Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 17, 18, 19   >>
14 besök senaste veckan (120450 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Tack för kommentarerna.

Efter ett par sena kvällar med mek så står bilen nu på backen, väntar fortfarande på några smådelar till frambromsarna så bilen är inte körklar ännu.

Höjde 15mm fram och 10mm i bak jämfört med rekommenderad utgångshöjd från öhlins, har redan testat att åka låg GT3 som skrapade frontläpp överallt, kanske börjar bli gubbe på riktigt.

Tycker den sitter bra nu utan att skrika "18årsbottsänkning"

Ingen bra bild, ser ut som den är lägre fram än bak pga perspektivet men det är snarare tvärt om.





2fingrar mellan framdäck och hjulhuskant, 1.5finger mellan däck och skärmkant bak.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Niiiice

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Riktigt snyggt!

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ska säga till nästa gång ja har en PDK inne på trim, du kommer inte vilja kliva ur bilen...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Samwest
Tullinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 78



Mycket fint!

_________________
Saman Mottaghy - Honda Accord Type S - Cl9
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Mekade till 02.00 i natt för att få ihop allt och kunna få bilen 4hjulsmätt och invägd.

Blev en sväng till Daniel på Bandhagens däck som gjorde ett mkt bra jobb och kändes som en riktig rejsian.

1639kg slutade vikten på med 75Kg förare i och halv tank fördelat på 310kg vardera fram och 500kg vardera bak ungefär vilket är ganska exakt 85Kg tyngre än GT3:an jag körde förra året.

Nu är det bara mindre grejor som att få dit ett motstånd för att slippa airbaglampan som lyser pga bytt förarstol och däckkillen som sålde mig TPMS sensorerna skall få kika på varför sensorerna inte pratar med bilen.

Väntar på korrekt monteringsdetaljer från O-brake som jag hoppas komma i början av veckan så jag kan få dit stålskivorna även framtill, går det i lås och om vädret blir uppehåll så kan det eventuellt bli en shakedown på TAnu mediaday på onsdag på Gelleråsen.

Blaskade av kärran när jag var klar i garaget, måste säga att hjulen och den nya höjden gjorde bilen gott utseendemässigt thumbs up






_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Stämmer verkligen vikten ?

En 997,1 turbo väger liknade. Och pdk lådan ska väga 75kg extra

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



1670kg ska en 2010 997 turbo väga. Din väger med byta stolar 1450kg då har du lättat 220kg ?

Nått stämmer inte mina siffror eller vikten ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Helt rätt, felskrivningsnissen var framme.

1639kg med 75kg förare och halv tank, 85kg mer än gt3:an som vägde 1554kr med 80kg förare och halv tank.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Slår man ihop vikterna 310+310+500+500 = 1620kg inte 1539kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Wärhner skrev:
Helt rätt, felskrivningsnissen var framme.

1639kg med 75kg förare och halv tank, 85kg mer än gt3:an som vägde 1554kr med 80kg förare och halv tank.


thumbs up

Då går det ihop bättre

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Slår man ihop vikterna 310+310+500+500 = 1620kg inte 1539kg


Jo det lyckades jag räkna ut också ;-) Dock hade jag inte protokollet framför mig så därför skrev jag ungefär. Totalvikten hade jag dock exakt i huvudet även om jag lyckades skriva fel på 100kg

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280



Wärhner skrev:
Tillbaka på jobbet så hade stolen och bältet till den röde anlänt från Mirco/rallyshop.

Riktigt nöjd med valet av skinn/alcantara och vita sömmar, kommer nog passa fint in med resterande inredning.


Tyvärr var delar av stolsfästeskittet från design911 restat 2månader så får se hur jag skall lösa det, just nu lutar det åt att bygga eget.


Funderar på att köpa ett par såna här stolar jag också. Finns det någon möjlighet att få provsitta dina och se om dem passar?

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Speedfreak skrev:
Wärhner skrev:
Tillbaka på jobbet så hade stolen och bältet till den röde anlänt från Mirco/rallyshop.

Riktigt nöjd med valet av skinn/alcantara och vita sömmar, kommer nog passa fint in med resterande inredning.


Tyvärr var delar av stolsfästeskittet från design911 restat 2månader så får se hur jag skall lösa det, just nu lutar det åt att bygga eget.


Funderar på att köpa ett par såna här stolar jag också. Finns det någon möjlighet att få provsitta dina och se om dem passar?


Absolut, skicka pm så tar vi det därifrån.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



Wärhner skrev:
Mekade till 02.00 i natt för att få ihop allt och kunna få bilen 4hjulsmätt och invägd.

Blev en sväng till Daniel på Bandhagens däck som gjorde ett mkt bra jobb och kändes som en riktig rejsian.


Bra tips, jag letade precis efter en ny däckverkstad då min gamla har fått total härdsmälta...

Bilen blir grym!! thumbs up

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Har inte hänt så mycket här men har äntligen fått ordning på ett par irriterande smågrejor så som strulande däcktryckssensorer och lysande airbaglampa pga bytt förarstol.

Väntar fortfarande på monteringssatsen för främre bromsskivorna som var fel vid leverans.
Skickades från Tyskland i fredags med sopiga GLS... Hade gått fortare att cykla ned på en enhjuling och hämtat grejorna känns det nästan som

Har missat 2st shakedown tillfällen för detta strul thumbs down

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Igår anlände äntligen monteringsdetaljerna till främre bromsskivorna.

Spenderade kvällen med att montera skivorna tillsammans med ett nytt set PFC08 belägg.



Ett oljebyte så är bilen klar för en första shakedown.
Lutar åt trackday med TAnu nu på fredag 12 maj.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Wärhner skrev:
Blev en sväng till Daniel på Bandhagens däck som gjorde ett mkt bra jobb och kändes som en riktig rejsian.

Blaskade av kärran när jag var klar i garaget, måste säga att hjulen och den nya höjden gjorde bilen gott utseendemässigt thumbs up


Kan bara hålla med Peter! thumbs up thumbs up thumbs up

Ser betydligt mer "ändamålsenlig" ut än utgångsläget...



Som vi pratat om innan, kanske bara vi som är vana vid låga bilar som tycker den ser ut som ett höghus från början...
Lycka till på fredag och med säsongen!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Tack Martin!

Igår gjorde jag ett oljebyte i motorn och packade inför Knutan nu på fredag & lördag.



Skall bli spännande att känna på bilen på bana för första gången.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Super intressant

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Racerapport King of South ring Knutstorp 12-13 Maj:



Kom ned sent torsdagkväll, märkte tyvärr på nedvägen att bilen fått vibrationer efter byte av främre bromsskivorna, inte vid bromsning utan i hela bilen.

Fredagens trackday avlöpte med mycket körtid och satte ganska snabbt en hög 1.05tid vilket kändes lovande då jag kände mig rostig och ovan med effekten.

Vid lunch kom klasskollegan Håkan Backlund ned och vi körde lite katt & råtta i 2 pass och satte ett par mitten-låga 1.05 tider trots att körningen kändes långt ifrån optimal.

Effekten i nya bilen gjorde att man kom in med mkt högre fart och både bromspunkter och spårval kändes slarviga. Men det skjuter på bra ut ur böjarna

Justerade lite på dämparna för att minska viss understyrningstendens som jag haft under förmiddagen vilket hjälpte, åker nu ett par snäpp hårdare i bak än fram, likadant med kränghämmarna som står på mjukaste i fram jämfört med ett snäpp hårdare i bak.

Ljudmätningarna under fredagen hade gett indikationer på att min bil pendlade mellan 93-97db vilket kändes bra då Knutstorp är känt för att vara betydligt känsligare än andra banor och att man normalt sett ofta får högre mätvärden än på andra banor.

Tyvärr skulle det visa sig att man uppmätt min bil till 105db redan på warmup på lördagen thumbs down
Fick köra Q1 på normalläget (ej sport +) för att hålla ned ljudet, satte en 1.06.1 och var kval 2:a.

Stod över Q2 och körde Q3 istället, satte en 1:05.615 7 tiondelar efter kval 2:an Johan Blomberg i en mycket fin E46M3 med kompressor mm.

Körde detta event som har lite andra klassregler än serien vilket gjorde att jag hamnade i PRO-klassen, det var ganska tunt med anmälda i klassen redan innan och sedan rasade flera under fredagen och lördagen vilket gjorde att vi bara var 4 bilar i klassen till finalen som skulle avgöras via superlap. Jag var kval 3:a vilket gjorde att jag var andre ut med omvänd startordning, laddade på fullt och lyckades sätta en 1:04.915, M3:an slog mig med knappt 3 tiondelar och när förhandsfavoriten Stefan Pålsson från Japtunings EVO strulade slutade jag på andra plats.



Summa sumarum känns det bra, nytt personbästa och tider som indikerar att jag skall kunna vara med och kriga ordentligt i min klass i serien när jag kört in mig på bilen lite bättre.

Premiären går om 3 veckor på Kinnekulle 2-4 juni, målet är att slå personbästa 0.59.18 och gärna vara med och kriga om bucklorna slå klart


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 17, 18, 19   >>
14 besök senaste veckan (120450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande