Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 19, 20, 21   >>
14 besök senaste veckan (83816 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Lång slang och tratt har alltid funkat för mig annars. Värma oljan i vattenbad först för att den skall rinna lättare först och sen är det bara att hälla i.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Smidig sug! Jag köpte en äldre variant dom hade för några år sen som är i metall. Den var helt värdelös tyvärr! Men kanske ska prova denna istället!

Kör annars med en "tvålpump" när jag byter olja i diff och växellåda. Men det blir aldrig helt klockrent...


Slabbat med tratt och lång slang tidigare men detta gick snabbt, smidigt och drällfritt 👍🏻

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Passade på att göra lite lädervård också och resultatet blev helt ok.
Inte illa för en gammal Bemmer 🙂




Är det OK att fäste den främre delen på 5/6-punktebältet i stolsunderredet?




_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Jobbas flitigt i garaget och ser ut att bli klar med vinters fix om en vecka.
Bara ventiljusteringen kvar och idag kom bladmåttet med mer noggrannhet än 0,05mm som std. är.
Kanske lite nojig men ville även ha alla måttet = MIN, "lagom" och MAX.



Även bromskylning har kommit på
Tack "M3 Jocke"!




Även skruvarna till "Trailing arm" bak byttes då de såg lite trötta ut i gängorna som upptäcktes vid bakvagnsförstärkningen. Känns iaf bra att bytt dessa i hjärtat



Samt för att slippa riskera hjärnskakning så kom nya dämpare för huven på plats, känns riktigt lyxigt


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
M3 Jocke
Halmstad
Här sen Okt 2016
Inlägg: 242



Ser bra ut starkt jobbat hoppas vi syns på banan i sommar, blev bra med bromskylningen👍🏻 Mvh Jocke

_________________
Joakim lindström
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Då var ventiljusteringen klar.
Riktigt smidigt och blev en lugn härlig kväll i garaget
Fyra shims fick bytas ut.



Fick beställa ett bladmått med noggrannare tolerans än std.



Kittet var från ECS och mikrometern från fina Biltema. Det fick kalibreras innan användning då det slog 0,02mm.



Inte många bockar kvar nu på vinterfixet

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Snyggt! Det där skulle jag också vilja göra för en peace of mind!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Ja förstår precis hur du menar med peace of mind
Och inte svårt heller utan riktigt "stimulerande" efter en stressig jobbdag

N Wiberg skrev:
Snyggt! Det där skulle jag också vilja göra för en peace of mind!

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Camber...
Mätte upp camber bak och fram med mitt "Kinesiska proffsverktyg"
Resultatet blev följande:
Bak ca 2,5
Fram ca 5,5
Kanske lite mkt fram för att däckkontot på vanlig väg ska bli humant. Men vilken dålig effekt ger för mkt camber fram för bankörning, kan det bli för mkt?
Bak = sämre grepp vid acceleration, men fram?


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Har ingen koll på M3 E46 men 5.5 grader låter väldigt mycket, det är ju inte BARA fördelar med massa camber.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Bilen står på backen osv när du mäter antar jag?
5.5 låter mycket, jag är osäker på om man ens kan få så mycket på dessa bilar med bara toppmontering bytt...
Jag fick max 4.2grader har jag för mig. Vad kör du med för grejer?

För mycket camber kan t ex leda till att du får dåligt fördelad värme över däckytan, t ex att insidan av däcken blir överhettade men utsidan inte blir varm alls.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Har ingen koll på M3 E46 men 5.5 grader låter väldigt mycket, det är ju inte BARA fördelar med massa camber.



Mmm, börjar undra om camber"plattorna" från Millway är felmontetade.
Dvs. Caster och Camber är växlade...
Någon som vet vad max camber är med Millway?

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Bilen står på backen osv när du mäter antar jag?
5.5 låter mycket, jag är osäker på om man ens kan få så mycket på dessa bilar med bara toppmontering bytt...
Jag fick max 4.2grader har jag för mig. Vad kör du med för grejer?

För mycket camber kan t ex leda till att du får dåligt fördelad värme över däckytan, t ex att insidan av däcken blir överhettade men utsidan inte blir varm alls.


Kör med Millway.
Bilen står på backen.
Hmm, vill justera ner till 3,5-4,0 grader.

Mmm, börjar undra om camber"plattorna" från Millway är felmontetade.
Dvs. Caster och Camber är växlade...
De var monterade vid köp.
Om så är caster max 4,2 enligt din förklaring ovan.
7-8 i caster borde ge bättre instyrning.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Med mycket camber fram så försämrad bromseffekten påtagligt också då mindre del av däcket är i backen . När det redan sliter hårt på innerskuldran så går slitaget galet fort när det ska ta det mesta av bilens broms. Korden tittar ju fram fort nog ändå

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Så mycket camber låter onödigt mycket. Jag mätte däcktemp vid ett par tillfällen förra året på 3 olika punkter för att få ett hum om man låg rätt.

Med Trofeo R , 265/40 - 18 fram fick jag åka ca 4,6 grader fram i Camber för att få jämn temp. Det visade sig också stämma bra för efter en helsäsong på bana fanns de inte en antydan till ojämt slitage.

Detta då på en Z4M.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Hittade en bild på camberplattan och visst är den monterad 90 grader fel?


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
tatebmx
Stockholm
Här sen Feb 2017
Inlägg: 4



Dave79 skrev:
Hittade en bild på camberplattan och visst är den monterad 90 grader fel?



Om F och B står för fram och bak så sitter dom 90 grader fel så blir nog helgalna vinklar där haha, tur att det är lätt åtgärdat

_________________
Christopher tate
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
John Kjellsson skrev:
Med mycket camber fram så försämrad bromseffekten påtagligt också då mindre del av däcket är i backen . När det redan sliter hårt på innerskuldran så går slitaget galet fort när det ska ta det mesta av bilens broms. Korden tittar ju fram fort nog ändå


Så klart... tycker att den är lite instabil vid hård inbromsning på bana = för mkt Bakbroms. Med -2 grader camber blir nog fördelningen bättre.

Haha jo så är det, slitaget inner på gatudäcken är hyfsat stort 😅

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
plato skrev:
Så mycket camber låter onödigt mycket. Jag mätte däcktemp vid ett par tillfällen förra året på 3 olika punkter för att få ett hum om man låg rätt.

Med Trofeo R , 265/40 - 18 fram fick jag åka ca 4,6 grader fram i Camber för att få jämn temp. Det visade sig också stämma bra för efter en helsäsong på bana fanns de inte en antydan till ojämt slitage.

Detta då på en Z4M.


👍🏻
Då låter det som max på Millway plattorna ca 4,x blir bra.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Var tvungen att åka en snabbis till garaget och dubbelkolla camber-plattorna.
Och jovisst är det så... de är "felvända" 90 grader.
Eftersom det är Millway som monterat dessa "back in the days" och uppmätning finns. Har jag inte funderat på att de sitter rätt eller fel.
Men tidigare ägare måste vridit dem medvetet
Ger ca 4 grader caster och 5,5-6 i camber.
Blir till att vrida dem rätt i helgen.
8 grader caster och 4 grader camber kanske hjälper min inbromsning och instyrning i kurvorna också.
Även om jag vet att jag går in för tidigt 😅och skapar en onödigt lång sväng och tappar tid på tidig bromsning.



Millway-texten ska alltså vara riktad mot skärmen/parallellt med hjulet.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Kan då medela att Millway-plattorna satt rätt monterade.
De är av en äldre variant = ser annorlunda ut. De går bara att montera enligt bilden.
Dock justerat så att det är ca -4 grader Camber och MAX caster.
Sen får vi se om jag litar tillräckligt på garageinställningen eller om det blir en "proffesionellt" intrställning längre fram.



Oljefuktningen från CPV ventilen är nu löst med ny o-ring. Dragit mig kite för detta då det skulle sitta illa till men fixat på 10 min 🙂 O-ringen var "lite" torr. Som plast och fick skäras bort med rakblad och sprack direkt så ett tips till er som inte bytt är att byta.



Bromsslangen på plats både vänster och höger sida. Är säker på att det kommer göra underverk. Full svängradeie med gatuhjulen 235. Med R-däcken 265 så skrapar de i vid MAX så det får man tänka på.
Glad att jag gick med 2,5 tum diameter på slangen/bromskylningen thumbs up



_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 19, 20, 21   >>
14 besök senaste veckan (83816 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande