Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Sprint Car-replika, 30/40-tal
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (41963 totalt)
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Det kan väl inte vara någon större konst att driva en magnet med kedja från veven? Fräs ett litet hus så sätter du magneten bakåt & hilbornpumpen framåt. Jag har en pump ligger, tror det är en nolla eller möjligtvis etta.


Jag har redan planer i skallen men just nu är det byggandet av själva bilen som kommer först, finns det inget "bolt on" så kan jag bygga det senare.

Du verkar ha mkt prylar liggande Björn! Tidigare nämnde du magneter och nu en Hilbornpump?!

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jonathan Persson skrev:

Häftigt projekt!
I gamla båtmotorer hittar du också magnettändning! Kolla tex albin 0-41. Doch vet jag inte hur mycket du skulle kunna varva med magnettändning? Båtar och traktorer går ju på ganska snälla varvtal.
För att slippa ha startmotor.. Kör på startvev istället! Hade ju varit snyggt att ha den hängade i fronten också


Gamla mopeder och motorcyklar har också magnettändning och de varvar ju som svin. Top Fueldragsters kör också magnet och det varvar ju rätt bra det också....
Men nu pratar vi ju om magnet från en gammal traktor eller nåt och hur en sån klarar höga varv har jag inte en aning om

Startmotor vill jag nog ha faktiskt, jag är för lat för att veva..

_________________
Urban Karlsson
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Kul projekt!
Detta följes.

En smidig elstartmotor är ju givetvis det enklaste,
men detta är ett projekt med udda gammaldags lösningar, har du funderat på tryckluft-startmotor?
Inte det smidigaste, men häftigt!


_________________
SO Johansson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Brukar ju sitta magnet tändning på vw motorer elverk. Och en del andra vw motoriserade grejer..Dock måste dom byggas om.
Hans Landenius Stockholm..har en kontakt i USA som bygger om för bildrift..
Brukar gå att hitta o modifierade för nägra hundralappar, då man häver av dom när vw motorerna kommer i en bil..
Dock inte helt billigt att modda..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Dynastart kanske, start och generator i ett inte helt ovanligt på gamla båtmotorer..

_________________
Michael Thulesius
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



kul bygge, jag har en vw scintillamagnet, man kan köra med fast tändförställning el med en cool vajer in till ratten å dra på lite vid kallstart, kan ordna kompressor för sidomontering el raktfram från veven inga bulton delar dock så kräver ju att man kan bygga fästen å sånt självmed för runt 3000 men du får byta remskiva till V-rem

_________________
janne pettersson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Vad är det för kompressor du har Jägerjanne?

_________________
Urban Karlsson
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



en eaton m45

_________________
janne pettersson
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Ubbejävel skrev:
Björn Larsson skrev:
Det kan väl inte vara någon större konst att driva en magnet med kedja från veven? Fräs ett litet hus så sätter du magneten bakåt & hilbornpumpen framåt. Jag har en pump ligger, tror det är en nolla eller möjligtvis etta.


Jag har redan planer i skallen men just nu är det byggandet av själva bilen som kommer först, finns det inget "bolt on" så kan jag bygga det senare.

Du verkar ha mkt prylar liggande Björn! Tidigare nämnde du magneter och nu en Hilbornpump?!


Det beror nog på två orsaker;

1, Vi tycks ha liknande intressen.

2, Min firma sysslar med motorrenoveringar & fordonsel.

Som synes på denna bild fattas endast huset med drivningen:




De magneter gjorda för att sitta på fördelarens plats jag har är alla med tändkurva.

Hilbornpumpen är en 150-0 vilket enligt hilborns hemsida passar motorer på 3,3-5,9 liter. En kompis använde en sådan på en kompressormatad Honda 750 så skall du överladda en 1600-motor kan det nog vara ganska lagom.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Björn Larsson skrev:
Ubbejävel skrev:
Björn Larsson skrev:
Det kan väl inte vara någon större konst att driva en magnet med kedja från veven? Fräs ett litet hus så sätter du magneten bakåt & hilbornpumpen framåt. Jag har en pump ligger, tror det är en nolla eller möjligtvis etta.


Jag har redan planer i skallen men just nu är det byggandet av själva bilen som kommer först, finns det inget "bolt on" så kan jag bygga det senare.

Du verkar ha mkt prylar liggande Björn! Tidigare nämnde du magneter och nu en Hilbornpump?!


Det beror nog på två orsaker;

1, Vi tycks ha liknande intressen.

2, Min firma sysslar med motorrenoveringar & fordonsel.

Som synes på denna bild fattas endast huset med drivningen:




De magneter gjorda för att sitta på fördelarens plats jag har är alla med tändkurva.

.

vad menar du med att dom har en tändkurva??
till vilka motorer/bilar är dom..
Har själv en shintillamagnet från ett vw elverk men skulle vilja ha magnettändning till en bil... och elverkets är ju för konstantvarv...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Michael Th skrev:

vad menar du med att dom har en tändkurva??
till vilka motorer/bilar är dom..
Har själv en shintillamagnet från ett vw elverk men skulle vilja ha magnettändning till en bil... och elverkets är ju för konstantvarv...


Vad står det på typskylten på magneten?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Vad gött det skulle se ut med den magneten och Hilbornpumpen alltså! Drivning till dessa skulle inte ta alltför lång tid att smida ihop heller....

Jo jag skulle kunna tänka mig kompressor på motorn men man kan ju inte tänka sig att den skulle klara nåt högre laddtryck, de hade ju problem med vevlagren redan utan kompressor

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag har funderat på att skaffa mig en sån här kompressor, en AMR500 från nån liten Subaru som aldrig sålts i Sverige. Går att köpa begagnad från Kina för 1500kr plus frakt på Ebay.



På bilden tror jag att det är en AMR500 och en ännu mindre AMR350.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



AMR 300 heter väl den lilla.
300 cc per varv medans Amr 500 ger 500cc per varv.

Har planer på att skaffa en jag med och sätta på min Subaru tillsammans med 44 IDF.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Jag köpte en Eaton M24 från en Vw 1.4 TSi istället.
Dom kostar ingenting på Bildelsbasen.
Ger 400 cc per varv.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Nikel skrev:
Jag köpte en Eaton M24 från en Vw 1.4 TSi istället.
Dom kostar ingenting på Bildelsbasen.
Ger 400 cc per varv.


Ehh, från 4400 till 6400, är det billigt?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Björn Larsson skrev:
Nikel skrev:
Jag köpte en Eaton M24 från en Vw 1.4 TSi istället.
Dom kostar ingenting på Bildelsbasen.
Ger 400 cc per varv.


Ehh, från 4400 till 6400, är det billigt?


Nej, men jag kan inte hjälpa att du är kass på att söka

https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=9&listmode=2 . . . .

Priserna börjar på 1000 kr + frakt.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Nikel skrev:
Björn Larsson skrev:
Nikel skrev:
Jag köpte en Eaton M24 från en Vw 1.4 TSi istället.
Dom kostar ingenting på Bildelsbasen.
Ger 400 cc per varv.


Ehh, från 4400 till 6400, är det billigt?


Nej, men jag kan inte hjälpa att du är kass på att söka

https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=9&listmode=2 . . . .

Priserna börjar på 1000 kr + frakt.


That's more like it! Jag skulle just fråga vad du sökte på, tycker både den & laga är svåra att söka på...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Björn Larsson skrev:
Nikel skrev:
Björn Larsson skrev:
Nikel skrev:
Jag köpte en Eaton M24 från en Vw 1.4 TSi istället.
Dom kostar ingenting på Bildelsbasen.
Ger 400 cc per varv.


Ehh, från 4400 till 6400, är det billigt?


Nej, men jag kan inte hjälpa att du är kass på att söka

https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=9&listmode=2 . . . .

Priserna börjar på 1000 kr + frakt.


That's more like it! Jag skulle just fråga vad du sökte på, tycker både den & laga är svåra att söka på...


Söker alltid på Sök delar oberoende av Fabrikat(gömmer sig under alla bilmärken) . Sen väljer jag bara vad för kategori jag är intresserad av.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Köp två å paralellkoppla dem på varsitt Insug direkt till förgasare thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



Nikel skrev:
Björn Larsson skrev:
Nikel skrev:
Jag köpte en Eaton M24 från en Vw 1.4 TSi istället.
Dom kostar ingenting på Bildelsbasen.
Ger 400 cc per varv.


Ehh, från 4400 till 6400, är det billigt?


Nej, men jag kan inte hjälpa att du är kass på att söka

https://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=9&listmode=2 . . . .

Priserna börjar på 1000 kr + frakt.

det där i länken är ju bara flänsen med inlopp/utlopp,ingen remdrivning el kompressor skruvar där
EDIT, kollade bara mercadelarna, kan funnits själva kompressorn längre ner hahaha

_________________
janne pettersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Sprint Car-replika, 30/40-tal
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (41963 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande