Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
1, 2, 3 ... 17, 18, 19   >>
3 besök senaste veckan (120418 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Figgz skrev:
Wärhner skrev:
Den vite är såld och levereras till nye ägaren på fredag.

Handpenning lagd på en lite nyare:


Roligt, grattis Peter!
Ska bli spännande med hela specen, bilden visar på något väldigt trevligt


Kristofer Å skrev:
Grattis! Ska bli kul att följa framfarten i år
(Antar att det blir TA även i år?)

Och så kräver jag fler bilder. Förstås.


Visst blir det TAnu även i år, gillar formatet och sköna gemenskapen vi har i serien.

Kan bjuda på någon bild och spec:

997.2 turbo 2010 PDK utan taklucka
Optionlista:
026 Silver-faced stopwatch
140 PADM Porsche Active Drivetrain Mounts
220 911 Turbo: PTV Porsche Torque Vectoring, all others: LSD Limited Slip Differential
250 PDK Porsche Doppelkupplung 7-speed gearbox
422 19" RS Spyder-look wheels with central lock
450 PCCB Porsche Ceramic Composite Brakes
621 12V socket in passenger side footwell
640 Sport Chrono Plus
666 Telephone module for PCM
840 Sport Design steering wheel (paddle shift with PDK)
870 Universal multimedia interface

Saknar farthållare men det skall gå att eftermontera samt att det sitter vanliga standardstolarna i denna, ej sportstolarna, jag skall iofs ändå ha något mer bananpassat.

Sitter ett TUBI avgassystem och original aero frontläpp som är eftermonterat.

2ägare och fullservad på porschecenter.

Planer på mods:
*Sittastillstolar och 6p-bälten
*Halvbur
*Öhlins R&T
*Justerbara topplagringar fram
*Justerbara kränghämmare inkl nya droplinks
*Nya bredare fälgar GT2RS spec 12x19bak & 9x19fram
*Michelin Cup2 R-däck 325x30-19bak & 245/35-19fram (GT2RS spec)
*Ny Mjukvara ca 600hk & 800Nm (original 500Hk & 650Nm)
*PFC 11/13 bromsbelägg och stålskivor
*Eventuellt annan vinge av något slag

Här är en bild tagen av säljaren, har som sagt inte hämtat hem den ännu.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja det går bra att eftermontera. Enkelt gjort och en omprog så är det löst.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Tavi
Gnesta
Här sen Aug 2008
Inlägg: 101



Grattis till nya bilen.
Luktar pb på banorna i år

_________________
//Johan Taavitsainen
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Tavi skrev:
Grattis till nya bilen.
Luktar pb på banorna i år


Tack!

Vi får se om jag hinner få klart bilen som jag vill ha den i år men hoppas på snabbare tider när bilen står helt klar som jag vill ha den.

Nu är biljetterna bokade i alla fall, på måndag bär det av för att hämta hem bilen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Tufft! Verkar inte vara alltför vanligt att folk bygger banåka-bil på Turbo-modellerna, eller är det jag som är oinvigd i ämnet? Kommer du behålla 4WD?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Tufft! Verkar inte vara alltför vanligt att folk bygger banåka-bil på Turbo-modellerna, eller är det jag som är oinvigd i ämnet? Kommer du behålla 4WD?


Visst finns det 997T som är byggda med inriktning på trackdays, vanligast verkar 997 MK1 med manuell låda vara.

997.2 med PDK som min nya har jag inte sett så många ännu.

Tror jag börjar med 4WD och känner mig för lite, tror den är mest till hjälp vid halt/blött underlag, i torrt på bana är det mekaniska greppet ganska högt baktill med mkt vikt över bakhjulen.
Skulle dock inte ha något emot att få ned vikten (tjänstevikt ca 1650kg)....

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Härligt Peter.

Det blir tufft i serien i år.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Man får gratulera till den fina bilen.
Blir det att köra som listan lyder nu första året, eller finns det planer på modifikation redan till denna säsong.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
gzon skrev:
Härligt Peter.

Det blir tufft i serien i år.


Jo, många snabba bilar och förare i år.

Fricke.w skrev:
Man får gratulera till den fina bilen.
Blir det att köra som listan lyder nu första året, eller finns det planer på modifikation redan till denna säsong.


Tanken är att försöka hinna med flertlet av uppdateringarna redan in för denna säsongen. Blir att lägga lite beställningar på upgrades i veckan som kommer.

Som säkert några av er sett så var jag i dagarna nere och hämtade hem bilen i Monaco.

Här kommer en liten reseberättelse...

Hade redan innan kollat upp bil, spec mm ordentligt innan, lagt handpenning och fixat med helförsäkring via chassinummer.

Jag och min kompis Markus tog tidigt morgonflyg från Arlanda via Warzawa med slutdestination Nice, blev upphämtad av Arthur säljaren i Porschen.





Bilen visade sig vara så fin som jag fått känslan av redan innan besöket, ägaren var en sann entusiast och en riktig pedant. Det var f.ö. hans 11:e 911 sedan slutet av 60-talet och denna var en av de som han haft längst (5år).









Efter att jag gått igenom bilen och verifierat att bilen var okrockad och aldrig omlackerad enligt uppgift mm så blev det ett besök till Monacos "vägverk" för att fixa exportskyltar och ansöka om exportpapper mm.



Här skruvar säljaren bort skyltarna för att returnera ism export, han hade såklart satt fast dem med insexskruvar med locktite



banköverföring och exportpapper dröjde till tisdagen så vi fick ta en natt i Monaco, vi passade på att gå bort till casinot, marinan mm, tyvärr dog mitt mobilbatteri så inga bilder utifrån casinot men vi hade ganska sjysst utsikt från hotellet.







Fanns gott om bilaffärer med inriktning på lyxbilar.

MB SL, Ferrari California, Rolls




En annan affär hade Maclaren, lambo Aventador, Mercedes AMG GT mfl, tyvärr dött batteri.

Staty nära kurva 1 "Sainte devote" innan backen upp emot casinot:



På tisdagen lämnade vi Monaco kl 10.55 genom den legendariska Tunneln som F1 sträckningen går genom, tyvärr åt fel håll men var grymt ändå.

Vi körde upp via Italien och genom de Schweiziska alperna, vädret tog oss lite som en överraskning och det var tur att vi hade 4hjulsdrift när vi halkade fram så sakta som 30km/h på sommarsulor.





Straxt efter nedan bild blev det ännu värre med ett par cm moddig nysnö och temperaturer runt +1 till -1grad. som tur var så blev vädret bättre på andra sidan och vi kunde marcha på genom Österike och Tyskland, vädret var växlande med regn, snöblandat regn men stundtals hyfsat torrt och bra vägar. I Danmark var vädret bra men i sverige var det snöblandat regn och +1 till +2.4grad. Anlände hemma ungefär efter 23timmar, snittade 116Km/h inkl tank, kisspaus och ett mål mat.



Nu skall bilen få lite ordentlig omvårdnad och tvätt.





_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Snyggt jobbat

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Sanering avklarad thumbs up





_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
stebri
Hudiksvall
Här sen Dec 2007
Inlägg: 35



Snygg bil, den blir kul att se i sommar:-)

//Brinken

_________________
Stefan Brink
Citera
Fredrik #73
Bollnäs
Här sen Sep 2013
Inlägg: 71



Riktigt fin bil! Den blir du giftig med i sommar! thumbs up vi ska ju fajtas i sommar igen! Ha de bra! Så syns vi i sommar!!!!

_________________
Fredrik Nilsson
Bmw M3 E36
Citera
Fredrik #73
Bollnäs
Här sen Sep 2013
Inlägg: 71



Riktigt fin bil! Den blir du giftig med i sommar! thumbs up vi ska ju fajtas i sommar igen! Ha de bra! Så syns vi i sommar!!!!

_________________
Fredrik Nilsson
Bmw M3 E36
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Underbar reseberättelse! Vilket äventyr!

bilen verkar inte så dum heller

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
stebri skrev:
Snygg bil, den blir kul att se i sommar:-)

//Brinken


Tack, såg att du och bror din skulle göra comeback i serien, kul!

Fredrik #73 skrev:
Riktigt fin bil! Den blir du giftig med i sommar! thumbs up vi ska ju fajtas i sommar igen! Ha de bra! Så syns vi i sommar!!!!


Tack, ser ut att bli riktigt hård fight med många snabba i PS i sommar, precis som det skall vara.
Skall bli spännande att se vilka som är i absoluta toppen på premiären.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Snygg röd bil thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Riktigt fin bil men 600hk uppgradering med 4wd och pdk blir väl ajjabajja i PS?

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Chefen skrev:
Riktigt fin bil men 600hk uppgradering med 4wd och pdk blir väl ajjabajja i PS?


Min bil har 500Hk original enligt regbevis och PDK, så mjukvaruuppdatering är OK, ej turbobyte enligt nedan.

Har inte hittat någon begränsning på 4WD.

Saxat från PS reglemente:

3.1 Tvåhjulsdrift eller fyrhjulsdrift är tillåten.


3.2 Motor, transmission och kylsystem ska vara fritt från läckage.

3.3 Luftfilter systemets delar får bytas och modifieras bytas fritt.

3.4 Vatten- eller metanol-insprutning tillåts för kylning av motor, men ska bestå av minst
50% vatten.

3.5 Effektbegränsningar separeras för manuella H-lådor respektive PDK dubbel-kopplingslådor eller liknande sekventiella fabriksmonterade (framöver förkortat PDK)

Bilar med manuell H-låda med över 600HK och max 650HK enligt registreringsbeviset får delta om bilen lämnas 100% original.

Bilar med PDK med över 550HK och max 600HK enligt registreringsbeviset får delta
om bilen lämnas 100% original med följande undantag:
Byta däck och fälg.
Byta till andra bromsbelägg och bromslangar. Skivor får bytas men måste vara av
samma dimension som original. Oken skall vara original.
Optimera kylning av vatten och luft så att bilen klarar av att bibehålla sin ursprungliga effekt under ett helt varv. Det är inte tillåtet att överdimensionera kylningen så att märkbart mer effekt kan plockas ut.
Montering av säkerhetsutrustning så som andra stolar, bur och en är tillåtet.

3.5.1 Turbo eller kompressorer får bytas till aggregat vars maximala totala effekt enligt
tillverkarens specifikation är för:
Bilar med manuell H-låda med effekt under 550hk får byta överladdnings aggregat
och göra övriga tillåtna modifieringar (vid exempelvis NA-motor) som får vara specificerat av tillverkaren till max 650hk på det bränslet man kommer köra bilen.
Om två eller fler aggregat används så är det den sammanlagda effekten som gäller.
Om tillverkaren inte specificerar aggregatet på E85 så skall effekten på bensin +15%
gälla.
Bilar med PDK med effekt under 475hk får byta överladdnings aggregat som får vara
specificerat av tillverkaren till max 600hk på det bränslet man kommer köra bilen.
Om två eller fler aggregat används så är det den sammanlagda effekten som gäller.
Om tillverkaren inte specificerar aggregatet på E85 så skall effekten på bensin +15%
gälla.

3.5.2 Bilar med Wankel motorer får använda 30%
högre effekt än ovan på specificerade
aggregat.

3.6 Överladdning av N/A motorer tillåten, TA-PS 3.5 (aggregats effektkrav) måste följas.

3.7 Motorbyte är tillåtet, effekt måste styrkas och får max ha -600hk.

3.8 Kolvar, stakar, vevaxel, ventiler, kamaxlar och likande delar får bytas fritt.

3.9 Motorn bör ha sluten vevhusventilation. Om öppet system använd skall uppsam-
lingskärl finnas och vara på minst 2L

3.10 Vattenkylarsystemets delar får bytas och modifieras bytas fritt.

3.11 Laddluftkylarsystemets delar får bytas och modifieras bytas fritt.

3.12 ECU får bytas eller modifieras fritt på bilar upp till 550hk för manuell H-låda respektive <510hk för PDK, effekt enligt registreringsbeviset.

3.13 Eftermarknads sekventiell växellåda får ej monteras, i övrigt får drivlinan modifieras
fritt.

3.14 Eftermarknads Traction-control får monteras eller programmeras (mappas).

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Aaahh, perfekt val av bil alltså!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Chefen skrev:
Aaahh, perfekt val av bil alltså!


På de snabbare banorna och med lite mods hoppas jag det är ett bättre val än GT3:an iaf.
Men det är fortfarande en 1670kg kloss (ca 130kg tyngre än min förra GT3:a)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
1, 2, 3 ... 17, 18, 19   >>
3 besök senaste veckan (120418 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande