Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
11 besök senaste veckan (83806 totalt)
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Efter mkt annat som båt och hus så tog jag tag i diffen.
Går snabbt andra gången så efter 2h var den ur och isär.

Konstaterat att delarna från Racing Diffs lämnar lite att önska.
Anledningen till vad jag tror att den är som "svetsad" är dels att friktionlamellerna är inte plana utan "skeva". Dvs för att få plats med dessa måste de komprimeras ihop hårt.
Samt att mellanplattorna också är med friktionsbeläggning.
Kombinationen med komprimering och att både lamell och platta är med friktionsbläggning gör att den blir stum.
Byggde om och använder 4 av de nya lamellerna som var hyfsat raka (3 raka en lite skev) och tre av de äldre lamellerna.
Nu gick det att lägga på huset till kronhjulet utan att pressa som en tok.
Denna gång mäter jag upp "kraften" i diffen innan jag monterar den 😅

"Brake away" kraften var 42 Nm innan uppdateringen. std från Fabrik 65 Nm.
Så hoppas på mellan 65-100 Nm.
Som det var med bara Racing Diffs över 1000+Nm = stum...
Racing Diffs svarar inte heller på Mail så kan inte rekommendera andra att köpa därifrån. Men själva arbetet är inte komplicerat. Lite grisigt kanske 🙃

Övre är Racing Diffs
Under original


Allt ihop igen och klart för montering i huset


Video som visar problemet som sker med de skeva lamellerna. Här är 10 diskar av 15 på plats...
https://youtube.com/shorts/s3smRmO-ZAk?feature=share

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Jepp då är diffen ihop igen och väldigt "vetenskapligt" 😅 testad att den går att vrida men lite oklart vad "brake away torque" ligger på för moment.
Uppskattar till 70-100 Nm byggt på känsla.
Hade tyvärr inte mtrl att bygga något som fungerade med momentnyckel.
Blir att mäta upp när den sitter monterad på navmuttern. Men kommer inte agera svetsad nu iaf🙃





_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Man ska erkänna när det inte går så bra...
Diffen åter på plats och det är som det går troll i skiten.
I bänk med olja var jag rädd att den fortfarande skulle vara för hård och nu på bil så är den för klen...
Mäter ca 30 Nm på hjulmuttern vilket borde bli högre på centrummuttern.
Men fortfarande lågt 😔

Så... hitta tid, samla kraft och gör om och så siktar vi på tredje gången = 👌🏻

Någon med en frisk diff som kan mäta upp erat "brake away torque" ?

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Hur mäter du?
Jag kanske kan kolla

_________________
Robin Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Asch, surt att riva nyihopskruvade saker

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Norris skrev:
Hur mäter du?
Jag kanske kan kolla


Ett hjul i marken och det andra uppe, neutral i och ställ momentnyckeln tills det inte klickar längre = brake away torque 👌🏻
Egentligen ska det mätas på hjulagermuttern men jag har bara 36 mm i 3/4 tum och momentnyckel på 1/2 tum så mäter på hjulmuttern 🙂

Hinner du med så 🙂🙏🏻

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Asch, surt att riva nyihopskruvade saker


Ja... och extra surt då allt hade varit ok om materialet / lamellerna hade varit plana som de ska från leverantören 🤨

Nu har de svarar iaf och säger att allt löses bara man byter till Motulolja!?
Tror inte det va...

Så här skreva är lamellerna när de ska vara plana som CD-skivor.
De bad om bilder och det har de fått nu. Men räddar inte all tappad tid.
Bilen är ihop nu iaf så får åka runt och njuta på slingriga vägar iaf och samla energi ☺️



_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Okey gjorde ett test idag.
Hade kört lite innan så oljan var varm, vet ej om det blir skillnad?

Original diff 8100 mil.

Kunde få runt däcket om jag tryckte långsamt utan att den klickade på 43 nm.

Inte 42

_________________
Robin Karlsson
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Så varm och god 43 Nm, tack!

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Jag mätte upp 68Nm med digital momentnyckel på min Drexler-diff för ett tag sen.
Ingen aning om den är frisk eller inte dock men en till referens iaf
Det knorrar/bryter aldrig när jag svänger och kör sakta. Inte ens på grus, så ibland undrar jag om den fungerar alls

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Jag mätte upp 68Nm med digital momentnyckel på min Drexler-diff för ett tag sen.
Ingen aning om den är frisk eller inte dock men en till referens iaf
Det knorrar/bryter aldrig när jag svänger och kör sakta. Inte ens på grus, så ibland undrar jag om den fungerar alls


En frisk original ska vara mellan 45-65 enligt "kunniga" på USA-forum.
Men det är på centrumbulten.

Så din är nog frisk 🙂

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Efter lite stök med Racing Diffs så skickar de nya LSD Lameller thumbs up
De erkänner att jag fått en dålig batch och ber om ursäkt.

Så nästa gång bör bli den sista gången diffen öppnas iaf...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Idag blev det lite åka på slingriga vägar, perfekt sätt att fira 🇸🇪 dagen på.
Blev en glassätare tur med lillgrabben också


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Det där ser ju inte klokt ut, hur kunde de missa det?
Sklickar de bara lameller eller mellanplattor med, för de där med friktionsmaterial på kanman väl inte åka med? Borde ge en extremt stor skillnad mellan statisk- och rotationsfriktion.

Är det alltid preload på dessa diffar? hur löser man det? fjäderbrickor eller "lagom komprimering"?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
MaZ skrev:
Det där ser ju inte klokt ut, hur kunde de missa det?
Sklickar de bara lameller eller mellanplattor med, för de där med friktionsmaterial på kanman väl inte åka med? Borde ge en extremt stor skillnad mellan statisk- och rotationsfriktion.

Är det alltid preload på dessa diffar? hur löser man det? fjäderbrickor eller "lagom komprimering"?


De skickar med både lameller + mellanskivor och båda har friktionsmaterial på sig.
Var också förvånad men tänkte att det var beprövat.
Vid ombyggnation nr 3 kommer jag använda std. original mellanskivor och de nya friktionslamellerna är tanken.

De säljer massor av dessa kit men hittar inte mkt om dem på nätet/Forum så be borde funger kan jag tycka...
Om de är plana vill säga vilket inte mina var.

Diffen är inte Preload på 210 V1 eller V2 som är den senare GKN varianten. V2 är svårare att öppna, V1 är skruvad. Dock blev det en väldig preload när skivorna inte är plana = stum.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Första körningen i år 🥳
Sviestads kvällskörning med många bilar och strålande sol med klarblå himmel.
Dock var det trångt med bilar och svårt att få till ett helt bra varv.
Men gör inte så mkt utan det var kul att köra!
Det roliga är att utav de 39 varven är den "Virtuell" tiden 1.03.11 som dock är en "tröst tid" 🙃
Bilen kändes dock bra och måste våga satsa mer.
KW Clubsport ger sååå mkt mer än det gamla KW V3.




Höger framblinkers lossnade efter långa rakan vid inbromsningen annars gick bilen 👌🏻



_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Nya lamell-kitet kom från Racing Diffs och man kan säga att det är en enorm skillnad på hur plana dessa är 👌🏻


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Installerade BMW Scanner 1.4 och nu är stolarnas airbag bortkopplade thumbs up
Tog inte bort dörrsidorna utan de är kvar.
Känns fint att inte ha ett felmeddelande i displayen

Smidigt verktyg att använda 👌🏻

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Blev en lång landsvägskörning idag på soliga vägar.
AC fylld och det är "lite" skönare med 20 grader i kupén thumbs up
Dock dök airbaglampan upp igen 🤨
Får koppla upp Scannern igen och kolla vilken airbag som nu larmar.
Haft problem med parkeringsbromsen speciellt vid backning. Bytte båda backarna bak när allt ändå var borta, rengjorde och smörjde upp mekanismen som vajern går in i och det var där felet var. Den var helt igen grodd och trög.
Nu rullar det så fint så.

19år gammal och blir bara bättre och bättre, 5års ägande nu thumbs up


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
11 besök senaste veckan (83806 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande