|
Lars Ola
Norge
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2
Ny på att skriva inlägg i forumet
Trådstartare

25 Apr 2017 11:13
Hei.
Finns det noen onboard video av hvordan den nye depot svingen ser ut?
Mvh
Lars Ola
_________________ Lars ola Amundsen
|
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3202

25 Apr 2017 12:14
_________________ /Peter Wärhner
Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
|
Christer Johansson
Kopparberg
Här sen Feb 2011
Inlägg: 157

25 Apr 2017 12:33
Jag sökte på gelleråsen 2017 och hittade film på youtube.
|
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3202

25 Apr 2017 12:44
_________________ /Peter Wärhner
Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3892

25 Apr 2017 16:42
Märkligt. Den yttre kurva/vägen måste väl ändå bli den normala slingan och inte den inre vägen ut från sista böj som på filmen?
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14051

25 Apr 2017 16:50
GustafB skrev: |
Märkligt. Den yttre kurva/vägen måste väl ändå bli den normala slingan och inte den inre vägen ut från sista böj som på filmen? |
Den yttre ser ut att vara nya depåninfarfen. Så rakan är inte rak längre.
Och.....inga gupp in i bromszonen i Ejes....
Spänningen är borta....
_________________ Håkan Carlsson
070-57 323 57
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14051

25 Apr 2017 16:53
_________________ Håkan Carlsson
070-57 323 57
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14051

25 Apr 2017 16:55
_________________ Håkan Carlsson
070-57 323 57
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3892

25 Apr 2017 17:44
ButterflyRacing skrev: | GustafB skrev: |
Märkligt. Den yttre kurva/vägen måste väl ändå bli den normala slingan och inte den inre vägen ut från sista böj som på filmen? |
Den yttre ser ut att vara nya depåninfarfen. Så rakan är inte rak längre.
Och.....inga gupp in i bromszonen i Ejes....
Spänningen är borta....  |
Nej den yttre vägen ansluter till rakan på "normalt" sätt. Det är den nya kortare sista kurvan som däremot ansluter in på rakan.
Jag trodde den nya sista kurvan skulle vara del av en short track typ eller för MC.
Som det ser ut vore jag väldigt förvånad om inte riktig bilracing fortsätter använda den gamla sista kurvan.
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14051

25 Apr 2017 17:49
GustafB skrev: | ButterflyRacing skrev: | GustafB skrev: |
Märkligt. Den yttre kurva/vägen måste väl ändå bli den normala slingan och inte den inre vägen ut från sista böj som på filmen? |
Den yttre ser ut att vara nya depåninfarfen. Så rakan är inte rak längre.
Och.....inga gupp in i bromszonen i Ejes....
Spänningen är borta....  |
Nej den yttre vägen ansluter till rakan på "normalt" sätt. Det är den nya kortare sista kurvan som däremot ansluter in på rakan.
Jag trodde den nya sista kurvan skulle vara del av en short track typ eller för MC.
Som det ser ut vore jag väldigt förvånad om inte riktig bilracing fortsätter använda den gamla sista kurvan. |
Jag hoppas du har rätt. Vi får se i morgon.
_________________ Håkan Carlsson
070-57 323 57
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3892

25 Apr 2017 17:52
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3892

25 Apr 2017 17:53
Håkan såg att du lagt in samma länkar och det intressanta är länktexten till PDFen ovan med nya kurvan enbart "Banskiss Karlskoga Motorstadion 2017 nya slingan.pdf"
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14051

25 Apr 2017 18:09
GustafB skrev: | Håkan såg att du lagt in samma länkar och det intressanta är länktexten till PDFen ovan med nya kurvan enbart "Banskiss Karlskoga Motorstadion 2017 nya slingan.pdf" |
Vi ska inte måla fan på väggen innan vi sett i verkligheten hur det ser ut.
Dom har säkert funderat mycket innan dom byggde om.
Men.....det ser jävlig konstigt ut. Även att ha en knick på rakan, där depåutfarten är.
Men som sagt.....vi får se i morgon hur det verkar.
_________________ Håkan Carlsson
070-57 323 57
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14051

25 Apr 2017 18:12
Om det är SBF-krav som ligger bakom dragningen....så kan ju vi skita i det...och åka den vida svängen.
_________________ Håkan Carlsson
070-57 323 57
|
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2472

25 Apr 2017 20:45
Den nya slingan ska vara tänkt för MC, för att det är så nära räcket i början av långa rakan. Men tydligen uppskattade inte mc åkarna iden med en knyck mitt på rakan, ska bl intresserant att se vad som blir gällande framöver. Verkar ju slätt och fint, i synnerhet i svenska mått mätt
_________________ Cédric Nyberg
Porsche 924 TURBO
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14051

26 Apr 2017 15:54
Jag har sett banan i verkligheten nu. Men vi hade inte ens tid att fråga om vi fick åka ut ett var.
Så detta bygger på att studera andra som kör. Och bygger mest på TimeAttack-körning med mycket snabba bilar.
Det kommer ta ett bra tag innan folk hittar ett bra spår ut på rakan..
Jag såg bara en förare som börjat förstått hur det förmodligen ska gå till....och nog varit ganska nära idialspår.
Men vi får se när proffsen kommer dit.
I TimeAttack kommer den nya bansträckningen ställa till problem, med blandad fart mellan bilar på max-varv och dom som värmer/kyler.
Det kommer behövas mycket stor disciplin av dom som åker sakta, samt dom som är på väg in i depån.
Dessutom är jag osäker på om dom som ska in i depån och dom som bara åker sakta, kommer att kunna använda samma spår.
Det kan alltså bli långsamma bilar, både på yttern och på innern på väg ut på rakan.
Jag vet inte om det är planerat att göra något åt den biten grus/gräs som delar banorna i sista kurvan.
Men jag hoppas. Som det är nu kommer det inte gå att ha det, även om det inte är meningen att man ska vara nära den kanten på väg ut på rakan. Men det är där folk kommer att hamna.
Knäcken mitt på rakan har jag ingen riktig kläm på. Men det kommer bli samma problem där, mellan långsamma och snabba bilar.....om man inte kan lita på att ALLA använder samma sida för långsam färd.
EDIT: Rent körtekniskt kommer det att finnas dom som gillar vad som gjorts.....och dom som kommer hata det....Men en sak är säker.....sista kurvan har inte blivit änklare.....
_________________ Håkan Carlsson
070-57 323 57
|
Tonie Pettersson
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 156

27 Apr 2017 06:37
ButterflyRacing skrev: | Men en sak är säker.....sista kurvan har inte blivit änklare.....  |
Typiskt, hade ju inte ens nån vidare kläm på den gamla .
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3892

27 Apr 2017 12:26
ButterflyRacing skrev: | Jag har sett banan i verkligheten nu. Men vi hade inte ens tid att fråga om vi fick åka ut ett var.
Så detta bygger på att studera andra som kör. Och bygger mest på TimeAttack-körning med mycket snabba bilar.
Det kommer ta ett bra tag innan folk hittar ett bra spår ut på rakan..
Jag såg bara en förare som börjat förstått hur det förmodligen ska gå till....och nog varit ganska nära idialspår.
Men vi får se när proffsen kommer dit.
I TimeAttack kommer den nya bansträckningen ställa till problem, med blandad fart mellan bilar på max-varv och dom som värmer/kyler.
Det kommer behövas mycket stor disciplin av dom som åker sakta, samt dom som är på väg in i depån.
Dessutom är jag osäker på om dom som ska in i depån och dom som bara åker sakta, kommer att kunna använda samma spår.
Det kan alltså bli långsamma bilar, både på yttern och på innern på väg ut på rakan.
Jag vet inte om det är planerat att göra något åt den biten grus/gräs som delar banorna i sista kurvan.
Men jag hoppas. Som det är nu kommer det inte gå att ha det, även om det inte är meningen att man ska vara nära den kanten på väg ut på rakan. Men det är där folk kommer att hamna.
Knäcken mitt på rakan har jag ingen riktig kläm på. Men det kommer bli samma problem där, mellan långsamma och snabba bilar.....om man inte kan lita på att ALLA använder samma sida för långsam färd.
EDIT: Rent körtekniskt kommer det att finnas dom som gillar vad som gjorts.....och dom som kommer hata det....Men en sak är säker.....sista kurvan har inte blivit änklare.....  |
Oj då det låter inte bra med depåinfart vs långsamma bilar. Låter logiskt det du säger om hur det riskerar att bli i praktiken. Långsamma bilar kommer ta innerspår och bilar som ska åka av ligger i ytterspår. Egentligen borde depåavfarten från banan ligga tidigare.
Vad menas med knäcken mitt på banan? Kommer nya raksträckan in på gamla med en knäck?
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14051

27 Apr 2017 13:56
GustafB skrev: | ButterflyRacing skrev: | Jag har sett banan i verkligheten nu. Men vi hade inte ens tid att fråga om vi fick åka ut ett var.
Så detta bygger på att studera andra som kör. Och bygger mest på TimeAttack-körning med mycket snabba bilar.
Det kommer ta ett bra tag innan folk hittar ett bra spår ut på rakan..
Jag såg bara en förare som börjat förstått hur det förmodligen ska gå till....och nog varit ganska nära idialspår.
Men vi får se när proffsen kommer dit.
I TimeAttack kommer den nya bansträckningen ställa till problem, med blandad fart mellan bilar på max-varv och dom som värmer/kyler.
Det kommer behövas mycket stor disciplin av dom som åker sakta, samt dom som är på väg in i depån.
Dessutom är jag osäker på om dom som ska in i depån och dom som bara åker sakta, kommer att kunna använda samma spår.
Det kan alltså bli långsamma bilar, både på yttern och på innern på väg ut på rakan.
Jag vet inte om det är planerat att göra något åt den biten grus/gräs som delar banorna i sista kurvan.
Men jag hoppas. Som det är nu kommer det inte gå att ha det, även om det inte är meningen att man ska vara nära den kanten på väg ut på rakan. Men det är där folk kommer att hamna.
Knäcken mitt på rakan har jag ingen riktig kläm på. Men det kommer bli samma problem där, mellan långsamma och snabba bilar.....om man inte kan lita på att ALLA använder samma sida för långsam färd.
EDIT: Rent körtekniskt kommer det att finnas dom som gillar vad som gjorts.....och dom som kommer hata det....Men en sak är säker.....sista kurvan har inte blivit änklare.....  |
Oj då det låter inte bra med depåinfart vs långsamma bilar. Låter logiskt det du säger om hur det riskerar att bli i praktiken. Långsamma bilar kommer ta innerspår och bilar som ska åka av ligger i ytterspår. Egentligen borde depåavfarten från banan ligga tidigare.
Vad menas med knäcken mitt på banan? Kommer nya raksträckan in på gamla med en knäck? |
Ja.....rakan är inte rak längre. Kommer in på gammla mitt för depåutfarten..
Jag ska prata med Luff och se om det inte kan bli en heldragen linje för depåinfarten...långt innan. Som det är på Anderstorp.
Och långsamma bilar MÅSTE hålla ytter i hela kurvan....och hela rakan. Annars kommer det bli total panik.
_________________ Håkan Carlsson
070-57 323 57
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14051

27 Apr 2017 13:59
EDIT till ovan.
Frågan är om inte långsamma bilar (ej recetempo) borde åka gammla slingan ut på gammla rakan. ??
_________________ Håkan Carlsson
070-57 323 57
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3892

28 Apr 2017 08:30
ButterflyRacing skrev: | EDIT till ovan.
Frågan är om inte långsamma bilar (ej recetempo) borde åka gammla slingan ut på gammla rakan. ?? |
Det tänkte jag också när jag läste din text ovan. Känns vettigt.
Har sett lite varvtider på Facebook. Inte så förvånande så jämför folk med förra året och är snabbare nu
Antar att nya slingan måste spara tid.
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
|