Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Funderingar tips på framvagn till kadett c.
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (12087 totalt)
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Hej köpte mig en kadett c coupe gte 1975 för att köpa mig ur massa bekymmer inför ombyggnation av framvagnen o diversa andra orsaker. (Har en 1200 kaross sen tidigare)

Men nu efter att tagit tag i framvagnen till slut så tänkte jag att mäta är att veta och upptäckte tyvärr att det är en framvagn från 1200 som sitter på. (tror hela bilen är en karossbytt gammal rallybil som fått typskylt flyttad.)

Så tillbaka till ruta ett!

Har ni goda rejsianer tips på hur man skulle kunna komma framåt nu.

Tips på spindlar. .. volvo 140, amazon, ascona/manta, jänkebilar, miata, corvette, supra??

Alternativt brotscha om befintlig spindel till ? ascona/manta volvo 140 jänkebil...?? nedre kulled (den övre är bra nog)

Fräsa upp hålet i nedre bärarm till större? alt rörbärmarmar

alt rörframvagn typ locost

Alternativt byta till en modernare dubbel a armsframvagn typ c4 c5 supra eller andra förslag, anpassad i bredd. Nåt modernt vore ju att föredra.

För att hitta en gte framvagn är snudd på omöjligt.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Man kan förstärka ohv-framvagnen så att den motsvarar GT/E:ns.
https://www.glow-special.de/glow-wheels/sonderanfertigungen/versteifun . . . .
Har för mig att det också finns nytillverkade undre bärarmar till GT/E:n(och 16S/20E Rallye) att köpa.

_________________
Kai Anttila
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Jo det känner jag till och balken är faktiskt redan förstärkt och lite modifierad.

Det som inte framkom igår i texten egentligen är ju att det inte vore så dumt att få dit andra kraftigare grejer när man ändå åker på att bygga om och kostar på den. Lättare inför reggning som ombyggt fordon.

Var nere på Elmia på långfredagen och pratade med sfro så drömmen vore ju att komma på en kombiation som de tycker är bra nog för att godkänna upp till 20kw/100kg.

Sen så kläckte brorsan att jag kunde ta hans framvagn från en manta a som han har. Ideer på det?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Ska man sikta på 20 kW/100 kg är det nog väldigt taktiskt att ta framvagn/framvagnsdelar från en bil med "mycket" effekt.

Corvette eller Supra är kanske overkill men troligen ganska smart ur det perspektivet. Miata är förmodligen den mest ekonomiska lösningen om man vill ha modernare komponenter och funktionsmässigt lirar det nog med större bromsar men som sagt, taktiskt sett...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Hej Gustaf! Kul att du svarade och jag hade också Miata i bakhuvudet men den är ju varken stark eller tung.
Så är skillnaden egentligen så stor mot "modifierade" originaldelar?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Tja, originalframvagnen är väl inte så dum den heller, ur tävlingsmodellerna av systerbilen Vauxhall Chevette HSR togs det ut runt 250hk från en 2,6 liters strokad och borrad snedfyra.

_________________
Kai Anttila
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mycket tråkigt tips....men tidig Corvette C4 är svårslagen.

Annars har Ford Crown Viktoria en fin framvagn, som Bensin Aporna sätter på sina PickUper.
Men jag har inte sett någon i verkligheten

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Utan att veta säkert så kan man ju tänka att Miatans modernare bitar kan anses "bättre".

Men som sagt, vill man övertyga Transportstyrelsen ska man kanske satsa högre. Kan RX8 vara ett alternativ?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Egentligen betvivlar inte att original framvagnen gör jobbet och gör det bra men nu är det ju regler som styr och då ska man enligt opel ha den "stora" framvagnen för att få ha högre effekt än 72hk i en opel kadett c.

Matte Holmgren hade ju en bmw v8 i sin c kadett city med originalleder och den piskades duktigt utan att protestera (som jag har läst i alla fall).

Kronviktoria framvagnen verkar vettig den ja men tillgängligheten verkar vara obefintlig i sverige.

Känn som man bara skulle ta o dremla dit en större led i befintliga armen o spindeln så är det nog minsta möjliga insatsen.

Det skiljer 2,1mm i diameter på den större leden, är ju nästan att om man tar bort rostkannten vid ett byte så passar den grövre leden uta större bekymmer.

Eller räknas det som "mer" ombyggt om jag byter spindeln med till Manta a?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Det var CIH framvagnen som jag syftade på, även om en förstärkt ohv framvagn säkert funkar lika bra. Och det borde väl inte vara alltför svårt eller dyrt att hitta ett par CIH spindlar eller tom en hel 16S framvagn i Tyskland ?

_________________
Kai Anttila
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Hej jo Kai jag förstod vad du menade och eftersom skillnaden på axlarna liten så om man nöjer sig med cih
standard så kan man ju lika gärna för en mindre slant modifiera befintlig framvagn, men tack för att du engagerar dig det uppskattas.

Kollade faktiskt på ebay för skojs skull o hitta ingen framvagn alls. Går att plocka ihop i delar men då blir det såna pengar att corvette verkar billigt.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



RWD Oplar är kul, och då jag själv har ägt en -78 Kadett 16S som jag stoppade en 2,2:a i så är det alltid intressant när de kommer på tapeten(fast min hade inte några 250 hk, snarare bara hälften av det).

_________________
Kai Anttila
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Ja, Manta-spindlar är nog att rekommendera om du vill behålla Opelprylar, det ser bättre ut.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Här kanske det finns något matnyttigt: https://dl.dropboxusercontent.com/s/jxhol8v355aefzf/DTV%20Manual.pdf?t . . . .
Visserligen om Vauxhall Chevette, men chassiet är ju i princip samma som på Kadett C. Kolla under rubriken Suspension.

_________________
Kai Anttila
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Tack Kai! Satt o skumma igenom filen du länka till. Mycket bra info iden.

Där stod det utryckligen att den lilla kulleden är fullt tillräcklig för rally men för riktig seriös rally/tävlingskörning så rekommendera de den stora leden.

(som jag trodde)

Jämförde Miatans framvagn mot Kadettens och det skiljer mindre än en grad i både camber o caster.
Den stora skillnaden i värden var kingpin inclination som var 11grader för miata och 8 för kadett (corvette c4 har 8.67)

Dock är jag inte kunnig nog att avgöra hur det påverkar i verkligheten.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Var så god ! Måste erkänna att man blev sugen på att bygga en Kadett eller Chevette själv efter att ha läst manualen.

_________________
Kai Anttila
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Coupe76 skrev:
............... var 11grader för miata och 8 för kadett (corvette c4 har 8.67)........


Troligtvis kräver 11 grader servo. Är det servo på Miata original ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Det är jag osäker på (såg att det var standard på svensksålda bilar) men har det inte lite med inpressningen på fälgar att göra med?

Kadett har et37 original
Miatan har et45

Hitta nu att miatan är designad för 0 i scrub radius.
Vet inte vad motsvarande siffra är för kadetten men det går ju att styra med fälgval.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Coupe76 skrev:
.......... men har det inte lite med inpressningen på fälgar att göra med?.........


Nej. Inte av någon betydande grad.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Någon som vet vad Miator har för maxvikt/last på framaxeln.
Vore kul att få veta det samma om Ascona/Manta a (F 760 B 820kg)och kadett c gte. (630/730kg)
Har googlat mig trött i ämnet och hittar inte det jag söker efter.

Kadett c 1200 har 540kg i fram 710kg i bak o sammanlagt 1220kg (630/730 med tuv sänksats)

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Tyska sänksatser anger ofta axelbelastningar, jag snabbsökte och hittade 620 kg fram och 645 kg bak (Miata NA);

http://www.aze-tuning.de/gutachten/lesjoefors/1303.pdf

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Funderingar tips på framvagn till kadett c.
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (12087 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande