Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 19, 20, 21 >> 3 besök senaste veckan (83770 totalt) |
Hemma efter en kanondag på Sviestad med Åkes Förarkurs. Hatten av för detta välorganiserade härliga gäng samt alla "elever".
Tokskön skara som dök upp med en varierade bilflotta. Vädret var strålande och det finns nog inget att anmärka på. Var min första gång på Sviestad men verkligen inte den sista! Att det är fina avåkningszoner gör den perfekt till att testa bilens (eller i mitt fall antagligen förarens) gränser Nankangdäcken var verkligen underbara. Märkbart hårdare stommar och bättre fäste än med Cup2. Blir dock inte optimalt med AR-1 fram och Cup2 bak... Sugen på att byta till AR-1 även bak då Cup2 blev hala efter en stund medans AR-1 best sig fast. Så ser vänsterfram ut Att jag kör denna setup beror på att en del av friktionsytan på Cup2 släppte och ville inte köpa 2 (eller 4) nya Cup2 utan det blev just AR-1. Baken är riktigt hal både vid exit och vid inbromsning... Kör jag mkt aggresivare än på videon så överstyr det alt ålar sig ordentligt, speciellt in mot Torparn. Fick inte till en "snygg" Youtube bildlänk så lägger in en url-länk. Nere och snuddar på hög 1:06 men under detta kom jag inte denna gång Är det H&R krängaren bak som dummar till det + min camber bak som ligger på 3 grader. Ska sänka den till 2 grader men det lär inte hjälp överstyrningen vid exit _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Både inbromsningen efter långrakan och ner mot Torparn ger lätt en nervös bak på vissa bilar. Efter långrakan för att det är så guppigt och ner mot Torparn förstås för att det svänger. Men kombon CUP2 och AR-1 lär ju inte göra det bättre
_________________ Magnus Thomé |
||||
Vissa bilar, är det lika som att du upplevde det med din gamle E46? Åkte med Niklas Falk i deras GT86 och gisses vilken ballans vid inbromsningen Helt olika bilar men ger lite mkt "vill ha" känsla. Finns mkt tid att spara in där... Och nä det är inte helt optimal kombo Men vill gärna köra upp däcken innan jag byter. Om ingen är sugen på tre beg. Cup2 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Jag kör Rota grid fälgar 9.5" runt om och 265 fram och bak Har haft funderingar på att byta till andra fälgar. _________________ Magnus Östlund M3 F80 E30 M3 Replica M3 E46 Ex |
||||
De har inte direkt samma skönhet som Apex 🙂 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Flyttat in slangarna till bromskylningen så långt det är möjligt genom att skära ut i plasten.
Hjulet hade en förmåga att skava och slita loss dem redan vid 1 varv. Nu går det att vrida ca 1,4 varv innan det börjar närma slangen. Detta med 9" 265 och 4mm spacer. Hur har ni andra med E46 dragit era luftslangar? Sen ska dessa finingar på styrväxeln _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Aaa... ska titta på den lösningen 👍🏻 Inga bilder 😉 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Finns nog bilder på slangdragningen i hjulhuset någonstans i biltråden om den (klicka på "bilen"-knappen här under) men det är en sketamassa sidor att leta igenom.... Slangarnas början i själva luftintaget fram finns nog inga bilder på för det syntes liksom inte så mycket genom plastgallret som sitter framför. EDIT: Gjorde lite sökningar men det verkar som det inte finns någon bild på slangdragningen i hjulhuset heller _________________ Magnus Thomé |
||||
Titta där! Sånna skulle jag nog behöva investera i också! Monteras dom precis i ändan på styrväxeln? Dvs. ta bort styrarmarna/styrlederna? |
||||
Jepp Inte fått på minna än dock. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Då varit på Gelleråsen för 2:a gången och banan växer verkligen!
Gillar variationen om snabba partier och mera kniksiga. Blev inte så många riktiga varv för tid då det var många bilar ute med varierade fart och erfarenhet och väldigt kort körtid "slot". Skulle vara 15 min men de flaggade av efter ca 10min för svkylningsvarv och blev inger riktigt flyt tyvärr. På sist på dagen blev det openpit och mer körtid men då var jag ganska seg och koncentrationen fanns inte riktigt. Men regnet höll sig borta trots regnvsarning Bästa tid blev 1,19,99 med passagerare och är nöjd. Ska studera lite videos och Rejsas "Banguide" till nästa gång. Går nog att putsa ner till en hög 1,18 utan passagerare och lite fria varv framöver. Baken kändes inte alls lika viftig som på Sviestad om det berodde på 70kg extravikt eller kallareväder vet jag inte inte men klart bättre fäste bak. Totalt blev det ca 50 varv och ett "Virtusl best" på 1,19,37. Ingen supertid för Rejsas banrävar men det tar sig Både Hårnålen och Depåkurvan finns mkt tid att hämta i, och lite överallt Vilken skillnad i känsla att sitta fastspänd i stolen ist för att halka omkring i läderstolen med std.bälte Påvägen hem kom regnet och AR-1 däck gör sig inte bra på nylagda blöta vägar... Så det gick i sakta mak på vägen hem. Funderar på takräcke med hjulställning, dvs att kunna rulla på vanliga däck till och från banan. Finns det? Med halvbur finns inte mkt plats för däck Hur som så var det en jävligt kul att svänga runt på Gelleråsen _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Kom på att jag ställt frågan tidigare och fått svar (tar bara lite tid att komma ihåg ibland ) Fler som kör med detta? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Inte varit så aktiv här undersommaren men hittat tillbaka till garaget för att byta damask vänster bak då den spruckit.
Byter inre / ytter damask på båda sidor och byter till CV-2 fett. Känns bra i själen och plocka loss och rengöra Har lite glapp i de ytte knutarna. Någon som vet hur mkt som är ok / normalt och om de går att byta? Bara hittat kompletta axlar med inre och yttre, men inte lösa yttre... Det lilla glappet är nog igen fara men vore kul att veta vad som är normalt då axlarna är lösa. Ger en helt annan möjlighet att hitta glapp om de sitter i skruvstädet _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Man brukar väll byta när dem ställer till problem
Dvs går sönder eller lever för mycket. Är spelet mellan kulor /banor. Eller mellan spline /axel? Är det i splinesen så är det oftast en lösning att trycka ihop med locetite, Är det i kulor/lagerbanor så är det väll bara testa trycka i nytt fett. Är det fortfarande för stort spel så lär det klappra/bli obalans. Vad som är normalt, typ några hundradelar skulle jag tro?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 19, 20, 21 >> 3 besök senaste veckan (83770 totalt) |