Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 86 Chumpcar - Nu med racestory från kraschen
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11491 totalt)
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Del i racerbil


För ungefär två månader sedansåg jag en post på Facebook ifrån min förartränare David Tuaty (som hjälpte mig i Homestead Miami). Han letade efter personer som vill köpa in sig på en Chumpcar. Jag visste nästan ingenting om denna serien. Jag har däremot pratat med flera som kör LeMons, en serie med 24 timmars race och bilar som är utsmyckade på ett ganska irriterande sätt. Chumpcar visar sig komma ifrån någon ur samma gäng som startade LeMons men med ett mer seriösa bilar. Dock med samma grundprincip; Bilen som man utgår ifrån får bara vara värd max $500.

Jag ringde David Tuaty ungefär fem minuter efter han lagt ut posten och ställde ett gäng frågor. Jag sa att jag skulle fundera på saken. Han varnade mig att han redan fått åtta mail på bara tio minuter och att chansen skulle kunna gå mig förbi om jag hade otur. Jag bestämde mig på kuppen. $2,500 var inköpskostnaden för varje del av bilen. Han skulle själv ha 25% av bilen och vi behövde därför två förare till. Jag föreslog min kompis som kör en Audi R8 samt en Porsche Cup 997. Han tackade ja direkt. Lysande! Han är en kanonperson. Nu behövde vi bara en till.

David frågade runt bland sina kontakter. En kvinna som kör en racepreppad BMW E46 330, coachad av David var lite sugen men kände trycket som överväldigande. Det gick lite fram och tillbaka. Efter två veckors funderande så förklarade hon att tillsammans med sin sambo skulle hon ta den fjärde delen. Perfekt. Nu fanns kapitalet för att köpa en bil och sedan börja bygga.

Istället för att köpa en bil och bygga ifrån grunden köptes en racefärdig LeMons bil in. En BMW E30 325i ifrån 1986.



Nu såg jag inte så noga på bilens dekaler, men när jag väl såg den i riktiga livet så gick det upp för mig. "Thaaaaat's Right! Suck Bang Blow". Det står för två saker. Dels är det en restaurangkedja för bikers och sedan är det ottomotorns cykler. Det sistnämnda fick jag förklarat för mig ett par dagar senare. Det var inte vad jag först tänkte när jag såg bilen.

Bilen har ungefär 180 hästar och är befriad på allt glas utom framrutan och är i övrigt helt orignal. Jag vet inte vikten men gissar på 1000 kg, kan det stämma? Personen på bilden är en av de två mekaniker som kommer att stå för reparationer och underhåll. Vi bestämde en att vi skulle prova bilen helgen innan första racet samt kolla all personlig utrustning. Det fick bli Palm Beach International Raceway den 1 december, min mesta hemmabana.



Dagen till ära hade jag införskaffat ett Hans nackskydd. Jag valde den nya modellen som har ställbar vinkel ifall man någon gång skulle komma i en formelbil. Det kostade $795. Jag skaffade även en mikrofon och in ear hörlurar för kommunikationsradion, $100 + $100. Övrig utrustning har legat i en garderob sedan 2008 men fick utan direkt anledning följa med till USA i somras. Ibland har man sina ljusa stunder.

Palm Beach Raceway 1 december 2012

Väl framme på banan så fick jag köra första passet. Det kändes hemma direkt. Jag har nämligen haft en E30 325iK -87. Fjädringen var dock alldeles för lös. Det krängde så att jag genast relaterade till den gamla Renault 4 TL som enligt uppgift skulle luta så mycket att vägen kunde skrapa sönder dörrhandtaget. Bromsarna var bra de första 10 varven men tog sedan längre och längre ner. En luftning senare så var de perfekta. Faktiskt betydligt bättre än på min Corvette med StopTech ST40. Och då är beläggen löjeväckande små och skivorna får plats i 14 tumsfälgar. Skillnade är givetvis lägre vikt, lägre motoreffekt samt bättre naturlig kylning med mer luft under bilen.

Första varven var det svårt att köra på gränsen eftersom det krängde så mycket. Men efter ett tag så började jag vänja mig. Bästa varvet var 1.48 första sessionen, 1.47.5 andra och sedan 1.46.6 sista. Om man jämför det med min Corvette där jag kör 1.28.1 så ser man skillnaden. 18 sekunder totalt.



Nu hade TLM Motorsport (som coach David äger) fått uppdrag av TrackWeekend.com att bygga en ChumpCar bil till som skulle hyras ut till forumets ägare. Tre förare hade anmält sig och skulle också de testa sin bil och preparera inför Road Atlanta. Men på grund av rost i tanken så täptes bensinfiltret igen direkt på deras bil oavsett hur mycket de rensade. Efter 3000 varv så slutade motorn att dra. För att vara medmänskliga lät vi dem köra vår bil. Det är lite bättre däck på deras bil men något mer effekt i vår motor. Det intressanta med det här var att jag nu kunde jämföra min körförmåga med alla deras. Totalt var det åtta förare som åkte runt i samma bil, på samma däck, samma banförutsättningar på samma bana och i växlande ordning. Perfekt ur jämförelsesynvinkel. Den enda faktorn som gav snett resultat var erfarenheten av banan. Någon hade aldrig kört banan innan, andra bara en eller två bandagar. Jag har själv kört här 12 gånger vilket så klart ger mig fördelar.

De flesta körde runt på 1.52 - 1.55, två personer på 1.48 - 1.49 och sedan jag på 1.46.4. Det kändes bra. Jag frågade lite snällt om inte vår coach ville köra ut en sväng och känna på bilen. Han sa "Jag vet vad du vill, PeO, jag känner dig!" Och visst var det lite sanning i det. Jag ville ha hans varvtid att jämföra med. Han åker ut, kör fyra varv och kommer sedan in med en tid på 1.42.4. Man bävnar. Fyra sekunder snabbare än mig. Igen.



Summeringen av dagen var att vi alla trodde på bilen. Den har gått ett antal säsonger i LeMons, alla temperaturer höll sig låga, bromsarna kändes väldigt trygga och körpositionerna passade för oss alla, typ. Nu var det bara att vänta på eldprovet, Road Atlanta veckan efter.

Road Atlanta 14 timmars, 8 december 2012

Så var det då dags för mitt livs första riktiga race. Tänk att det ska behöva gå 44 år innan man kommer till skott. Vi flög upp på fredagen eftersom det annars skulle vara nästan 10 timmars körning för att komma fram. Banan är en liten version av Nurburgring med många höjdskillnader och ganska branta backar. http://en.wikipedia.org/wiki/Road_Atlanta Banan är så klart mycket kortare med bara 4.1 km. För att öva in mig så har jag kört ungefär 200 varv i iRacing med lite olika bilar. Men det är givetvis skillnad på virtuellt och verkliga livet.



Många bilar hade 15 eller 16 tumsfälgar som definitivt inte var original. Fyrkolvsok på ett par Ford Probe GT etc. Vi har mycket att lära för hur vi ska göra bilen snabb och ändå undvika pliktvarv.



Vår coach David fick köra första stinten. Eftersom alla bilar skulle befinna sig på samma ställe och det skulle bli hårt tryck ifrån alla som startade bakom, så kändes det skönt att överlämna det passet till någon som bara siktar framåt. Som jag nämnde så körde han 4 sekunder snabbare än mig på PBIR i vår testsession. Även på Atlanta var han snabb (så klart) med tider runt 1.57 i sin första stint och 1.54.4 som dagens bästa.

Efter David kommit in fick jag åka ut. Nu gällde det. Skulle mina 200 varv i iRacing göra någon skillnad? Jag hade redan konstaterat dagen innan, när vi gick banan, att allt såg ut precis om på datorn. Enda skillnaden är att det är svårt att se detaljer i 2D såsom bankning av kurvor, märkpunkter etc. Om jag förekommer lite, så kollade jag upp när jag kom hem igen hur det verkligen såg ut i programmet. Och jo då, där fanns precis alla detaljer som jag sett på verkliga banan men aldrig riktigt sett, eller uppskattat värdet av, när jag körde i simulatorn.

Det började intensivt redan när jag kom ut i första kurvan. Med nästan 90 bilar på banan så var det väldigt få tillfällen det var lugnt. Mina första varv var på 2.14 som sedan gick ner till 2.08 och därefter 2.02 - 2.03. Det gick hett till på banan och det kändes som att vi körde på stående gulflagg kanske 20% av tiden. Stående gulflagg användes vid bärgning om bilen som skulle bärgas stod "bra" till. Röd flagg användes om man behövde använda större delen av vägen för att lasta på den stående bilen.

Efter att ha kört min timme åkte jag in och bytte till min goda vän som kör Audi R8 och en Porsche Cup bil. Jag kunde se att ha körde betydligt lugnare än jag med varvtider runt 2.15. På en iPad som vi hade uppställd såg vi alla varvtider samt hur vi var placerade totalt. Under min stint så lyckades vi gå ner från 44e plats till 33. Men jag kan lova att det inte var bilarna jag körde om, för de var lätt räknade. Istället måste det varit ett antal haverier etc som gjorde att vi avancerade så mycket.

Nästa förare var lagets kvinna. Hon har kört relativt mycket med sin racepreppade E46 330 men behöver en hel del peppning av coachen. Nu fanns det ingen chans för henne att öva banan och bara efter tre varv så kom hon tillbaka in i depån och ville bli utbytt. Det visade sig att hon först fått kontakt med en bil och sedan blivit avtryckt av en annan. Hon var övertygad att hon skulle krascha bilen för oss och gick istället in för byte.

Så här bytte vi under dagen. Vid 15 tiden så la motorn av precis på start och målrakan. Vår mekaniker körde bilen för tillfället och lyckade snedda in i pit out. Men vi fick inte gå och rulla tillbaka bilen utan fick vänta på bärgning. Det visade sig att reläet för tändningen hade hoppat ur och lagt sig bredvid. I med det igen och ett buntband som höll ner det och sedan ut igen. Jag fick åka ut. Denna gången kändes det lite mer hemma bakom ratten. Mina tider var nu konsekvent runt 2.00 med 1.59.7 som bäst.

Efter nästa förarbyte och tanking så ville bilen inte starta. Det verkade som batteriet var helt slut. Efter 45 minuters felsökning så hittade man att det var huvudströmbrytaren som gett upp. När man kopplade förbi den så gick bilen precis som vanligt igen. Under hela tiden satt vår kvinnliga förare i bilen och väntade på att ge sig ut. Men efter 30 minuters väntande så gav hennes nerver upp och nästa förare i ordningen fick åka ut istället.



Det regnade sent på eftermiddagen och de två förare som körde då hade så halt att bakhjulen släppte bara när de körde full gas på trean uppför backarna. Jag är rätt nöjd att jag slapp köra något av de två passen. Istället, när mitt sista pass närmade sig så hade solen gått ner och det var beckmörkt på huvuddelen av banan. I de knepigare kurvorna hade man satt upp dieseldriven belysning men det fanns gott om halvknepiga kurvor kvar. Och bilens belysning hjälper föga om man är på väg uppför en backe. Då pekar strålkastarna ut i rymden istället för där man behöver dem. Sedan har alla helljuset på, en del med en hel del extrabelysning. Alla backspeglar har film så att man inte ska bli bländad, men det var i stort sett omöjligt att se hur nära bilarna var bakom. Istället kunde man se hur lång tid efter deras ljuskägla svängde. Om det var under en sekund så var det dags att bereda sig på att bli omkörd. Jag lyckades ändå hålla tempot hyggligt och tappade bara två sekunder mot mina varvtider i dagsljus.

Efter att ha kört 1 timme och 10 minuter i mörker så var jag klar för dagen. Totalt blev det tre timmars körning och alldeles tillräckligt. Faktum var att jag gick och tänkte på hur krävande det var. Fantastiskt roligt, överraskande jobbigt. Mina medförare tog bilen hela vägen till mål och vi slutade på en 36e plats. Den andra bilen i teamet kom bättre, på 28e plats. Om bilen hade rullat hela tiden utan att stå still för reparation så hade vi kommit på 20e plats. För varje sekund som vi hade bättrat bilen eller oss som förare hade gett 2.5 varv.



Vår plan till nästa körning är att ha fler utskrifter på motsvarande bil fast med pris på runt $400. Sedan sätter vi på cupfjädrar och camberplattor. För det får vi penalty på $75 + $25, dvs lägger bilen precis på $500. Sedan ska vi ha 15 x 8 tumsfälgar och 225 däck med UTCQ närmare 200 att jämföra med de 300 som vi körde med denna helgen. Om vi får igenom det utan pliktvarv så kommer vi dels att ha fyra varv bättre utgångsläge och sedan ha en bil som sannolikt är 2-3 sekunder snabbare. Sedan kommer vi att öka stinterna till 105 minuter istället för 60 minuter. Det minskar antalet depåbesök från 12 till 8 och sparar därmed 20 minuter, vilket är 10 varv. Det skulle i så fall betyda 20 varv bättre. Om bilen sedan inte går sönder så skulle det ge 30 varv till, totalt 50 varv. Det här vore ulitimata rejset och är inte så sannolikt. Något händer nog. Men om vi skulle göra 50 varv bättre så hade vi i det här racet slutat på en 11e plats.

Jag hittade ett reportage om tävlingen på följande sida.
http://www.sportscarillustrated.com/News_2012/K/news12_1089.html Här kan man också se de olika bilarna som åkte runt. Vår bil syns inte förrän bland de sista, när mörkret lagt sig och vår dörrdekal lyser som en reflex.

Teknisk analys

Jag har kikat lite på mina bästa varv jämfört med David Tuaty. När jag ser hur han kör så förstår jag att jag har mycket att hämta speciellt i de läskiga kurvorna. Den nedersta grafen visar tidsskillnaden och varje kurvparti gör att avståndet ökar. Det intressanta är att det ser ut som jag håller högre hastighet i vissa partier, men jag förlorar ändå i tid. Kanske är det spårval om jag kört runt någon, för som nämnt innan , det var nästan inget tillfälle på banan där man fick köra helt i egen takt. Om jag kollar mitt teoretiska max så var det 1.57.8. För David var motsvarande 1.53.9.



Om jag jämför mig med de andra förarna i mitt team så ser motsvarande ut som nedan.



Skillnaden var 2, 5 och 14 sekunder sämre än mina tider. I den andra bilen var det en förare som gjorde en 1.58.6 tid. Som jag tidigare nämnt så är nog bilarna lika snabba men vår bil har mer effekt medan den andra bilen hade bättre grepp.

Jag har gjort en liten blogg video ifrån eventet på http://www.youtube.com/watch?v=QurA0udIIAw



Vi hade alla skramlat ihop våra GoPro kameror och jag gjorde i stort sett alla missar man kan. En kamera med 4 x 3 format, övriga 16 x 9, en kamera startades med Traqmate styrning, andra inte. I efterhand så lyckas jag nu inte para video med loggar och det blir därför inga överlagrade instrument på filmen. Och sedan fick jag bara film där jag körde. Inte så bra med tanke på att övriga litade på att jag skulle fixa allt med video till dem. Men nu har jag lärt mig och har en strategi. Bara mina kameror som jag synkat innan.

Så var min första verkliga raceupplevelse. Fantastiskt roligt och nästan lika jobbigt. Det var fantastiskt att få köra, men också väldigt stimulerande att vara tillsammans i ett team. Jag ser verkligen fram emot den 9e februari då vi åker upp till Road Atlanta igen för en ny körning. Mer om det då.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tack för en rolig rapport, jätteskoj att du börjat tävla lite då jag tror det passar din instinkt att hela tiden bli bättre, snabbare och utvecklas på alla plan. Jag tänkte faktiskt på dig häromdagen och konstaterade att antingen hade jag slarvat i bevakningen av dina alster eller så hade du taggat ner lite på senare tid.

Jag har en gammal klasskompis som bor på andra sidan pölen och han kör mycket Le Mons, det verkar vara högst udda kreationer, lite 5 papp varning på bilarna

Sköt om dig Peo och lycka till med detta projeket!




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Ja, det stämmer Johan. Min förra körning var i Juni, så ett halvår bort. Jag försvann lite in i en annan hobby som jag tagit upp igen (inte iRacing) och det plockade fokus. Men nu är jag "frisk" igen och kommer att köra typ två gånger per tre månader.

För övrigt så var det en skön känsla att konstatera att däcken och klossar knappt slitits. Dessutom, när de slitits så är det rena julrean att köpa nya!

Jag har för övrigt editerat in en länk i mitt första inlägg med en artikel om eventet.
http://www.sportscarillustrated.com/News_2012/K/news12_1089.html

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Här kommer en post. Kommer att skriva lite mer om upplevelsen sedan, men lägger ut länken nu. Bilen är "no more", men jag är helt ok. Lätt hjärnskakning och lite blåmärken.

http://www.youtube.com/watch?v=mus9uLHCTdM

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tråkigt Peo men det viktiga är att DU klarade dig, brist på uppsikt av fieron eller vad det nu är kändes som en trolig orsak till det hela. På nåt vis är det ju ändå gött att det inte var vetten som du totalade.

PO det igen bara!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Trist men bra att det inte blev värre personskador.. HANS thumbs up
"Halkade" du av gräset själv eller fick du hjälp av Fieron?
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag vet inte, Sunk. Jag tror att jag fick lite hjälp med att rotera, men det kan ha varit när jag försökte styra upp på vägen. Som jag kommer ihåg det så var min plan att köra rakt fram på gräset en bit till. Och så blev det ju inte riktigt.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Tråkigt. Men det där är ett typiskt exempel på vad man råkar ut för i långlopp här hemma.
Man tycker inte ens att det är en omkörning, man tror att man bara ska passera någon på en raksträcka.

Jag har hamnat i samma situation ett antal gånger, framför allt på Anderstorp. Men jag har klarat mej från att smälla bilen. Men det är nog mer tur än otur.

Jag vet inte hur din motpart reagerade efteråt....men här hemma skulle reaktionen bli...
"din j***a idiot, ska du åka rakt igenom mej..???"

Det skulle vara kul att använda detta som diskusionaunderlag och få lite olika synvinklar på händelsen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Min motpart har hört av sig nu och bett om ursäkt. Han har erbjudit sig att hjälpa till på något sätt, vi får se om jag gör något av det. Jag ska skriva ihop allt som hände och kommer att ta med mailkonversationen men tar bort namn.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



PeoR skrev:
Min motpart har hört av sig nu och bett om ursäkt. Han har erbjudit sig att hjälpa till på något sätt, vi får se om jag gör något av det. Jag ska skriva ihop allt som hände och kommer att ta med mailkonversationen men tar bort namn.

PeO.


Trevligt att han hört av sig i stället för att ducka..
Hur är det? Chockad fortfarande?? Vet ju tyvärr av egen erfarenhet att det kan sitta i ett tag..

M v h

// Johan
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



ButterflyRacing skrev:
Tråkigt. Men det där är ett typiskt exempel på vad man råkar ut för i långlopp här hemma.
Man tycker inte ens att det är en omkörning, man tror att man bara ska passera någon på en raksträcka.

Jag har hamnat i samma situation ett antal gånger, framför allt på Anderstorp. Men jag har klarat mej från att smälla bilen. Men det är nog mer tur än otur.

Jag vet inte hur din motpart reagerade efteråt....men här hemma skulle reaktionen bli...
"din j***a idiot, ska du åka rakt igenom mej..???"

Det skulle vara kul att använda detta som diskusionaunderlag och få lite olika synvinklar på händelsen.


Jag har ju ganska mycket erfarenhet av att köra en något långsammare bil i ERCup, åtminstone på raksträckorna.
Känner inte igen den här typen av situation, men däremot två andra:

- Snabbare bil kör om på rakan, svänger in precis framför och slänger sig på bromsen, långt innan min egen bromspunkt pga lägre fart samt bra bromsar.
Jag brukade slänga mig in på insidan och bromsa mig förbi igen... Om det finns tid och plats, kontakt har inträffat.

- Omkörning i utgång av kurva där snabbare bil inte lämnar plats på utsidan för den långsammare utan vill gå ut till bankant.
Mest tydlig ut på rakan på Knutstorp, troligen pga rakan har en "knäck" i utgången.

När det gäller situationen i denna filmen så brukar jag som långsammare bil försöka lägga mig på rätt plats på rakan så får de snabbare bilarna får lämna idealspåret för att ta sig om.
Och tänka på detsamma om jag kör om, dvs förutsätta att den långsamma bilen kommer gå mot idealspåret.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



TPR skrev:
ButterflyRacing skrev:
Tråkigt. Men det där är ett typiskt exempel på vad man råkar ut för i långlopp här hemma.
Man tycker inte ens att det är en omkörning, man tror att man bara ska passera någon på en raksträcka.

Jag har hamnat i samma situation ett antal gånger, framför allt på Anderstorp. Men jag har klarat mej från att smälla bilen. Men det är nog mer tur än otur.

Jag vet inte hur din motpart reagerade efteråt....men här hemma skulle reaktionen bli...
"din j***a idiot, ska du åka rakt igenom mej..???"

Det skulle vara kul att använda detta som diskusionaunderlag och få lite olika synvinklar på händelsen.


Jag har ju ganska mycket erfarenhet av att köra en något långsammare bil i ERCup, åtminstone på raksträckorna.
Känner inte igen den här typen av situation, men däremot två andra:

- Snabbare bil kör om på rakan, svänger in precis framför och slänger sig på bromsen, långt innan min egen bromspunkt pga lägre fart samt bra bromsar.
Jag brukade slänga mig in på insidan och bromsa mig förbi igen... Om det finns tid och plats, kontakt har inträffat.

- Omkörning i utgång av kurva där snabbare bil inte lämnar plats på utsidan för den långsammare utan vill gå ut till bankant.
Mest tydlig ut på rakan på Knutstorp, troligen pga rakan har en "knäck" i utgången.

När det gäller situationen i denna filmen så brukar jag som långsammare bil försöka lägga mig på rätt plats på rakan så får de snabbare bilarna får lämna idealspåret för att ta sig om.
Och tänka på detsamma om jag kör om, dvs förutsätta att den långsamma bilen kommer gå mot idealspåret.


personligen måste jag nog tyvärr vara rätt trist och säga.... att jag tycker faktiskt att mesta av ansvaret ligger på den som är mycket snabbare i såna här tävlingar när det är riktiga amatörer som är med..... man måste kunna hantera totalt oväntade saker från långsammare bilar när man kör om......

för såna här tävlingar är faktiskt till för att amatörer ska kunna vara med.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag kommer inte redovisa min syn än.....så fortsätt ha synpunkter..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
Jag kommer inte redovisa min syn än.....så fortsätt ha synpunkter..


Du ha synpunkter, iofs så har du väl upplevt/gjort alla incidenter som kan förekomma på en bana

Jag väntar med spänning, jag håller nog med Fredrik angående omkörningen, borde ha skett på insidan och inte i raceline, alternativt i kurvan när snubben inte kan hålla spåret. Å andra sidan så gör man ju som vanligt de bästa racen från läktaren när man kan analysera i efterhand.

Men amatören styrde ju ut efter att Peo hade "kommit om".

Raceincident månne

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



steffe skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jag kommer inte redovisa min syn än.....så fortsätt ha synpunkter..


Du ha synpunkter, iofs så har du väl upplevt/gjort alla incidenter som kan förekomma på en bana

Jag väntar med spänning, jag håller nog med Fredrik angående omkörningen, borde ha skett på insidan och inte i raceline, alternativt i kurvan när snubben inte kan hålla spåret. Å andra sidan så gör man ju som vanligt de bästa racen från läktaren när man kan analysera i efterhand.

Men amatören styrde ju ut efter att Peo hade "kommit om".

Raceincident månne


Fieron körde rakt över banan, inga överraskningar där. Ett par snabba tutningar där för att uppmärksamma föraren hade kanske räddat situationen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Vet du om det finns nån film från Fieron? Hade du nån bakom dig som har filmat?

Hur som helst, inte kul med en smäll. Hoppas du klarade dig bra, både kropp och sinne.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Nej, det fanns ingen fungerande videokamera i hans bil. Däremot råkade jag stöta på en annan film i precis samma position som den bilen som jag passerade. I filmen så flyger en E36 om på vänstersidan, precis som jag gjorde. Man såg tydligt att han hade fått slänga sig av för att undvika kontakt. Enda skillnaden att han klarade hålla två hjul på asfalten medan jag satte alla fyra hjul på gräset. När jag såg det så blev det information overload i hjärnan för en stund. Här händer precis samma sak igen..

Den personen som jag hade film på är osäker och körde 20 sekunder långsammare än mig fast med identisk setup. Men det som följdes var "Kör på racelinjen och var förutsägbar". Det var då jag insåg att det var jag som bröt racelinjen, inte personen som jag körde om. Så det var mitt fel. Han skulle behöva kliva av spåret för att jag skulle få plats. Och om man missar backspegeln, ja då är det kört precis där. Nu har jag bara kört 2 tävlingar, men på 55 event tillsammans så skulle man ju kunna tycka att jag borde kunnat förutse det där. Men icke. Och det kostade en bil

Nu åker jag på att betala för bilen som jag körde sönder. Jag vet inte vad det kommer kosta än men jag hoppas att det stannar vid 4000 dollar eller 28 000 kronor. Jag ägde 25% så jag är skyldiga övriga att ge dem en bil tillbaka. Den personen som tagit på sig skulden har erbjudit sig att försöka fixa en kaross, men jag har inte räknat med det. Och med min nya insikt så förtjänar han det inte heller. Han är för övrigt rätt glad att jag inte skällt ut honom. Han har skickat flera glada mail med förklaringar och detaljer. Jag har lovat att skicka honom lite film där han var i min kamera (men klippt innan kraschen).

Och Sunk - Jag har satt hjälmen på hyllan och som det är nu kommer jag inte att ta ner den igen. Jag har mentalt inga problem med att gå ut på bana imorgon om det så skulle behövas. Jag var aldrig rädd när jag snurrade, jag har inte drömt om det eller annat traumatuskt. Tvärtom så bubblar det i blodet fortfarande när jag nu sitter och redigerar upp filmer och klipper bilder ifrån eventet. Men det är dyrt redan när allt funkar. Och för dyrt när det går åt pipan. Och ungefär som när man mår dåligt efter att ha käkat två fastlagsbullar på raken, så är det lite just nu. Det får räcka liksom.

Förresten, kan man passa på att fråga: Hur gör ni i team där flera äger bilen och någon smäller den? Delar ni på kostnaden eller är det den som körde som får ordna upp det?

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Trist att du känner att du ska lägga hjälmen på hyllan!

Jag tycker att det är hårt att du skulle vara skyldiga de andra en bil då det är en raceincident, men det hade varit bra om ni hade snackat om det innan vad som händer om nån kraschar. Om så är fallet hur räknar ni på värdet av skrotet? Ni har ju en del prylar på den som antingen kan användas för att bygga upp en ny eller säljas. Sen verkar det skumt att du ska lägga ut mer än vad bilen var värd från början, gav ni inte $2500 för den?

Vi i kebabracing kör en motsvarande serie i sverige med en motsvarande bil och efter krascher så får den som hållit ratten utstå en del spe men alla har hjälpt till att fixa bilen. Vi har bytt 3-4 motorer och 1 kaross under tiden vi varit ett team, alla som har varit med när vi kört har varit med och bidragit med tid och pengar till att återställa den till körbart skick efter varje större incident...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



I det team jag kört delade vi på kostnaderna. Den som kraschade fick jobba lite extra i garaget och köpa lite pizza och bärs. Vi var en fegis som aldrig gjorde ngt, jag som gjorde småbulor (folk som skulle om på utsidan så jag inte hann få stopp eller bombade om från långt bak trots att de inte ens var i närheten när jag började svänga in) men aldrig var utanför asfalten, och två dårar med pjäxan konstant i pannrummet och stor del av tiden vid sidan av banan. Hade inga problem med polarnas avåkning och annat eftersom vi garvade lika mycket åt det som vi svor.

Ska man köra dyra bilar så får man ha budget för krascher i förväg. Och gärna sponsorpengar.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Så var det då dags för årets första race i Chumpcar serien, den 9e februari 2013. Vi hade ett par punkter vi lärde oss ifrån tävlingen i december. Dessa var

- Hitta bevis på att E30 325 säljs billigare än $430. Vi hade plikt på $70 för stötdämpare och fjädrar och bilen bara får vara "värd" $500. Förra gången hade vi bevis på bilar som kostade $470 vilket ledde till att vi kom $40 för högt och därmed fick 4 penalty-varv.
- Dämpare och fjädrar som hade racekarakteristik. Vi hade redan modifierade komponenter men de var i stort sett värdelösa ur prestandasynvinkel. Man får inte ha coil over men det finns en del komponenter som ger nästan samma egenskaper, dock med mindre justeringsmöjligheter. Det fick bli Koni Sport shocks and race springs
- Skaffa däck med UTQG rating närmare 200. Vi hade 300 när vi körde förra gången och det fanns bevisligen ekipage med bättre grepp. Det blev två uppsättningar Direzza på 15" fälgar.

Bilen testades på PBIR två veckor innan race. Där gav kopplingen upp. Vi är ett gäng rookies och inte alla kör med toe-n-heel så kopplingen får nog en del stryk i nerväxlingarna. Det fick bli clutchmaster stage III sintered Kevlar with a JB aluminum flywheel dual mass. Det och lexanrutor insatta gjorde att vi kände oss mätta på utgifter.

När racehelgen närmade sig så hade vi turen att hamna mellan två regnväder. Det regnade när vi landade och skulle precis börja regna när vi flög därifrån. Därimellan var det strålande sol, någon minusgrad på morgonen och 20 grader mitt på dagen. Perfekt väder.



Första förarna (vi är två team med samma arrangör) åkte ut. Planen var att köra 105 minuters stintar om att allt fungerade. Vår första förare är en kvinna som vacklade lite förra gången. Då körde hon fyra varv men blev tilltryckt flera gånger och kom därefter in och stannade i depå. Hon fick därför köra först så att hon fick gulflaggsvarven i ryggen innan det blev racetempo. Och det fungerade perfekt. Hon vågade köra hela sin stint.

Därefter var det min tur. Jag hade inte provat bilen med den nya konfigurationen.



Redan på utfarten kändes skillnaden med det lättare svänghjulet. Det är mer racekänsla när motorn varvar snabbare mellan växlarna. Chassiet var väsentligt bättre men ändå inte så vasst som jag hade väntat mig. Dock så gick bilen bra mycket snabbare. Om vi höll bättre hastighet än 30% av startfältet förra gången så var det nog 70% nu. Och det är stor skillnad att få köra och jaga jämfört med att bli upphunnen hela tiden.

Det kändes som att det var gulflagg minst 75% av tiden jag var ute och jag hade inte många varv på mig att köra fullt. Men efter ungefär en timme satte jag en 1.53.5 tid. Det var 5 sekunder bättre än förra gången och en sekund bättre än vad vår proffscoach gjorde då. Nu var ju bilen snabbare och därmed huvuddelen av förklaringen. Men det kändes ändå skönt att få leverera en bra tid. Det visade sig sedan bli teamets snabbaste tid, men av fel anledning.

Föraren i teamets andra bil hade svårt med spåret eftersom det var hans första gång på banan. När jag passerade honom andra gången la jag mig därför framför honom och ledde honom runt ett varv. Efter det så åkte jag på igen. Och nu, det var nu det hände.

Ut från kurva fem ligger man till höger på banan. Jag kom ikapp en Pontiac Fiero och påbörjar en omkörning på insidan på rakan. Det syns nästan inte på kartan men det finns en lite knyck på banan. Så racelinjen går från exit på femman över knycken och sedan in i yttern på sexan.



Det tog mig två dagar att inse att detta var mitt misstag. Föraren i Fieron hade inte sett mig och låg ett litet snäpp till höger om racelinjen. I samband med knycken korrigerar han och trycker därmed ut mig i gräset. Hastigheten var nu ungefär 170 km/h. Gräset sluttar för att vatten ska rinna av. När jag sakta försöker styra tillbaka bilen på asfalten blir det för stor skillnad i friktion och bilen börjar rotera. Jag klarar inte att häva sladden och gör en 180 graders snurr innan jag kör in betongmuren på andra sidan vägen. Jag får Fieron med mig i krocken, men han får en mjukare inbromsning i det att han krockar mot min bil ett flertal gånger. http://www.youtube.com/watch?v=mus9uLHCTdM



Efter det är det tyst. Jag har fått mig en lätt hjärnskakning och är inte riktigt "med på banan". Jag vet att jag testar att försöka starta motorn men inget händer. Jag har inget tidsbegrepp och strax kommer räddningspersonalen för att hjälpa till. Förardörren är fastklämd. Jag klättrar ut igenom bilen och ut på högersidan. Jag får åka med ambulansen in till sjukstugan för observation. Jag kommer bara ihåg delar av detta. Det känns som en minut när det var kanske 10. I sjukstugan kommer en teamförare, hon som körde innan. De förklarar för henne att jag fått en lätt hjärnskakning och att jag ställer ungefär samma frågor om och om igen. De sa också att jag behövde åka in på koll på sjukhuset och det vara bara en fråga om de skulle köra mig eller om någon i teamet kunde.

Vi åkte in på sjukhuset och jag började mer och mer komma tillbaka in i tiden. En CT scan av huvudet och röntgen av vänsterarmen visade att allt var ok. Jag hade fått en mild hjärnskakning och det var ok att kräkas upp till tre gånger innan jag behövde komma tillbaka. (Inget jag behövde ens en gång.) Min vänstra triceps var mäkta imponerande och gjorde så att jag såg dubbelt så stark ut som normalt. Jag hade sannolikt slagit in den i buren eller dörren i samband med smällen. 800 mg Ibuprofen och jag var utskriven från sjukhuset.



Vi åkte tillbaka till banan. Jag hade förstått att bilen var utom räddning. När vi kom till den så var ett annat team och lånade avgassystemet eftersom de tappat sitt eget på banan och var svartflaggade tills de fått på ett nytt. Alla fyra hjulen var fastlåsta av deformation. Vänstersidan var intryckt 4 cm och framfälgen var intryckt in i hjulhuset. Dörren hade slipats så att det uppstod hål i plåten. Ett par intryckningar där Fieron hade kört på. Skrot.



Det kändes inte alls bra. Här var tre förare till som också betalt $1275 för att få köra, plus flyg och hotell. Som en riktigt snygg gest lät förarna i den andra bilen dem få en stint var. När tävlingen var över så hade den andra bilen kommit in på 29 plats av 80 startande. Vi vann pris för bästa team spirit, då resten av teamet fått köra den andra BMW'n och vi hjälpte ett annat lag med avgassystem. Det var en glad stämning när vi packade in bilarna och jag tror att folk var rätt så nöjda trots allt.

För att få in bilen i släpet skaffade vi fyra garage dollies. Sedan drog vi in bilen med en ATV motorcykel och åtta män som knuffade och styrde. Inte helt lätt. Men den kom in.

Dagen efter flög vi hem åt olika håll. På planet bestämde jag mig. Min racing-era har kommit till ett slut. När jag köpte min Corvette så gjorde jag medvetet valet att köpa en bil som jag skulle ha råd att kliva ifrån, om jag mot förmodan skulle krocka den. Krockar jag på riktigt så är det slut med racing, har varit tanken. Det kokar fortfarande i blodet och jag kommer köra iRacing. Jag blev aldrig rädd när jag krockade, och har inte drömt om det eller något annat traumatiskt. Det är en fantastisk känsla när man har koll, kan plocka skalper och gör personliga varvrekord. Men det är för dyrt. Det är dyrt redan när allt går som det ska. Och om inte så blir det bara dyrare.

Jag förklarade mitt läge för teamet. Jag skulle ersätta bilen som jag smällt men jag skulle inte vara med och rejsa mer. De har alla förklarat att de förstod. En av dem, han som också har en 997 Cup föreslog att jag skulle komma ner och prova hans Cup bil på PBIR på onsdagskvällen, bara för att komma upp på hästen igen. Men det är inte det det handlar om. Jag har kört 55 gånger nu på 11 olika banor. I och för sig bara två riktiga tävlingar. Jag krockade min M3 lätt 2008. Och sedan smällen nu. Annars har jag varit lyckligt lottad. Det kostade mig $7 500 att komma ur denna BMW'n nu, dvs ungefär 50 000.

En positiv sak var att föraren av den andra bilen hörde av sig när han fått sin på min video. Han förklarade att han inte sökt upp oss eftersom han först inte visste vems fel det var. Sedan fick han reda på av en flaggvakt att det var jag som tappat kontrollen och tagit med honom in i muren. Därför borde det vara jag som sökte upp dem. Men efter att ha sett videon så bad han om ursäkt. Egentligen är det inte hans fel ändå. Han missade att se mig, men jag borde kört utifrån att han inte såg mig. Håller man racelinjen och blir omkörd på vänstern så åker nämligen den omkörande bilen ut på gräset. Jag såg nämligen precis detta när jag redigerade upp filmen för hon som körde innan mig. Hon höll racelinjen och en E36 BMW åkte ut precis som jag gjorde, dock med skillnaden att han lyckades hålla två hjul på asfalten och redde ut situationen.

Som jag nämnde ovan så har jag inga men efter kraschen. Eller, min vänstra armbåge växlar i lila, gröna och gula nyanser men det är bara ett kort tag tills den har vanlig färg. Och det ska bli skönt att kunna få sova också på vänster sida. Men även det är bara dagens i-landsproblem. Säkerheten fungerade och jag är grymt nöjd över att ha haft mitt HANS device. Men en tanke har dykt upp så här i efterhand. Om jag varit på samma bana med Corvetten istället. I den har jag ingen bur. Jag hade inget HANS device tills för bara några månader sedan. Och bilen är väldigt mycket snabbare. Gissningsvis hade jag tappat kontrollen i kanske 210 km/h istället för de 170 som det var nu om samma sak hade hänt. Och det, utan bur och nackskydd, det hade kanske inte gått lika väl.

Jag kommer fortsätta hålla koll på er på Rejsa. Och vem vet, om några år kommer det kanske en post igen efter någon snällt event. Vi får se. Men nu får det bli fokus på triatlon ett tag. Tänk när man kan säga att man kört 55 tävlingar triatlon på 11 olika ställen

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Respekt och tack för alla härliga storys och analyser :-)

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 86 Chumpcar - Nu med racestory från kraschen
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11491 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande