Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 17, 18, 19   >>
3 besök senaste veckan (120418 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Toppen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Fick hem mattan jag letat efter här om dagen.

Planen var att få en heltäckande matta över bakre fjäderbenstornen men ändå enkelt kunna justera dämparna.

Hade tidigare köpt ett förlängningssats till justerskruvarna från öhlins som egentligen är till Nissan GTR via Perra på 23GTR.



Original VS förlängda ratten:




Märka upp vart jag skall borra i nya mattan och borra hål:


Montera förlängningsdelarna:




Bulls eye!




Montera nya rattarna:


Klart! thumbs up


På lördag skall jag åka och titta på en systerbil tillsammans med en bekant från TAnu-serien som vill ha hjälp att bygga en klon av min bil. skall bli kul :-)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Har börjat trilla in lite delar till vinterns bromsservice.

Nya dammskydd till bromsoken runt om från stoptech, beställdes från https://www.zeckhausen.com/catalog/index.php?cPath=82_1169_1170 efter tips här i tråden.

Nya PFC V3 skivor fram 380x34mm, hoppas dessa skall hålla betydligt bättre än den dyngan jag körde på i somras.



Intressant lösning på låsningen mellan bell och skivring:

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Har varit tyst ett tag då jag varit upptagen med burbyggen i 2st Hondor.

Beställde nytt lättare batteri i förra veckan, har sneglat lite på topends LiFePO4 batterier men av flera anledningar valde jag att gå på ett mer utprovat men tyngre ODYSSEY PC680MJ samma typ som jag körde i den vita GT3:an jag hade innan den röde.

Kommer spara ungefär 10kg jämfört mot original batteri.



Skall ta tag i bromsarna inom 2veckor.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Har som jag skrivit om tidigare inte riktigt varit nöjd med storleken på förarstolen jag köpte i våras.
Stolen har helt enkelt varit för stor på både bredden och höjden.

Var på Elmia i söndags och passade då på att provsitta Sparcos sortiment av stolar, som jag blivit tipsad om tidigare här på rejsa så visade det sig att sparcos modell REV skulle kunna funka för min kropp vilket den gjorde.

Köpte med mig en hem så nu är min fina mircostol tillsalu: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111847 Perfekt för någon som vill ha en FIA godkänd skinn/alcantarastol.

EDIT: STOLEN SÅLD!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ska bli kul att se dina tider i år när du är
Mer turbo inkörd

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Supramannen skrev:
Ska bli kul att se dina tider i år när du är
Mer turbo inkörd


Jo, nu är bilen som jag vill ha den, nu skall bara chauffören lära sig spaka ;-)

I en drömvärld hade jag haft en trackday inplanerat veckan innan varje deltävling med förarcoachning men i verkligheten vet jag att det blir svårt att få till.

Får försöka muta någon erkänt snabb i serien som kanske kan ta några varv med mig ism träningsdagarna dagen innan respektive deltävling.

BTW: har du spaken kvar som vi surrade om? kommer ställa på inom kort och det skulle vara nice med cruise inför Knutan i Maj.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Samwest
Tullinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 78



Ska bli spännande att se hur bilen/du kommer prestera, keep it up! hoppas bromsarna känns bättre denna säsong.

_________________
Saman Mottaghy - Honda Accord Type S - Cl9
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Samwest skrev:
Ska bli spännande att se hur bilen/du kommer prestera, keep it up! hoppas bromsarna känns bättre denna säsong.


Tack! :-)

Känslan i bromsarna var det aldrig något fel på, däremot livslängden thumbs down

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Samwest
Tullinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 78



Wärhner skrev:
Samwest skrev:
Ska bli spännande att se hur bilen/du kommer prestera, keep it up! hoppas bromsarna känns bättre denna säsong.


Tack! :-)

Känslan i bromsarna var det aldrig något fel på, däremot livslängden thumbs down


Så var det ja!

BTW lite onödig fakta. Jag får inte plats i SPARCO REV....just saying

_________________
Saman Mottaghy - Honda Accord Type S - Cl9
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Efter ett par intensiva veckor med två burbyggen var det äntligen dags att ta tag i bromsarna på den röde.

Rengörning och montering av nya damskydd av högtempstyp i samtliga bromsok.
De gamla original var mer eller mindre sopor men allt annat hade klarat sig fint.








Nya PFC V3 skivor fram monterades, en trevlig överraskning var att de var 3kg/st lättare än de dåliga O-brakeskivorna jag kört på 2017
6kg total viktminskning är välkommen thumbs up

O-brake tillsammans med original bell 13,8kg/st


PFC V3 komplett med bell 10,9kg/st


Ny bromsvätska RBF600 samt PFC08 belägg så är bromsarna i skick igen :-)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Trevligt!

Säg till när du ska sälja pärlan!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Trevligt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



Hur kommer den viktbesparingen märkas?
Är ju ändå en del roterande massa som minskat.

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
MarcusKarlsson skrev:
Hur kommer den viktbesparingen märkas?
Är ju ändå en del roterande massa som minskat.


Tvivlar på att det blir kännbart men all viktbesparing är plus i min bok.

Bilen vägde 2017 ganska exakt 1700kg med mig i (68kg) och full tank.

Bilen kommer vara 20-25kg lättare denna säsong pga skivorna, batteribyte och förare -2kg.

Planerar även att köra lite mer taktiskt med tankningarna på tävlingsdagarna för att slippa köra runt med an massa bränsle i onödan. Tidigare har jag tankat fullt inför tävlingsdagarna för att klara hela dagen utan att tanka. så totalt kanske 50-70kg lättare i år?

Målet är väl som alltid att det skall gå fortare runt banorna

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Tror du kommer märka skillnad med den viktbesparingen. Vägde mina sommar och vinterhjul på bruksbilen. Det skiljde 4,5 kg per hjul. Då är det samma dimension sommar som vinter. Och det märks tydligt i bilen, både i acc, styrkänsla mm. Viss del beror givetvis på mjuka vinterdäck kontra sommardäck, men känslan i bilen och det bättrade accet går inte att förklara med annat än viktbesparingen. Det blir ju bara bättre som sagt!

Då har jag iofs bara 230 hästar och 100 kg mindre totalvikt på bilen. Men ändå...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Fast det är den roterande massan med allt vad det innebär som visar sig där snarare än själva viktbesparingen.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



erikjakan skrev:
Fast det är den roterande massan med allt vad det innebär som visar sig där snarare än själva viktbesparingen.


Jo, jag menade den sparade vikten på roterande massan.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
salis
Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 312



Ser riktigt bra ut


Här är en gammal tråd om ofjädrad vikt och teorier kring det:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16886&postdays=0&postor . . . .

_________________
J0 han Sahlgr 3n
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Årets kontrollbesiktning genomförd UA.

Stolschassit har anpassats (smalnats av) för att passa den nya mindre förarstolen men har inte monterats i bilen ännu.

Skall få hjälp av en kompis närmsta veckan att tigga ihop ett batterifäste (i alu denna gång) för det nya lättare odyssey batteriet.

Var och körde på rullarna här om veckan för att se vad bilen ger i nuvarande set up men tyvärr blev siffrorna ganska missvisande, troligtvis pga att de saknade extra fläktar för att få ordentligt med luft genom ICs mm baktill.
Fick ut 441Hk och 641Nm på hjulen max och ännu konstigare var att det endast skiljde 10hk och 12Nm mellan standardläget och sport+ läget.

Här är lite siffror som mätte upp samma kväll:

100-200km/h i STD-läget (ca 1 bar):



100-200km/h i sport+ läget (1.2-1.4Bar):



2veckor kvar till deltävling 1 TAnu.se som i år går på Knutan, skall bli kul att få köra lite igen

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Förnyade min SMA-licens här om veckan och fick igår den nya med posten.

Föregående års licens åkte ned i lådan tillsammans med de andra gamla.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 17, 18, 19   >>
3 besök senaste veckan (120418 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande