Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 61, 62, 63 ... 71, 72, 73   >>
149 besök senaste veckan (201764 totalt)
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 15



Är inte dom där flänsarna åt fel håll, för att justeringen ska fungera?
Spåret å flänsarna måste väl gå i kors? Inte parallellt.

Eller tänker jag fel?

_________________
Robert Norgren
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



RobtheFiend skrev:
Är inte dom där flänsarna åt fel håll, för att justeringen ska fungera?
Spåret å flänsarna måste väl gå i kors? Inte parallellt.

Eller tänker jag fel?


Så tänker jag också, dessutom vill jag påstå att det är en konstruktion som bara funkar till vanlig gatukörning, kör du bana så kommer det att behövas en riktig låsning av skruven annars kommer den att röra sig i spåret. Jag har provat...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



RobtheFiend skrev:
Är inte dom där flänsarna åt fel håll, för att justeringen ska fungera?
Spåret å flänsarna måste väl gå i kors? Inte parallellt.

Eller tänker jag fel?

+ 1
Tyvärr, så är det definitivt!

Jag har ju denna lösning i min bakvagn och där fungerar det, även efter flera års bankörning. Nyckeln är nog att få en bussning (eller länklager) som medger att roterande rörelsen inte fortplantar sig in i skruvförbandet och hylsan man klämmer emot.
Jag har polybussningar och det funkar.

Samtidigt så blir det andra krafter i framvagnen än i bakvagnen...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
RobtheFiend skrev:
Är inte dom där flänsarna åt fel håll, för att justeringen ska fungera?
Spåret å flänsarna måste väl gå i kors? Inte parallellt.

Eller tänker jag fel?


Jag tror du tänker helt rätt .

Jag skulle prova justeringen igår å hade lite problem å förstå varför det inte rörde sig , tänkte att kanske brickan e för stor , tittade på justeringen i bak som är en köpt justering av samma modell . Men brickan var i bra storlek .

Tänkte jag skulle kika på det på måndag, nu när du säger det så inser jag . Dra å bada vilken tankevurpa. Det e ju självklart så som du säger . Tur att man inte helsvetsad dom på plats

Jag behöver ju inte klura så mycket iaf . Det e bara å göra om å göra rätt . 🙂
Tack för påpekandet

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Janne J skrev:
RobtheFiend skrev:
Är inte dom där flänsarna åt fel håll, för att justeringen ska fungera?
Spåret å flänsarna måste väl gå i kors? Inte parallellt.

Eller tänker jag fel?


Så tänker jag också, dessutom vill jag påstå att det är en konstruktion som bara funkar till vanlig gatukörning, kör du bana så kommer det att behövas en riktig låsning av skruven annars kommer den att röra sig i spåret. Jag har provat...


Ni tänker helt rätt hela bunten . Det är den här mistern som har tankevurpat .

Att jag valt den där konstruktionen kommer sig av att jag valt saab 900 spindelleder då bärarmarna på dessa utsätts för krafter å dragningar å montagepunkter på samma sätt som jag har här .

Sen är det i första hand en bil för gata . Men det jag uppskattar att bli uppmärksammad på ett eventuellt framtida problem . Då kan jag ha det i åtanke

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Igår kastade jag lite lätt bort en halv dag . Kapade bort camberjusteringen å skulle fixa nya åt andra hållet . Såg ut som skit när jag var klar . Så det fick bli å leta upp säljaren från när jag köpte till bakvagnen .
Men jag fick iaf provmonterat boxarna .

Och hör å höpna . Dom passar . Å håldelningen är bolt on.
Vän av ordning kan få säga , borde den inte vara det då ? Du har väll mätt ? Svar nej . Ritningen utgår ifrån vad bultdelningen SKALL vara nör man ligger i mitten på toleransen ( ja jag vet , toleranser å engelsmän 😁)

Men mina monteringshål satt fortfarande där dem skulle .( inget jag modifierat , men man vet ju aldrig)

Så bortsett från att allt i fästen är uppgraderat till m12 så är
Jag nu 100% på att hålen i chassit är enligt fabriksspec . O det e ju trevligt . Det är därför som jag byggt om torpeden så rejält . För att hamna på spec .








_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Jahoop .

Ojämn vecka e lika med arbetsvecka . Men att återbesöka ett gammelt projekt som bara behövde en liten tweak å få testat hur jag bäst ställer den i printern flr å slippa så mycket support som möjligt . Ja det kan man ju kosta på sig en solig tisdag .






_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Det e gott när man får ett problem mindre .

Beställde camberjusteringar för å svetsa dit å satt å klurade lite på hur jag skulle lösa bultarna , då dem jag anvönder är rätt långa medans dom i kittet är för att passa e30 .

Rätt trevligt när man öppnar paketet å ser att den fräsning som jag gjort på mina bultar har exakt samma dim som bultarna som ör i kittet . Så dem passar perfekt .
Så då är det bara den fasta brickan som behöver passad in 🙂





_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Jag tror jag hittat lite tempo i kroppen igen . Rintigt gott å få saker gjorda , å det blir nog bra tror jag .

Ståltråden på skärmen är bara för å plocka ut radien . Det blir plåtbreddat , jg tror jag löser det . Elker ja, jag hoppas på det iaf .







_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Härligt, heja!!
Plåt e gött!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Soffan e fortfarande en svårslagen compadre , den å alla roliga folk som bygger saker på YT 😃

Men dagens övning har iallafall resulterat i att styrracket är injusterat i höjd bredd å har numera två fästpunkter , det blir dock lite förstörkning där , men det sitter som berget när man rycket i det just nu iaf .

Har även körtat den nya styrstolpen , den behöver dock kortas lite till, som gustav nämnt förut så är det väll lite osäkert detta med å svetsa ihop delarna , men jag ska prata med ludde om det , å har inga problem å svetsa över en sleeve om det behövs .

Ett annat alternativ är att jag får någon att korta pinne. Ut ur racket , å fräsa en plan yta på den å sen bygga en helt ny ledad stolpdel . Eller korta å fräsa ner nya splines , men den pinnen är hördad så det e nog inte så kul .

Just på den biten finns det flera lösningar å jag tar gärna emot tips å förslag , kanske finns det npn kortare slider än den från fiat 500 som jg har då racket är därifrån å som då har samma splines .

Lite kuriosa är att racker är i aluminiumhuset exakt lika brett som som bakre fästskruvarna för subframe . Så det var lätt å centrera 😀 .

Är nog förnodligen klar med nya ramens uppbyggad om en frivecka eller två . Å då är jag på samma plats som jag var i december . Nämligen dags å ringa ludde 😊
Ska bara försöka låna en motorlyft i skövde , hade gärna köpt en , men det har jag fasen ikke plass till .

Jag vidhåller nog på hjul till juli 🙂















_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Att sätta racket där det
Sitter nu , kontra hur det var tvunget att sitta för att kunna sitta PÅ subframen gör att jag kunnat flytta ner det markant mycket . Man ser skillnaden då det inringade "hålet" är där racket gick in förut . Å för er som höngt med så gjorde jag ju bumsteerspacers bara för att fp buckt med bumpsteer som kom av att det satt så högt .
Det är inte helt perfekt , det kan jag väll säga , men det stämmer rätt bra med måtten i racing aspirations . Men jag har ändå fått kompromissa med det faktum att det ska få plats en växellåda å att det bör sitta över kadantunneln .



_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Jag hade så fort det är möjligt plockat ihop framvagnen för att mäta bumpsteer i verkligheten innan allt är definitivt fastsvetsat.
Inget kan ta livet av en körupplevelse som bumpsteer..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag hade så fort det är möjligt plockat ihop framvagnen för att mäta bumpsteer i verkligheten innan allt är definitivt fastsvetsat.
Inget kan ta livet av en körupplevelse som bumpsteer..


Det e typ det jag håller på med 🙂

Dock så kommer den mätningen egentligen bara resultera i ett resultat . Men dock ett resultat som jag kan jobba med . Styrracksplaceringen ör dock absolut . Upp går inte för då åker det för långt fram å det blir svårigheter att få dit motor å låda . Nu är jag i en höjd som dels landar på samma nivå som styrarmar , samt att jag linjerar bra med ledpunkterna i bärarmar.

Neråt går inte för då rider det på hardyskivan . Å mer bakåt går inte heller , för frigång mellan den utbuktning i brandväggen som behövs för rätt pedalrörelse är 2mm 🙂

Men jag är fullt medveten om att det finns en pytteliten chans att jag kanske behöver byta spindlar eller nått om det blir jättedåligt . Därför har jag inte skickat ivög mina bromshängen för fräsning än . 🙂

Ibland önskar jag att jag bara hade byggt på honda 😀

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Skrotar på lite i ny å ne .

Härlig kånsla å kunna dra på hjulupphängningarna igen .
















_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Den som söker finner

Drog en raid på tema igår .
Tänkte att det e ju enklast å leta bolt on där . Inge nytt , men en konstaterande 🙂

Hittade ett styrstag från volvo 240 som hade vettig längd .0 tillika m14x1.5 in mot racket . Som ju ör ett fiat 500. (Har en elservo liggande på hyllan om lusten å platsen faller på 🙂

Men spindeln från lotus elan har ju fått en ny brotschning för å passa saab styrled . Hmm. Kollade autodoc . Jomen, saaben har samma som 240 , men 240:ins är lite högre . Så det blev från 240 , både
Styrstag å led . Provmonterade . Å daeven
, bolt on . Rätt längd . Styrleden gör att staget får en trevlig vinkel från rack till spindel . Så recepetet lyder

Styrväxel : fiat 500
Starstag : volvo 240
Styrled : volvo 240
Spindelled uppe å nere : saab 900
Spindlar lotus elan m100

😁
Go team sweden 💪🏼




_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Vis av motgång så tog jag tag i fästena för tie-rodsen .

Nu såhär till version två så gör jag avståndet mellan öronen. Lite större .
Så ett par större distanser för uniballen behövdes .

Vill man nu inte längre åka uniball så finns möjlughet att antingen köra POM-bussningar , men det går även köra ford mondeo länkarmsbussningar .
Då avstånd mellan öron är gjort för dessa 🙂







_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



thumbs up

Blir ju bra det där! Snyggt jobbat!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
thumbs up

Blir ju bra det där! Snyggt jobbat!


Tackar . Det värmer 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190


Trådstartare
Idag hade jag ett mål .

Mät i främre föstpunkter för toe-stag . Å få ner han på backen.

Det skall till några fler rör men jag vill ha motor å låda på plats först .

Under tiden så tar vi en kaffe i sommarsolen 🙂

14x8 känns som en ganska vettig dimension på en mini 🙂 å japp . En miata är stor i jämförelse

😂😂.





















_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4074



.
Blir bara bättre å bättre! thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 61, 62, 63 ... 71, 72, 73   >>
149 besök senaste veckan (201764 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande