Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323 -1984
1, 2   >>
13288 besök totalt
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Skriver en tråd om min bmw här på rejsa nu då den snart är klar för sin första ban körning och därmed känner jag att den börjar platsa lite granna här inne.

det är en bmw e30 kaross från 84 som jag ägt sedan 2004 och byggt på sedan dess i olika skepnader.
där sagt är det endel som inte blivit gjort varken i rätt ordning eller öht rätt,
så senaste året har jag arbetat för att räta till ett decenium av dåliga beslut och okunskap,

motorn jag har i den nu är en helt standard b230 med oljekylda kolvar och 530 topp med A kam
turbon är bytt till någon lastbils modell av okänt ursprung, insuget är på planerings stadiet och skall byggas nytt.

insprutningen är ett vems med en 044 pump och siemens 630cc spridare

bakaxeln är en helt standard 325 lamelldiff med 325 drivaxlar

vxl lådan är en getrag 262 4vxl, men planerar in en mordenare getrag från en e39 som har trippel cynkar

koppling och svänghjul är ett orginal djupt hjul med en stum sinter och saab urtrampnings lager och även där har jag en uppgradering på gång med ett lärr hjul från dli racing och en 140mm tillton koppling

bromsarna är det som uppgraderats senast med willwod sl4r ok fram med gt48 skivor fram på 12.7", och sitter ett wilwood pedalställ med broms våg ochså, bak är orginal ännu men har även 11.7" skivor dit såsmåning om men dynalite ok men det får komma vid senare tilfälle,

har även en bur från finess och en sport stol i kevlar från omp. 4p bälte är under planering,
ratten är omp och rattstången är sängt 30mm och kommer nog ner en bit till snart,
har även plast rutor överallt förutom fram rutan.

hjulen är jr racing 8*17 med 225*625 slicks och gat hjul är speedline magnesium från gm med 8.5*17 och 235/45 framm och 255/45 bak. skall gåner till 40 profil vid tillfälle

senaste dagarna har jag börjat tilbaka monteringen av kylaren framtill då det inte blev bra med att ha den i skuffen,

har ochså börjat göra om bränsle systemet med ett större filter och med gummi upphängningar och ordentliga kablar till ström försörjningen, blir rör under bilen och korta slangar mellan kaross och motor,pump och kaross, fuelcell och kaross. tanken förblir en 45l fuelcell med tankmätare

Finns äver lite aero i planeringen men det får man se när jag kan börja med sådant, ligger en bit ner på prio listan.
















_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
blev nån timme till på bilen,
drog klart rören i skuffen och monterade fogmaker släckaren, blir att instalera klart den senare,
tillverkade även klart kylar infästningen upp till och fyllde upp med glykol. bara kvar att köpa 2 nya remmar till vatten pump och generator.

nu är det mest små fix kvar förutom insuget då.
koppla el till bränsle pumpen och koppla in el fläkten till vemset, har kört med en separat styrning till fläkten förut.
har även kvar att montera insugs röret mellan turbo och luftfilter men sen är det provkörning=)
planen var väll att ta sig till en körning i fällfors i juli





_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Tänkte montera mitt nya svänghjul pch koppling. Men det medför att min nuvarande trigger setupp försvinner.
Har haft 2st trigger punkter på svänghjulet men nu tänkte jag montera 4st separata tändspolat och då funderar jag om det räcker med 60-2 trigger eller måste man ha cam trigger ochså?
Det är ett vems jag har 3.3 har jag förmig

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Skruvade ihop det sista idag och tog en provkörning och känns som det är dax för en ordentlig shakedown innan konbane körning. Och bromsarna känns super bra direkt så ska bli spännande när dom blivit inkörda och man fått bromsvågen mera rätt👍

_________________
jimmy salomonsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Var blir det konbanekörning?

_________________
Magnus Thomé
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Tänkte till fällfors i skelefteå. I slutet på juli är det första körningen där

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Små fixat senaste dagarna. Bytt ut lite stål mot aluminium. Provkört å putsat
Har elfläkten kvar att koppla in sedan är det bara mappning kvar.
Och dendär skit tank mätaren som inte vill fungera

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
monterat tillbaka fronten nu ikväll.
blir en längre provkörning nu i helgen så man kan börja känna på bromsarna lite hårdare



_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
monterat en ny kylare i veckan då den gamla var för gammal och äcklig.
svetsade även in ett bästes sträva i buren och monterade 6p bältet, och eftersomm jag inte fått fingrarna ut att montera mitt fogmaker system så slängde jag in en pulversläckare tills vidare.
sista innan fällfors är bara att mappa in gasrespons och sånt finlir, i övrigt är den klar,
saaben skall få en el winch och en däck rack bakom hytten.





_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Blev klar med däck racken ochså.
Lite små pill kvar som jag gör kommande kvällar. Kör neråt på lördag

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Nere i piteå nu för å sova natten. Imorgon bär det till sävar för att justera i motorn ordentligt. Och där efter blir det shake down på söndag.. saaben har skött sig bra ochså..

_________________
jimmy salomonsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Hur långt har du till Mittsverigebanan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur långt har du till Mittsverigebanan?





Jag vet inte. Jag bor i gällivare så mät där ifrån. Jag vet ej vars mittsverige banan ligger så kan ej kolla avståndet.

_________________
jimmy salomonsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Kollade, drygt 70 mil. Tänkte det borde vara skoj o få ut bilen på bana

_________________
Magnus Thomé
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Mangus, skrev lite högre upp att jag skall till fällfors och köra. Och det är idag
Var och justerade in motorn igår hos mattias i sävar, trevlig och otroligt kunnig. Det var riktigt kul att kunna köra den tillslut.
Doch så slutade vi ge laddtryck vid ynks 1.2bar då packningen mellan turbo och grenrör gick sönder. Men fokus låg på att göra ett fint register så topp efekten var inte proi1.

Idag blir det att köra här ute på fällfors och se vad jag kan justera in i chassiet. Är första gången ut så är en heldel att fixa till under dagen. Får återkomma med en liten rapport

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Helgens ban körning blev lyckad. Bilen höll ihop och jag kunde koncentrera mig på att lära mig köra.
Men 3.46 i bakaxeln var lite väl mycket på en sånhär liten bana som det var i fällfors. Om jag åker ner på nästa körning så sätter jag i min 3.91 som jag har.



_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
vinterns uppdateringar har börjat,
blir att montera h profilstakar bygga nytt grenrör och insug,
uppgradera styrsystemet så det blir sekvensielt och separata tändspolar,
turbon blir en GT3582R gen2 med v band på avgashuset så man slipper ha en packning där
chassie blir orört och fogmakern skall färdigställas
blir att m göra nya motor fästen med hårda motor gummi kuddar då helt stumt är för tråkigt och gör ont i tänderna med en 4cyl motor från trollhättan
ny vxl låda med 5 växlar och ny utvxl i baken till 3.91. blir även en ny frän vxl spak
toppen skall få sig en tillsnyggning då det är en orginal 530
kamaxel får sitta kvar tills vidare kg003, om man inte trillar över en fin rackare under vinterhalvåret
koppling och svänghjul blir nytt och starkt från dll teknik
hela elsystemet blir det en revision på då det är lite pinsamt dåligt, det är nog detta som kommer ta längst tid




_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
rev isär min topp idag och studerade lite, det är en helt standard 530 som jag repade upp för 5-6 år sedan
man kan tydligt se vars det är sämre flöden på den, skall fundera ut en plan för vad man skall göra för arbete på den nu i vinter
det skall nog nämnas att insuget har haft en väldigt dålig vinkel mot toppen så det har nog skapat problem redan där uppe men man kan tyda att luften går rakt in i väggen innan den vänder neråt, alltså den får ingen hjälp alls att tasig runt den korta radien i toppen



_________________
jimmy salomonsson
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



thumbs up

Härligt bygge.
Jag ser att du lättat/gjort om elsystemet ordentligt.
Håller på att lätta mitt elsystem i min 323 B230FK men kan inte hitta El-schema för 323.
Hur gjorde du, drog du all el på nytt?

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
konnem3 skrev:
thumbs up

Härligt bygge.
Jag ser att du lättat/gjort om elsystemet ordentligt.
Håller på att lätta mitt elsystem i min 323 B230FK men kan inte hitta El-schema för 323.
Hur gjorde du, drog du all el på nytt?


jag har ingenting alls kvar av original kablarna i bilen, har bara en vems härva till motorn med det enklaste nödvändiga , triggerx2 tps iat clt oljetemp generator b+ solinoid start motor osv,,

_________________
jimmy salomonsson
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



salmon skrev:

blir att m göra nya motor fästen med hårda motor gummi kuddar då helt stumt är för tråkigt och gör ont i tänderna med en 4cyl motor från trollhättan



Vafan, I Trollhättan gjorde man SAAB, du måste hålla isär dom västsvenska biltillverkarna :-) , de är ju ändå bara 2 st.

För övrigt måste jag bara ge en eloge till motorentusiasterna i norraste norr, ni har långt till banorna, men o andra sidan har ni bättre förutsättningar för iskörning.

_________________
/Anders C
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323 -1984
1, 2   >>
13288 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande