Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323 -1984
<<   1, 2
13288 besök totalt
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
salmon skrev:

blir att m göra nya motor fästen med hårda motor gummi kuddar då helt stumt är för tråkigt och gör ont i tänderna med en 4cyl motor från trollhättan



Vafan, I Trollhättan gjorde man SAAB, du måste hålla isär dom västsvenska biltillverkarna :-) , de är ju ändå bara 2 st.

För övrigt måste jag bara ge en eloge till motorentusiasterna i norraste norr, ni har långt till banorna, men o andra sidan har ni bättre förutsättningar för iskörning.


Haha ja inte är det så lätt.. Vars tillverkar man volvo då? Torslanda?
Tack för övrigt

_________________
jimmy salomonsson
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



salmon skrev:
Anders Carlsson skrev:
salmon skrev:

blir att m göra nya motor fästen med hårda motor gummi kuddar då helt stumt är för tråkigt och gör ont i tänderna med en 4cyl motor från trollhättan



Vafan, I Trollhättan gjorde man SAAB, du måste hålla isär dom västsvenska biltillverkarna :-) , de är ju ändå bara 2 st.

För övrigt måste jag bara ge en eloge till motorentusiasterna i norraste norr, ni har långt till banorna, men o andra sidan har ni bättre förutsättningar för iskörning.


Haha ja inte är det så lätt.. Vars tillverkar man volvo då? Torslanda?
Tack för övrigt


Torslanda är korrekt, på Hisingen.
Fast ärligt talat, motorerna gjordes och sattes ihop i Skövde har jag för mig. Här får nån annan steppa in och rätta mig eventuellt.

_________________
/Anders C
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
har monterat in nya styrningar i toppen igen och håller på knåpa ihop en beställnings lista på nya ventiler och fjädrar. blir rostfria 46/38 ventiler



_________________
jimmy salomonsson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Gillar verkligen Volvomotor och E30 konceptet.

Ser fram emot hur detta ska bli.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
är det bra ventiler som kl racing säljer? eller skall man vända sig någon annanstans?
nu har jag redan beställt ventiler och fjädrar från han nu iallafall med de brickor dom rekommenderade,
men började fundera om är bra?

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
går sakta med bmwn då alfan har tagit stor plats senaste veckorna, men ihelg blev det ett litet ryck,
nya motorfästen är pågång då jag inte vill ha motorn stumt monterad nåmera, blir väldigt hårda motor kuddar i gummi, får se hur det blir, kan då inte bli sämre =)

toppen har fått sig några timmar ochså och är hoss en kolega för att mira fräsa sätena och förbrännings rummet, det blef rostfria ventiler fråk kl racing med deras dubbel fjäder kitt och retainers.

förar utrymmet får sig en uppdatering ochså med ny vxlspak och ny elektronik,
ett max ecu sport skall kopplas in och en helt ny elcentral, så all den gamla fula eldragningen åker äntligen ut



_________________
jimmy salomonsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Anders Carlsson skrev:
salmon skrev:

blir att m göra nya motor fästen med hårda motor gummi kuddar då helt stumt är för tråkigt och gör ont i tänderna med en 4cyl motor från trollhättan



Vafan, I Trollhättan gjorde man SAAB, du måste hålla isär dom västsvenska biltillverkarna :-) , de är ju ändå bara 2 st.

För övrigt måste jag bara ge en eloge till motorentusiasterna i norraste norr, ni har långt till banorna, men o andra sidan har ni bättre förutsättningar för iskörning.


Ett kul tillägg. Även om Gällivare ligger en bra bit norrut är de fortfarande över 30 mils bilkörning till Sveriges nordspets

Norrland är så ofantligt mycke större än dom allra allra flesta i södra sverige förstått. Kiruna Kommun t ex är dubbelt så stor som Skellefteå kommun. Som i sin tur täcker samma yta som Skåne!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
jao sverige är väldans avlångt, synd att alla banor är byggda så långt bort från gällivare
har börjat fundera på moirana i sommar och blir runt 70 mil enkel väg dit, närmaste är fällfors kon bana på 35mil ungefär, hur som.

har byggt nya motor fästen och vxl låds balk,
kortat kardanen för den nya 5vxl lådan var lite längre,
har monterat nya bränsle rör och börjat rensa bort den hemska eldragningen.
fick mitt nya max ecu i posten i fredags så skall börja planera in hur det skall kopplas..
har även börjat planera inn hur avgas systemet skall dras, nu med gummi upphängd motor måste man ju ha lite större marginaler på det.



_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
har monterat ihop nya toppen nu med kl racings rostfria ventiler, och efter jag nu har sett dom så förstår man att det är billiga =) men dom får sitta i nu när jag ändå köpt dom. .
har monterat in toppen i bilen och börjat på grenröret, blir 48mm rör i svartstål.
har fått en garage platts nu så kan äntligen ha den stående och slipper rulla in och ut varje dag som jag har gjort senaste 6 åren, ska bli skönt att slippa den faktorn nu




_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
var ett tagsedan man uppdaterade sin tråd, har fått klart nya motorpaketet nu iallfall,
monterat in nya max ecu med E-gas, har bara provkört några hundra meter i höstas innan snön kom och den har inte lämnat ännu så har mest stått å varvat i garaget och justerat in diverse saker.
har inte monterat fast gaspedalen änn så det är vad som skall göras nästa garage sväng, "provkörningen gjordes med manuell gas spjäll DBW monterades in den senaste veckan

monterat stoppskruvar som pinnskruv till grenröret och insuget, muttrar hittades på wurth art nr0365-6






_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Nu har man kört bilen halva sommaren och benat ut nya motorpaketet och på tisdag bär det av mot skelefteå drivecenter, vart 4år sedan sist där ute så har inte kört på nya banan.
har inte sett någon tråd om sdca här på forumet, är det ingen som är dit? härifrån?

Har satt toe ut på 20min med gatdäcken. vad är det som avgör om man ska öka på det?


Tvättade upp hjulen i höstsolen

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
har börjat planera inför bytet av framrutan,
har tänkt montera en m3 ruta i min inte m3 kaross, men m3an verkar ha bredare kant för rutan att ligga på.
är det någon som har bytt ruta på sin m3 å har någon info om detta?
ser doch inget bekymmer med att bredda kanten men är hålet för rutan större ochså?

någon som kan hjälpa lite å mäta på sin m3

_________________
jimmy salomonsson
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Det stämmer som du säger att M3 har en bredare plåt där rutan ligger an, som jag förstått är för att rutan är limmad på M3. Hur mycket bredareminns jag inte.
Är nog inga problem att bredda den på din och köra samma koncept.


salmon skrev:
har börjat planera inför bytet av framrutan,
har tänkt montera en m3 ruta i min inte m3 kaross, men m3an verkar ha bredare kant för rutan att ligga på.
är det någon som har bytt ruta på sin m3 å har någon info om detta?
ser doch inget bekymmer med att bredda kanten men är hålet för rutan större ochså?

någon som kan hjälpa lite å mäta på sin m3

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
ok då är man på rätt spår,
hittade installations beskrivning på en m3 ruta,
till synes på bilden kan det funka med 10-15mm förlängning, får mäta nogare när jag får rutan.
är som att den extra biten är lika lång som den korta som är dubbel plåt, och är nog den som är standard




_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Blev ett ganska lyckat trackday på fällfors arena i söndags,
var bara trist att min wastegate började tjorva och överladdade så fick avsluta efter halva dagen,
var nöjd ändå å allt annat höll ihop som det skulle.
nu kan man focusera vinter på att byta framrutan och eventuellt taket ochså så man blir av med den gräsliga takluckan



_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Efter en lång paus i vinter så har jag fått fart på framrute projektet
Breddade kanten med en plåtremsa som jag krympte till så den passade och sedan sträckade fast den med tigen.
Är nog enda standard e30 med m3 ruta





_________________
jimmy salomonsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323 -1984
<<   1, 2
13288 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande