jag änna måste helsvetsa å slipa brandväggen för å komma vidare . Jaja. Slänger man in en timme karossslip här å där så får man iaf lite motivation .

Jag har iaf gjort bra med plats för hjulen. 😁










_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Titta, bilen är klar! Men du tog bort skärmbreddarna o allt, den ser misstänkt lik en original. Va konstigt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Jag har ett triggerfinger som e jävla dåligt . Eller ja , det e väll parkinson i det 😂

Blev en hardwire pdm25+

Men 16 in och 25 ut e rätt bra . 🙂 då kan man få till lite fina komfortstyrningar







_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Alltid kul med många in och utgångar thumbs up även om jag trodde din lilla MINI inte behövde så mycket
Men 15k är ju en slant, om inte alla PDM var så dyra så skulle jag köpt en själv.

Men du ska väl fortfarande köra med MaxxEcu ? (du sålde väl den?)
Kommer det gå att styra denna PDM via Mtune eller ska du köra dom "separat" ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Alltid kul med många in och utgångar thumbs up även om jag trodde din lilla MINI inte behövde så mycket
Men 15k är ju en slant, om inte alla PDM var så dyra så skulle jag köpt en själv.

Men du ska väl fortfarande köra med MaxxEcu ? (du sålde väl den?)
Kommer det gå att styra denna PDM via Mtune eller ska du köra dom "separat" ?


Villhöver är ordet vi letar efter 🙂

Det blir en del inn o ut när man börjar addera å framförallt seprarera för å få till lite komfortprylar . Innerbel t.ex vill jag kunna styra separat beteende på
Med dörrbrytare som input, sen ska haldexen ha ström. Egen matning till extraljus , pwm på värmepaket o torkare . Spolare en utgång för att kunna få lite bra styrning . Så det plockar på . Jag ligger med ca 7 utgångar ledigt och desto mer ingångar . Stora fördelen som jag ser med hardwiren är att det går å lägga hur mycket villkor man vill på utgångar å att alla utgångar kan styras på pwm .

Å då jag vill kunna köra även komfortgrejjor på pwm , shiftlighten , mätarna . Ja där bottnade jag faktiskt maxxens pdm eftersom man är begränsad till hur många pwmstyrningar ecu har .

Liten nackdel . Eller ganska stor nackdel å det som gjorde att jag länge har varit inne på maxxpdm är integrationen. Men inintegrationen ligger också en nackdel då du kan inte köra maxx pdm separat . Med hardwiren så kan jag bygga chassielen först å testa den helt å hållet som en egen livsnerv , samtidigt så finns det färdiga configfiler i hw för att ta emot can-bus signalerna från ecu . Så jag får nyttjat dem virtuella utgångarn i maxx för å få pump å fläktkontroll.

Men just också eftersom det finns 16 analoga in å man kan addera boxar om det tar slut så har man möjligheter som t.ex en fotoresistor för styrning av instrumentbel vid tunnelkörning eller mörkerkörning . Jag saker som finns på en modern bil .

Så ja det går att ha full connectivitet mellan maxx å pdm även om tyvärr setupprogramen blir två separata . Men du har helt rätt . Den sökringsboxen från saab 9-3 jag har på hyllan var bra mycket billigare 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Efter att ha vart och tittat i din tråd här, och sen växlar över till Youtube, så hamnar denna videon bland det högsta på min startsida.

Jag ser det som en kallelse från Internet gudarna att jag ska posta tillbaka den till dig här


_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Efter att ha vart och tittat i din tråd här, och sen växlar över till Youtube, så hamnar denna videon bland det högsta på min startsida.

Jag ser det som en kallelse från Internet gudarna att jag ska posta tillbaka den till dig här




_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
......

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Mschneberger skrev:
Nu ska vi nörda lite .

Var tvungen å bänktesta lite . Å se på fan . Den funkade som jag hade tänkt mig med switch decoder å allt . Nu e det bara fyra lägen på denna decoder eftersom den e byggd för p passa maxx . Då även ecu på maxx har möjlighet till två stycken , men möjligheterna på HW'n ger att man egentligen kan addera ännu mer motstånd via logiken kan man ha rätt mycket på en ingång .

Titta videon så blir det glasklart 🙂







_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Vi försöker igen 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
....

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Jag får nog säga att jag e väldigt nöjd med valet av PDM . 20A på varje utgång med möjlighet att paralellkobbla två för att dubbla gör att mattans utformninj blir ganska lätt att utforma . I mitt fall så vill jag ha den uppdelad i bakåt å frammåt . Där frammåt är det som är på andra sidan brandväggen . Så det blir lätt att hantera .

När jag satt å programerade logiken på ena ingången som har en switch decder / resistor array . Så slog det mig att jag inte var begränsad till dom fyra brytare som jag byggt för . Jag har en knapp till på rattrrglaget som jag har tänkt ha som tuta . Men jag inspg att jag kan programera det så att vid kort tryck så har jag ljustuta . Vid långt tryck så slår det på heljus och extra ljus . Det e lite smutt. Så det blev å sätta sig å ta i lite . Så det blev ett nytt kort som e påväg från kina as we speak . 10 möjliga brytare på en ingång . Jag kommer väll själv aldrig använda mer än 6. Men eftersom storleken blev samma som på min fyra så va det bara å ta i . Å har man både ljusreglage å spolarreglage på ratten så kan man ju köra dem på en å samma ingång . Helt okej .







_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Fortsatte mer lite labbande eller rättare sagt , inte labbande men mappning elle vad man ska kalla det .

Pluggade i mittkonsolen för att "läsa ut" vilka volttal jag får på varje läge .
Kan va smidigt å skriva upp alla kombinationer så att man kan kombinera dem i logiken senare .

Jag hittade dock en lite begränsning på antal vilkor man kan lägga in . Har ju tvp olika villkor på blinker . 'med hel eller halvljus . Men då hittde jag generic funtions instället . På så sätt behöver man inte direktprogramera utgången . Utan man kan lägga blink h som en generisk . Å hazzard som en generisk .
Å sen sätter man dom två funktioner som true-villkor på utgången .

Testade även spolaren . Den har då en egen utgång som tänds å släcks momentant , men samtidigt så ligger torkare lågfart med en delay på avstöngning å med ett villkor som säger att om output spolare har status true . Så ska torkaren gå igång å va igång så länge som spolare kör , å då tre sekunder efter den slutat . Lite som på en valig bil 🙂














_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191


Trådstartare
Varningsblink vid hård inbroms . Det e inte skitsvårt .
I dagsläget har jag ten tryckswitch på bromsen . Då blir det lite bob bob , just för test så har jag lagt det som så att med bromspelle inteyckt mer än två sek så tänder den varningsblink fast med lite snabbare frekvens än vanligt .

Dock så är tanken att byta till tryckssensor istället framgent . Då kan man plocka det värdet å säga att över ett visst tryck så ska hazzard tändas .

Med det sagt så ska man nog kombinera det med det höga trycket OCH tiden man håller inne. Så behöver man inte åka å flasha blinkers in i mjölby 😁

Näst på tur står innerbelysning med styrt på å avslag .

Som sagt , man behöver inte 25 utgångar . Men det e rätt kul . 😁



_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 58, 59, 60 ... 71, 72, 73   >>
81 besök senaste veckan (201775 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande