Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Funderingar tips på framvagn till kadett c. | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (12087 totalt) |
Hej köpte mig en kadett c coupe gte 1975 för att köpa mig ur massa bekymmer inför ombyggnation av framvagnen o diversa andra orsaker. (Har en 1200 kaross sen tidigare)
Men nu efter att tagit tag i framvagnen till slut så tänkte jag att mäta är att veta och upptäckte tyvärr att det är en framvagn från 1200 som sitter på. (tror hela bilen är en karossbytt gammal rallybil som fått typskylt flyttad.) Så tillbaka till ruta ett! Har ni goda rejsianer tips på hur man skulle kunna komma framåt nu. Tips på spindlar. .. volvo 140, amazon, ascona/manta, jänkebilar, miata, corvette, supra?? Alternativt brotscha om befintlig spindel till ? ascona/manta volvo 140 jänkebil...?? nedre kulled (den övre är bra nog) Fräsa upp hålet i nedre bärarm till större? alt rörbärmarmar alt rörframvagn typ locost Alternativt byta till en modernare dubbel a armsframvagn typ c4 c5 supra eller andra förslag, anpassad i bredd. Nåt modernt vore ju att föredra. För att hitta en gte framvagn är snudd på omöjligt. |
||
Man kan förstärka ohv-framvagnen så att den motsvarar GT/E:ns.
https://www.glow-special.de/glow-whe Har för mig att det också finns nytillverkade undre bärarmar till GT/E:n(och 16S/20E Rallye) att köpa. _________________ Kai Anttila |
||
Jo det känner jag till och balken är faktiskt redan förstärkt och lite modifierad.
Det som inte framkom igår i texten egentligen är ju att det inte vore så dumt att få dit andra kraftigare grejer när man ändå åker på att bygga om och kostar på den. Lättare inför reggning som ombyggt fordon. Var nere på Elmia på långfredagen och pratade med sfro så drömmen vore ju att komma på en kombiation som de tycker är bra nog för att godkänna upp till 20kw/100kg. Sen så kläckte brorsan att jag kunde ta hans framvagn från en manta a som han har. Ideer på det? |
||
Ska man sikta på 20 kW/100 kg är det nog väldigt taktiskt att ta framvagn/framvagnsdelar från en bil med "mycket" effekt.
Corvette eller Supra är kanske overkill men troligen ganska smart ur det perspektivet. Miata är förmodligen den mest ekonomiska lösningen om man vill ha modernare komponenter och funktionsmässigt lirar det nog med större bromsar men som sagt, taktiskt sett... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hej Gustaf! Kul att du svarade och jag hade också Miata i bakhuvudet men den är ju varken stark eller tung.
Så är skillnaden egentligen så stor mot "modifierade" originaldelar? |
||
Mycket tråkigt tips....men tidig Corvette C4 är svårslagen.
Annars har Ford Crown Viktoria en fin framvagn, som Bensin Aporna sätter på sina PickUper. Men jag har inte sett någon i verkligheten _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Utan att veta säkert så kan man ju tänka att Miatans modernare bitar kan anses "bättre".
Men som sagt, vill man övertyga Transportstyrelsen ska man kanske satsa högre. Kan RX8 vara ett alternativ? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Egentligen betvivlar inte att original framvagnen gör jobbet och gör det bra men nu är det ju regler som styr och då ska man enligt opel ha den "stora" framvagnen för att få ha högre effekt än 72hk i en opel kadett c.
Matte Holmgren hade ju en bmw v8 i sin c kadett city med originalleder och den piskades duktigt utan att protestera (som jag har läst i alla fall). Kronviktoria framvagnen verkar vettig den ja men tillgängligheten verkar vara obefintlig i sverige. Känn som man bara skulle ta o dremla dit en större led i befintliga armen o spindeln så är det nog minsta möjliga insatsen. Det skiljer 2,1mm i diameter på den större leden, är ju nästan att om man tar bort rostkannten vid ett byte så passar den grövre leden uta större bekymmer. Eller räknas det som "mer" ombyggt om jag byter spindeln med till Manta a? |
||
Det var CIH framvagnen som jag syftade på, även om en förstärkt ohv framvagn säkert funkar lika bra. Och det borde väl inte vara alltför svårt eller dyrt att hitta ett par CIH spindlar eller tom en hel 16S framvagn i Tyskland ?
_________________ Kai Anttila |
||
Hej jo Kai jag förstod vad du menade och eftersom skillnaden på axlarna liten så om man nöjer sig med cih
standard så kan man ju lika gärna för en mindre slant modifiera befintlig framvagn, men tack för att du engagerar dig det uppskattas. Kollade faktiskt på ebay för skojs skull o hitta ingen framvagn alls. Går att plocka ihop i delar men då blir det såna pengar att corvette verkar billigt. |
||
RWD Oplar är kul, och då jag själv har ägt en -78 Kadett 16S som jag stoppade en 2,2:a i så är det alltid intressant när de kommer på tapeten(fast min hade inte några 250 hk, snarare bara hälften av det).
_________________ Kai Anttila |
||
Ja, Manta-spindlar är nog att rekommendera om du vill behålla Opelprylar, det ser bättre ut.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Här kanske det finns något matnyttigt: https://dl.dropboxusercontent.com/s/
Visserligen om Vauxhall Chevette, men chassiet är ju i princip samma som på Kadett C. Kolla under rubriken Suspension. _________________ Kai Anttila |
||
Tack Kai! Satt o skumma igenom filen du länka till. Mycket bra info iden.
Där stod det utryckligen att den lilla kulleden är fullt tillräcklig för rally men för riktig seriös rally/tävlingskörning så rekommendera de den stora leden. (som jag trodde) Jämförde Miatans framvagn mot Kadettens och det skiljer mindre än en grad i både camber o caster. Den stora skillnaden i värden var kingpin inclination som var 11grader för miata och 8 för kadett (corvette c4 har 8.67) Dock är jag inte kunnig nog att avgöra hur det påverkar i verkligheten. |
||
Troligtvis kräver 11 grader servo. Är det servo på Miata original ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det är jag osäker på (såg att det var standard på svensksålda bilar) men har det inte lite med inpressningen på fälgar att göra med?
Kadett har et37 original Miatan har et45 Hitta nu att miatan är designad för 0 i scrub radius. Vet inte vad motsvarande siffra är för kadetten men det går ju att styra med fälgval. |
||
Nej. Inte av någon betydande grad. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Någon som vet vad Miator har för maxvikt/last på framaxeln.
Vore kul att få veta det samma om Ascona/Manta a (F 760 B 820kg)och kadett c gte. (630/730kg) Har googlat mig trött i ämnet och hittar inte det jag söker efter. Kadett c 1200 har 540kg i fram 710kg i bak o sammanlagt 1220kg (630/730 med tuv sänksats) |
||
Tyska sänksatser anger ofta axelbelastningar, jag snabbsökte och hittade 620 kg fram och 645 kg bak (Miata NA);
http://www.aze-tuning.de/gutachten/l Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Skruva banåkabil Funderingar tips på framvagn till kadett c. | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (12087 totalt) |