Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 19, 20, 21 >> 8 besök senaste veckan (83810 totalt) |
Lossat krängaren fram för att testa hur det påverkades och justeringen blev mkt bättre. Höjt HF (näst intill så mkt det går) och sänkt VF så nu ligger vikten hyfsat lika fram (404 vs 412) och åt rätt håll. Men bak är det katastrof HB 364 och VB 424 så ska sänka VB för att jämna ut siffran till att börja med. HB är i topp redan som det är. Inte lossat krängaren bak än (vilket är dumt) men tiden tog slut. Har nu 4 vågar så kommer bli klart enklare/snabbare Vill inte sänka för mkt VF heller då jag vill ha hyfsad fjärdingsväg.. Angående rake så blir den vad det blir har jag väl tänkt så här långt, men visuellt så vill jag naturligtvis ha positiv ca 1. Om jag läst mig till rätt då har rake inte så stor inverkan? Bilen är ca 50/50 i viktfördelning som det är just nu. Vad är den positiva inverkan på positiv rake? Tillägg Vad jag läst mig till så ska E46 fungera bra med 13,5" bak och 13" fram center på fälg till skärm. Men vet egentligen inte mer bakgrund om detta än vad jag läst på forum att ökad vinkel = överstyrd och mindre positiv = understyrd. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Överstyrning (jaee... tro inte på allt jag säger ) PS: Googlade lite precis nu men hittade inte, finns det inte två skolor på vad som är "bäst"? Ena skolan är att diagonalerna ska vara precis samma vikt, lite som ett bord som inte vickar diagonalt. Men vad är den andra skolan, eller har jag drömt? _________________ Magnus Thomé |
||||
Nu hänger jag inte med? Tillägg Nu hänger jag med (lite trött) positiv rake = överstyrning 😄👍🏻 Allt du säger är väl som skrivet i sten 😉 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Ger upp cornerweight leken för stunden.
Har iaf kommit ner till 30kg mellan diagonalen med HB/VF +30kg VBHF 91 + 90 = 191 x 4 = 766 VFHB 98+85= 183 x 4 = 732 766-732 = 34 kg VF 98 HF 90 VB 91 HB 85 Åtgärd framöver: Sänka VB Sänka VF Med "lod" blev inställning av hävarmen så mkt bättre Nya "beg. Drivaxeln HB är på plats också ska bli spännande att se om missljudet äntligen är borta... Hopp finns då spelet i nya yttre CV är 1/4 av gamla. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Nu är det dags för
Missljudet är borta! Det kom från yttre drivknut Långdraget att hitta ljudet men nu är allt nytt eller betydligt nyare Testade även att kolla diffbromsens verkningsgrad som låg på ca 40Nm och så finns det klassiska M-diff glappet på höger sida i medbringaren så blev även ett kit från Racing Diffs beställt tillsammans med tätningar och shims. Enligt forum ska de vara bra och ökar diffbromseffekten från ca25 ->40%. Var förbi Nyköpingsvägvåg för att kolla hur vikten stämmer med mina garagevägningar. Resultatet var hyfsat. Nu var bilen fulltankad också så det gör nästan 50kg men jisses vad bilen väger... 1660 (då 1570 utan förare så där finns några kilo att spara in på). När originalstolarna åker ut igen så minskar nästan 40kg Nya stolar kommer om 3 veckor Om någon som är intresserad av en Sparco EVO i fint skick med FIA utgått så finns det en till salu inom kort. Fick hem mina förstärkningsplåtar för stötdämpartornet fram som jag hade glömt att de var beställda. Om de är nödvändiga eller ej vet jag inte men eftersom det är ett originaltillbehör så gissar jag att det finns någon sanning i det... Åter igen för att missljudets källa är hittad _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Då var reg.besiktningen bokad för buren till imorgon.
Hoppas verkligen att det är lika smidigt som killen säger: - kollar så att buren sitter fast - bälten bortplockade - buren riskerar inte att skymma eller slå i förare / passagerare fram - vägning av bil med bur - 1800kr - Klart! Bilen har fått sig lite puts till imorgon och ganska precis 18år sedan den rullade av bandet så tycker jag att den håller måttet Inga "fuskfilter" Inte kan de bråka om bakstaget? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Tack Magnus! Ja kombinationen "gifter sig" bra 🙂 De är 19" med 35-profil så inte så stora. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Reg.besiktningen för halvbur gick kanon!
Riktigt trevlig kille som dessutom var BMW-fantast 1550kg med fulltank utan förare... ingen lättviktare direkt. Passade på att utföra kontrollbesiktning samtidigt som också gick strålande och beröm för bilen Nästa 2021-07-31. Gillar verkligen ändringen 14 månader från senaste besiktning Full med energi åkte jag hem och började med hjulinställning. Linjerade upp med snören och måste säga att det var betydligt smidigare än jag tänkt mig. Uppmätning innan justering, för mkt Toe in fram (och bak) Efter justering fram (efter att läst lämpliga inställningar på detta fantastiska forum). Är det lite för mkt Toe out fram eller fungerar det Lite svårt att sätta tiondelar med stålskala och fiskelina Justering bak verkar mkt knepigare... Lossa Rear trailing arm, justera, dra åt... Fixar man det själv? Eller är det bara att lossa, justera, dra åt, mäta till man är klar? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Den är mkt smidig 👍🏻 Hittade på ett US Forum. https://robrobinette.com/DIYAlignmen _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Då ger jag upp för denna gång och känner mig hyfsat nöjd
Värdena är uppmätta på plant garagegolv med bilen rullat fram och bak X ggr. Bakre hållaren till RTA gick inte att få till bättre / längre ut (idag iaf ) Den ville även fjädra tillbaka rejält. Är Millwaybussning monterad om det spelar någon roll... Rejält bättre över lag och nu kan jag "trådmetoden" innan och utantill... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Har oxå problem med toe i bak på min E46 compact. Har bytt alla yttre bussningar inkl främre i trailing armen. Och kan inte få mindre än 5.5mm total toe-in bak. Trodde jag satt ihop nåt fel men kan inte se nåt. Har kollat så främre infästningen kan röra sig i maxläge men går ändå inte få mindre toe.
Har monterat polybussning i främre rta, orginaltyp av ledlager i båda yttre bussningarna uppe och nere. Ni som vet förstår hoppas jag. Och monterat justerbar camberstag. Ska testa inställning med snöre, och även testa en annan maskin snart. Nån mer som har fått detta resultat? _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Kanske helt självklart men bjuder på den
Vilken j***** skillnad det blev med hjulinställningen! Bilen går som på räls och går att styra överstyrningen precis som man ska kunna Helt underbart Monterat tillbaka stol, bälte, kamerahållare mm. Plockade bort passagerarestolen också då det inte finns plats för R-däcken annars med bur och bakvagnsstag, blev oceaner av plats Sist regnade det på vägen hem och AR-1 vattenplanade vid 70-80km/h så det tog lååång tid hem från Mantorp i regnet. Har inte fått tummen ur än att bygga en hjulhållare att ha på takräcket Att originalstolarna väger 32kg styck! Inte vägt dem innan men väger verkligen bly. Monterade mitt något slitna 2,2 Ohm motstånd på förarplatsen och "EBay" seat delite på passagerarestolen men lampan tändes Behövs det något mer på passagerarsidan? Eller så fick mitt krokiga motstånd på förarsidan dålig kontakt... Nu blir det Mantorp imorgon och f** om jag inte ska slå mitt rekord _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Strålande sol idag på Mantorp
Körde eftermiddagspass och lagom mkt bilar. Bilen betedde sig mkt bättre! även om den förfarande är för mjuk fram. Men hjulinställningen gjorde astronomiska skillnader. Min största tröskel är nu att lita på bilen 😅 Mina KW V3 var inte gjorda för R-däck, det är tydligt. Att montera tillbaka original krängaren bak och låta H&R fram vara i mittenlaget var super! Inte understyrd och väldigt lättkontrollerad när överstyrning forcerades fram. Putsade mitt personbästa med 1 sek (fortfarande långsam ) vilket kunde blivit mer om inte ett pass fick avbrytas för brand och sista halvtimmen blev avbruten då en Porsche olyckligtvis dundrade ut i Mjölby i över 100+. Både förare och bil klarade sig (vad det såg ut) bra. Så mkt hoppfull över 2020. Och nästa vecka kommer ytterligare en STOR förbättring till bilen Men som summering, dagen var helt var fantastisk! Så kul att vara ute och ratta igen Ett litet missöde med brand dock av de nya upphängningarna till avgssystemet! Så "varm" rekommendation är att inte köpa FEBI/Bilstein utan original Att bilen betedde sig bättre med "nya" chassit och hjulinställningen syns tydligt. Inget hasande och fin slitagebild över ytan. Och ja kör olika däck fram och bak vill köra slut på mina CUP2 innan 2 ytterligare AR-1 köps... Otroligt smidigt att inte ha passagerarstol 😅 Hur gör ni andra för att få plats med 4 däck : Sjukt imponerad av min "granne" som rattade en FK8 R-Type på 1,32 utan besvär _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 19, 20, 21 >> 8 besök senaste veckan (83810 totalt) |