Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 19, 20, 21 >> 14 besök senaste veckan (83816 totalt) |
Slabbat med tratt och lång slang tidigare men detta gick snabbt, smidigt och drällfritt 👍🏻 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Passade på att göra lite lädervård också och resultatet blev helt ok.
Inte illa för en gammal Bemmer 🙂 Är det OK att fäste den främre delen på 5/6-punktebältet i stolsunderredet? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Jobbas flitigt i garaget och ser ut att bli klar med vinters fix om en vecka.
Bara ventiljusteringen kvar och idag kom bladmåttet med mer noggrannhet än 0,05mm som std. är. Kanske lite nojig men ville även ha alla måttet = MIN, "lagom" och MAX. Även bromskylning har kommit på Tack "M3 Jocke"! Även skruvarna till "Trailing arm" bak byttes då de såg lite trötta ut i gängorna som upptäcktes vid bakvagnsförstärkningen. Känns iaf bra att bytt dessa i hjärtat Samt för att slippa riskera hjärnskakning så kom nya dämpare för huven på plats, känns riktigt lyxigt _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Då var ventiljusteringen klar.
Riktigt smidigt och blev en lugn härlig kväll i garaget Fyra shims fick bytas ut. Fick beställa ett bladmått med noggrannare tolerans än std. Kittet var från ECS och mikrometern från fina Biltema. Det fick kalibreras innan användning då det slog 0,02mm. Inte många bockar kvar nu på vinterfixet _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
|
||
Ja förstår precis hur du menar med peace of mind
Och inte svårt heller utan riktigt "stimulerande" efter en stressig jobbdag
_________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Camber...
Mätte upp camber bak och fram med mitt "Kinesiska proffsverktyg" Resultatet blev följande: Bak ca 2,5 Fram ca 5,5 Kanske lite mkt fram för att däckkontot på vanlig väg ska bli humant. Men vilken dålig effekt ger för mkt camber fram för bankörning, kan det bli för mkt? Bak = sämre grepp vid acceleration, men fram? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Bilen står på backen osv när du mäter antar jag?
5.5 låter mycket, jag är osäker på om man ens kan få så mycket på dessa bilar med bara toppmontering bytt... Jag fick max 4.2grader har jag för mig. Vad kör du med för grejer? För mycket camber kan t ex leda till att du får dåligt fördelad värme över däckytan, t ex att insidan av däcken blir överhettade men utsidan inte blir varm alls. |
||
Mmm, börjar undra om camber"plattorna" från Millway är felmontetade. Dvs. Caster och Camber är växlade... Någon som vet vad max camber är med Millway? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Kör med Millway. Bilen står på backen. Hmm, vill justera ner till 3,5-4,0 grader. Mmm, börjar undra om camber"plattorna" från Millway är felmontetade. Dvs. Caster och Camber är växlade... De var monterade vid köp. Om så är caster max 4,2 enligt din förklaring ovan. 7-8 i caster borde ge bättre instyrning. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Med mycket camber fram så försämrad bromseffekten påtagligt också då mindre del av däcket är i backen . När det redan sliter hårt på innerskuldran så går slitaget galet fort när det ska ta det mesta av bilens broms. Korden tittar ju fram fort nog ändå
_________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||
Så mycket camber låter onödigt mycket. Jag mätte däcktemp vid ett par tillfällen förra året på 3 olika punkter för att få ett hum om man låg rätt.
Med Trofeo R , 265/40 - 18 fram fick jag åka ca 4,6 grader fram i Camber för att få jämn temp. Det visade sig också stämma bra för efter en helsäsong på bana fanns de inte en antydan till ojämt slitage. Detta då på en Z4M. |
||
Om F och B står för fram och bak så sitter dom 90 grader fel så blir nog helgalna vinklar där haha, tur att det är lätt åtgärdat _________________ Christopher tate |
||
Så klart... tycker att den är lite instabil vid hård inbromsning på bana = för mkt Bakbroms. Med -2 grader camber blir nog fördelningen bättre. Haha jo så är det, slitaget inner på gatudäcken är hyfsat stort 😅 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
👍🏻 Då låter det som max på Millway plattorna ca 4,x blir bra. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Var tvungen att åka en snabbis till garaget och dubbelkolla camber-plattorna.
Och jovisst är det så... de är "felvända" 90 grader. Eftersom det är Millway som monterat dessa "back in the days" och uppmätning finns. Har jag inte funderat på att de sitter rätt eller fel. Men tidigare ägare måste vridit dem medvetet Ger ca 4 grader caster och 5,5-6 i camber. Blir till att vrida dem rätt i helgen. 8 grader caster och 4 grader camber kanske hjälper min inbromsning och instyrning i kurvorna också. Även om jag vet att jag går in för tidigt 😅och skapar en onödigt lång sväng och tappar tid på tidig bromsning. Millway-texten ska alltså vara riktad mot skärmen/parallellt med hjulet. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Kan då medela att Millway-plattorna satt rätt monterade.
De är av en äldre variant = ser annorlunda ut. De går bara att montera enligt bilden. Dock justerat så att det är ca -4 grader Camber och MAX caster. Sen får vi se om jag litar tillräckligt på garageinställningen eller om det blir en "proffesionellt" intrställning längre fram. Oljefuktningen från CPV ventilen är nu löst med ny o-ring. Dragit mig kite för detta då det skulle sitta illa till men fixat på 10 min 🙂 O-ringen var "lite" torr. Som plast och fick skäras bort med rakblad och sprack direkt så ett tips till er som inte bytt är att byta. Bromsslangen på plats både vänster och höger sida. Är säker på att det kommer göra underverk. Full svängradeie med gatuhjulen 235. Med R-däcken 265 så skrapar de i vid MAX så det får man tänka på. Glad att jag gick med 2,5 tum diameter på slangen/bromskylningen _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 19, 20, 21 >> 14 besök senaste veckan (83816 totalt) |