Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Varför inte slicks?
1 besök senaste veckan (4738 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
R-däck har ju diskuterats till leda. Vissa är mer gatlegala än andra och egenskaperna är lite olika men finns det mönsterlösa däck som är lämpade för gatbilar som åker bana och då och, liksom bland andra jag, byter till andra däck för detta?

I F1 infördes skåror i däcken just för att dämpa farten, jag inbillar mig alltså att ett "R-däck utan skåror" vore ännu snabbare än ett vanligt.
Dessutom borde väl hållbarheten vara bättre då det finns mer gummi att slita av och att slitaget oftast är som störst vid skårorna.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Visst e slicks är ju alltid att föredra men då gäller det ju att banan är torr annrs blir det duktigt halt. Men samtidigt ökar ju kurvhastigheterna markant och då är det frågan om inte torrsump behövs för att inte oljan ska pressas bort från uppsugningspunkten i tråget som leder till ett motorhaveri.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Utbudet av slicks är inte det bästa för oss hobbyracerförare, varför är det inte efterfrågat i högre grad?
Regn, tja, visst regnar det ibland men till 90% säkerhet är det väl ändå torrt när det är banåkning.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Micke Holmström skrev:
Utbudet av slicks är inte det bästa för oss hobbyracerförare, varför är det inte efterfrågat i högre grad?
Regn, tja, visst regnar det ibland men till 90% säkerhet är det väl ändå torrt när det är banåkning.


Håller helt och fullt med dig! Jag körde min första och enda bankörning i somras och jag körde då med slicks. I år blir det r-däck pga problemet att slicksen är dyra och svåra att få tag i beggade. Är rätt för att jag kommer försämra mina tider i år pga r-däcken...

Regnar det så avstår jag antagligen från att köra pga av den ökade risken att köra av och skada bilen.

Det känns även självklart för mig att byta hjul när jag kommer till banan så att de inte är gatgodkända bryr jag mig föga om!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Rdäck = gatlegalt = försäkringen gäller i normala fall (obs klurig fråga med mycket om o men... se andra trådar i ämnet)

Slicks = totalt oförsäkrat (vad händer om du åker på nån eller något...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Magnus Thomé skrev:


Slicks = totalt oförsäkrat (vad händer om du åker på nån eller något...)


Vad är skillnaden mellan R-däck och tex Rally asfalts-slicks? Är det dot-märkningen?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



HOOPoo skrev:
Visst e slicks är ju alltid att föredra men då gäller det ju att banan är torr annrs blir det duktigt halt. Men samtidigt ökar ju kurvhastigheterna markant och då är det frågan om inte torrsump behövs för att inte oljan ska pressas bort från uppsugningspunkten i tråget som leder till ett motorhaveri.


Bara som en parantes: Det går alldeles utmärkt att åka med slicks på blöt asfalt, det skall mycket regn innan "proffsen" sätter på regndäcken. Problemet är om det står vatten på banan, då är det inte kul med slicks

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Citat:

Bara som en parantes: Det går alldeles utmärkt att åka med slicks på blöt asfalt, det skall mycket regn innan "proffsen" sätter på regndäcken. Problemet är om det står vatten på banan, då är det inte kul med slicks


Jag kör med slicks på gata(jag vet, jag borde inte ...) och bana. Min erfarenhet med slicks och regn är att redan vid 50-60Km/h blir bilen som en tvålkopp på vägen, kul att hålla 50 på 110 väg
Som alltid beror det väl också på däcksdimensionen när du får vattenplaning, med mina 285 fram och 335 bak blir det ganska snart

På fuktig vägbana går det att köra riktigt fort men visst är det halkigt






_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

ThomasT skrev:
Magnus Thomé skrev:


Slicks = totalt oförsäkrat (vad händer om du åker på nån eller något...)


Vad är skillnaden mellan R-däck och tex Rally asfalts-slicks? Är det dot-märkningen?


E-märkning gör däcket gatlegalt. Men rallyslicken har ju dessutom _helt_ annan typ av gummiblandning än rdäcken. Troligtvis en helt annan typ av stomme osså...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

seanr skrev:


Jag kör med slicks på gata(jag vet, jag borde inte ...) och bana. Min erfarenhet med slicks och regn är att redan vid 50-60Km/h blir bilen som en tvålkopp på vägen, kul att hålla 50 på 110 väg
Som alltid beror det väl också på däcksdimensionen när du får vattenplaning, med mina 285 fram och 335 bak blir det ganska snart

På fuktig vägbana går det att köra riktigt fort men visst är det halkigt



Vad har du för däck på då?

_________________
Magnus Thomé
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



[quote="Magnus Thomé
Vad har du för däck på då?[/quote]

Hoosier R3S03, de höll hela förra säsongen med totalt 1100mil. De blir inte riktigt varma vid vanlig gatkörning så de slits inte så mycket. Jag måste dock skaffa nya bakdäck till denna säsong

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Hoosier&tireModel=R3S . . . .

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

seanr - en grej bara, läs reglerna för forumet om signatur o så!

_________________
Magnus Thomé
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Magnus Thomé skrev:
seanr - en grej bara, läs reglerna för forumet om signatur o så!


ordnat, hade läst det men latmasken i mig .......

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Däck för banåka
Varför inte slicks?
1 besök senaste veckan (4738 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande