Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 19, 20, 21   >>
3 besök senaste veckan (83770 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Shyssta spårval, gillar Mjölby speciellt


_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Shyssta spårval, gillar Mjölby speciellt


Eller hur kass... Tror att XGPS:en kommer råda bot på detta

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Hemma efter en kanondag på Sviestad med Åkes Förarkurs. Hatten av för detta välorganiserade härliga gäng thumbs up samt alla "elever".
Tokskön skara som dök upp med en varierade bilflotta.
Vädret var strålande och det finns nog inget att anmärka på.

Var min första gång på Sviestad men verkligen inte den sista!
Att det är fina avåkningszoner gör den perfekt till att testa bilens (eller i mitt fall antagligen förarens) gränser



Nankangdäcken var verkligen underbara. Märkbart hårdare stommar och bättre fäste än med Cup2.
Blir dock inte optimalt med AR-1 fram och Cup2 bak...
Sugen på att byta till AR-1 även bak då Cup2 blev hala efter en stund medans AR-1 best sig fast.
Så ser vänsterfram ut thumbs up
Att jag kör denna setup beror på att en del av friktionsytan på Cup2 släppte och ville inte köpa 2 (eller 4) nya Cup2 utan det blev just AR-1.



Baken är riktigt hal både vid exit och vid inbromsning...
Kör jag mkt aggresivare än på videon så överstyr det alt ålar sig ordentligt, speciellt in mot Torparn.

Fick inte till en "snygg" Youtube bildlänk så lägger in en url-länk.
Nere och snuddar på hög 1:06 men under detta kom jag inte denna gång



Är det H&R krängaren bak som dummar till det + min camber bak som ligger på 3 grader. Ska sänka den till 2 grader men det lär inte hjälp överstyrningen vid exit

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Både inbromsningen efter långrakan och ner mot Torparn ger lätt en nervös bak på vissa bilar. Efter långrakan för att det är så guppigt och ner mot Torparn förstås för att det svänger. Men kombon CUP2 och AR-1 lär ju inte göra det bättre

_________________
Magnus Thomé
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Hej,jag undrar varför era bmw bilar är så vingliga efter rakan?
Kan det bero på att ni har mellan 10 till 20 km högre toppfart
än jag har med min bilar?
Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Både inbromsningen efter långrakan och ner mot Torparn ger lätt en nervös bak på vissa bilar. Efter långrakan för att det är så guppigt och ner mot Torparn förstås för att det svänger. Men kombon CUP2 och AR-1 lär ju inte göra det bättre


Vissa bilar, är det lika som att du upplevde det med din gamle E46?
Åkte med Niklas Falk i deras GT86 och gisses vilken ballans vid inbromsningen
Helt olika bilar men ger lite mkt "vill ha" känsla.
Finns mkt tid att spara in där...

Och nä det är inte helt optimal kombo
Men vill gärna köra upp däcken innan jag byter.
Om ingen är sugen på tre beg. Cup2

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

M2an ormar en del under broms i slutet av långrakan lite beroende på hur guppigt det råkar var just där man är.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108



Dave79 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Märkbart men marginellt.

265 på 8,5 är ingen hit...


Nu verkar det som AR-1 är "smala" så kanske blir 265 på 9tum och använda fram. Stommarna enligt forum verkar även vara riktigt stabila.

Nej, blev besviken när det var 8,5 på två stycken...

Någon som vet något om JP fälgarna? (Japan Racing).
Prismässigt får man 18x9,5 för strax över 2k styck vilket är prisvärt.
Och deras JP3 ger ett cleant intryck.



Jag kör Rota grid fälgar 9.5" runt om och 265 fram och bak

Har haft funderingar på att byta till andra fälgar.

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108



Fel av mig 😃 inte JR utan Rota Grid

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
MagnusM3E46 skrev:


Jag kör Rota grid fälgar 9.5" runt om och 265 fram och bak

Har haft funderingar på att byta till andra fälgar.


De har inte direkt samma skönhet som Apex 🙂

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Flyttat in slangarna till bromskylningen så långt det är möjligt genom att skära ut i plasten.
Hjulet hade en förmåga att skava och slita loss dem redan vid 1 varv.
Nu går det att vrida ca 1,4 varv innan det börjar närma slangen.
Detta med 9" 265 och 4mm spacer.

Hur har ni andra med E46 dragit era luftslangar?



Sen ska dessa finingar på styrväxeln thumbs up


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

På CSL'en hade jag slang från det stora nedre luftintaget till kylare/motor och sen ut genom plasten till bärarmen. Fulla rattutslag inga problem thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
På CSL'en hade jag slang från det stora nedre luftintaget till kylare/motor och sen ut genom plasten till bärarmen. Fulla rattutslag inga problem thumbs up


Aaa... ska titta på den lösningen 👍🏻
Inga bilder 😉

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Dave79 skrev:
Magnus Thomé skrev:
På CSL'en hade jag slang från det stora nedre luftintaget till kylare/motor och sen ut genom plasten till bärarmen. Fulla rattutslag inga problem thumbs up


Aaa... ska titta på den lösningen 👍🏻
Inga bilder 😉


Finns nog bilder på slangdragningen i hjulhuset någonstans i biltråden om den (klicka på "bilen"-knappen här under) men det är en sketamassa sidor att leta igenom.... Slangarnas början i själva luftintaget fram finns nog inga bilder på för det syntes liksom inte så mycket genom plastgallret som sitter framför.



EDIT:
Gjorde lite sökningar men det verkar som det inte finns någon bild på slangdragningen i hjulhuset heller

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Dave79 skrev:


Sen ska dessa finingar på styrväxeln thumbs up



Titta där! Sånna skulle jag nog behöva investera i också!
Monteras dom precis i ändan på styrväxeln? Dvs. ta bort styrarmarna/styrlederna?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:


Titta där! Sånna skulle jag nog behöva investera i också!
Monteras dom precis i ändan på styrväxeln? Dvs. ta bort styrarmarna/styrlederna?


Jepp thumbs up
Inte fått på minna än dock.


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Då varit på Gelleråsen för 2:a gången och banan växer verkligen!
Gillar variationen om snabba partier och mera kniksiga.

Blev inte så många riktiga varv för tid då det var många bilar ute med varierade fart och erfarenhet och väldigt kort körtid "slot". Skulle vara 15 min men de flaggade av efter ca 10min för svkylningsvarv och blev inger riktigt flyt tyvärr.
På sist på dagen blev det openpit och mer körtid men då var jag ganska seg och koncentrationen fanns inte riktigt.
Men regnet höll sig borta trots regnvsarning thumbs up

Bästa tid blev 1,19,99 med passagerare och är nöjd.
Ska studera lite videos och Rejsas "Banguide" till nästa gång.
Går nog att putsa ner till en hög 1,18 utan passagerare och lite fria varv framöver.
Baken kändes inte alls lika viftig som på Sviestad om det berodde på 70kg extravikt eller kallareväder vet jag inte inte men klart bättre fäste bak.
Totalt blev det ca 50 varv och ett "Virtusl best" på 1,19,37.
Ingen supertid för Rejsas banrävar men det tar sig

Både Hårnålen och Depåkurvan finns mkt tid att hämta i, och lite överallt
Vilken skillnad i känsla att sitta fastspänd i stolen ist för att halka omkring i läderstolen med std.bälte

Påvägen hem kom regnet och AR-1 däck gör sig inte bra på nylagda blöta vägar... Så det gick i sakta mak på vägen hem.

Funderar på takräcke med hjulställning, dvs att kunna rulla på vanliga däck till och från banan. Finns det?
Med halvbur finns inte mkt plats för däck

Hur som så var det en jävligt kul att svänga runt på Gelleråsen




_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Dave79 skrev:

Påvägen hem kom regnet och AR-1 däck gör sig inte bra på nylagda blöta vägar... Så det gick i sakta mak på vägen hem.

Funderar på takräcke med hjulställning, dvs att kunna rulla på vanliga däck till och från banan. Finns det?
Med halvbur finns inte mkt plats för däck

Hur som så var det en jävligt kul att svänga runt på Gelleråsen


Kom på att jag ställt frågan tidigare och fått svar (tar bara lite tid att komma ihåg ibland )

Fler som kör med detta?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=65413&postdays=0&postor . . . .



_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Tobias som kör Miata har gjort ett sånt ställ som han fäster ovanför bakluckan när han behöver det thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Inte varit så aktiv här undersommaren men hittat tillbaka till garaget för att byta damask vänster bak då den spruckit.
Byter inre / ytter damask på båda sidor och byter till CV-2 fett.
Känns bra i själen och plocka loss och rengöra

Har lite glapp i de ytte knutarna.
Någon som vet hur mkt som är ok / normalt och om de går att byta?
Bara hittat kompletta axlar med inre och yttre, men inte lösa yttre...
Det lilla glappet är nog igen fara men vore kul att veta vad som är normalt då axlarna är lösa. Ger en helt annan möjlighet att hitta glapp om de sitter i skruvstädet



_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Man brukar väll byta när dem ställer till problem
Dvs går sönder eller lever för mycket.
Är spelet mellan kulor /banor. Eller mellan spline /axel?
Är det i splinesen så är det oftast en lösning att trycka ihop med locetite,

Är det i kulor/lagerbanor så är det väll bara testa trycka i nytt fett.
Är det fortfarande för stort spel så lär det klappra/bli obalans.

Vad som är normalt, typ några hundradelar skulle jag tro??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 19, 20, 21   >>
3 besök senaste veckan (83770 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande