Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Varför inte slicks? | 1 besök senaste veckan (4738 totalt) |
R-däck har ju diskuterats till leda. Vissa är mer gatlegala än andra och egenskaperna är lite olika men finns det mönsterlösa däck som är lämpade för gatbilar som åker bana och då och, liksom bland andra jag, byter till andra däck för detta?
I F1 infördes skåror i däcken just för att dämpa farten, jag inbillar mig alltså att ett "R-däck utan skåror" vore ännu snabbare än ett vanligt. Dessutom borde väl hållbarheten vara bättre då det finns mer gummi att slita av och att slitaget oftast är som störst vid skårorna. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Visst e slicks är ju alltid att föredra men då gäller det ju att banan är torr annrs blir det duktigt halt. Men samtidigt ökar ju kurvhastigheterna markant och då är det frågan om inte torrsump behövs för att inte oljan ska pressas bort från uppsugningspunkten i tråget som leder till ett motorhaveri.
_________________ Thomas Tegbäck |
||||
Utbudet av slicks är inte det bästa för oss hobbyracerförare, varför är det inte efterfrågat i högre grad?
Regn, tja, visst regnar det ibland men till 90% säkerhet är det väl ändå torrt när det är banåkning. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Håller helt och fullt med dig! Jag körde min första och enda bankörning i somras och jag körde då med slicks. I år blir det r-däck pga problemet att slicksen är dyra och svåra att få tag i beggade. Är rätt för att jag kommer försämra mina tider i år pga r-däcken... Regnar det så avstår jag antagligen från att köra pga av den ökade risken att köra av och skada bilen. Det känns även självklart för mig att byta hjul när jag kommer till banan så att de inte är gatgodkända bryr jag mig föga om! |
||||
Rdäck = gatlegalt = försäkringen gäller i normala fall (obs klurig fråga med mycket om o men... se andra trådar i ämnet)
Slicks = totalt oförsäkrat (vad händer om du åker på nån eller något...) _________________ Magnus Thomé |
||||
Vad är skillnaden mellan R-däck och tex Rally asfalts-slicks? Är det dot-märkningen? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Bara som en parantes: Det går alldeles utmärkt att åka med slicks på blöt asfalt, det skall mycket regn innan "proffsen" sätter på regndäcken. Problemet är om det står vatten på banan, då är det inte kul med slicks _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Jag kör med slicks på gata(jag vet, jag borde inte ...) och bana. Min erfarenhet med slicks och regn är att redan vid 50-60Km/h blir bilen som en tvålkopp på vägen, kul att hålla 50 på 110 väg Som alltid beror det väl också på däcksdimensionen när du får vattenplaning, med mina 285 fram och 335 bak blir det ganska snart På fuktig vägbana går det att köra riktigt fort men visst är det halkigt _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
E-märkning gör däcket gatlegalt. Men rallyslicken har ju dessutom _helt_ annan typ av gummiblandning än rdäcken. Troligtvis en helt annan typ av stomme osså... _________________ Magnus Thomé |
||||
Vad har du för däck på då? _________________ Magnus Thomé |
||||
[quote="Magnus Thomé
Vad har du för däck på då?[/quote] Hoosier R3S03, de höll hela förra säsongen med totalt 1100mil. De blir inte riktigt varma vid vanlig gatkörning så de slits inte så mycket. Jag måste dock skaffa nya bakdäck till denna säsong http://www.tirerack.com/tires/tires. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
ordnat, hade läst det men latmasken i mig ....... _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Däck för banåka Varför inte slicks? | 1 besök senaste veckan (4738 totalt) |