Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alpine V6 turbo mod D502 1988
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (18757 totalt)
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Inköp i Fredrichshafen 2012



_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Idag



_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Jag minns när jag som 19-åring fick köra chefens pärlemorvita Alpine och hämta nåt i Jönköping
Det var som att köra ett rymdskepp jämfört med min egen Rekord -69...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Ahh,, han heter möjligtvis inte Anders Karlsson han också?

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Det stämmer bra det, han hade en elfirma i Habo där jag praktiserade ett tag. Han hade ett par Renault coupéer också. Kan det ha varit Reanult 14 eller 17?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
R17 var det.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Kul med en tråd även på denna thumbs up
Kommer att bli bra dethär!

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Cool bil! Ser fram emot att följa det här projektet.
Visst har de där PRV-sexan? Vilket recept har du i så fall för överladdning? Jag har en liten svaghet för PRV6, allra helst om den skulle få lite mer effekt.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Visst hade MVS Venturi en halvhet turboladdad PRV spis?

Borde kunna finnas mycket inspiration att hitta kring dessa på nätet.

*Gillart*

_________________
Magnus Falk
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Turbo på v6 kom i serieproduktion på 1986 års modell av 25 och Alpine.
1993 kom Safrane med dubbelturbo.
Volvo hade några prototyper men fick aldrig ordning på värmeutveckling i motorn. Detta pga den felaktigt konstruerade bottendelen och oljetråget.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Fel på vågen eller?? Det kanske inte går att väga så? Kör upp med bara framhjulen 460Kg. Sedan hela bilen 1080Kg. Kör av vågen med framhjulen så bakhjulen står kvar 760kg. 460+760blir inga 1080 i min värld

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10623



Dennis H skrev:
Fel på vågen eller?? Det kanske inte går att väga så? Kör upp med bara framhjulen 460Kg. Sedan hela bilen 1080Kg. Kör av vågen med framhjulen så bakhjulen står kvar 760kg. 460+760blir inga 1080 i min värld


Vad är det för våg? Står du snett kan vissa vågar visa fel.
Lutar marken bredvid vågen, eller är marken utanför vågen ojämn, så kan viktfördelningen mellan hjulen ändras.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
DJ skrev:
Dennis H skrev:
Fel på vågen eller?? Det kanske inte går att väga så? Kör upp med bara framhjulen 460Kg. Sedan hela bilen 1080Kg. Kör av vågen med framhjulen så bakhjulen står kvar 760kg. 460+760blir inga 1080 i min värld


Vad är det för våg? Står du snett kan vissa vågar visa fel.
Lutar marken bredvid vågen, eller är marken utanför vågen ojämn, så kan viktfördelningen mellan hjulen ändras.


Soptippens krönta våg. Men jag kom nog på ngt själ nu.

Den massa som sitter utanför den axel som står på mark blir nog som en hävstång och gör den vägda axeln lättare. 🤔

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Nej, om inte bilen lutar förfärligt när du kör på med en axel så ska fram plus bak vara samma som båda samtidigt. Jag har vägt flera bilar vid bilprovningen i Librobäck, Uppsala på det sättet och felet blir bara något eller några tiotal kilo.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Gårdagens hatobjekt, bromsreduceringsventilen.

Intern kärvhet så ingen skillnad på justerskruv inne eller ute och alldeles för lite bromskraft bak.
Beslut togs på tidig kväller att demontera den från bilen och dissikera för att lära sig funktion och renovera den.
Skruvade ut justerskruven när enheten satt i skruvstycket, det kändes lite anulunda och voi la!! Gängerna på skruven satt som en spiralfjäder kvar i cylindern :-(
Ok,, inget Emmaboda med smålandscupen på lördag då var första tanken och troligen inget Gotland nästa veckoslut kändes påtagligt.
Men nu är jag inte den som ger upp så lätt, jag vet att jag vill ha mycket bromskraft bak och bromsar när jag kör rakt sen är det svänga och gasa som är min melodi.
Efter nogran rengörning så pillade jag tillbaka justerskruven i läge max och blockerade den med en distans samt svetsade dit en karosseribricka mot cylindern för att hålla det på plats. I andra änden sitter en mottrycksfjäder och den blickade jag upp så det blev mer förspänning.
Lyckades få ihop det nästan perfekt, ytterligare lite mer bromstryck skulle passa mig men är ok för närvarande.
Det blev provkörning i skarpt läge på superstagebanan i Växjö sportvagnklubb regi och första deltävlingen i smålandscupen.
Jag är nöjd med dagen och bilen kan nog bli riktigt trevlig så småningom :-)

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Dennis H skrev:

Det blev provkörning i skarpt läge på superstagebanan i Växjö sportvagnklubb regi och första deltävlingen i smålandscupen.
Jag är nöjd med dagen och bilen kan nog bli riktigt trevlig så småningom :-)


Kul att du kom iväg! Då är allt på plats inför Gotland nästa vecka?

ses snart!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Testade både mig och bilen 13/5 på Emmaboda, välbehövligt då jag knappt kört på 2år och bilen helt oprövad. Stått avställd sedan -95!! Fick knacka igång bränslepump och spridarna med liten "urmakarhammare" och don.
Nu är det lastat inför Gotland ring till helgen med Club Renault Sverige.




_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Konstiga reg skyltar

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Efter denna lyckade provkörning i Emmaboda så var förväntningarna höga inför CRS årliga körning på Gotland ring.
Tyvärr så bestämde sig generatorn att börja strula redan efter ca: 1/2 timme 😣
Denna kärra är redan original utrustad med dubbla bränslepumpar och catch tank, dubbla kylfläktar och två motorrumsfläktar, kort sagt en massa strömberoende prylar.

När jag i depån demonterat generatorn för att undersöka om det var ngn defekt med eventuell kärvhet i kålen(vilket det inte var) och satt ihop det igen bestämde jag mig för att köra på full attack så länge det var kräm i batteriet.
Plastraketen gick grymt fint och de nya Kymho däcken greppade otroligt fint.
Jag var mycket nöjd och såg fram åt att bli fattig på ett coilower kit dom de tagit fram till de som kör med historiska Europa cup bilar samt replikabyggen.
Av ngn anledning jag inte ännu förstår så började det plötsligt i en kurva i bortre änden av banan knacka ifrån underdelen.
Oljetryck fanns, vattentemperatur strax under 90, och när jag linkat in i depå konstaterat att även oljenivån var korrekt.
Nåväl, slutåkt! Jag var dock i gott sällskap för i år hade banan tagit hårt på fleras material.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
https://youtu.be/nxUnkQX3AoM
Lite för att hålla inspirationen vid liv.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alpine V6 turbo mod D502 1988
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (18757 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande