Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 19, 20, 21   >>
4 besök senaste veckan (83771 totalt)
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Den tabellen stämmer rätt bra överens med vad som händer oavsett FWD eller RWD. Sen finns det ju som med allt annat inom den här genres undantag och specialare.

Nu har jag inte kört supermånga olika E46, men jag skulle ändå vilja påstå att det är vanligare att tampas med överstyrning snarare än understyrning på dessa modeller. Vet ju inte vad fjäderkonstanterna är som sagt, men med 265or fram och r-däck så kanske det helt enkelt kränger för mycket så du hamnar i en statisk understyrning och behöver lite mer fjädersupport.


Jagar KW efter fjäderkonstanterns så hoppas på att få svar.

Din beskrivning på statisk understyrning känns rätt.
Tolkar det som att k-hämnare är fel väg att gå utan att jobba fjädrarna är rätt.
Med gatdäck på bana finns inte denna tendens alls på samma sätt.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Pratat med Pean Sweden och de var lika trevliga som alltid.
De kunde tyvärr inte denna sakfråga utan vidarebefordrade mig till KW-agenten i Sverige.
Här kommer svaret på fjäderkonstanten fram (bak gick inte att byta).
Front:
o Spring 2010 spring rate: 68,4 N/mm (Spring 2005 has a spring rate of 63,0 N/mm)

Vad tror ni? Räcker dessa 5N/mm i ökning att råda bot på understyrningen eller är det en nytt kit som gäller?

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



Börja med en justerbar/hårdare krängare bak. Det ger stor skillnad när du börjar labba med krängar hårdhet.

/Calle

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Dave79 skrev:

Vad tror ni? Räcker dessa 5N/mm i ökning att råda bot på understyrningen eller är det en nytt kit som gäller?


Kort svar: Nej, dom 5N/mm skillnad kommer du knappt märka.
60-70N/mm fram skulle jag vilja påstå ändå inte är så mjukt så att du får så sjukt mkt understyrning som du säger att du upplever. Så nåt känns skumt.
Men allt är ju till viss del subjektivt, beroende på körstil osv. Så håller med föregående. Testa med annan krängare bak och se hur det upplevs, även om det bara kanske botar symptomen snarare än grundproblemet. Klart billigare och lättare åtgärd än annat chassi iaf.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Dave79 skrev:

Vad tror ni? Räcker dessa 5N/mm i ökning att råda bot på understyrningen eller är det en nytt kit som gäller?


Kort svar: Nej, dom 5N/mm skillnad kommer du knappt märka.
60-70N/mm fram skulle jag vilja påstå ändå inte är så mjukt så att du får så sjukt mkt understyrning som du säger att du upplever. Så nåt känns skumt.
Men allt är ju till viss del subjektivt, beroende på körstil osv. Så håller med föregående. Testa med annan krängare bak och se hur det upplevs, även om det bara kanske botar symptomen snarare än grundproblemet. Klart billigare och lättare åtgärd än annat chassi iaf.


Tyckte inte heller att 5N/mm skulle göra någon större skillnad...

Ok, provar med grövre krängare bak men problemet kanske är
Din tanke är alltså att det "bör" gå att gasa sig ur understyrningen?

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Dave79 skrev:


Tyckte inte heller att 5N/mm skulle göra någon större skillnad...

Ok, provar med grövre krängare bak men problemet kanske är
Din tanke är alltså att det "bör" gå att gasa sig ur understyrningen?


Tycker inte du ska dra för stora växlar på att problemet ligger hos föraren . Kombinationen bana, däck, chassi, körstil allt spelar ju in.

Att gasa sig ur understyrning är nog lite beroende på när i kurvtagnings-sekvensen man provar skulle jag säga. Har man hamnat i att det redan bara plogar är det snarare bättre att släppa gasen och låta baken komma ifatt så istället. Det jag menar med att gasa sig ur är mer som ett test för att se om man kan få bilen överstyrd eller om den alltid konsekvent är understyrd. Inte att man ska ändra teknik eller körstil och börja "gasa sig ur" utan mer för att försöka förstå vad man ska förändra på bilen.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kan du få liftoff oversteer i någon del av en kurva?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kan du få liftoff oversteer i någon del av en kurva?


Hej

Var tvungen att kolla upp vad du menade

Lift-off oversteer (also known as snap-oversteer, trailing-throttle oversteer, throttle off oversteer, or lift-throttle oversteer) is a form of oversteer in automobiles that occurs while cornering when closing the throttle causes a deceleration, causing the vertical load on the tires to shift from the rear to the front, in a process called weight transfer. This decrease in vertical load on the rear tires causes a decrease in the lateral force they generate, so that their lateral acceleration (into the corner) is also decreased. This causes the vehicle to steer more tightly into the turn, hence oversteering. In other words, easing off the accelerator can cause the rear tires to lose traction, with the potential for the car to leave the road tail first

Nja från rakan ner innan Paris bromsar jag ner på vänster sida och svänger in, och håller konstant jämn gas gas runt Paris 3/4 av varvet. Gasar jag på hamnar jag i gruset innan Knixen. Utan tvingas släppa av mer och mer till understyrningen minskar och kan styra upp och gasa ur. Känner aldrig att baken släpper/tappar fästa bara klassisk understyrning

Lägger till en bild från Harry för att visa att det inte är några extrema farter vi pratar om.



Samma tendens finns i Mjölby



_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Kan inte svaret vara att du kör 265 Squared tillsammans med en för hård krängningshämnare fram ?
Prova att byta till staggered, 235 Fram 265 bak.

Tack för senast

_________________
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:


Tycker inte du ska dra för stora växlar på att problemet ligger hos föraren . Kombinationen bana, däck, chassi, körstil allt spelar ju in.

Att gasa sig ur understyrning är nog lite beroende på när i kurvtagnings-sekvensen man provar skulle jag säga. Har man hamnat i att det redan bara plogar är det snarare bättre att släppa gasen och låta baken komma ifatt så istället. Det jag menar med att gasa sig ur är mer som ett test för att se om man kan få bilen överstyrd eller om den alltid konsekvent är understyrd. Inte att man ska ändra teknik eller körstil och börja "gasa sig ur" utan mer för att försöka förstå vad man ska förändra på bilen.


Haha tack

Som jag skrev nedan till Magnus så rakan ner innan Paris bromsar jag ner på vänster sida och svänger in, och håller konstant jämn gas gas runt Paris 3/4 av varvet. Gasar jag på hamnar jag i gruset innan Knixen. Utan tvingas släppa av mer och mer till understyrningen minskar och kan styra upp och gasa ur. Känner aldrig att baken släpper/tappar fästa bara klassisk understyrning.

Fick även detta svar från agenten för KW:

V3 kitet är ju inte tänkt för ligga och köra varv efter varv runt på en bana egentligen.
Funkar antagligen helt ok med vanliga däck men med R däcken så bygger man upp värmen i dämparen. I och med bättre fäste i däcken.
Det som man kan pröva är att ställa upp rebound på max och stänga dämparen.
Annars är det Clubsport kitet som gäller och som är anpassat för bana och tål mer värme i själva dämparen.
Jag har frågat KW om hårdhet på clubsport. Men nu var dom iväg och tillbaka på måndag.
Men egentligen har vi ju fått svar på vad som krävs.



_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Fast alltså... det går ju bra att köra bana med allt från originalpryttlarna till värstinggrejer o allt däremellan tycker jag. Tycker du behöver några "second opinion", ha någon som kan åka med eller köra den innan du börjar byta grejer! Något kan vara trasigt tex. Bara för att få ett hum var du ligger, vad har du för varvtider ungefär?



EDIT:
Plockade fram några varv för en massa år sen med en kompis högerstyrda M3. Minns inte vad det satt för däck på men det var inga värstinggrejer och det var originalchassi vad jag minns. Din Vmin i Parisen och startkurvan är klart låg så det kan nog vara något fel med nånting på bilen. Inte att det behövs värre grejer utan något som är fel alltså.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Fast alltså... det går ju bra att köra bana med allt från originalpryttlarna till värstinggrejer o allt däremellan tycker jag. Tycker du behöver några "second opinion", ha någon som kan åka med eller köra den innan du börjar byta grejer! Något kan vara trasigt tex. Bara för att få ett hum var du ligger, vad har du för varvtider ungefär?



EDIT:
Plockade fram några varv för en massa år sen med en kompis högerstyrda M3. Minns inte vad det satt för däck på men det var inga värstinggrejer och det var originalchassi vad jag minns. Din Vmin i Parisen och startkurvan är klart låg så det kan nog vara något fel med nånting på bilen. Inte att det behövs värre grejer utan något som är fel alltså.


Vill inget mer än att få en second opinion och få ordning på bilen.
Vill du känna på bilen så kommer jag upp till Stockholm vilken dag som helst
Ligger på 1,39-1,40 runt Mantorp och kommer inte ner under detta då jag tappar för mkt i kurvorna som Paris och Mjölby
Nej det är inga höga hastigheter men det är vad som går att hålla. Understyrde av med vänster sida 2 ggr efter Parisen förra året...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Håller med Magnus. Det jag menade en bit upp med att något känns skumt.
Sitter krängningshämmarna fast ordentligt i fram och bak eller har bussningarna börjat ge sig?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 611



Som du beskriver problemet med understyrning så skulle man ju vilja köra hårdare krängare bak alt mjukare fram.

Normalt på M3 så kör de flesta hårdare fram och till och med original bak på många racerbilar. Det kan var ide att kolla upp dämparna hur friska de egentligen är. Om allt annat är OK på bilen, gå igenom krängarfästen, etc...


_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det går att ha över 10kmh högre kurvhastighet med original krängare o dämpare så något är knas.

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Jag har kört ganska många varv (typ 450) med en E46 M3 med lite olika chassin. Visst understyrde den litegrann original i utgången av t.ex. mjölbykurvan och parisern, men det gick alltid att möta upp med gasen för att få den neutral. Jag upplevde att den blev ännu bättre med 265 square med bättre grepp i framvagnen, då hade jag nästan aldrig någon understyrning (Dock hade jag öhlins R&T då också). Jag körde alltid med original krängningshämmare.

Jag tycker det låter som att något är fel, den borde inte understyra som du beskriver. Som ref så körde en kille med en röd helt original M3:a stabila 1:34-1:35 varv på gatdäck i måndags på track monday.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Anton.J
Jönköping
Här sen Jan 2018
Inlägg: 36



iqbad skrev:
Jag har kört ganska många varv (typ 450) med en E46 M3 med lite olika chassin. Visst understyrde den litegrann original i utgången av t.ex. mjölbykurvan och parisern, men det gick alltid att möta upp med gasen för att få den neutral. Jag upplevde att den blev ännu bättre med 265 square med bättre grepp i framvagnen, då hade jag nästan aldrig någon understyrning (Dock hade jag öhlins R&T då också). Jag körde alltid med original krängningshämmare.

Jag tycker det låter som att något är fel, den borde inte understyra som du beskriver. Som ref så körde en kille med en röd helt original M3:a stabila 1:34-1:35 varv på gatdäck i måndags på track monday.


Det va jag som körde den röda M3an i måndags. Körde som föregående talare skrev 1:35 i stort sätt hela dagen. Har också problem med att det understyr men jag kör på Michelin pilot super sport med original stötdämpare, hr sänkfjädrar och original hjulvinklar. Känns som att något inte står rätt till med din bil. Åkte lite efter dig när jag provade en kompis compakt och såg några konstiga spår men vet inte om det va för att vi stressade dig lite? Petar upp en bild med min hastighet i M3an för referens

[/img]

_________________
Anton Jonebring
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Anton.J skrev:


Det va jag som körde den röda M3an i måndags. Körde som föregående talare skrev 1:35 i stort sätt hela dagen. Har också problem med att det understyr men jag kör på Michelin pilot super sport med original stötdämpare, hr sänkfjädrar och original hjulvinklar. Känns som att något inte står rätt till med din bil. Åkte lite efter dig när jag provade en kompis compakt och såg några konstiga spår men vet inte om det va för att vi stressade dig lite? Petar upp en bild med min hastighet i M3an för referens


Hej och otroligt clean och fin bil du har för övrigt thumbs up

Var hyfsat frustrerad vid det tillfället att inget fungerade. Gissar att det var den silvriga compacten med Millway märke?
Ja något är inte rätt och det känns surt att inte förstå vad det är...
Borde bett dig dra ett par varv för att fråga hur du upplevde bilen.
Lite uppgiven faktiskt

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
BFRC.Awatar skrev:
Kan inte svaret vara att du kör 265 Squared tillsammans med en för hård krängningshämnare fram ?
Prova att byta till staggered, 235 Fram 265 bak.

Tack för senast


Tja och tack för i måndags!
Ni och er bli livade upp

Tror inte det om man ska lyssna på vad andra kör med så bör det hjälpa med squared.
Många föreslår dessutom hårdare främre krängare.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Hej.
Har inte läst allt men hur är det med cw och förspänning/funktion på diffbroms? Är diffen original eller ombyggd?
Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Anton.J
Jönköping
Här sen Jan 2018
Inlägg: 36



Dave79 skrev:


Hej och otroligt clean och fin bil du har för övrigt thumbs up

Var hyfsat frustrerad vid det tillfället att inget fungerade. Gissar att det var den silvriga compacten med Millway märke?
Ja något är inte rätt och det känns surt att inte förstå vad det är...
Borde bett dig dra ett par varv för att fråga hur du upplevde bilen.
Lite uppgiven faktiskt



Hej förstår att du är irriterad, inte roligt när det strular. Jag kunde kört att par varv men tyvärr tror jag inte det hade hjälpt så mycket. Är ganska novis på att köra och ännu sämre på att ställa in ett chassi.
Stämmer att det va den silverfärgade compakten. För referens så kör dom med coils från ebay för 2000:- på den så tror inte att dina är sämre.
Är körning på sviestad på söndag du får komma ner då och prova igen thumbs up

_________________
Anton Jonebring
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 19, 20, 21   >>
4 besök senaste veckan (83771 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande