Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alpine V6 turbo mod D502 1988 | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (18746 totalt) |
Uppdatering motorknack.
Efter att tämligen omgående efter hemkomst från Gotland plockade jag ned tråget för att konstatera mina misstankar om lagersnurr. Tanken var att göra ett fulmeck och bara putsa till ytorna och montering andra lager eftersom inga nämnvärda missfärgningar skett. Det ville sig dock inte! Måste blivit ovala storändar för när man drar ihop dem så går det tungt. Nu blir det till att byta vev och stakar för att få ordning på att! Nu är frågan och funderingarna igång med att. -Varför kunde det bli såhär? och -Hur göra för att det inte ska hända igen? Det absolut troligaste är att oljan inte kommit tillbaka till oljepickupen i de långa högerkurvorna. Avrinning ned till oljetråget ser minst sagd lustig ut och olika på hö rsp. vä sida. Vänstra sidan är betydligt sämre och talar för att oljan blivit hängande på väggen av motorblocket. Sedan saknas det helt skvalpskott i tråget. Jag börjar tänka torrsump och kylare och tank monterad fram samt ledningar bak till motor. Nyss fick jag reda på en grunka som var mycket enklare, ACCUSUMP, har någon erfarenheter av det? eller synpunkter på långa ledningar mellan motor och tank på ett torrsumpsystem? _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Som du skrev, accusump och komplettera med baffling av oljetråget.
Finns det utrymme att bygga ut tråget för mer volym så är det också en bra komplettering. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Blev att snygga till utsidan lite när ändå alla inälvor fick en översyn.
På väg till sodablästring. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Det ursprungliga felet var ju dålig smörjning.
Nu har jag förbättrat tillbakaflödet till oljetråget samt lite annulunda "hängt" skvalpskott i tråget. Skotten slutar 6mm från botten och bromsar skvalpet men håller kvar en acceptabel oljenivå är min teori. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Sodablästringen är bara en mycket "snäll" rengörningsmetod för att behålla ytan på aluminiumet, sedan är det lackat med motorfärg. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Prioriteringen har varit att få liket att rulla, men kanske nu om den sköter sig så kan jag överväga att hälla på lite färg. Polering är uteslutet då de inte omlackade delarna är tvåskiktslack med flagnad klarlack. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Nu vill jag inte måla fan på väggen men blir lite nervös för att dina skottplåtar kommer vibrera loss. Kanske lägga till någon liten triangel så dom blir lite styvare?
För övrigt en tokball bil! |
||
Upptäckte att kabelhärvan behöver lite kärlek.
Isoleringen på trådarna till spridarna är sprucken och ledaren tittar fram lite här o var under gummidamasken vid spridarkontakten. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Ska man försöka operera in EGT sensorn innan turbon?
Blir det felvisning om man sätter den efter? Bekvämare och mer servicevänligt att ha den efter. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Det funkar att montera EGT-givaren efter men man får fråga sig vad är i så fall poängen? Det är inloppet till turbon som är det viktiga då turbon "lever" på delta-T före/efter (och tryckskillnaden som är följd av tempskillnaden enligt pV=nRT) och har max TIT på typ 800-900 grader. Vad som sker efter är egalt. Vill du däremot mäta AFR mha bredbandslambda kan du lugnt montera den efter...då spelar det ingen roll. P.S. En av mina absoluta favoritbilar när jag var typ 7 år gammal! _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Snart är det hjul igen!
Blev till att tillverka en annan nippel till EGT givaren och montera i kollektorn och bredbandslambdan i downpipen. Nu sitter drivlinan på plats igen och start planeras idag. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Maskin svarade bra när den bara fick bränsle. Transportpumpen från huvudtank till catchtank var nyckfulla och byttes när jag kom hem.
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Nu har tagit tag i detdär med den knappt obefintliga lacken.
Bättringsmålad flera gånger ibland med tvåskiktsfärg, ibland med tvåkomponent, och ibland med ja inte fasen vet jag. Blåsor, flagor, klarlacksläpp, blekning och liknande bränd värmesskadad yta har tills nyss. Nu slipar jag ner till första lagret slipgrund och skall lägga på en ny slipgrund. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Sommaren som gått har varit så varm att någon slipgrund blev inte lagd förrän nyligen, och så på med ytskiktet ngn vecka senare.
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Våra race- och banåkarbilar Alpine V6 turbo mod D502 1988 | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (18746 totalt) |