Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 71, 72, 73   >>
17 besök idag (201088 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Min typ av bilmekande

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Skönt nördigt, fattar 3,45% ungefär thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Benjamin E skrev:
Skönt nördigt, fattar 3,45% ungefär thumbs up



Jag kan dra den lite längre om du vill .

Nördade lite i att när jag inte kunde sova , för jag hade inte fått till å få mätarnålarna öä varken olja brönsle eller vatten å röra sig .
Men det visade sig att jag tänkte lite dåligt .

I utgångsläget så sitter det givare direktmonterade på mätarna. Så det funkar som alla typer tempgivare . Dvs säga att på den tråden som går in som signal så behöver det finnas ett motstånd kopplat till plus för å få till en spännings delning som då ger en spänning på tråden baserat på motståndet i givaren .

Mätaren funkade likadant . Signal in från givare som hade ett motstånd kopplat över till 12v då får man en spänning som mätaren kan läsa .

Så tekniskt sett så borde man bara koppla in tråden från min pwn-utgång in på signalingång på givaren . Men det funkade inte . Anledningen kom jag på sen .

Just nu kör jag allt på ett simulatorkort . Å den utgången har en LED koppplad på 5v för att indikera . Pga av den 5v ville jag inte koppla 12v på mätarn . Och det va det som inte funkade . Föt sen testade jag att löda bort den LEDen för att inte få 5v in i krets . Å sen på med 12v å då funkade det .

Å då slog det mig att självklart . Utgången sluter mot jord , dvs det den styr måste ha fast plusmatning i ena änden . Mätarnen vill möta spänning men måste ha spänning från 12v genom sig å sen ut mot jord (om det ger någon mening)

Så med 12v på och utgpngen kopplad på
Mätarens givarigång . Å så ja mätarens egen jord ansluten också . Så funkar det precis skitbra . Så nu kan jag konstatera att 100hz pwn å sen styrt via en kurva istället för tabell funkar utmärkt .

Det innebär också att när jag fåt kalibrera utgången mot faktiskt värde på temp så kan jag putta i precis vilken givare spm helst i motorn. Utan att behöva fundera på om mötaren skall visa rätt . Så länge jag har matat in rätt värden i ecu så den läser rätt från sensor , så kommer mätarna visa rätt .

Nu e det bara å sparka igång varvsignal å hastighet så e det bara å montera ihop igen 🙂

Så detta blir kanon . Att jag dessutom är vannsinnigt förtjust i mätarlayouten på den miata vi har gör ju inte saken sämre 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Å så en vanlig pwmkurva bara baserat på coolant som load-axel .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Om du inte ska använda dom mätartavlorna så är jag intresserad av att köpa dom. Grabbens bil är ju USA import och har MPH tavlor med en mindre km/h skala.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Om du inte ska använda dom mätartavlorna så är jag intresserad av att köpa dom. Grabbens bil är ju USA import och har MPH tavlor med en mindre km/h skala.


Inga problem . Du kan få dom när jag köpt dom nya 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Mschneberger skrev:
Mats Karlsson skrev:
Om du inte ska använda dom mätartavlorna så är jag intresserad av att köpa dom. Grabbens bil är ju USA import och har MPH tavlor med en mindre km/h skala.


Inga problem . Du kan få dom när jag köpt dom nya 🙂


thumbs up Tack
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Eftersom jag inte kommer använda mig av mer indikatorlampor än CEL på huset och jag är allergisk mot sånna där fladdriga kretskort så tänker jag att en egen innvöndog ledningmatta är en bra grej .

Belysning är ganska enkel och inget som man behöver ett kretsschema för att förstå . Det finns bra pinouts redan för att hitta dem i en orginal kabelstam .
Däremot så behövde jag få en bättre översikt på in och ut i trippdatorn eftersom den styr hastighet och varvröknare . (4 trådar till varje mätare och en in i trippdatorn )

Så det var bara å summra på och rita upp det lite enkelt . Så har man bra koll sen .

Kanske även kan hjälpa nån med miata som skall åka eftermarknad och vill ha signaler så som jag vill ha det .

Innkoppling av temp,brändäsle o tryck inkopplat på en pwm-styrd utgång bör fungera likt oavsett mätare så länge det handlar om en mötare med direktansluten givare .

För många är detta självklarheter . Men jag tänker att jag delar med mig så mycket jag kan för dom som det likt mig inte är självklart för 🙂




_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



OM jag skulle ha byggt något liknande så skulle jag ha gjort likadant. Dvs plocka in och sända ut enskilda signaler på tråd.

Men bara sådär i övrigt. Är inte den bilen mätaren kom från modern nog att ha can/bus typ som du skulle kunna återanvänt??
Jag vet att japanska bilat var lite senare än tyska tex på vissa fronter.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
knotan skrev:
OM jag skulle ha byggt något liknande så skulle jag ha gjort likadant. Dvs plocka in och sända ut enskilda signaler på tråd.

Men bara sådär i övrigt. Är inte den bilen mätaren kom från modern nog att ha can/bus typ som du skulle kunna återanvänt??
Jag vet att japanska bilat var lite senare än tyska tex på vissa fronter.


Mätaren kommer från en 98 där körde man fortfarande på trådade signaler .
Tror inte canbus-styrda kom föränns på 08:orna . Men det ska jag låta vara osagt , viss bildsökning visar dock att baksidan på hela spektrat av mätare från 97-2005 ser likadan ut .

Hafe ju dock varit smidigt med can-bus . Men samtidigt mer rättfram med analoga signaler 🙂

Frågan är bara om man kan reseta miltalen på någe vänster eller om man måste lämna in mätarhuset för att få det gjort . Har 25000 mil på mätarn

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag misstänker att du har rätt. Dem bytte nog sällan saker som fungerade innan det blev en ny bilmodell.

Jag har ingen aning om hur miltalen ligger lagrade i dem där. Men nog borde det gå på något vis fast antagligen inget lätt sätt. Finns säkert nya "kretsar/kretskort" att köpa å byta så den börjar om på noll. Tror det är svårt att nolla befintligt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
knotan skrev:
Jag misstänker att du har rätt. Dem bytte nog sällan saker som fungerade innan det blev en ny bilmodell.

Jag har ingen aning om hur miltalen ligger lagrade i dem där. Men nog borde det gå på något vis fast antagligen inget lätt sätt. Finns säkert nya "kretsar/kretskort" att köpa å byta så den börjar om på noll. Tror det är svårt att nolla befintligt.


Jag har inte öppnat plasten på modulen för att se hur det ser ut , men misstänker att där en nån slags eprom och att milen sparas där . Får se om jag kan hitta nån tysk bilhandlare nära gränsen som kan hjälpa mig , dom brukar ha koll 😂😂😂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Haha. Ja du är nog inne på rätt spår.
Är det inte så att man ska kunna nolla eprom med uv ljus eller nått sånt.? Men då kanske den inte har någon aning alls sen vad den ska göra istället??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
knotan skrev:
Haha. Ja du är nog inne på rätt spår.
Är det inte så att man ska kunna nolla eprom med uv ljus eller nått sånt.? Men då kanske den inte har någon aning alls sen vad den ska göra istället??


Ska öppna upp å undersöka 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Mschneberger skrev:
För många är detta självklarheter .


Självklarheter? Nä fan, det är svart magi...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Me like speedholes 😁😁😁


_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Mer bräda , borrat hål för shiftlighten . Blir samma typ av Dioder på indikeringar . Den kommer bli rött läcker i sidenmatt svart



_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Det där blir grymt bra! Så kul att du fick tillbaka bygglusten! Men även om jag har sagt förut, så jag säger det igen: Finns några episka byggen här på forumet och ditt är ett av dom!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Benjamin E skrev:
Det där blir grymt bra! Så kul att du fick tillbaka bygglusten! Men även om jag har sagt förut, så jag säger det igen: Finns några episka byggen här på forumet och ditt är ett av dom!


❤️❤️❤️

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
För rätt så längesen så insåg jag att jag e skitkass på youtube ..

När det väl är dags att släppa nytt avsnitt så har jag ju postat slutresultat precis överallt ändå . Men det gör ju inget . Youtube blir ju mer såhär gjorde jag i levande bilder . 😁

Har ju börjar passa in brädan . O miatahuset . Lite lite snabbprint för att testa mätarring .
Den e lite för hög , å sen måste den gå djupare för att möta tavlan . Sen skall det in glas också .

Printad i petg pro matte från add north . 0.6 lagerhöjd .

Perfekt för snabbproto . 22min 🙂




_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188


Trådstartare
Det e synd å säga att jag blev missnöjd 🙂


_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin mini "NukedMini" meckar bränsle å insug
<<   1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 71, 72, 73   >>
17 besök idag (201088 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande