Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 26 besök senaste veckan (83830 totalt) |
Efter mkt annat som båt och hus så tog jag tag i diffen.
Går snabbt andra gången så efter 2h var den ur och isär. Konstaterat att delarna från Racing Diffs lämnar lite att önska. Anledningen till vad jag tror att den är som "svetsad" är dels att friktionlamellerna är inte plana utan "skeva". Dvs för att få plats med dessa måste de komprimeras ihop hårt. Samt att mellanplattorna också är med friktionsbeläggning. Kombinationen med komprimering och att både lamell och platta är med friktionsbläggning gör att den blir stum. Byggde om och använder 4 av de nya lamellerna som var hyfsat raka (3 raka en lite skev) och tre av de äldre lamellerna. Nu gick det att lägga på huset till kronhjulet utan att pressa som en tok. Denna gång mäter jag upp "kraften" i diffen innan jag monterar den 😅 "Brake away" kraften var 42 Nm innan uppdateringen. std från Fabrik 65 Nm. Så hoppas på mellan 65-100 Nm. Som det var med bara Racing Diffs över 1000+Nm = stum... Racing Diffs svarar inte heller på Mail så kan inte rekommendera andra att köpa därifrån. Men själva arbetet är inte komplicerat. Lite grisigt kanske 🙃 Övre är Racing Diffs Under original Allt ihop igen och klart för montering i huset Video som visar problemet som sker med de skeva lamellerna. Här är 10 diskar av 15 på plats... https://youtube.com/shorts/s3smRmO-Z _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Jepp då är diffen ihop igen och väldigt "vetenskapligt" 😅 testad att den går att vrida men lite oklart vad "brake away torque" ligger på för moment.
Uppskattar till 70-100 Nm byggt på känsla. Hade tyvärr inte mtrl att bygga något som fungerade med momentnyckel. Blir att mäta upp när den sitter monterad på navmuttern. Men kommer inte agera svetsad nu iaf🙃 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Man ska erkänna när det inte går så bra...
Diffen åter på plats och det är som det går troll i skiten. I bänk med olja var jag rädd att den fortfarande skulle vara för hård och nu på bil så är den för klen... Mäter ca 30 Nm på hjulmuttern vilket borde bli högre på centrummuttern. Men fortfarande lågt 😔 Så... hitta tid, samla kraft och gör om och så siktar vi på tredje gången = 👌🏻 Någon med en frisk diff som kan mäta upp erat "brake away torque" ? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Ett hjul i marken och det andra uppe, neutral i och ställ momentnyckeln tills det inte klickar längre = brake away torque 👌🏻 Egentligen ska det mätas på hjulagermuttern men jag har bara 36 mm i 3/4 tum och momentnyckel på 1/2 tum så mäter på hjulmuttern 🙂 Hinner du med så 🙂🙏🏻 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Ja... och extra surt då allt hade varit ok om materialet / lamellerna hade varit plana som de ska från leverantören 🤨 Nu har de svarar iaf och säger att allt löses bara man byter till Motulolja!? Tror inte det va... Så här skreva är lamellerna när de ska vara plana som CD-skivor. De bad om bilder och det har de fått nu. Men räddar inte all tappad tid. Bilen är ihop nu iaf så får åka runt och njuta på slingriga vägar iaf och samla energi ☺️ _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Jag mätte upp 68Nm med digital momentnyckel på min Drexler-diff för ett tag sen.
Ingen aning om den är frisk eller inte dock men en till referens iaf Det knorrar/bryter aldrig när jag svänger och kör sakta. Inte ens på grus, så ibland undrar jag om den fungerar alls |
||
En frisk original ska vara mellan 45-65 enligt "kunniga" på USA-forum. Men det är på centrumbulten. Så din är nog frisk 🙂 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Efter lite stök med Racing Diffs så skickar de nya LSD Lameller
De erkänner att jag fått en dålig batch och ber om ursäkt. Så nästa gång bör bli den sista gången diffen öppnas iaf... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Det där ser ju inte klokt ut, hur kunde de missa det?
Sklickar de bara lameller eller mellanplattor med, för de där med friktionsmaterial på kanman väl inte åka med? Borde ge en extremt stor skillnad mellan statisk- och rotationsfriktion. Är det alltid preload på dessa diffar? hur löser man det? fjäderbrickor eller "lagom komprimering"? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
De skickar med både lameller + mellanskivor och båda har friktionsmaterial på sig. Var också förvånad men tänkte att det var beprövat. Vid ombyggnation nr 3 kommer jag använda std. original mellanskivor och de nya friktionslamellerna är tanken. De säljer massor av dessa kit men hittar inte mkt om dem på nätet/Forum så be borde funger kan jag tycka... Om de är plana vill säga vilket inte mina var. Diffen är inte Preload på 210 V1 eller V2 som är den senare GKN varianten. V2 är svårare att öppna, V1 är skruvad. Dock blev det en väldig preload när skivorna inte är plana = stum. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Första körningen i år 🥳
Sviestads kvällskörning med många bilar och strålande sol med klarblå himmel. Dock var det trångt med bilar och svårt att få till ett helt bra varv. Men gör inte så mkt utan det var kul att köra! Det roliga är att utav de 39 varven är den "Virtuell" tiden 1.03.11 som dock är en "tröst tid" 🙃 Bilen kändes dock bra och måste våga satsa mer. KW Clubsport ger sååå mkt mer än det gamla KW V3. Höger framblinkers lossnade efter långa rakan vid inbromsningen annars gick bilen 👌🏻 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Installerade BMW Scanner 1.4 och nu är stolarnas airbag bortkopplade
Tog inte bort dörrsidorna utan de är kvar. Känns fint att inte ha ett felmeddelande i displayen Smidigt verktyg att använda 👌🏻 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Blev en lång landsvägskörning idag på soliga vägar.
AC fylld och det är "lite" skönare med 20 grader i kupén Dock dök airbaglampan upp igen 🤨 Får koppla upp Scannern igen och kolla vilken airbag som nu larmar. Haft problem med parkeringsbromsen speciellt vid backning. Bytte båda backarna bak när allt ändå var borta, rengjorde och smörjde upp mekanismen som vajern går in i och det var där felet var. Den var helt igen grodd och trög. Nu rullar det så fint så. 19år gammal och blir bara bättre och bättre, 5års ägande nu _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 26 besök senaste veckan (83830 totalt) |