Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 17, 18, 19   >>
8 besök senaste veckan (120450 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
erikjakan skrev:
Trevligt, jag ska försöka att ta mig ner


Kul!

Kristofer Å skrev:
Lycka till Peter!
Följer din framfart på myLaps som vanligt
Eller ska man försöka ta sig ner... hmm


Lennström och Omberg skall komma ned på lördag så du kan kanske samåka med dem om du vill ha sällskap?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Racerapport Mantorp rond 3

Kom ned torsdagkväll sent och hann inte med besiktning eller annat.
Upp med tuppen fredagmorgon och lasta ur och bygga depå under plåttaken i pitlane, sedan iväg till besiktning och anmälan i god tid.

Vädret blev mkt bättre än utlovat tidigare i veckan vilket var nice, skjutsade runt min syster och hade några andra som ville ha spårvalsvisning som jag försökte hjälpa, sedan var det dags att ge syrran sin födelsedagspresent i form av att hon skulle få köra sportbil på bana :-)
Hon var ganska skeptisk efter ett par varv i passagerarsätet trots mediokert tempo men väl bakom ratten gick det bättre, satte oss i långsamma gruppen så vi skulle störa så lite som möjligt men det gick sakta så vi fick fullt upp med att hålla oss undan, sorry till de som blev drabbade.

Hann ut två pass på eftermiddagen varav det ena hamnade jag bakom Håkan Backlund som var ute och spårvalsvisade för klasskamrat, hittade med hjälp av detta två bra ställen att förbättra mina inbromsningar efter start och mål samt in i mjölby.
Sista passet ut backade jag upp mitt pers på 1.24.9 men det positiva var att det kändes lugnt och som att det fanns mer att hämta.

Raceday:
Tog det lugnt på warm up och fokuserade på att få temp i bil och däck, i Q1 satte jag 1.24.45 och nytt pers, backade upp det i Q2 med 1.24.49 trots att jag hade -0.5 sek innan jag schabblade bort allt med början av lätt miss i Mjölby så jag fick göra omtag på gasen (saknades 7Km/h på krönet) samt grov miss i F2 så jag överladdade i frustration in i kurvan ut på Start och mål och bromsade på mig (saknades 9Km/h) visste därmed att 1.23 var inom räckhåll bara jag kunde ladda lite lagom i finalen.
http://slc.se/wp-content/uploads/2018/06/Rond-3-TimeAttacknu.se-Merge- . . . .

Final:
Hade kvalat 7:a och var inte riktigt nöjd, mkt jämnt i toppen även om Krondahl fortsätter att vara suverän sen var det 4 bilar inom 4 tiondelar.
Visste att jag hade slagläge åtminstone på plats 6, höll mig kall och tog 3 lugna uppvärmningsvarv och på första attackvarvet hade jag tagit 1,5 tiondel i sektor ett när jag kommer ned till Mjölby och möts av gulflagg pga att Parsbro bromsat på sig och gått av på innern? Ridå, ladda om och gå på igen resulterade i 1.25.67 och 1.25.53 där jag överkörde lite och tappade det mesta från Mjölby och till mål, slutade 7:a.
http://slc.se/wp-content/uploads/2018/06/Rond-3-TimeAttacknu.se-Final- . . . .

Lite kul denna helg var att jag fått många positiva omdömen om bilen, det var till och med en som ville köpa den av mig men tackade vänligt nej trots generöst bud, har ingen aning om vad jag skulle ha istället som är så snabb, driftsäker och allround som den röde är.

Nu blir det lite semester med familjen så får vi se om jag känner suget att köra festivalen eller ej, kommer nog åka och kolla iaf.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Wärhner skrev:
... hamnade jag bakom Håkan Backlund som var ute och spårvalsvisade för klasskamrat, hittade med hjälp av detta två bra ställen att förbättra mina inbromsningar efter start och mål samt in i mjölby....


Berätta mera!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:
... hamnade jag bakom Håkan Backlund som var ute och spårvalsvisade för klasskamrat, hittade med hjälp av detta två bra ställen att förbättra mina inbromsningar efter start och mål samt in i mjölby....


Berätta mera!


Tidigare har jag kört mer åt hållet bromsa klart och sväng sedan, nu går jag in lite tidigare men mjukare och håller kvar bromsen för att utnyttja bromsen att sätta bilen, sedan är både kurva 1 och mjölby lite ojämna, i mjölby flyttar jag in bilen till höger en bilbredd där det är något jämnare än längst ut, funkar bra med den nya mjukare turn in:en tillsammans med att hålla kvar bromsen lite lätt.

Vi har även jämfört en del Vmax och Vmin runt banan som get mig en idé om vart jag kan förbättra mig.

Ut ur böjarna mosar det på bra nu, loggade bl.a Vmax på 250 innan Mjölby denna helg och 186 på krönet efter Mjölby. 199 på start och mål trots något låg Vmin ut.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

thumbs up

Wärhner skrev:
...
Tidigare har jag kört mer åt hållet bromsa klart och sväng sedan, nu går jag in lite tidigare men mjukare och håller kvar bromsen för att utnyttja bromsen att sätta bilen, sedan är både kurva 1 och mjölby lite ojämna, i mjölby flyttar jag in bilen till höger en bilbredd där det är något jämnare än längst ut, funkar bra med den nya mjukare turn in:en tillsammans med att hålla kvar bromsen lite lätt.
...


Jag har även börjat köra så in i depåkurvan faktiskt thumbs up

Testa att ligga ännu lite till än en bilbredd från vänsterkanten i slutet av långrakan. Blir kortare väg att köra och om du kan få samma Vmin så tjänar du på det. Men det krävs lite testande.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Tack för tipset, skall testa nästa gång:-)

Mindre uppdatering, fått farthållaren aktiverad hos K3 i Haninge, grymt skönt vid långkörningar.

Blev nya skivor i bak nu igen, i höstas fick jag inte tag i annat än originaltyp med hålborrning på kort varsel och dessa hade nu börjat spricka runt hålen efter 8 heldagar på bana och tror inte att de gått två dagar till på bana.

Testar zimmerman avsedda för Panamera bak (350x28) med lite udda slitsning denna gång.
http://utzon.se/car/panamera-10/item/5909a0e8afe8034de3649b23
http://utzon.se/item/5909a0e8afe8034de3649b22


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare


Anmäld till söndagens TAfestival på Mantorp

Skall bli grymt att se de riktiga monstren i Pro, Promod och Unlimited fightas på banan, bla Revline, SMR, Viborg, Valtonen, SME, Rasmus speed, 23GTR, Jonnybyggare mfl.

Är man sugen på att komma och kolla kan man förbeställa biljetter på www.TAfestival.se, finns även möjlighet att köra konbana i Rom-kurvan i samarbete med SWR.

Personligt mål för dagen blir att ta mig till final (top 5) i klassen ProGT samt gärna sätta en 1.23 tid.
Nuvarande personbästa ligger på 1.24.4 och jag hade en hög 1.23 tid på G sist när jag sumpade 0.5sek i sektor 3.

Kanske tar mig ned till ROM-kurvan och dammar av en sväng i konbanan också vem vet?

Någon som tänker komma och kolla?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



PRO GT kommer bli sjukt jämt tror ja. Ser fram imot er kamp

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Racerapport TAfestival 5 aug

Kom ned sent lördagkväll och hann inte med besiktning, upp tidigt söndag morgon och packade upp depåplats under plåttaket, monterade transponder och dekaler samt fick bilen besiktigad.



Startfältet i ProGT som är klassen jag körde på Festivalen (annorlunde klasser och friare reglemente än vanlig serietävling):


Förarmöte avklarades och gjorde mig redo för warm up, just denna dag samsades Pro och ProGT-klassen om warm up så det var ganska mycket trafik så jag körde mest runt för att få temp i däcken.

När jag kom in i depån såg jag att transpondern inte registrerat någon tid (första gången detta händer någonsin för mig), fick den utbytt i sekretäriatet och i Q1 funkar allt som det skall.

Q1 gick inget vidare, fick till en 1.26.19 och var kval 5:a, 1,8sekunder sämre än mitt pers satt för 5 veckor sedan, tyckte det var halt och däcken hade plockat upp massor med däckrester under warm up.

http://slc.se/wp-content/uploads/2018/08/tanu-Q1-Pro-GT-laptimes.html

Gick ut i Q2 och försökte hänga på Bengt som kört mitten 1.24:or, det gick bättre satte en 1.25.56

http://slc.se/wp-content/uploads/2018/08/tanu-Q2-Pro-GT-laptimes.html

Lundqvist lås som jag visste hade en snabb tid i sig hade haft strul med turboslangar så han hade inte fått någon tid i varken Q1 eller Q2, han ställde upp inför Q3 så jag ställde mig bakom honom.
Jag gjorde ett test för att se hur snabbt jag kunde få upp tempen i däcken eftersom festivalen skulle avgöras enligt hotlapsprincipen vilket betyder endast ett uppvärmningsvarv och ett tävlingsvarv.

Jag körde även på lägre effektläget för att se om bilen blev snällare att köra då den varit lite bångstyrig i halkan. Mina däck har nu gått 9 dagar på bana och ungefär 250mil gata, undra om inte det gottigaste greppet är förbrukat...

Lundqvist sticker iväg snabbt så jag hinner inte riktigt med, kör på ändå och sätter en låg 1.26-tid.
Överraskningen är Ville som för dagen kör sin nya Mclaren 720S på gatdäck sätter en 1.24.141 vilket är imponerande.

http://slc.se/wp-content/uploads/2018/08/tanu-Q3-Pro-GT-laptimes.html

Jag tar mig till final via top 5: http://slc.se/wp-content/uploads/2018/08/tanu-Merge-Pro-GT-Results-1.h . . . .

Lundqvist får något strul och lämnar WO, Håkan Ricknäs AMG GTR får således köra final som första Joker (kvalplats 6), Håkan går ut först i finalen och sätter en 1.26.3, jag går ut och sätter en 1.25.796 där det går lite på sladd i snabba vänstern innan F2, bromsar på mig in i F2 och missar säkert apex med 1,5 meter, känns som jag kör förbi kurvan innan jag hinner vända runt (Vmin 56km/h!) så känner mig ändå nöjd med tiden.
Bengt går ut och gör ett stabilt 1.24.8 varv, när Ville går ut så råkar han snurra i sektor 1 och pallplats (3.e) är ett faktum för mig!
Suveränen för dagen var Johan Zackrisson med sin coola Jotuz V10, Bengt tog en välförtjänt andra plats.

http://slc.se/wp-content/uploads/2018/08/tanu-Superlaps-final-Pro-GT-l . . . .





Sprang upp på taket för att hinna se finalerna i Pro och Unlimited, stor dramatik när Robin råkar trycka på broms och gas samtidigt i Mjölby och går av i 200+, han klarar sig bra med bilen behöver säkert saneras ordentligt.
Birgersson tog andra raka King of Mantorp i Proklassen, rookien Martin Söderberg hade fått ihop en ny maskin efter förra deltävlingens ras och tog 2:a platsen i Pro:
http://slc.se/wp-content/uploads/2018/08/tanu-Superlaps-final-Pro-lapt . . . .

Fick se SMR putsa sitt rekord i Pro Mod och Wiborg slaktade i Unlimited med 1.12.625!!! respekt

http://slc.se/wp-content/uploads/2018/08/tanu-Superlaps-final-Unlimite . . . .

Nästa race är på Gelleråsen 24-26 augusti.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Bra kört Peter och grattis till pallplatsen!

Gamla däck, hal bana och rejäl motvind på rakan gjorde det inte så lätt!

Försökte hälsa på dig men du var inte vid bilen när jag var där.


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Rikard Svensson skrev:
Bra kört Peter och grattis till pallplatsen!

Gamla däck, hal bana och rejäl motvind på rakan gjorde det inte så lätt!

Försökte hälsa på dig men du var inte vid bilen när jag var där.


Rikard


Tack!

Jo, jag saknade helt klart lite mekaniskt grepp iaf, saknades 6km/h på slutet av långa rakan jämfört mot mitt personbästa varv men även åt andra hållet där jag borde fått medvind men säkert pga sämre utgång saknades det 4km/h i slutet av start och målrakan.

Toppfarten på rakan gör inte jättemycket på varvtiden, har satt låga 1.25 med liknande Vmax tidigare.

Får ta och analysera detta mer i detalj när jag får möjlighet.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Film från den livestreamingen vi hade på eftermiddagen på Festivalen för den som orkar harva sig igenom nästan 5-timmar.

Börjar med driftinguppvisningen på lunchen och avslutas med hotlapsfinalerna samt prisutdelningen:



Får inte inbäddningen att funka av någon outgrundlig anledning...

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Två fina bilder från TAFestivalen på mantorp 5/8 av Robban:

Resten av bilderna finner ni här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113106&highlight=





_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Racerapport rond 4 & 5 Gelleråsen 24-26 aug

Anlände i god tid torsdagkväll för att deltaga på fredagens trackday/träning, började första passet ut på blöt bana, körde lite högre kalltryck runt 2,3 bak och 2,1 fram, dämparna på gatsättning 10klick öppna.

Bilen kändes stabil, neutral och lättkörd, pressade på lite i regnet och satte någon låg 1.24tid.

Andra passet ut så hade det börjat torka upp i idealspåret och satte efter några varv en 1.12.78 vilket var en tangering av två år gammalt personbästa med 2 sekunder (997GT3) trots regnläge på lägre effektläget. Däcken börjar efter 10dagar på bana och ca400gatmil bli ganska slitna så ville spara lite på dem inför lördag och söndagens tävlingar, det blev således endast 3 pass under dagen.

Åkte även med ett par andra och försökte coacha dem som inte kört på Gelleråsen tidigare.

Lördag rond 4
Warm upp på morgonen, mkt bilar på banan då vi delade med Pro, satte ändå ett varv på 1.12.90.

Q1 straxt efter kl 11 sätter jag en 1.11.71 på höga effektläget och är kvar 5:a:
http://slc.se/wp-content/uploads/2018/08/Rond-4-L%C3%B6rdag-Q1-Pro-Str . . . .

Q2 straxt efter kl 14 sätter jag en 1.11.66:
http://slc.se/wp-content/uploads/2018/08/Rond-4-L%C3%B6rdag-Q2-Pro-Str . . . .

Inför finalen är jag kval 7:a totalt:
http://slc.se/wp-content/uploads/2018/08/Rond-4-L%C3%B6rdag-Merge-Pro- . . . .

Smäller till med en tid på 1.11.062 och lyckas slå Bengt i Corvetten och Micke i R8:an men Ville får till ett kanonvarv i sin GTR och snor 5:e platsen från mig och slutar 6:a:
http://slc.se/wp-content/uploads/2018/08/Rond-4-L%C3%B6rdag-Final-Pro- . . . .

Söndag rond 5

Inför söndagen hade det utlovats regn, hade nästan hoppats att det skulle bli så eftersom bilen går bra i regn och jag har en fördel med 4WD ut ur kurvorna jämfört med andra som har 2WD.
Det visade sig att regnet höll sig borta hela dagen och det blev mer eller mindre en repris för mig med en 6:e plats.

Synd då söndagens final avgjordes med superlap (endast ett uppvärmningsvarv och ett tävlingsvarv), jag hade -0,6 sekunder mot mitt pers på 1.11.062 när jag kom in i Ejes och gav på lite för mycket gas med kalla bakdäck vilket resulterade i bredsladd hela utgången på Ejes och retursladd genom nästkommande vänsterknix, tiden slutade på 1.12.198 och en 6:e plats.

Alla tider och resultat från helgen: http://slc.se/?page_id=12368

Lite bilder från helgen:

Warm up:










Resultatet för poängen i serien är inte klara ännu men det ser ut som jag slutar någonstans mellan 5-7plats totalt i klassen. men info kommer upp här: http://timeattacknu.se/resultat/

Planen inför nästa år får vi se men jag funderar på att addera lite mer vinge baktill och kanske splitter/canards framtill. Nya däck blir det iaf men 255:or framtill istället för 245:or.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Snubblade på en motorlucka i 997.7GT3RS stil (kopia i glasfiber med kolfiberblad) till bra peng och slog till.

Just nu folierad i ceriserosa, kommer att lackas i rätt färg var det lider.



Kommer se ut något i stil med detta:



kommer kompletteras med något i stil med 997.2GT3RS canards framtill och mindre splitter/förlängning av original frontläpp.

https://www.porscheshop.co.uk/porsche-body-trim-parts/porsche-997-gen- . . . .


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Du laddar på

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Det blir smakfullt, ser fram emot resultatet!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Supramannen skrev:
Du laddar på


Jag gör vad jag kan

Pontus Fyhr skrev:
Det blir smakfullt, ser fram emot resultatet!


tack! Det är lite målet att försöka bibehålla OEM känsla med clubsport touch på något vis, jag menar det är ju fortfarande en riktig gatbil.. en av mycket få i min klass/serie

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Fick hem vingen här om dagen med hjälp av goa vänner.

Blev tvungen att slänga på luckan för att se hur den passar.



Lite finjustering och lack på luckan så blir det nog bra.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Det blir ju kalassnyggt!

-Går texten på vingen att peta bort? ...Tror det blir snyggare utan texten på vingen. Diskretare!

_________________
Magnus Falk
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



stilldouble skrev:
Det blir ju kalassnyggt!

-Går texten på vingen att peta bort? ...Tror det blir snyggare utan texten på vingen. Diskretare!


Om inte annat så är det snyggare om man vänder på den...

Grattis och snyggt kört!

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 17, 18, 19   >>
8 besök senaste veckan (120450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande