Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alpine V6 turbo mod D502 1988
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (18763 totalt)
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Blev lite gasat i lördags med vännerna i Kalmar sportvagnsklubb.

Den där Fredde hur fan ska man rå på en sån??
http://cms.systematiq.se/autox/competition_viewres.aspx?cid=25



Bild tagen av fotografen på Östran.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Går det att slå honom "på hemmaplan" s.a.s. genom att bygga en Clio Maxi eller nåt sånt? Annars är det väl en Miata med 100hk till som gäller.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
P.P. skrev:
Går det att slå honom "på hemmaplan" s.a.s. genom att bygga en Clio Maxi eller nåt sånt? Annars är det väl en Miata med 100hk till som gäller.

Vet du vad Fredde har för vikt på sin Honda?

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Inte säkert, men 1020 är en siffra som dyker upp i huvudet.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
P.P. skrev:
Inte säkert, men 1020 är en siffra som dyker upp i huvudet.

Tycker det låter mycket, den är ju rensad. Om det stämmer så är det ju inte så stor skillnad till mina 1080Kg.

Coiloverkit anpassade till min bils vikt är beställda och diff ligger i verkstaden och väntar.

Men att hitta 3 sekunder på honom även om man ökar effekten så man hamnar i A blir jobbigt

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Runt 1000kg med förare (som ju inte är direkt kraftig) och 260hk ser jag honom skriva på fejjan.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Efter väntan under hela våren för att AVO skulle byta ut eller reparera en produktionsmaskin så kom äntligen mina coils.




_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Så började jakten på mera camber i framvagnen

Original spindelledsplacering i övre länkarm, togs bort och roterade den 180 grader så ledenpunkten flyttades inåt


Efter modifiering

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Även undre länkarmen fick en liten modifiering.
När chassiet sänktes så blev länkarmen horisontell. En flyttning av kulbulten från undersida till ovansidan gjorde att jag vann 10mm på lutningen.


_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301


Trådstartare
Bra eller dåligt? Men bilen har en aktiv caster kompencering som ändrar på sig hur höjden är på framvagnen.
Nedre A-länkarmens infästning i karossen är högre bak än fram sett i horisontalplanet. Alltså flyttar den spindelns nedre infästning framåt vid infjädring då den inte har ett vertikalt rörelsemönster som den övre har.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352



Dennis H skrev:
Även undre länkarmen fick en liten modifiering.
När chassiet sänktes så blev länkarmen horisontell. En flyttning av kulbulten från undersida till ovansidan gjorde att jag vann 10mm på lutningen.



När man sänker bilen vill man flytta ner kulleden inte bara länkarmen.
Bra om yttre leden är 1 cm lägre en inre med bilen på backen.

Kul bil thumbs up thumbs up

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Henrik HG
Timmernabben
Här sen Jan 2020
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Dennis H skrev:
Nytt gammalt projekt att komplettera A310'n med.
https://www.facebook.com/dennis.hakansson.3/media_set?set=a.6396027660 . . . .


Du hittar nog på något om du inte gör det så har du ju en till team medlem

_________________
Henrik Håkansson Gustafsson
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Såg att jag inte skrivit något om denna balla bilen.
Är ju väldigt skoj att du utvecklar denna och att du använder den. Har inte råd men skulle gärna ha en som glassätarbil liten tröst till en A610 som är lite av en dröm

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alpine V6 turbo mod D502 1988
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (18763 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande