Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS] | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 17, 18, 19 >> 3 besök senaste veckan (120418 totalt) |
Fick hem mattan jag letat efter här om dagen.
Planen var att få en heltäckande matta över bakre fjäderbenstornen men ändå enkelt kunna justera dämparna. Hade tidigare köpt ett förlängningssats till justerskruvarna från öhlins som egentligen är till Nissan GTR via Perra på 23GTR. Original VS förlängda ratten: Märka upp vart jag skall borra i nya mattan och borra hål: Montera förlängningsdelarna: Bulls eye! Montera nya rattarna: Klart! På lördag skall jag åka och titta på en systerbil tillsammans med en bekant från TAnu-serien som vill ha hjälp att bygga en klon av min bil. skall bli kul :-) _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Har börjat trilla in lite delar till vinterns bromsservice.
Nya dammskydd till bromsoken runt om från stoptech, beställdes från https://www.zeckhausen.com/catalog/i Nya PFC V3 skivor fram 380x34mm, hoppas dessa skall hålla betydligt bättre än den dyngan jag körde på i somras. Intressant lösning på låsningen mellan bell och skivring: _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Har varit tyst ett tag då jag varit upptagen med burbyggen i 2st Hondor.
Beställde nytt lättare batteri i förra veckan, har sneglat lite på topends LiFePO4 batterier men av flera anledningar valde jag att gå på ett mer utprovat men tyngre ODYSSEY PC680MJ samma typ som jag körde i den vita GT3:an jag hade innan den röde. Kommer spara ungefär 10kg jämfört mot original batteri. Skall ta tag i bromsarna inom 2veckor. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Har som jag skrivit om tidigare inte riktigt varit nöjd med storleken på förarstolen jag köpte i våras.
Stolen har helt enkelt varit för stor på både bredden och höjden. Var på Elmia i söndags och passade då på att provsitta Sparcos sortiment av stolar, som jag blivit tipsad om tidigare här på rejsa så visade det sig att sparcos modell REV skulle kunna funka för min kropp vilket den gjorde. Köpte med mig en hem så nu är min fina mircostol tillsalu: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php EDIT: STOLEN SÅLD! _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Jo, nu är bilen som jag vill ha den, nu skall bara chauffören lära sig spaka ;-) I en drömvärld hade jag haft en trackday inplanerat veckan innan varje deltävling med förarcoachning men i verkligheten vet jag att det blir svårt att få till. Får försöka muta någon erkänt snabb i serien som kanske kan ta några varv med mig ism träningsdagarna dagen innan respektive deltävling. BTW: har du spaken kvar som vi surrade om? kommer ställa på inom kort och det skulle vara nice med cruise inför Knutan i Maj. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Tack! :-) Känslan i bromsarna var det aldrig något fel på, däremot livslängden _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Så var det ja! BTW lite onödig fakta. Jag får inte plats i SPARCO REV....just saying _________________ Saman Mottaghy - Honda Accord Type S - Cl9 |
||||
Efter ett par intensiva veckor med två burbyggen var det äntligen dags att ta tag i bromsarna på den röde.
Rengörning och montering av nya damskydd av högtempstyp i samtliga bromsok. De gamla original var mer eller mindre sopor men allt annat hade klarat sig fint. Nya PFC V3 skivor fram monterades, en trevlig överraskning var att de var 3kg/st lättare än de dåliga O-brakeskivorna jag kört på 2017 6kg total viktminskning är välkommen O-brake tillsammans med original bell 13,8kg/st PFC V3 komplett med bell 10,9kg/st Ny bromsvätska RBF600 samt PFC08 belägg så är bromsarna i skick igen :-) _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Tvivlar på att det blir kännbart men all viktbesparing är plus i min bok. Bilen vägde 2017 ganska exakt 1700kg med mig i (68kg) och full tank. Bilen kommer vara 20-25kg lättare denna säsong pga skivorna, batteribyte och förare -2kg. Planerar även att köra lite mer taktiskt med tankningarna på tävlingsdagarna för att slippa köra runt med an massa bränsle i onödan. Tidigare har jag tankat fullt inför tävlingsdagarna för att klara hela dagen utan att tanka. så totalt kanske 50-70kg lättare i år? Målet är väl som alltid att det skall gå fortare runt banorna _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Tror du kommer märka skillnad med den viktbesparingen. Vägde mina sommar och vinterhjul på bruksbilen. Det skiljde 4,5 kg per hjul. Då är det samma dimension sommar som vinter. Och det märks tydligt i bilen, både i acc, styrkänsla mm. Viss del beror givetvis på mjuka vinterdäck kontra sommardäck, men känslan i bilen och det bättrade accet går inte att förklara med annat än viktbesparingen. Det blir ju bara bättre som sagt!
Då har jag iofs bara 230 hästar och 100 kg mindre totalvikt på bilen. Men ändå... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Fast det är den roterande massan med allt vad det innebär som visar sig där snarare än själva viktbesparingen.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jo, jag menade den sparade vikten på roterande massan. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Ser riktigt bra ut
Här är en gammal tråd om ofjädrad vikt och teorier kring det: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ J0 han Sahlgr 3n |
||||
Årets kontrollbesiktning genomförd UA.
Stolschassit har anpassats (smalnats av) för att passa den nya mindre förarstolen men har inte monterats i bilen ännu. Skall få hjälp av en kompis närmsta veckan att tigga ihop ett batterifäste (i alu denna gång) för det nya lättare odyssey batteriet. Var och körde på rullarna här om veckan för att se vad bilen ger i nuvarande set up men tyvärr blev siffrorna ganska missvisande, troligtvis pga att de saknade extra fläktar för att få ordentligt med luft genom ICs mm baktill. Fick ut 441Hk och 641Nm på hjulen max och ännu konstigare var att det endast skiljde 10hk och 12Nm mellan standardläget och sport+ läget. Här är lite siffror som mätte upp samma kväll: 100-200km/h i STD-läget (ca 1 bar): 100-200km/h i sport+ läget (1.2-1.4Bar): 2veckor kvar till deltävling 1 TAnu.se som i år går på Knutan, skall bli kul att få köra lite igen _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Förnyade min SMA-licens här om veckan och fick igår den nya med posten.
Föregående års licens åkte ned i lådan tillsammans med de andra gamla. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS] | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 17, 18, 19 >> 3 besök senaste veckan (120418 totalt) |