Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1M Enthusiast Group | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 316 besök senaste veckan (53861 totalt) |
1Man har fått ett syskon och breda höfter verkar gå i familjen. ☺️
Fler av er kommer säkert ihåg en 10 år gammal byggtråd här på rejsa. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Ja Jannes och Torbjörns gamla men inte M utan 2.8 med Millway godis osv. Så perfekt plattform att bygga vidare på. 😇
Torbjörn bytte karosspaneler, satte i nytt glas, lister osv så mycket är i väldigt bra skick. Chassi och upphängningar kommer få en översyn primärt, bump stops/genomslgsgummin har vittrat sönder osv. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Hej Torbjörn. 👋☺️
Eller hur vi får se vart detta tar vägen, tankarna går upp och ned när jag köpt något nytt. 😇 Just nu funderar jag om jag primärt skall gå över chassit, 10 år och bara 800-1000 mil efter alla dina åtgärder så behöver allt en översyn. Klonkar lite osv. Ledlager har rostat lite osv. Men så trevlig grund! Jag funderar på att bara jobba med ljud från motorn för ännu mer känsla och hålla den som en Canyon carver/coffe run motsvarande den "Outlaw" trend som växt fram. Så 1Man blir mer extrem och denna kul. 🤷♂️ Var det Jannez3 som hade bilen innan dig Torbjörn? _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Jag kan inte annat än tycka att karossen är cool och tidlös, svårt att säga vilket årtionde den tillhör om man inte är insatt. Coupen har klassika linjer även om den fick 👎 vid releasen?
Inte helt olik en gammal Jaguar modell/annan engelsk sportbil i sina proportioner, men den liknelsen har ni säkert redan gjort? ☺️ Besiktningen har börjat, blir primärt åtgärder med sånt här. Samtidigt kan jag inte riktigt släppa tanken om en N54 med manuell låda som sitter i 1Man borde vara ett relativt enkel swap och pålitlig drivlina. 😇 Dyker det upp någon motor i framtiden så. 🤷♂️ _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Testade min smidda Volk RE30 då jag ändock dem ståendes.
Skiljde 4.5kg/bakhjul. 😅 Behöver lite smalare däck bak för att det skall funka, är 0.5 bredare än ATS hjulen. Utseendet har jag inte landat i än. 17" Lightweight från M3 hade ju vart snyggt. 🤷♂️ _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Bilen kommer bli som ny i chassit. 🥳🏎️🏁
Grovrengöring och nya slitdelar + allt ställbart och bye bye gummi. Är ni redo för vintersäsongen? 🔧🪛🛠️ _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Hejsan!
Jag har rätt gott om karossdelar till Bmw 1 serie coupe som har blivit över efter min byggnation! Huv i glasfiber, diff + utväxlingar, växellåda DCT, skärmar, hel kaross, mm,mm! //Jan Aronsson Tel.0705400544 _________________ Jan Aronsson |
||
Hur ser kompensationen ut på thrust armen? Ser ut att vara lite väl korta skruvar i det kittet också, inget utstick alls från muttern vilket känns lite otryggt.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Andre du har ögonen med dig. ☺️
Jag har skiftat shims/distanserna på tension-armen för att se ut det beter sig vid fjädring, så är inte klart än. Samt att bilderna ljuger lite/vinkel på foto. Inget är draget vid den här bilden utan bara åtdraget med fingrarna, så vet först senare men ja ett par millimeter känns inte som att det hade skadat. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Tänkte också påpeka det där med utstick igenom nylock, såg sketchy ut! Kul pryttlar, köpt via någon svensk leverantör?
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
👍
Om längden är för kort efter draget med moment så kommer jag återkoppla det till Mikko/MRT. Jag provmonterade yttre styrled med längsta distansen/shim på min tidigare M2 CS och där vart längden för kort. Jag köper direkt av Mikko/MRT och du kan handla genom mitt företag. 🤷♂️ De främre bärarmarna är annars aluminium, jag bad dem svart eloxera dessa till mig som de bakre armarna. Det är också de nya ledlagren/rod ends i alla armar. Jag har precis hittat en billigare variant för att korrigera för bumpsteer/rollsteer osv samt montera Lemförder i hela chassit/eliminera allt gummi om någon är intresserad? Kommer ha det på plats inom någon månad. Jag har kikat på en lösning kring detta sedan min förra E92 M3 och nu hittat en tillverkare som tänkt samma. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Det är original spindlarna som tvättats av.
Du definierar fränt att byta, berätta gärna. ☺️ Vissa som monterar bromsarna från F-generation harjag sett byter spindlar till F på E-generation. Men det bromsbytet är en nedgradering så ser inte vinsten. Mer än ev. Den kraftigare infästning av hjul som du nämner. 🤷♂️ _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Den totala kolvdiametern/tryckande kraften är lägre. 🤷♂️
Så du uppfattar att bromskraften blir bättre för att pedalen blir hårdare men kraften är lägre. Förtydligande, inte bra att svara snabbt på jobbet... De blå standard oken har en total kolvyta som är 89% av original, Competition oken ligger nära men är tunga, så då tappar du ofjädrad vikt tanken. Så jag har köpt Brembo ok från Maserati med identisk kolvdiameter, men med större belägg yta. För att klara mer värme. Bromsskivornas kapacitet att avleda värme är systemets svaghet, inte bromsverkan. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Fränt kanske är fel ord, menar helt enkelt att det såg schysst ut när du fräschat upp allt Jag har montera F80 bromsarna (dock annan skiva bak) på min E91a, det går att få på 380mm skivan utan bekymmer om man byter fästet/bussningen på oket eller kör adapterplatta för att spacea ut den 5mm. _________________ Anthony L ee |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1M Enthusiast Group | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 316 besök senaste veckan (53861 totalt) |