Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19   >>
4 besök senaste veckan (120452 totalt)
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Vingen thumbs up thumbs up

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Wärhner skrev:
Har inte hänt jättemycket i garaget, var en sväng till L.A och besökte bl.a. Peterson museet fanns en hel del fränt att kika på där:

Denna 935 Kremer vann 24H Le mans 1977, 700+Hk


935 modellen är trots många decennier fortfarande bland det fränaste som producerats i raceväg från Porsche.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Snyggt!

Men varför valde du cup2 istället för det helt klart snabbare Trofeo r?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Wärhner skrev:
Har inte hänt jättemycket i garaget, var en sväng till L.A och besökte bl.a. Peterson museet fanns en hel del fränt att kika på där:

Denna 935 Kremer vann 24H Le mans 1977, 700+Hk
https://rejsa.nu/im/user/20/2019-03-25-18-51-14_img_0201.jpg

935 modellen är trots många decennier fortfarande bland det fränaste som producerats i raceväg från Porsche.


Så sant! såg en köra live på Goodwood för tre år sedan


erikjakan skrev:
Snyggt!

Men varför valde du cup2 istället för det helt klart snabbare Trofeo r?


Bra fråga, speciellt nu då cup2 är precis snäppet dyrare än Trofeo R och inte som tidigare då Trofeo R var ett par 3-4K dyrare/set. Iofs skall livslängden vara betydligt bättre i cup2 som jag klarar ungefär 10bandagar på.

Men valet var ganska enkelt då jag inte kan ha med flera set däck och måste då ha ett däck som klarar alla väderlekar på banan, Trofeo R må vara något snabbare i torrt men funkar som jag förstått det inget vidare i väta.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Magnus Bengtsson skrev:
Wärhner skrev:
Har inte hänt jättemycket i garaget, var en sväng till L.A och besökte bl.a. Peterson museet fanns en hel del fränt att kika på där:

Denna 935 Kremer vann 24H Le mans 1977, 700+Hk


935 modellen är trots många decennier fortfarande bland det fränaste som producerats i raceväg från Porsche.


Körd av Whittington bröderna på den tiden då IMSA var
synonymt med "International Marijuana Smugglers Association"
mycket intressant historia om dom i länkarna nedan.
https://jalopnik.com/the-drug-running-team-who-got-into-racing-with-a- . . . .

https://www.youtube.com/watch?time_continue=24&v=2U8Uy_0qFuk

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

På gata kör jag hellre TrofeoR än CUP2 om det regnar och är kallt. Andra kanske tycker annorlunda. Men när det väl har släppt så finns mer grepp att jobba med. Men har inte testat TrofeoR på bana i regn.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
På gata kör jag hellre TrofeoR än CUP2 om det regnar och är kallt. Andra kanske tycker annorlunda. Men när det väl har släppt så finns mer grepp att jobba med. Men har inte testat TrofeoR på bana i regn.


Intressant!

Hur tycker du om livslängden dem emellan? Du har iofs större problem med skulderslitaget på cup2 än vad jag har så kanske svårt att jämföra?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Racerapport Deltävling 1# Ring Knutstorp.

Körde ned tillsammans med kompis efter jobbet på torsdagen.

Fredagsmorgonen var det packa ur alla saker, på med dekalerna och få bilen besiktigad.



Körde flera mitten & höga 1.04-tider, fick justera på lite hårdare på dämningen fram för att få till mer neutralt beteende efter monteringen av vinge och canards.

Personbästa för dagen blev 1.04.33



Kändes bra inför lördagens tävling.

Q1 på lördagen var jag näst snabbast efter Backlund och plockade 4 goa kvalpoäng:
http://slc.se/wp-content/uploads/2019/05/Rond-1-Timeattacknu.se-Q1-Pro . . . .

Q2 var jag 4:a och plockade ytterligare 2 kvalpoäng:
http://slc.se/wp-content/uploads/2019/05/Rond-1-Timeattacknu.se-Q2-Pro . . . .

Startade 4:a i finalen men både Bengt och Lundkvist lyckades bättre än i tidigare kval och jag var 6-tiondelar från min bästa tid satt för helgen och slutade 4:a.

http://slc.se/wp-content/uploads/2019/05/Rond-1-Timeattacknu.se-Final- . . . .

Nu laddar vi om inför Kinnekulle race #2 7-9 Juni.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Wärhner skrev:
Magnus Thomé skrev:
På gata kör jag hellre TrofeoR än CUP2 om det regnar och är kallt. Andra kanske tycker annorlunda. Men när det väl har släppt så finns mer grepp att jobba med. Men har inte testat TrofeoR på bana i regn.


Intressant!

Hur tycker du om livslängden dem emellan? Du har iofs större problem med skulderslitaget på cup2 än vad jag har så kanske svårt att jämföra?


Hoppsan, missat. Såg nu när jag kikade på din racerrapport thumbs up

CUP2 räcker längre i alla lägen. Tyvärr. Alltså... tyvärr eftersom jag hellre kör TrofeoR

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Fler bilder från Knutan av Seriefotograf Jimmie Roth (JR Photography):








Hjullyft fram ut ur Bäcken?



_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Nu laddar vi upp inför deltävling 2 TAnu på Kinnekulle kommande helg, kommer köra testdag fredag och tävling söndag.

Vädret ser just nu lovande ut:



Mål för helgen blir att försöka putsa lite på nuvarande personbästa tid (57,7).

Skall även bli kul att coacha några, bla annat Johan Palmkvist i sin fina E46M3:a, han var nära pallen sist, undra om det skall bli denna helgen som han får kliva upp?

Hittade förresten två väldigt lika bilder på bilen 2018 VS 2019



_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Stoppa pressarna!!

Vinst Kinnekulle race #2 & nytt pers 57,096



Resultat & varvtider: http://slc.se/?page_id=12660

Längre racerapport kommer senare.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Grattis!

Vad för effekt/vikt förhållande har du på denna bil?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
AL skrev:
Grattis!

Vad för effekt/vikt förhållande har du på denna bil?

/AL


Tack!

Någonstans mellan 2,6-3,1Kg/hk beroende på effektläge och vikt.

Bilen väger 1700kg med full tank och 68kg förare, i standardläget (0,8-1bar) levererar bilen uppskattningsvis 550hk 700+nm (100-200km/h 6,93sek), i sport+ läget (1,2bar) lämnar den uppskattningsvis 650hk/850nm (100-200km/h på 5,95sek).

57,096 tiden nu i helgen på kullen gjordes med halvtank i standardläget (0,8-1bar) så typ 3kg/hk.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Wärhner skrev:
AL skrev:
Grattis!

Vad för effekt/vikt förhållande har du på denna bil?

/AL


Tack!

Någonstans mellan 2,6-3,1Kg/hk beroende på effektläge och vikt.

Bilen väger 1700kg med full tank och 68kg förare, i standardläget (0,8-1bar) levererar bilen uppskattningsvis 550hk 700+nm (100-200km/h 6,93sek), i sport+ läget (1,2bar) lämnar den uppskattningsvis 650hk/850nm (100-200km/h på 5,95sek).

57,096 tiden nu i helgen på kullen gjordes med halvtank i standardläget (0,8-1bar) så typ 3kg/hk.


Tack för utförligt svar!

Jag ligger på 2,86 kg/hk, så mittemellan dina effektlägen. Då blir en låg 57:a att sikta på snart

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
TAnu race #2 Kinnekulle Ring 2019-06-07/09


Åkte ned torsdagkväll och landade nere hos Morsan i Skara runt 21 på kvällen, passade på att tanka upp bilen så den skulle vara full till fredagens test inkl min 10L extradunk jag alltid har med.

Fredagens testdag var det mycket roddande kring att hjälpa de nybörjarna som var på plats, jag hann med inte mindre än 6st medåkningar/coachningar, fick endast ett enda eget pass utan passagerarare under dagen och då backade jag upp mitt fjolårspers med 57,86 respektive 57,87 vilket är 15 hundradelar från mitt pers, kändes harmoniskt och som det fanns mycket fart att hämta, såg specifikt att jag saknade fart i sista kurvan ut på start och mål, (ca 8km/h Vmin).

Under lördagen tog jag det lugnt och skjutsade lite sponsorer under lunchen och coachade ett par pass.

Söndagen - raceday: Började med regns så jag gick hårt ut redan i warm up för att se hur snabb jag var i regn, satte snabbaste tiden med 1.06.997: http://slc.se/wp-content/uploads/2019/06/Timeattack-Söndag-Warm-up-Res . . . .

Q1 Gick ut på upptorkande bana och körde ett par varv uppvärmning och sedan in i depå för att justera ned lufttrycket, snabb koll i tidtagningen och sedan ut och körde två snabba attackvarv vilket resulterade i nytt personbästa 57.096: http://slc.se/wp-content/uploads/2019/06/Timeattack-Söndag-Q1-Pro-Stre . . . . resulterade i en extra kvalpoäng (top 5 får extra poäng i varje kval, 1:an får 5poäng och nedåt).

Q2 Blöt bana, gick ut mjukt och ökade succesivt, gick in på varv 6 och kollade hur jag låg till, låg då 5:a eller nått samt att jag såg hur snabbt jag behövde köra för att vara snabbast, gick ut och började öka takten och lyckades på sista varvet sätta en 1.03.107 och blev kval 1:a med 5 fina extrapoäng: http://slc.se/wp-content/uploads/2019/06/Timeattack-Söndag-Q2-Pro-Stre . . . .

Vädret var osäkert och växlande resten av dagen och inför finalen var det mycket osäkert vilket väder det skulle bli. Banan var upptorkande men regnet kom när vi står i line up så hela finalen kördes i regn med blöt bana, jag pressade alla mina varv. Jag brukar normalt sett endast kolla på min laptimer men i denna final hade jag istället speedhive appen uppe för att se vart jag låg i förhållande till de andra och jag såg att jag var snabbast men hade både Gråberg i Vipern och Roos i Z06 flåsande tätt efter. Vann tillslut med 6 hundradelar: http://slc.se/wp-content/uploads/2019/06/Timeattack-Söndag-Top-6-Final . . . .

Grymt kul, första vinsten sedan 2014, känns skönt efter att snubblat på målsnöret fler än en gång, har om jag räknat rätt haft 6st 4:e platser sedan 2015-2019.

Ligger just nu på en andraplats i klassen 2poäng efter Gråberg i Vipern: http://timeattacknu.se/wp-content/uploads/2019/06/190610-2246-Standing . . . .

Nästa race är på Mantorp, där blir som vanligt mitt mål att slå personbästa som ligger på 1.24.45, blir dubbeltävling med Deltävling 3 på fredagen 28/6 och Festivalen King Of Mantorp på Lördagen 29/6.



_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Snyggt rattat och trevlig racerapport

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Racerapport Deltävling 3 & King Of Mantorp:

Datumen ändrades från tidigare kommunicerat fre-sön till torsd-lördag vilket gjorde att jag inte kunde deltaga på testdagen, kom ned sent torsdagkväll och hann besiktiga iaf.

Deltävling 3

Fredagen löpte på bra, tog det lugnt på warm up eftersom däcken var kalla och det var mycket bilar anmälda i klassen = mycket bilar på banan. Körde en mitten 1.25: http://slc.se/wp-content/uploads/2019/06/Timeattack-Fredag-Warmup-Resu . . . .

Q1 gick helt okej, backade upp mitt pers och var kval 7:a, eller kval 5.a av oss som är serieanmälda och får tillgodose oss seriepoäng både i kvalen och finalen. Tog således 1 extra kvalpoäng.
Tider: http://slc.se/wp-content/uploads/2019/06/Timeattack-Fredag-Q1-Pro-Stre . . . .

Q2 gick något bättre, kapade en tiondel på personbästa och var kval 6:a, eller kval 3:a av oss i serien (3 extra kvalpoäng, man tackar :-)): http://slc.se/wp-content/uploads/2019/06/Timeattack-Fredag-Q2-Pro-Stre . . . .

Top 10 gick till final vilket jag fixade.

Finalen gick enligt plan, överkörde en del men lyckades ändå bättra på personbästa till 1.24.179, hamnade på en 7:e plats, dock var det flera wildcards som var snabbare än mig så jag får fortfarande räkna seriepoäng som plats 4 skulle jag tro. Vi hade denna tävling flera inhoppare i klassen (Wildcards) som åkte 991GT3RS på nya cup2R-däck vilket verkar ge i runda slängar 1,5-2sekunder snabbare tid på Mantorp jämfört med Trofeo R eller vanliga cup2 som jag kör på. Synd bara att de däcken är svindyra och endast finns i 20 & 21" just nu.

Gråberg rycker lite och tar en betryggande ledning i klassen.
Har jag räknat rätt så lyckas jag behålla min andraplats i klassen men Lundkvist knaprar in och ligger endast ett par (5st?) efter mig nu. Blir spännande på finalen (race 4 & 5) på Gelleråsen i 23-25 Augusti.

Resultatet kommer här: http://timeattacknu.se/resultat/

King Of Mantorp:

Lördagen blev ingen riktig höjdare för mig tävlingsmässigt, lyckades som bäst sätta en 1.24.5 tid, hamnade på en 12:e plats. Det som däremot var kul var att jag fick köra flera coachningar, bla en tjej som jag coachat i lånad bil på Kinnekulle, denna gången hade hon köpt en egen bil. körde först en coachning på warm up på morgonen och övade spårval och bromspunkter, återkom på eftermiddagen då hon hade kört 2 pass själv nu satt spårvalen riktigt hyfsat men den där riktiga attacken saknades och bromspunkterna behövde flyttas fram. Hon hade kört 1.40 som snabbast innan sista passet jag åkte med igen och nu slutade tiden på 1.36.9 som bäst. Riktigt kul att hjälpa till med coachning, speciellt de som visar snabbt förbättrat resultat.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Riktigt härliga rapporter thumbs up
Diggar verkligen clubsport nivån med gatbruk i kombination med tävlande, blir mer ovanligt nu förtiden

Lycka till med resten av säsongen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Riktigt härliga rapporter thumbs up
Diggar verkligen clubsport nivån med gatbruk i kombination med tävlande, blir mer ovanligt nu förtiden

Lycka till med resten av säsongen


Tackar :-)

Ha ha, ja, tror jag är ensam i klassen om att köra till och från banan. Har sina fördelar och nackdelar men det funkar utmärkt för mig.
Har ju byggt och haft lite mer hardcore rensade bilar tidigare och det blir lätt ett väldans projekt varenda gång man skall iväg och köra med lastning, verktyg, extra hjul osv.
Nu har jag istället en ganska slimmad packning med mig som jag kan lasta i och ur snabbt, behöver man låna något verktyg eller domkraft finns det alltid någon snäll medtävlande man kan låna av.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437


Trådstartare
Fick se att det skulle köras superstage på Emmaboda och det var länge sedan jag körde där sist (2007 i R32GT-R) så anmälde mig och körde med Fordgänget:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1574370#1574370

Hade innan denna körning pers på 1.26.96 med Skylinen, hade som första delmål att köra under 1.25. Det gick över förväntan måste jag säga då andra varvet ut satte nytt personbästa med 1.22.20 som f.ö blev snabbast för dagen.






Efter 3år med bilen och fått bilen dit jag vill finns det funderingar på att eventuellt sälja, seriösa kan skicka pm vid intresse.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19   >>
4 besök senaste veckan (120452 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande