Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21   >>
4 besök senaste veckan (83771 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Bra att veta att diffen är så pass "enkel" att ta ner! Skulle behöva plocka ner min och skicka iväg ner till Drexler för en översyn

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Bra att veta att diffen är så pass "enkel" att ta ner! Skulle behöva plocka ner min och skicka iväg ner till Drexler för en översyn


Lite tyngre blir det att få tillbaka den
Så du har så fin diff 👍🏻

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Dave79 skrev:


Lite tyngre blir det att få tillbaka den
Så du har så fin diff 👍🏻


Kan tänka mig att det är desto värre åt det hållet sen
Ja den satt där när jag köpte bilen! Hela klumpen ska enligt utsago komma direkt från BMW Motorsport

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



N Wiberg skrev:
Bra att veta att diffen är så pass "enkel" att ta ner! Skulle behöva plocka ner min och skicka iväg ner till Drexler för en översyn


Sorry för lite O.T.
Men gällande Drexler så är ett tips att kolla med Mobimech (Peder), han brukar göra iordning Drexler diffar och annat för många BMW åkare i BMW Cup👍

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Dave79 skrev:
De har varit fastsatta med buntband i fjäderbenet tidigare men sprack ändå tyvärr... Ska sätta fast de bättre med mer "flex" denna gång thumbs up


Låter konstigt, sitter slangen fast i fjäderbenet så är det ingen påfrestning på tratten eftersom hela fjäderbenet snurrar när du svänger.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Westersund skrev:
Dave79 skrev:
De har varit fastsatta med buntband i fjäderbenet tidigare men sprack ändå tyvärr... Ska sätta fast de bättre med mer "flex" denna gång thumbs up


Låter konstigt, sitter slangen fast i fjäderbenet så är det ingen påfrestning på tratten eftersom hela fjäderbenet snurrar när du svänger.


Inget bra svar på detta mer än att slangen tidigare skavt vid stort hjulutslag. Kommer sitta mer fixerad utan någon inbyggd spänning denna gång.
Hade en tidig (en av de första) variant av denna design.
Tror personligen iaf att det haft med däckskav och för tight dragning av slang = kommer inte tillbaka.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:

Kan tänka mig att det är desto värre åt det hållet sen
Ja den satt där när jag köpte bilen! Hela klumpen ska enligt utsago komma direkt från BMW Motorsport


Fränt! Blir mer och mer avis på din bil

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Dave79 skrev:
Inget bra svar på detta mer än att slangen tidigare skavt vid stort hjulutslag. Kommer sitta mer fixerad utan någon inbyggd spänning denna gång.
Hade en tidig (en av de första) variant av denna design.
Tror personligen iaf att det haft med däckskav och för tight dragning av slang = kommer inte tillbaka.


Kan nog vara så att däcket tagit i och ryckt i slangen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Då har vi en liten uppdatering av diffrenoveringen.

Gjorde en video som visar skillnaden i glapp på höger och vänster sida som jag kan ladda upp om det finns intresse. Glappet är mkt större på höger än vänster som nästan är minimalt.
Tanken är att se skillnaden före och efter "renoveringen".

Bussningarna var jobbigast att få loss då jag valde att inte bränna bort dem och har ingen bussningsavdragare.
Men loss kom de tillslut...



Sen gick det fint och vips var den isär och uppmärkt med höger och vänster sida.



Skruvarna till kransen satt så in i hel**** men loss kom de till slut. Mkt gänglåsning på dessa. Och tur att skruvstädet är stort och rejält och en rejäl hävarm (Biltemas traktorserie 3/4")🙂



Uppmätning av de gamla friktionsdiskarna ger sammanlagt ca 12,9 mm
De nya mäter 13,9 mm. De nya ska vara 0,5 mm tjockare än ett nytt original set så med slitage på de gamla så verkar det stämma bra med totalt 0,5 mm slitage på 18 år. Mäter man ny vs gammal friktionsdisk enskilt är det 1,1 vs 1,0 mm.
Känslan eller strävheten är också påtaglig mellan ny och gammal.





Nu är det en ordentlig tvätt av alla ingående delar och vänta in resten av artiklarna som inte kommit än
Blir nog lite ny matt svart färg på huset också för känslans skull

Hitintills "peppar peppar" är det inget som varit svårt eller komplicerat även om det nog kommer vara lite träningsverk imorgon 😅

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Intressant det där med olika mycket glapp, det har jag hört förr. Vems M3 det nu var.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Intressant det där med olika mycket glapp, det har jag hört förr. Vems M3 det nu var.


Verkar vara standard enligt sökning på lite olika forum och inte så mkt att "oroa sig för" men ska installera en konvex bricka som ska minska det högra glappet.
Vi får se hur det blir efter 🙃

Här är glappet höger vs vänster

Film
https://youtu.be/ZHy_Vj-KZEU

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Då börjar lite delar så smått trilla in som bussningar och packningar.
Bussningarna blev Strongflex och inte Powerflex då det inte var försvarbart med dubbla kostnaden. Hårdheten är 90 i stället för 80 som original men bör inte påverka ljudet till kupé så mkt. Inte direkt Alu eller Delrin.
Och är inte heller längre någon direkt komfortbil i övrigt 😅



Blir även ny bakre bussning till främre länkarmen då den tappat sin stabilitet.
Kul att se till våren om känslan blir lite lite mer exakt.
Är Millway i övriga bussningar men snikade lite här...

Kylflänsen till diffen måste också snyggas upp. Inte för att det har någon direkt mer betydelse än estetisk 🙂 just nu är den långt ifrån hur sen såg ut när den lämnade produktionsbandet.
Blir försiktig sandblästring (inte optimalt för finish jag vet) och lack.

Blir roterandestålborste och Hammarlack på diffhuset 👍🏻

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Sakta men säkert framåt. Blev noggrann tvätt av delar idag och börjar tveka om kylkåpan verkligen ska blästras...
Den är mkt renare än innan och även om den inte skiner så kommer den göra sitt jobb.
Snart börjar det troliga att montera ihop bussningar, friktionsplattor mm.
Mer tvätt först bara 😴


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
En liten uppföljning igen...
Diffkåpan slipad och grundad med etsande aluminiumgrundfärg.
Diffhuset tvättat och ruggat + målat en gång.
Diffen tvättad och ihop monterad. Var lite knepigare än väntat att montera på "diffens överdel" som kronhjulet skruvas i. Bra mkt mer förspäning med nya lameller! Att få allt att linjera tog sin tid... 😅

Att sedan komma hem och få skotta i 1h 😂 nu mat och 😴










_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Blir ganska bra 👌🏻


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Fortsätter diffrenoveringen...

Nya tätningar och o-ring i hubbarna



Kåpan blev riktigt fin och nya bussningarna i pressade



Kronhjulet var inte lätt att få på utan "byrålådeeffekt" men tillslut så blev det tillräckligt för att få en skruv kl 12 3 6 9 för dra kronhjulet på plats 👌🏻
Nya låsringar i diffen också monterade.



Slut för idag
Nästa gång blir det att gänglåsa och momentdra och slå ihop diffen 👌🏻

Diffkåpan målad
https://youtube.com/shorts/HxV2BXewRwo

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Bra jobbat! thumbs up thumbs up thumbs up

Blev riktigt trevligt inne i kupén också!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Jepp då var diffen klar så när som på gavelns packning som inte kommit än.
Glappet på höger sida är näst intill obefintligt nu. Riktigt stor skillnad, går med mkt vilja att kanske känna ett litet glapp 🙃
Blev en klart bättre känsla överlag och ska bli kul att se vad "diffbromsmomentet" ligger på med nya lamellerna.

Sammanfattningsvis var det inte ett svårt arbete även om det tar lite tid då delar är tunga och renheten viktig.




_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Snyggt jobbat och dokumenterat! Skön känsla att montera tillbaka nytt och fräscht thumbs up
Den här konvexa brickan du nämner som minskar glappet, hur ser den ut och vart monteras den?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Snyggt jobbat och dokumenterat! Skön känsla att montera tillbaka nytt och fräscht thumbs up
Den här konvexa brickan du nämner som minskar glappet, hur ser den ut och vart monteras den?


Tack! Ja mkt tillfredställande
Ska bli kul att känna skillnaden före efter.
Momentet för initial torque brake away var innan ca 42 Nm och original ska det ligga på ca 80 Nm.
Mäter när allt är i bil igen, så mkt enklare.
Den konvexa brickan ligger med den konvexa sidan uppåt på "spider gear" längst in i själva diffbromsen. Dvs. Första delen som monteras tillbaka med själva brickan ner mot huset.

Väldigt oljigt när detta görs så inte mkt egna bilder på just detta men "stulit" två som fungerar.

Brickan på "spider gear"


"Spider gear" med brickan i diffbromshuset"

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Bra jobbat! thumbs up thumbs up thumbs up

Blev riktigt trevligt inne i kupén också!


Tack tack för glada tillrop!

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21   >>
4 besök senaste veckan (83771 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande