Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lätt bra batteri?
<<   1, 2, 3
21 besök senaste veckan (10322 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Nu är jag analfabet när det kommer till elektronik, men finns det inget sätt att begränsa hur många ampere som kommer fram till lithium-batteriet för att slippa risken att överladda det "lilla" batteriet?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



3mm2 kabel från generator till batteri typ?


Skämt och sido, så har min generator möjlighet att sätta en annan punkt än internt i generatorn för att känna av 13,7V (antagligen för att kompensera spänningsfall). Kan man inte fippla till nåt på sladden och sänka effekten på något sätt?
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 202



Westersund skrev:
Nu är jag analfabet när det kommer till elektronik, men finns det inget sätt att begränsa hur många ampere som kommer fram till lithium-batteriet för att slippa risken att överladda det "lilla" batteriet?

Inte på,ett enkelt billigt och smidigt sätt
Problemet är att generatorn behöver en högre spänning än den genererar för att sluta ladda...
Trixet i porsche fallet är att den har elsystem och gen anpassat för gatbruk med massvis av förbrukare och små-snutt körning som den skall funka till
Peter W skulle alla gånger klara sig på hälften så stor gen för banåka, och då mindre egentligt problem
Men nu Är det som det är med det.

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 202



Wärhner skrev:
Fick svar från svensk ÅF av earthX och de rekommenderade ETX1600 eftersom jag har en 150Ah generator, de var både ganska tunga och dyra 12500kr. De rekommenderade istället Lite blox med dubbla kapaciteten och endast 2kg men det kostade också +10K.

Spontant känns det inte lite konstigt att speca batteri efter hur mycket min generator kan ge som max, gissar att batteriet sällan kommer laddad med 150Ah

Är det en utopi att hitta ett stabilt lätt batteri som funkar till min kärra för max 6K?


Nästan...
Jag Kommer rea 50% på utgående prod inom kort
Alternativ : köp 3 st 6 ah och paralellkoppla i en batteribox
Kommer fungera utmärkt. Tål då 90 A laddning, 3300 gram och 2850 spänn!

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Per Honda skrev:
Wärhner skrev:
Fick svar från svensk ÅF av earthX och de rekommenderade ETX1600 eftersom jag har en 150Ah generator, de var både ganska tunga och dyra 12500kr. De rekommenderade istället Lite blox med dubbla kapaciteten och endast 2kg men det kostade också +10K.

Spontant känns det inte lite konstigt att speca batteri efter hur mycket min generator kan ge som max, gissar att batteriet sällan kommer laddad med 150Ah

Är det en utopi att hitta ett stabilt lätt batteri som funkar till min kärra för max 6K?


Nästan...
Jag Kommer rea 50% på utgående prod inom kort
Alternativ : köp 3 st 6 ah och paralellkoppla i en batteribox
Kommer fungera utmärkt. Tål då 90 A laddning, 3300 gram och 2850 spänn!


Enligt din hemsida väger 6Ah 1,3Kg, borde bli 3,9Kg?

Skall måtta lite i batteriboxen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054



Wärhner skrev:
Per Honda skrev:
Wärhner skrev:
Fick svar från svensk ÅF av earthX och de rekommenderade ETX1600 eftersom jag har en 150Ah generator, de var både ganska tunga och dyra 12500kr. De rekommenderade istället Lite blox med dubbla kapaciteten och endast 2kg men det kostade också +10K.

Spontant känns det inte lite konstigt att speca batteri efter hur mycket min generator kan ge som max, gissar att batteriet sällan kommer laddad med 150Ah

Är det en utopi att hitta ett stabilt lätt batteri som funkar till min kärra för max 6K?


Nästan...
Jag Kommer rea 50% på utgående prod inom kort
Alternativ : köp 3 st 6 ah och paralellkoppla i en batteribox
Kommer fungera utmärkt. Tål då 90 A laddning, 3300 gram och 2850 spänn!


Enligt din hemsida väger 6Ah 1,3Kg, borde bli 3,9Kg?

Skall måtta lite i batteriboxen.


Måste vara vikt utan laddning

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 202



Finns två 6Ah. Det är det minsta jag menar

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Per Honda skrev:
Finns två 6Ah. Det är det minsta jag menar


Ok, synd de dubbla polerna som de blå 6Ah hade ju varit nice om man nu skulle parallellkoppla 3st, speciellt om man vill slippa hacka sönder original kabelsko i bilen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Per Honda skrev:
Wärhner skrev:
Fick svar från svensk ÅF av earthX och de rekommenderade ETX1600 eftersom jag har en 150Ah generator, de var både ganska tunga och dyra 12500kr. De rekommenderade istället Lite blox med dubbla kapaciteten och endast 2kg men det kostade också +10K.

Spontant känns det inte lite konstigt att speca batteri efter hur mycket min generator kan ge som max, gissar att batteriet sällan kommer laddad med 150Ah

Är det en utopi att hitta ett stabilt lätt batteri som funkar till min kärra för max 6K?


Växellådan på din bil, är den dimensionerad efter hur mycket effekt du " brukar" använda, eller för max effekt? 🙂


Tycker också att det låter konstigt att speca batteri efter hur mycket generatorn kan ge som max. Är ju omöjligt att få generatorn att snurra utan att ha motorn igång vilket drar igång strömförsörjning till motorstyrenhet, tändspolar, bränslepump, exteriörbelysning, kupefläkt, etc etc den strömmen når aldrig batteriet. Ett blybatteri ska heller inte laddas med mer än halva angivna kapaciteten för att undvika åldring. I beräkningen till mitt styrststem är electrical load 30A så fort motorn är igång. Sen drar ju bilen eldel utöver det.

Min motor har 80A generator. 9A batteriet är specat för 45A dvs 35A överkapacitet. Jag tror att bilen utan problem drar 35A. Annars finns det ombyggnad till en mindre och lättare 50A generatorn men den är ju endast för racebils bruk vilket ger en indikation om hur mycket en vanlig bil drar. Obs att detta är för en Honda Civic Type R från 2003-2005.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 202



Det var mer som en jämförelse, kanske inte helt konsekvent
Men om vi skulle ta halva generatorns max effekt som rimlig tumregel för batteridimensionering blir det ändå 75A batteriet bör tålai detta porsche fallet
Då hamnar man på en ca 20Ah i batteristorlek för lifepo4

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Andreas Millbro skrev:

Min motor har 80A generator. 9A batteriet är specat för 45A dvs 35A överkapacitet. Jag tror att bilen utan problem drar 35A. Annars finns det ombyggnad till en mindre och lättare 50A generatorn men den är ju endast för racebils bruk vilket ger en indikation om hur mycket en vanlig bil drar. Obs att detta är för en Honda Civic Type R från 2003-2005.


Mätte nyligen upp hur mycket som gick in och ut ur batteriet på en Volvo 855 -96 på tomgång, halvlysen på och förardörren öppen (lite äldre bil än utan någon som helst "Fart & Flärd" utrustning eller någon modern power management system gucka).

Mätte upp -25A samt -4A (två olika kabelbuntar) samt +33A (från generatorn).
Så bilen drog då 29A och generatorn laddade upp batteriet med runt 4A.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Jag letar också efter ett lämpligt batteri till min trackday bil. Alltså inte en ren racingbil.
Funderade på odyssey pc680 eftersom det känns säkrast med blybatteri men förstår nu att flera av er har haft kvalitetsproblem med batteriet.

Vad skulle det finnas för alternativ?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag slängde i ett kinesiskt 0,9 kg lifepo4 i min 318. Har brukskört en del och även blivit stående längre stunder, det har funkat kanon och vevar igång motorn lika glatt som originalbatteriet. thumbs up
Sen vet jag inte om det kommer hålla i evigheter, men det verkar lovande.

Jag bryter med huvudbrytare när jag ställer bilen över natten eller längre.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 678



Ni som kör med mindre och lättare batterier, hur känsliga är de för urladdning?
Bör man bryta strömmen så fort bilen ska stå mer än några timmar eller klarar de av att stå några dagar/nätter utan problem?

_________________
Emil W
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Har ingen bra egen erfarenhet att dela med mig (då min BMW E30 323i med det lilla gel-batteriet är ett dåligt exempel då det inte finns något som drar ström - hade exempelvis bilen ståendes med batteriet inkopplat i 4 månader nu under hösten utan att det ens märktes det minsta lilla - trodde jag hade kopplat loss batteriet men det hade jag tydligen inte gjort), men tror många här kan ge bra info från verkligheten.

Men om jag räknar på det rent teoretiskt så säg att bilen drar 40mA i deep sleep (inte alls orimligt för moderna bilar - allt under typ 80 mA anses inte vara onormalt) så blir det runt 1Ah på ett dygn.

Så baserat på en sådan kraftig förenkling borde det inte vara några problem att lämna batteriet inkopplat flera dygn utan problem - men därefter hade jag nog valt att knipsa av strömmen.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Jag hade ett EarthX 680 som jag inte laddade på 6 månader, den gick inte att rädda ifrån döden. Vis av erfarenheten så underhållsladdar jag varannan månad om jag inte har bilen i trafik. Jag antar att BMS,en dränerar strömmen. Trots detta tycker jag att det är det bästa batteri jag haft, lättast och bästa effekt

_________________
Göran Nilsson
Citera
Skruva banåkabil
Lätt bra batteri?
<<   1, 2, 3
21 besök senaste veckan (10322 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande