Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
13 besök senaste veckan (79167 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20   >>
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416



Enda "modifieringen" jag gjort är att jag vikt ihop en filt och lagt i sittdelen/på dynan. Får att man fördelar ut trycket bättre vid längre resor.

_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416



Jag har hittat stolssidor/fästen som funkar ihop med BMW original skenor i US. Vill någon lägga en sambeställning så är det bara att säga till.

_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 426


Trådstartare
crille_hallden skrev:
Jag har hittat stolssidor/fästen som funkar ihop med BMW original skenor i US. Vill någon lägga en sambeställning så är det bara att säga till.


Kan vara intressant, har du länk?

_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 426


Trådstartare
crille_hallden skrev:
Jag har hittat stolssidor/fästen som funkar ihop med BMW original skenor i US. Vill någon lägga en sambeställning så är det bara att säga till.


Kan vara intressant, har du länk?

_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 426


Trådstartare
Dubbelpost

_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416




_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416




_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 426


Trådstartare
Länge sedan det blev ett inlägg här... varit lite annat kul som tagit min tid ☺️

Men nu sitter stolarna i bilen
Blev jävligt snyggt om jag får säga det själv thumbs up




_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 426


Trådstartare
Kors i tacket, två garagebesök på en vecka.
Listan för vad som ska göras innan påstötning i april har börjat tickas av 🙏🏻
Och så skönt med lite egentid.

Idag blev det:
- Ny bromskylning sköld/tratt ✔️
Föregående sprack tyvärr... Dragningen tidigare av slangen skavde på däcken vilket troligt gjorde påfrestningen för stor för tratten.

- Byte styrstag påbörjat men sprang på patrull då det var 34 mm nyckelfäste på styrstsget. De nya har 32 mm vilket fanns hemma. Så tips köp en 34 mm på Biltema för 89kr, det ska jag göra.
Ska bli skönt att kunna justera hjulvinklar med "handkraft".

- Extra vevhusventilation påbörjad.
Beställt slang som inte är EPDM (vad jag hade hemma) då jag vill att den ska tåla just olja 😄






_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 416



Dave79 skrev:
Länge sedan det blev ett inlägg här... varit lite annat kul som tagit min tid ☺️

Men nu sitter stolarna i bilen
Blev jävligt snyggt om jag får säga det själv thumbs up





Trivsam cockpit. 👍

Ja nut det dags att kavla upp ärmarna, så bilen står klar till våren. ☺️

_________________
Christian Halldén
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 426


Trådstartare
Sakta men säkert framåt.
Slangen till vevhusventilationen kom idag = under 24h från order, J-SPEC thumbs up
Blev väldigt bra och original likt ut.
Lite trängre vid DCS-enheten än de nyare från 2004 som har den flyttad men inget ligger emot rör och dyligt.
Nu ska det kanske bli lite mindre "gegga" till förbränningen.

Den noggranna kanske undrar varför jag har en backventil...
Behövde få en mjukare slang sista biten in till fällan för att inte bygga in för mkt "spänning". Så gamla Saabdelar fick rycka in.
Förberett för överladdning 😄







_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 426


Trådstartare
Då var styrlederna bytta och kom ihåg att montera mina styrstopp från Millway.
Om de behövs nu när kylslangarna är omdragna tror jag inte men nu slipper jag garanterat byta fler thumbs up

Så nu har jag börjar arbetet med att plocka ner differentialen för lamelluppdateringen.
Hoppas slippa ta ner avgassystemet då det är 🥵 med saxlyften...







_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 426


Trådstartare
Fick ett par timmar nu på eftermiddagen och diffen ligger nu "golvad" thumbs up
Riktigt smidigt faktiskt... Hade inte räknat med att det endast skulle ta lite mer än en timme att få ner den...

Nu får jag vänta en vecka med att öppna upp den och börja riktiga arbetet med uppdateringen 😏


_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 531



Skulle rekommendera att dra fast slangarna till trattarna i fjäderbenen, annars kommer trattarna spricka med tiden igen.

_________________
André Westersund
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 426


Trådstartare
Westersund skrev:
Skulle rekommendera att dra fast slangarna till trattarna i fjäderbenen, annars kommer trattarna spricka med tiden igen.


De har varit fastsatta med buntband i fjäderbenet tidigare men sprack ändå tyvärr... Ska sätta fast de bättre med mer "flex" denna gång thumbs up

_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 94



Kul och inspirerande bygge!
Bra bilder för att motivera mig med mitt M3 bygge...tackar för det.

Vad är planen med diffen? Min tror jag är slut på ena sidan, kan det vara möjligt?

Tänker du renovera själv? Vilka delar tänker du byta/mäta inspektera?


Micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1764



Vad behövde du släppa för att få ner diffen?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M3e46 SMGII Turbo
M3e92
997 Carrera
750 F01
XC70II D4
316d e91
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 426


Trådstartare
mitche skrev:
Kul och inspirerande bygge!
Bra bilder för att motivera mig med mitt M3 bygge...tackar för det.

Vad är planen med diffen? Min tror jag är slut på ena sidan, kan det vara möjligt?

Tänker du renovera själv? Vilka delar tänker du byta/mäta inspektera?


Micke


Kul att höra 🙂

Planen är att "renovera light" byta ut lamellerna i differentialen då den inte håller tillräckligt moment, bli av med glappet i höger medbringare med ett shims, byta packningar i medbringarhus och bussningsbyte.
Sen får man se vad som upptäckts när allt är öppnat.
Ingen plan på att göra hel renovering med alla lager mm.

Lamellerna är köpta på Racing Diffs där även shims kommer från för att bli av med glappet i höger medbringare.

Om din högra är glapp är det standard och de har alltid varit så från fabrik.
Men går det att fixa så varför inte 🙂

Vad gör att du tror att din diff är "slut" på ena sidan?

_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 426


Trådstartare
AL skrev:
Vad behövde du släppa för att få ner diffen?

/AL


Busenkelt faktiskt 🙂
- kardan mot diff
- drivaxlar mot diff
- plast under höger sida
- krängningshämmare

Jepp det var allt tror jag... Avgas fick vara kvar då jag har saxlyft och tänkte att det ska väl gå trots att "diverse forum" skrev att det måste ner...
Tog skruvarna mot drivaxel med förläggare från vänster hjulhus.

_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 94



Ok, vad bra då vet jag ang delar.

Typ detta paket:

https://www.ebay.de/itm/BMW-E92-M3-E60-M5-E63-M6-Z4-M-LSD-Kupplungssch . . . .

På min så är det mer "spel" på höger hjulet än på vänster. Den vänstra känns mycket mer tight...är det samma som du känt?

Får öppna upp den och kolla av, ska inte kapa din tråd.. ;-)

Mike

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 426


Trådstartare
mitche skrev:
Ok, vad bra då vet jag ang delar.

Typ detta paket:

https://www.ebay.de/itm/BMW-E92-M3-E60-M5-E63-M6-Z4-M-LSD-Kupplungssch . . . .

På min så är det mer "spel" på höger hjulet än på vänster. Den vänstra känns mycket mer tight...är det samma som du känt?


Jepp, detta kit är det jag köpt.
Mer spel på höger sida än vänster även på min och utan att vara expert så verkar detta vara standard på dessa diffar.
Jag öppnar inte för spelets skull utan för att jag vill få upp original bromsverkan. Men hoppas få en bättre känsla på höger sida med det konkava shims:et också.

_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
13 besök senaste veckan (79167 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >