Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug | << 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 71, 72, 73 >> 17 besök idag (201088 totalt) |
Tack . Ja det var riktigt gott . Att polaren backade upp på garageuppfarten med en motorlyft så jag kan passa in motorn nästa vecka var kanon . Framförallt så känner jag nu att jag faktiskt kommer kunna ha nått som jag kan visa upp för sfro utan att skämmas 🙂 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
790kg uppskattd vikt än så länge . Eller ja uppskattad å uppskattad allt på listan är vägt 🙂 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
ont om plats e det gott om .
men den har suttit där förut och kommer sitta där igen =) en liten flaggning till ludde om ett kommande samtal gjordes. fick hem sista prylarna till soppasystem , oljekyl o vevhusvent. spridarna åkte iväg på service och uppmätning av dödtider. varpå två spridare ansågs jäkligt dåliga. fick tag på två "nya" på ebay som jag fick igår och skickades iväg för genomgång. lite trist kostnad med dom två extraspridarna. men är glad att jag gjorde det ändå , för det hade varit tråkigt å stå i augusti å skulla starta och så går den dåligt. så nu har jag det mesta hemma på hyllan. så jag kan fnulla å pilla när lusten faller på . =) bra skit det. eftersom frugan önskade sig nya slutrör och lite mer diffuser på mx5:an. eller ja. hon har pratat om lite mer brum för om åren . så det tolkade jag som att då köper vi en faceliftat kofångare som behöver lite kärlek. och nya slutburk tilllsammans med nya ändrör. å eftersom hon ville ha lite storlek å 4 pipor så blev det byxrör 2x63mm. å frugan approves =) , dett e gött när dom e lite sådär smygbilfantaster =) _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Undrar hur stor grillen från en BMW 7-serie (G11 2019) bil skulle se ut i fronten på denna?
Eftersom BMW äger Mini, så passar det väl bra. Och du verkar ju vilja ha det största som får plats, eller större. (Om folk har svårt att fatta skämt/humor, så är detta inlägg i den kategorin.) Väntar ivrigt på att se färdigt bygge. _________________ Robert Norgren |
||||
Näjnäj . Bmw äger varumärket . Men någon Mini har dom aldrig tillverkat 😁😁😁 Men du har helt rätt . Går det ner så får det plats 😁 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Jahaja ,
Man får unte alltid som man vill , Med bra placerad styrväxel å motorn på en bättre höjd så måste paketet fram igen , men då tappar man utrymme som man inte har . Men det e viktigare att få saker å funka , å med motorn placerad där den hamnade så får jag ju plats med både grenrör å styrväxel . Å det kan ju vara bra . Å i ärlighetens namn så mår nog fronten bra av att bli 50mm längre . Även om det suger . Å behöva kasta handduk . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Det e roligt med nya verktyg , å eftersom min svärfar är helt underbar så vill ni inte veta vad jag fick betala för sick o falsen 😁
Veckan gick lite i att motorn skulle tillbaka på sin plats . Att bygga subframen helt symetrisk var lite dumt för lådan passade inte. Det blir så ibland när jag har bråttom . Men ett nytt rör knäcktes till å motor å låda passades in . Denna gång lite löngre fram . Ja visst ja , det har jag ju nämt . Iaf idag så svetsades 3 av fyra motorfästen på plats . Återstår det i bakkant som jag tar när motor är ur igen . Eller ja när subframe p motor är ur . Så då va det dags . 50mm sa vi . Då har vi fortfarande bra propotioner , det höll på å inte bli nått för det va rött kul vid sicken . Ni vet det där problemet att fokusera på en sak . Till slut så åkte sågen fram . Dit med två fyrkantsprofiler i rämre färstpunkter å så rullade jag till två stödplåtar. För å få Skärmarna på rätt ställe . Sen lite rundstav för å malla upp skärmen . Lite lite luft längst upp nu. Men jag har ställt den maxx fjädrad så det kan se ut som lite mycket luft fram å bak , men å andra sidan så svönger det fritt . Sen har jag nog kört slut på varenda spillbit för å öva lite på skärbreddare . Men det ska jag nog få kläm på till slut . Tips å tricks mottages gärn . Men nu har vi en motorrumslayout som funkar i verkligheten o inte bara i mitt huvud... hoppas jag 😁 Nu åker jag p jobbar . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Ligger på ett hotellrum å klurar å ändrar lite
