Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Sprint Car-replika, 30/40-tal
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (41987 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



häftigt!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Fantastisk !
Blir kanon.

_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
RS
Skellefteå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 25



Blir ju riktigt bra! thumbs up

_________________
Rickard Svedberg

Bygger MK Indy R1 20??
VW 1600-E Fastback -71
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
För att ge karossen lite stabilitet var det dags att ge den en torpedvägg!
Väggen är gjord av plyfa och är monterad med spik och PL400
För att åldra torpedväggen lite har jag tänkt "impregnera" den med Volvosnurrans svarta gamla motorolja som nog inte är bytt sen 60-talet

Nästa steg blir nog att montera bockade L-profiler i nedkant på karossen för att kunna skruva den mot ramen.
Där tror jag att jag kommer popnita profilerna mot karossen och borra och svetsa in gängade hylsor i ramen att skruva fast karossen i.



_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Idag när jag åkte till garaget hade jag ingen lust alls att greja med L-profilerna i nedkant på karossen så jag pillade lite med kylarmaskeringen istället.
Meningen är att det ska bli ett nät i hålet om jag kan hitta nåt lagom finmaskigt. Tips någon?


_________________
Urban Karlsson
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Så grymt häftigt!

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352




_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Tack för visat intresse!

I vissa gamla Volvotraktorer fanns det nån variant av B4B/B16 och på dessa satt det i vissa fall magnettändning, en sån magnettändning skulle jag vilja ha i min bil!
Eftersom startmotorn då skulle vara den enda förbrukaren så skulle jag sumpa generatorn och ladda batteriet med laddare då och då istället.

Nån som vet om en sån magnettändning?

_________________
Urban Karlsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Om du ändå har tänkt så borde det ju räcka gott att sätta en mindre generator gömd under bilen på utgående ur växellådan eller liknande. Tänkte det du pratar om låter ju förvisso lite retro och ballt på så vis men går det ens att få tag på så gamla grejjor tänker jag. Kanske finns annars liknande på några tyska engelska eller amerikanska bilar? Isåfall borde det vara lättare att hitta nytillverkade delar tänkte jag

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Visst går det att få tag på, det gäller bara att hitta rätt människor att prata med
Nytillverkade magnettändsystem som ser gamla ut tror jag inte finns.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det finns generatorer som sitter på vattenpumpen, se: http://www.racemate.com/

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



Jag har några magneter ligger, hur ser botten på en fördelare till en b16 ut & vilken rotationsriktning har de?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kul bygge

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Bilen ska väl inte registreras, eller? Hur långa körpass tänker du dig?
Formelbilar, t ex formel Vee, med vanlig fördelare körs utan generator. Enbart batteri som man laddar vid dagens slut. Funkar bra med vanligt "gräsklipparbatteri" till dem. Sätter man ett högprestandabatteri så lär det räcka riktigt länge.

Eller så får du ringa en traktorskrot och fråga efter magnettändning. Bör ju inte vara omöjligt att hitta.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Ubbejävel skrev:
Tack för visat intresse!

I vissa gamla Volvotraktorer fanns det nån variant av B4B/B16 och på dessa satt det i vissa fall magnettändning, en sån magnettändning skulle jag vilja ha i min bil!
Eftersom startmotorn då skulle vara den enda förbrukaren så skulle jag sumpa generatorn och ladda batteriet med laddare då och då istället.

Nån som vet om en sån magnettändning?


Kolla med http://www.laholmstraktordem.se/se

De är vettiga att snacka med, fixade fram en vevaxel i bra skick till mig. Annars kanske de kan tipsa dig om vart du kan leta vidare.

Förbannat fräsigt bygge btw thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Den främsta anledningen till att jag vill ha magnettändning är inte för att kunna ta bort generatorn utan snarare för att det ser mkt äldre och roligare ut och OM jag får dit magnettändning på den så kommer jag strunta i laddningen för då känns den lite onödig

Bilen ska inte reggas och kanske ens knappt köras, vi får se hur det blir

Jag vill helst inte ha magneten på fördelarens plats, jag skulle hellre vilja ha den sittande på sidan av motorn med drivning på veven.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Såhär ser det ut på traktorn (Volvo T22)



Traktormotorn heter c4b och den är väldigt lik en b4b och B16.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Att det ser "rätt" ut är en nog så viktig anledning att välja magnettändning. thumbs up

Men är C4B (och C4F som fotogenmotorn heter) verkligen så lika en B4B/B16? Är inte de spegelvända med insuget på andra sidan och mer släkt med någon annan motor, typ från en lastbil? Eller minns jag fel kanske... Men om jag har rätt, passar en sån magnet på en personbilsmotor?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag har inte en aning om ifall det passar, jag sitter bara här vid datorn och hoppas det
Jag ska dra iväg till nåt traktormuseum nån dag och kolla lite tror jag...

Edit: Bara för att du nämnde det så jämförde jag c4b och B16 och du har rätt, de är faktiskt mer eller mindre spegelvända.. Jaja, jag kan väl köra med fördelare i början då.....men tro inte att jag gett upp tanken på magnet...och kompressor.......och Hilbornsprut.....

_________________
Urban Karlsson
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



Det kan väl inte vara någon större konst att driva en magnet med kedja från veven? Fräs ett litet hus så sätter du magneten bakåt & hilbornpumpen framåt. Jag har en pump ligger, tror det är en nolla eller möjligtvis etta.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Jonathan Persson
Göteborg
Här sen Jan 2018
Inlägg: 6



Ubbejävel skrev:
Tack för visat intresse!

I vissa gamla Volvotraktorer fanns det nån variant av B4B/B16 och på dessa satt det i vissa fall magnettändning, en sån magnettändning skulle jag vilja ha i min bil!
Eftersom startmotorn då skulle vara den enda förbrukaren så skulle jag sumpa generatorn och ladda batteriet med laddare då och då istället.

Nån som vet om en sån magnettändning?


Häftigt projekt!
I gamla båtmotorer hittar du också magnettändning! Kolla tex albin 0-41. Doch vet jag inte hur mycket du skulle kunna varva med magnettändning? Båtar och traktorer går ju på ganska snälla varvtal.
För att slippa ha startmotor.. Kör på startvev istället! Hade ju varit snyggt att ha den hängade i fronten också

_________________
Jonathan Persson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Sprint Car-replika, 30/40-tal
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (41987 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande