Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alpine V6 turbo mod D502 1988
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (18746 totalt)
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Uppdatering motorknack.
Efter att tämligen omgående efter hemkomst från Gotland plockade jag ned tråget för att konstatera mina misstankar om lagersnurr. Tanken var att göra ett fulmeck och bara putsa till ytorna och montering andra lager eftersom inga nämnvärda missfärgningar skett. Det ville sig dock inte! Måste blivit ovala storändar för när man drar ihop dem så går det tungt.
Nu blir det till att byta vev och stakar för att få ordning på att!

Nu är frågan och funderingarna igång med att.

-Varför kunde det bli såhär?
och
-Hur göra för att det inte ska hända igen?

Det absolut troligaste är att oljan inte kommit tillbaka till oljepickupen i de långa högerkurvorna.
Avrinning ned till oljetråget ser minst sagd lustig ut och olika på hö rsp. vä sida. Vänstra sidan är betydligt sämre och talar för att oljan blivit hängande på väggen av motorblocket.
Sedan saknas det helt skvalpskott i tråget.

Jag börjar tänka torrsump och kylare och tank monterad fram samt ledningar bak till motor.
Nyss fick jag reda på en grunka som var mycket enklare, ACCUSUMP, har någon erfarenheter av det? eller synpunkter på långa ledningar mellan motor och tank på ett torrsumpsystem?





_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Som du skrev, accusump och komplettera med baffling av oljetråget.

Finns det utrymme att bygga ut tråget för mer volym så är det också en bra komplettering.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Blev att snygga till utsidan lite när ändå alla inälvor fick en översyn.
På väg till sodablästring.


_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Topparna kanaler, ventilsäten fick en översyn och upptagning. Större ventiler monterades.





_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Det ursprungliga felet var ju dålig smörjning.
Nu har jag förbättrat tillbakaflödet till oljetråget samt lite annulunda "hängt" skvalpskott i tråget. Skotten slutar 6mm från botten och bromsar skvalpet men håller kvar en acceptabel oljenivå är min teori.



_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Sodablästring skriver du... blir ju löjligt bra thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Möjligem, möjligen så skulle denna balla pulka må bra av en liten rubbing av lacken... Bakskärmen ser ju lite "torr" ut. Men, det är inte alla som kan stoltsera med en blankare motor än kaross-lack.

_________________
Magnus Falk
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Sodablästring skriver du... blir ju löjligt bra thumbs up


Sodablästringen är bara en mycket "snäll" rengörningsmetod för att behålla ytan på aluminiumet, sedan är det lackat med motorfärg.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
stilldouble skrev:
Möjligem, möjligen så skulle denna balla pulka må bra av en liten rubbing av lacken... Bakskärmen ser ju lite "torr" ut. Men, det är inte alla som kan stoltsera med en blankare motor än kaross-lack.


Prioriteringen har varit att få liket att rulla, men kanske nu om den sköter sig så kan jag överväga att hälla på lite färg.
Polering är uteslutet då de inte omlackade delarna är tvåskiktslack med flagnad klarlack.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Snyggt, å då är det inte lacken jag syftar på

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29



Nu vill jag inte måla fan på väggen men blir lite nervös för att dina skottplåtar kommer vibrera loss. Kanske lägga till någon liten triangel så dom blir lite styvare?

För övrigt en tokball bil!

_________________
Pontus Rastbäck
Opel Ascona B -77 C20xe
http://www.garaget.org/?car=59240
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Upptäckte att kabelhärvan behöver lite kärlek.
Isoleringen på trådarna till spridarna är sprucken och ledaren tittar fram lite här o var under gummidamasken vid spridarkontakten.




_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Ska man försöka operera in EGT sensorn innan turbon?
Blir det felvisning om man sätter den efter? Bekvämare och mer servicevänligt att ha den efter.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Dennis H skrev:
Ska man försöka operera in EGT sensorn innan turbon?
Blir det felvisning om man sätter den efter? Bekvämare och mer servicevänligt att ha den efter.


Det funkar att montera EGT-givaren efter men man får fråga sig vad är i så fall poängen? Det är inloppet till turbon som är det viktiga då turbon "lever" på delta-T före/efter (och tryckskillnaden som är följd av tempskillnaden enligt pV=nRT) och har max TIT på typ 800-900 grader. Vad som sker efter är egalt.

Vill du däremot mäta AFR mha bredbandslambda kan du lugnt montera den efter...då spelar det ingen roll.

P.S. En av mina absoluta favoritbilar när jag var typ 7 år gammal!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Snart är det hjul igen!
Blev till att tillverka en annan nippel till EGT givaren och montera i kollektorn och bredbandslambdan i downpipen.
Nu sitter drivlinan på plats igen och start planeras idag.





_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Fullt i maskinrummet igen

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Var lite elstrul. Vattentemperaturen och oljetryckets givare for som vindrutetorkare.



_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Renault var tidiga med diagnosdator, denna är ju från 1987


_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Maskin svarade bra när den bara fick bränsle. Transportpumpen från huvudtank till catchtank var nyckfulla och byttes när jag kom hem.



_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Nu har tagit tag i detdär med den knappt obefintliga lacken.
Bättringsmålad flera gånger ibland med tvåskiktsfärg, ibland med tvåkomponent, och ibland med ja inte fasen vet jag. Blåsor, flagor, klarlacksläpp, blekning och liknande bränd värmesskadad yta har tills nyss.
Nu slipar jag ner till första lagret slipgrund och skall lägga på en ny slipgrund.


_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Sommaren som gått har varit så varm att någon slipgrund blev inte lagd förrän nyligen, och så på med ytskiktet ngn vecka senare.



_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alpine V6 turbo mod D502 1988
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (18746 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande