Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21 >> 15 besök idag (83836 totalt) |
Enda "modifieringen" jag gjort är att jag vikt ihop en filt och lagt i sittdelen/på dynan. Får att man fördelar ut trycket bättre vid längre resor.
_________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Kan vara intressant, har du länk? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Kan vara intressant, har du länk? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
_________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
En äldre DIY länk.
http://qnuwm.rpstd.servertrust.com/v _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Kors i tacket, två garagebesök på en vecka.
Listan för vad som ska göras innan påstötning i april har börjat tickas av 🙏🏻 Och så skönt med lite egentid. Idag blev det: - Ny bromskylning sköld/tratt ✔️ Föregående sprack tyvärr... Dragningen tidigare av slangen skavde på däcken vilket troligt gjorde påfrestningen för stor för tratten. - Byte styrstag påbörjat men sprang på patrull då det var 34 mm nyckelfäste på styrstsget. De nya har 32 mm vilket fanns hemma. Så tips köp en 34 mm på Biltema för 89kr, det ska jag göra. Ska bli skönt att kunna justera hjulvinklar med "handkraft". - Extra vevhusventilation påbörjad. Beställt slang som inte är EPDM (vad jag hade hemma) då jag vill att den ska tåla just olja 😄 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Trivsam cockpit. 👍 Ja nut det dags att kavla upp ärmarna, så bilen står klar till våren. ☺️ _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Sakta men säkert framåt.
Slangen till vevhusventilationen kom idag = under 24h från order, J-SPEC Blev väldigt bra och original likt ut. Lite trängre vid DCS-enheten än de nyare från 2004 som har den flyttad men inget ligger emot rör och dyligt. Nu ska det kanske bli lite mindre "gegga" till förbränningen. Den noggranna kanske undrar varför jag har en backventil... Behövde få en mjukare slang sista biten in till fällan för att inte bygga in för mkt "spänning". Så gamla Saabdelar fick rycka in. Förberett för överladdning 😄 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Då var styrlederna bytta och kom ihåg att montera mina styrstopp från Millway.
Om de behövs nu när kylslangarna är omdragna tror jag inte men nu slipper jag garanterat byta fler Så nu har jag börjar arbetet med att plocka ner differentialen för lamelluppdateringen. Hoppas slippa ta ner avgassystemet då det är 🥵 med saxlyften... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Fick ett par timmar nu på eftermiddagen och diffen ligger nu "golvad"
Riktigt smidigt faktiskt... Hade inte räknat med att det endast skulle ta lite mer än en timme att få ner den... Nu får jag vänta en vecka med att öppna upp den och börja riktiga arbetet med uppdateringen 😏 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Skulle rekommendera att dra fast slangarna till trattarna i fjäderbenen, annars kommer trattarna spricka med tiden igen.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
De har varit fastsatta med buntband i fjäderbenet tidigare men sprack ändå tyvärr... Ska sätta fast de bättre med mer "flex" denna gång _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Kul och inspirerande bygge!
Bra bilder för att motivera mig med mitt M3 bygge...tackar för det. Vad är planen med diffen? Min tror jag är slut på ena sidan, kan det vara möjligt? Tänker du renovera själv? Vilka delar tänker du byta/mäta inspektera? Micke _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
Kul att höra 🙂 Planen är att "renovera light" byta ut lamellerna i differentialen då den inte håller tillräckligt moment, bli av med glappet i höger medbringare med ett shims, byta packningar i medbringarhus och bussningsbyte. Sen får man se vad som upptäckts när allt är öppnat. Ingen plan på att göra hel renovering med alla lager mm. Lamellerna är köpta på Racing Diffs där även shims kommer från för att bli av med glappet i höger medbringare. Om din högra är glapp är det standard och de har alltid varit så från fabrik. Men går det att fixa så varför inte 🙂 Vad gör att du tror att din diff är "slut" på ena sidan? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Busenkelt faktiskt 🙂 - kardan mot diff - drivaxlar mot diff - plast under höger sida - krängningshämmare Jepp det var allt tror jag... Avgas fick vara kvar då jag har saxlyft och tänkte att det ska väl gå trots att "diverse forum" skrev att det måste ner... Tog skruvarna mot drivaxel med förläggare från vänster hjulhus. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Ok, vad bra då vet jag ang delar.
Typ detta paket: https://www.ebay.de/itm/BMW-E92-M3-E På min så är det mer "spel" på höger hjulet än på vänster. Den vänstra känns mycket mer tight...är det samma som du känt? Får öppna upp den och kolla av, ska inte kapa din tråd.. ;-) Mike _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
Jepp, detta kit är det jag köpt. Mer spel på höger sida än vänster även på min och utan att vara expert så verkar detta vara standard på dessa diffar. Jag öppnar inte för spelets skull utan för att jag vill få upp original bromsverkan. Men hoppas få en bättre känsla på höger sida med det konkava shims:et också. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21 >> 15 besök idag (83836 totalt) |