Jag e ju dock rätt så kass på matte så jag får ibland förlita mig på andra kalkyler å detta ark har jag hittat här på rejsa å ska enligt vad jag minns stämma bra , nån som kan kanske kan validera . Jag är medeveten om att det kan bli lite trial an error . Men eftersom det ändå är en liten kostnad att köpa nya cylindrar så kan man ju försöka få det bra med en gång . Jag har 0.7 fram å 0.75 i bak idag men det är långa cylindrar så då får jag inte plats med mätarna , men nog kunde man alltis provköra med dom . Men det e ju skillnad på inlopp å utloppsplacering på dem å dem korta AP som jag ska ha . Jag känner dock att jag behöver lite input på mina data , eller rättare sagt pedaltryck. 49kg säger ju sfro . Men det är om jag tolkar det riktigt (säg görna emot) max kraft som skall krävas för att stoppa till noll . 49kg på pedalen till vardags känns lite mycket . Framförallt utan servo , så jag har pruttat in 35kg , som känns lite mer rimligt . Men vad är rimligt eller vettigt å ha . Vill ju inte behöva köra leg day 4 ggr i veckan för att det inte ska bli träligt å köra . Lägger med en länk till arket med dem data jag nuffrat in . [url] https://docs.google.com/file/d/1wyT8 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Bara för att vara tydlig; Det är Transportstyrelsens föreskrifter som säger att man ska nå minst 5,0 m/s2 vid 490 N pedaltryck. Det är långt ifrån "max retardation" så det värdet ska inte ses som ett pedaltryck som dimensionerar maxtrycket.
Ändå så är 5 m/s2 en ganska kraftig inbromsning, betydligt kraftigare än "normalt". Du kan relatera till andra delar av bromsprovet för serietillverkad bil, där man ska nå 4 m/s2 vid max 294 N. En annan referens är att hela pedaltransmissionen ska klara minst 980 N. Ett bra tips är att prova med en badrumsvåg hur olika pedaltryck känns. 35 kg för maxretardation kan vara ett ganska lågt pedaltryck - vilket i sig inte behöver vara ett problem om det går att modulera. Risken är dock att pedalen får för lång slaglängd och vill bottna vid högre pedaltryck om man siktar på för lågt "arbetstryck". För övrigt; 490 N eller 49 kg pedaltryck är ju detsamma oavsett om du har servo eller inte, servot växlar ju upp pedaltrycket så du får högre kraft på cylindern. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Efter lite konfererande med en annan miniåkare som har samma ok så blev det .625 i fram å .750 i bak
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Hemma från jobbet .
Då fortsätter vi väll med å bygga skärmar . Mallen blev galen , men då fick det bli till å lära sig krymp/ströcken lite bättre _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Thanks 🙂 Fortsatte med skärmarna idag . Det var dags å fixera å fylla i . Första skärmen är det liiiite hål i . Men det e bara å köra koppar på baksidan å svetsa igen . Gick lite smidigare på andra sidan . Nu ska det bara tigas ihop å sen blir det lite hammare å dolly . Tur att tantens kofångare ska lagas också så adhd'n får sitt 😁 Klicka för större bilder! _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Detta var väl spenderade pengar .
När man nu ändå ska åka orginaleffekt så kan man ju använda spridar a som följde med motorn . Men hur mår dom . Och va e det för dötider på dem .. nu visade servicen på två dåliga spridare . Så jag köpte två beggade på ebay . Å dom var bra . Så nu sitter jag med spridare som räcker till å som dessutom inte kommer vara en felkälla vid uppstart . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Ett jäkla pill e det , men jag förstår bättre å bättre vart jag behlver krympa å sträcka å hur för att få det dit jag vill.
Nu e höger skärm helsvetsad , å detta är första gången som jag verkligen inser värdet i TIGandet . Inte bara det att det mindre p slipa . Men hur lätt man sträcker ut svetsen igen . Så det tar sig med karossjobbet , Gjorde även ett pressverktyg till instrumentpanelen . Jag har en tanke om att mätarna ska sitta lite förhöjda (tjänar några milimeter mot bromscyllarna) Så var sugen på att se om det gick fint å pressa . Å det gjorde det juh. Skönt å veta att inte allt på youtube e hittepå 😁 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Vart ska den sitta? _________________ Magnus Thomé |
||||
den skall användas för att skarva trottelaxel. dem är lite breda, och ska ner till cc 65. så för att få exakt avstånd mellan slitsarna på trottelaxel och även rätt vinkel på dem så trär jag i det där verktyget och skruvar sen fast allt i en aluplatta för å dra lite värme. =) _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug | << 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 71, 72, 73 >> 17 besök idag (201088 totalt) |