Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Sprint Car-replika, 30/40-tal | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (41987 totalt) |
För att ge karossen lite stabilitet var det dags att ge den en torpedvägg!
Väggen är gjord av plyfa och är monterad med spik och PL400 För att åldra torpedväggen lite har jag tänkt "impregnera" den med Volvosnurrans svarta gamla motorolja som nog inte är bytt sen 60-talet Nästa steg blir nog att montera bockade L-profiler i nedkant på karossen för att kunna skruva den mot ramen. Där tror jag att jag kommer popnita profilerna mot karossen och borra och svetsa in gängade hylsor i ramen att skruva fast karossen i. _________________ Urban Karlsson |
||
Idag när jag åkte till garaget hade jag ingen lust alls att greja med L-profilerna i nedkant på karossen så jag pillade lite med kylarmaskeringen istället.
Meningen är att det ska bli ett nät i hålet om jag kan hitta nåt lagom finmaskigt. Tips någon? _________________ Urban Karlsson |
||
_________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||
Tack för visat intresse!
I vissa gamla Volvotraktorer fanns det nån variant av B4B/B16 och på dessa satt det i vissa fall magnettändning, en sån magnettändning skulle jag vilja ha i min bil! Eftersom startmotorn då skulle vara den enda förbrukaren så skulle jag sumpa generatorn och ladda batteriet med laddare då och då istället. Nån som vet om en sån magnettändning? _________________ Urban Karlsson |
||
Om du ändå har tänkt så borde det ju räcka gott att sätta en mindre generator gömd under bilen på utgående ur växellådan eller liknande. Tänkte det du pratar om låter ju förvisso lite retro och ballt på så vis men går det ens att få tag på så gamla grejjor tänker jag. Kanske finns annars liknande på några tyska engelska eller amerikanska bilar? Isåfall borde det vara lättare att hitta nytillverkade delar tänkte jag
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
_________________ Tomas Gunnarsson |
||
Jag har några magneter ligger, hur ser botten på en fördelare till en b16 ut & vilken rotationsriktning har de?
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||
Bilen ska väl inte registreras, eller? Hur långa körpass tänker du dig?
Formelbilar, t ex formel Vee, med vanlig fördelare körs utan generator. Enbart batteri som man laddar vid dagens slut. Funkar bra med vanligt "gräsklipparbatteri" till dem. Sätter man ett högprestandabatteri så lär det räcka riktigt länge. Eller så får du ringa en traktorskrot och fråga efter magnettändning. Bör ju inte vara omöjligt att hitta. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Kolla med http://www.laholmstraktordem.se/se De är vettiga att snacka med, fixade fram en vevaxel i bra skick till mig. Annars kanske de kan tipsa dig om vart du kan leta vidare. Förbannat fräsigt bygge btw _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Den främsta anledningen till att jag vill ha magnettändning är inte för att kunna ta bort generatorn utan snarare för att det ser mkt äldre och roligare ut och OM jag får dit magnettändning på den så kommer jag strunta i laddningen för då känns den lite onödig
Bilen ska inte reggas och kanske ens knappt köras, vi får se hur det blir Jag vill helst inte ha magneten på fördelarens plats, jag skulle hellre vilja ha den sittande på sidan av motorn med drivning på veven. _________________ Urban Karlsson |
||
Att det ser "rätt" ut är en nog så viktig anledning att välja magnettändning.
Men är C4B (och C4F som fotogenmotorn heter) verkligen så lika en B4B/B16? Är inte de spegelvända med insuget på andra sidan och mer släkt med någon annan motor, typ från en lastbil? Eller minns jag fel kanske... Men om jag har rätt, passar en sån magnet på en personbilsmotor? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag har inte en aning om ifall det passar, jag sitter bara här vid datorn och hoppas det
Jag ska dra iväg till nåt traktormuseum nån dag och kolla lite tror jag... Edit: Bara för att du nämnde det så jämförde jag c4b och B16 och du har rätt, de är faktiskt mer eller mindre spegelvända.. Jaja, jag kan väl köra med fördelare i början då.....men tro inte att jag gett upp tanken på magnet...och kompressor.......och Hilbornsprut..... _________________ Urban Karlsson |
||
Det kan väl inte vara någon större konst att driva en magnet med kedja från veven? Fräs ett litet hus så sätter du magneten bakåt & hilbornpumpen framåt. Jag har en pump ligger, tror det är en nolla eller möjligtvis etta.
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||
Häftigt projekt! I gamla båtmotorer hittar du också magnettändning! Kolla tex albin 0-41. Doch vet jag inte hur mycket du skulle kunna varva med magnettändning? Båtar och traktorer går ju på ganska snälla varvtal. För att slippa ha startmotor.. Kör på startvev istället! Hade ju varit snyggt att ha den hängade i fronten också _________________ Jonathan Persson |
||
Våra race- och banåkarbilar Sprint Car-replika, 30/40-tal | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (41987 totalt) |