Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 19, 20, 21   >>
7 besök senaste veckan (83809 totalt)
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Anton.J skrev:

Hej förstår att du är irriterad, inte roligt när det strular. Jag kunde kört att par varv men tyvärr tror jag inte det hade hjälpt så mycket. Är ganska novis på att köra och ännu sämre på att ställa in ett chassi.
Stämmer att det va den silverfärgade compakten. För referens så kör dom med coils från ebay för 2000:- på den så tror inte att dina är sämre.
Är körning på sviestad på söndag du får komma ner då och prova igen thumbs up


Hade du kört runt min bil på 1,35 eller mindre och inte haft massiv understyrning så kunde jag bokat av en felkälla 😅
Coils från eBay för 2000kr... ja nu känns det mkt bättre 😂
Nej inte kul när det jävlas.
Sviestad på söndag, är det bara att dyka upp och betala på plats?

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Dave79 skrev:

Hade du kört runt min bil på 1,35 eller mindre och inte haft massiv understyrning så kunde jag bokat av en felkälla 😅
Coils från eBay för 2000kr... ja nu känns det mkt bättre 😂
Nej inte kul när det jävlas.
Sviestad på söndag, är det bara att dyka upp och betala på plats?


Yes, LMS kör oftast (alltid?) utan föranmälan, så det är bara att dyka upp och betala på plats.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Himlar skrev:


Yes, LMS kör oftast (alltid?) utan föranmälan, så det är bara att dyka upp och betala på plats.


Tyvärr fått förhinder så inget Sviestad för mig imorgon.
Får ladda om under vintern och komma ut starkt under 2019.

Nu står det först att rensa på inredning och förstärka bakvagnen.
Ser inga sprickor trots att tvättat och rengjort så mkt det går med bakvagnen på plats.
De solida bussningarna från Millway brygga/chassi dom suttit på sedan 2014 gör nog susen.
Vecka 42 så får vi se hur det ser ut "nacket" små sprickor finns nog 😅

Hoppas kunna köra på Mantorp på deras Hallowen-event med grövre swaybar fram innan några större investeringar görs...

Hittade dessa på Rejsa thumbs up de beskriver dock vad som framkommit i tråden.
Tack alla



:

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Nu har jag inte kollat bakåt i tråden men har du gjort lite grundskollar att dämparna verkar ok, kränghämmarna sitter fast överallt som de ska och mätt upp hjulvinklarna?

Det låter kanske knäppt men en första grov grundskoll kan vara att gunga på bilen och stämma av att den beter sig likadant i vänsterhörn och högerhörn. Sen händer det att kränghämmarfästen går sönder. Snabbt kollat. Sorry I'm du gjort allt och det står i tråden redan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Nu har jag inte kollat bakåt i tråden men har du gjort lite grundskollar att dämparna verkar ok, kränghämmarna sitter fast överallt som de ska och mätt upp hjulvinklarna?

Det låter kanske knäppt men en första grov grundskoll kan vara att gunga på bilen och stämma av att den beter sig likadant i vänsterhörn och högerhörn. Sen händer det att kränghämmarfästen går sönder. Snabbt kollat. Sorry I'm du gjort allt och det står i tråden redan


Hej Magnus,

Jepp gjort det i veckan (allt utom att kolla Toe).
Kollat dämparinställning = bump och rebump. De stod på typ 60% ställde upp dem på 100 och tog en provtur = lite skuttig 😄 men stenhård.
Ställt mig på tröskeln gungat och den är hård.
Infästningar till krängare ser ok ut, dragit i krängare och sitter som sten.
Kört rondell och med gatdäck och går som på räls genom rondellen.
Inte hittat någon asfaltsplan på 50m att köra cirklar i tyvärr 😅

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Bara kvar att kolla toe då

Snabbkolla lite grovt med snöre?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Nu får vi se om en främre krängare kan få bulkt med understyrningen


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247



Grövre krängare fram blir egentligen lite galet för att komma till bukt med understyrning. Kolla att allt verkligen är som det ska med din hjulupphängning och sen kanske låta någon köra bilen som nämnts tidigare innan du byter krängare!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

N Wiberg skrev:
Grövre krängare fram blir egentligen lite galet för att komma till bukt med understyrning. Kolla att allt verkligen är som det ska med din hjulupphängning och sen kanske låta någon köra bilen som nämnts tidigare innan du byter krängare!

+1 på den!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
N Wiberg skrev:
Grövre krängare fram blir egentligen lite galet för att komma till bukt med understyrning. Kolla att allt verkligen är som det ska med din hjulupphängning och sen kanske låta någon köra bilen som nämnts tidigare innan du byter krängare!


+1 på den!


Tråkigt att höra då jag försöker följa rekommendationer 🙁

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247



Normalt sett är det nog ingen dålig idé med grövre fram då E46an snarare tampas med överstyrd balans. Men i ditt fall när du tycker det understyr blir det motsatt effekt. Men återigen, nåt känns skumt med din bil. Kolla upp allt ordentligt innan du börjar byta ut grejer. Då kan det bli ännu mer förvirrande.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



Dave79 skrev:
Magnus Thomé skrev:
N Wiberg skrev:
Grövre krängare fram blir egentligen lite galet för att komma till bukt med understyrning. Kolla att allt verkligen är som det ska med din hjulupphängning och sen kanske låta någon köra bilen som nämnts tidigare innan du byter krängare!


+1 på den!


Tråkigt att höra då jag försöker följa rekommendationer 🙁


Men rekommendationen var ju hårdare bak. Men du kanske köpt båda? Då är det ju lugnt.

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Har arbetat konstant 24/7 och måste fått ett hjärnsläpp på kuppen

Tyckte var ologiskt men men tänkte att jag är ingen chassikille så vi testar.
Gjort dyrare felköp

Måste fått det om bakfoten då jag läste att CSL har grövre fram än original.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247



Dubbelpost?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Dave79 skrev:
Har arbetat konstant 24/7 och måste fått ett hjärnsläpp på kuppen

Tyckte var ologiskt men men tänkte att jag är ingen chassikille så vi testar.
Gjort dyrare felköp

Måste fått det om bakfoten då jag läste att CSL har grövre fram än original.


Kanske jag som gav den inputen? Men CSL har grövre fram än vanliga M3 E46, den har även aningen grövre bak.
Som sagt, jag monterade CSL fram på min men valde den typen eftersom den är lättare än H&R.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Dave79 skrev:
Har arbetat konstant 24/7 och måste fått ett hjärnsläpp på kuppen

Tyckte var ologiskt men men tänkte att jag är ingen chassikille så vi testar.
Gjort dyrare felköp

Måste fått det om bakfoten då jag läste att CSL har grövre fram än original.


Kanske jag som gav den inputen? Men CSL har grövre fram än vanliga M3 E46, den har även aningen grövre bak.
Som sagt, jag monterade CSL fram på min men valde den typen eftersom den är lättare än H&R.

//Lasse


Ja kanske
Läste att CSL var 30,8mm så H&R var 31mm typ samma lika tänkte jag.
Vad jag inte läste var att CSL är ett rör = säkert lika styv som original M3 på 26mm som är solid.
Bak på CSL är 22,5mm = grövre bak än std M3.

Man ska läsa på kort och gott och inte jobba 24/7.

Ska se om jag kan byta dock till en bakre H&R ist. som på mellersta eller lägsta läget blir likt CSL och kankse väger upp.

Ibland blir det fel helt enkelt

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Normalt sett är det nog ingen dålig idé med grövre fram då E46an snarare tampas med överstyrd balans. Men i ditt fall när du tycker det understyr blir det motsatt effekt. Men återigen, nåt känns skumt med din bil. Kolla upp allt ordentligt innan du börjar byta ut grejer. Då kan det bli ännu mer förvirrande.


thumbs up
Som sagt hojta till om du vill ha besök på lunchen i Upplands Väsby av en M3 som behöver kännas på

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247



Normalt sett är det nog ingen dålig idé med grövre fram då E46an snarare tampas med överstyrd balans. Men i ditt fall när du tycker det understyr blir det motsatt effekt. Men återigen, nåt känns skumt med din bil. Kolla upp allt ordentligt innan du börjar byta ut grejer. Då kan det bli ännu mer förvirrande.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

- Kolla toe fram o bak bums. Grovkoll med snören funkar om man är nogrann.

- In under bilen och kolla alla kränghämmarfästen fram o bak. Både fästena i bilen och alla fästena i ändarna.





Tycker jag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
- Kolla toe fram o bak bums. Grovkoll med snören funkar om man är nogrann.

- In under bilen och kolla alla kränghämmarfästen fram o bak. Både fästena i bilen och alla fästena i ändarna.





Tycker jag thumbs up


Grejerna sitter fast och har hyfsad Toe utan att det är uppmätt mer än med typ snören.
Nu ska bakvagnen ner för förstärkning och fyrhjulsindtällning efter detta.
Förhoppningsvis hinner jag med körning på Mantorp den 27e dvs sista för året.

Tror ändå på att det är skit bakom spakarna
Jag bromsar in hårt och svänger sedan. Om jag bromsar in lite senare och börjar svänga redan i slutet av inbromsningen borde göra att mer last finns på framhjulen och där av mer kontakt...
Kom igen nu Magnus, ta dig till körningen på Mantorp och gör mig en Björmtjänst

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Ja kanske man skulle.... Beror på vädret

Tror också att det kanske kanske kan vara "abuse understeer" om bilen är i ordning som den ska. Ett som är helt säkert är att det inte är ett problem som kan eller ska byggas bort med eftermarknadsdelar. En bil helt original som är hyffsat intakt har inte de här problemen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 19, 20, 21   >>
7 besök senaste veckan (83809 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande