Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 17, 18, 19   >>
10 besök senaste veckan (120460 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Idag åkte nya skalstolen in tillsammans med 6p-bältena, nu sitter jag äntligen som gjuten thumbs up





Fick dit nya odysseybatteriet med det smutta batterifästet av egen design som polaren tigsvetsat ihop i 3x30 alu. Tack Lennström

Sparade 16Kg!!!

Original 23,7Kg


Odyssey inkl fäste 7,7Kg










Nu är bilen redo för premiären på Knutan 11-12 Maj :-)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jösses, många kilo i vinst på batteriet!

_________________
Magnus Thomé
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Helt stört lätta domdär batterierna

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jösses, många kilo i vinst på batteriet!


Eller hur! hade hoppats på 10kg vinst men 16kg var ju en trevlig bonus :-)

henrikm skrev:
Helt stört lätta domdär batterierna


Yes, finns ju ännu lättare litiumbatterier på marknaden (under 2kg) med liknande prestanda men är tveksam att det funkar optimalt på en bruksbil. surt att tex inte kunna kabla igång bilen om man dragit ur batteriet.

Har kört detta batteri på GT3:an jag hade tidigare och det funkade bra.

Man får dock räkna med att ha underhållsladdning på vid längre garagering.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Grym skillnad! Ska nog titta på ett likadant själv. Snygg lösning för fästet med thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Grym skillnad! Ska nog titta på ett likadant själv. Snygg lösning för fästet med thumbs up


Tack! Jag köpte mitt hos CLP kanske inte billigast på nätet men de hade de rätta poladaptrarna också.

http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/odyssey-batterier/odyssey-pc680mj. . . . .

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Ser väl genomtänkt och bra ut som vanligt thumbs up
Lycka till på Knutan nu och kör kalsongerna av dom

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jag använder också PC680 i min 944:a och är mycket nöjd. MEN man måste vara försiktig med hur man laddar dem, du får inte ladda med mer än 15V (många större batteriladdare ger mer än 15V om de har flera effektlägen), då förstörs batteriet. Jag förstörde mitt förra PC680 pga okunskap....
Men om du skall ha ett riktigt lätt batteri skall du ha ett Topend, de är riktigt lätta men dyrare och ännu kinkigare då det gäller laddning.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Ser väl genomtänkt och bra ut som vanligt thumbs up
Lycka till på Knutan nu och kör kalsongerna av dom


Tack! Skall göra mitt bästa :-)

claes t skrev:
Jag använder också PC680 i min 944:a och är mycket nöjd. MEN man måste vara försiktig med hur man laddar dem, du får inte ladda med mer än 15V (många större batteriladdare ger mer än 15V om de har flera effektlägen), då förstörs batteriet. Jag förstörde mitt förra PC680 pga okunskap....
Men om du skall ha ett riktigt lätt batteri skall du ha ett Topend, de är riktigt lätta men dyrare och ännu kinkigare då det gäller laddning.
Mvh /Claes


Just av den anledningen valde jag inte LiFePO4-batteri (Lithium järnfosfat), vill inte riskera att bli stående någonstans om man råkat glömma någon förbrukare på eller så och inte kunna kabla igång bilen. En annan sak är risken för invändig kortslutning, vad man kan läsa så skall Lithium järnfosfat-batterierna vara stabilare än LiPO men känner inte att historiken är där ännu och det kan bli en dyr läxa om bilen blir skadad pga batterihaveri.

Jag kan leva med de extra 5Kg ett PC680 väger jämfört med ett motsvarande LiFePO4 batteri väger, det är ju inte så att jag jagar superlåg vikt även om det är trevligt att kunna banta det man kan och ändå bibehålla helt okej bruksvärde i bilen.

Angående laddning av PC680, jag har två bra laddare som båda funkat på GT3:an jag tidigare hade med identiskt batteri.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
I morgon bär det av mot seriepremiär i Skåne, är sjukt taggad

En stämningsbild från Knutan förra våren:



Bilen känns sjukt bra, nu skall vi bara få stil på chauffören

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Samwest
Tullinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 78



Håller tummarna! HEJJA HEJJA!

_________________
Saman Mottaghy - Honda Accord Type S - Cl9
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



thumbs up Jag kommer och kollar!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Finns det npgon startlista för racet ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Samwest skrev:
Håller tummarna! HEJJA HEJJA!


Tack Saman :-)

Alexus skrev:
thumbs up Jag kommer och kollar!


Kul! Välkommen!

ButterflyRacing skrev:
Finns det npgon startlista för racet ?


Inte ännu, det är på G ut vilken minut som helst.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Racerapport trackday & rond 1 Knutstorp TAnu.se

Körde ned i sällskap med flera av de andra i crew och anlände i god tid på torsdag kväll.
Resan gick smidigare än vanligt och kändes kortare med sällskap i bilen :-)

Fredagens trackday var tänkt att rosta av och fokus på att hitta tillbaka till förra vårens personbästa 1.04.9 och gärna lite till, jag hade som sagt svårt att hitta det tempot i finaltävlingen i höstas med låg 1.06-tid som bäst.

Till hjälp hade jag bokat upp 3 coach pass med Robin Antonsson som är snabb i pro, med hjälp av loggfilerna från 2017 samt några pass där Robin åkte med kunde vi finna flera områden att förbättra, bl.a. så går jag av bromsen för abrupt i kombination med att jag har en för aggressiv rattrörelse i turn in vilket får bilen onödigt ur balans, jag har börjat tränat på att hålla kvar lite broms längre in i kurvan, gå av mjukare och bära med mig mer fart genom mid corner där jag innan tappade mycket, jag har även ändrat spårval i flera kurvor för att få lite mer höjd för att vinna mer i utgångarna. resultatet är att jag får en mjukare ingång i svackan och kan åka fortare i det partiet och bättre utgång efter NGK, stabilare ingång mot vänstern upp emot idioten med högre fart.

Det blev inte så många full-attackvarv under fredagens trackday men körde flera låga 1.05 tider vilket kändes bra att jobba vidare på.

Efter koll av lite loggar och diskussioner så satte vi ett mål på 1.04.5 för tävlingsdagen.

Q1 körde jag i standardläget för att se vad jag kunde prestera, satte en 1.05.12 och var kval 5:a, många i klassen verkade förbättra sig, delar av banan var nyasfalterad bl.a utgången på NGK, backen upp emot idioten och utgången vid bäcken ut på rakan.
Tider: http://slc.se/wp-content/uploads/2018/05/Rond1-Q1-Pro-Street-laptimes. . . . .

Q2 Kördes i sport + läge = high boost och satte två nästan identiska 1.04.733 och en 1.04.721 nytt pers och uppbackat vilket var skönt.
Tider: http://slc.se/wp-content/uploads/2018/05/Rond1-Q2-Pro-Street-laptimes. . . . .

Det var riktigt tight mellan plats 3-5, skiljde bara 0,4 sek vilket gjorde det spännande inför finalen. http://slc.se/wp-content/uploads/2018/05/Rond1-Merge-Pro-Street-Result . . . .

I finalen förbättrar samtliga i top 7 utom Roos sina pers och kvalbästa tider, jag tar ytterligare 4 tiondelar vilket gör att mitt nya pers blev 1.04.308 och dagens mål var uppnått med 2 tiodelars marginal, slutar på en 5:e plats vilket jag ändå är nöjd med. Krondahl, Roos och Backlund var alla 3 värdiga vinnare på pallen, Kul och lite av en skräll att Bengt förbättrade så pass mycket under dagen.

Efter mitt 1.04.3 varv i finalen kylde jag i två varv gick in i depå och såg att jag var 5:a, 4 tiondelar efter Bengt, gick då ut på ett sista försök, överladdade nog i kombination med överhettade däck bromsade jag på mig i slutet av långa rakan och fick ta en omväg genom sandfållan, tur nog klarade sig bilen utan större skador.

http://slc.se/wp-content/uploads/2018/05/Rond1-Final-Pro-Street-laptim . . . .

Stort tack till Robin för hjälp med coachningen

Nu laddar vi om inför Rond 2 på Kinnekulle 8-10 juni.








_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Bra kört! Kul att se bilen live, den väser gott iväg vid gas!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Holman
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 65



Snyggt och bra kört som vanligt! Grattis till 5:e!

_________________
Andreas Holmström
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Alexus skrev:
Bra kört! Kul att se bilen live, den väser gott iväg vid gas!


Tack! ang ljudet så kan jag tänka mig det, jag har dock inte hört det själv sedan ombyggnad till nuvarande set up.

Holman skrev:
Snyggt och bra kört som vanligt! Grattis till 5:e!


Tack mannen! Grattis själv till 3:e platsen i Club, snyggt kört

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Trevlig racerapport thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Kul att både uppdateringar och körutveckling ger lite resultat!
Är mest orolig över att alla kör så fort, jag har ju tänkt komma och köra lite också bara jag får lite tid över...

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Trevlig racerapport thumbs up


Tackar :-)

Chefen skrev:
Kul att både uppdateringar och körutveckling ger lite resultat!
Är mest orolig över att alla kör så fort, jag har ju tänkt komma och köra lite också bara jag får lite tid över...


Jo, alla kör snabbare och snabbare, Krolles 1.02.5 i finalen var övernaturligt snabbt

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 17, 18, 19   >>
10 besök senaste veckan (120460 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande