Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Avtappningsplugg på bensintanken?
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (5372 totalt)
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
En dylik tänkte jag installera så man kan köra i klasser med soppabegränsning (så man kan kontrollera så att tanken är tom).

Hur gör man? Bonden i mej säger svetsa fast en fingängad mutter och använd en kopparring eller liknande för att hålla tätt. Finns det några färdiga små prylar att köpa som man kan montera (har kollat lite på Hiflex mm. men inte hittat något passande).

PS. Har ni bra fusk-trix-tips så kan ni ju skicka dom som PM istället ..
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



skulle det inte funka och köpa en lambda mutter och lambda plugg?

och en kopparbricka.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Hm det där med att töjja på regler var Smokie Y eller vad han hette (heter) Stock car racer som böjde lite på regelboken ,

Ex en bensin ledning som var på hela undersidan av bilen ,

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Nån gängad hylsa och en stor luftnippel?
Vore ju bra om du kunde få på en slang. Måste finnas nåt färdigt att köpa som går fint att svetsa dit.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bäst är väl nån form av bränslesäker kulventil som man kan sätta slang på när man vill tömma ut all icke reglementsenlig soppa innan kontroll. thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Dan Hovang skrev:
En dylik tänkte jag installera så man kan köra i klasser med soppabegränsning (så man kan kontrollera så att tanken är tom).

Hur gör man? Bonden i mej säger svetsa fast en fingängad mutter och använd en kopparring eller liknande för att hålla tätt. Finns det några färdiga små prylar att köpa som man kan montera (har kollat lite på Hiflex mm. men inte hittat något passande).

PS. Har ni bra fusk-trix-tips så kan ni ju skicka dom som PM istället ..


PM:a, i h_e heller.....Man monterar ju ett rör på insidan av tanken från "pluggen" är röret 10cm lång så kan man ha kvar sisådär 7-8cm soppa kvar i tanken utan att det går att tappa ut med tankskum i tanken så blir det nog "omöjligt" att se fusket. Man skall nog använda rätt grovt rör(längst ner) så att man inte kan se kanterna underifrån, sedan prägar man ju dessutom in skum i röret så man inte kan se väggarna.....


PS. Skall du svitsa i tanken så rekomenderas hemliga proceduren för att undvika fet-explosion...jag skall berätta när jag fixat brandförsäkring på bilarna i garaget. Sedan skulle jag använda o-ring (EPDM) istället för kopparbricka. DS

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



om du sätter en T-koppling med kran efter den elektriska soppapumpen så går det både att tömma tanken och visa att den är tom.

Jag vete tusan om jag vill ge nåt tips om hur man svetsar i tanken, ifall det skulle gå snett för någon annan, men man kan ju fundera på det där med en vätska som löser både bensin och vatten, t.ex. T-sprit. Så skölj alltså ur tanken med först T-sprit och sedan vatten. Kontrollera sedan på lämpligt avstånd att det inte smäller om man stoppar en tändsticka i tanken. Ingen garanti att det funkar för någon annan, så om det känns osäkert - testa inte och skyll inte på mig om det går åt pipan..

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



AndersY skrev:
om du sätter en T-koppling med kran efter den elektriska soppapumpen så går det både att tömma tanken och visa att den är tom.

Jag vete tusan om jag vill ge nåt tips om hur man svetsar i tanken, ifall det skulle gå snett för någon annan, men man kan ju fundera på det där med en vätska som löser både bensin och vatten, t.ex. T-sprit. Så skölj alltså ur tanken med först T-sprit och sedan vatten. Kontrollera sedan på lämpligt avstånd att det inte smäller om man stoppar en tändsticka i tanken. Ingen garanti att det funkar för någon annan, så om det känns osäkert - testa inte och skyll inte på mig om det går åt pipan..


Mitt trix (som jag provat)är annars att man:
1) tömmer tanken ordentligt och skruvar av armaturer etc
2) kopplar tryckluft till tanken och låter stå och blåsa i några timmar, på så sätt ventileras den mesta bensinen ut. Det är viktigt att tanken står så varmt som möjligt, t.ex. på ett element.
3) Koppla in en slang med en hårtork eller liknande som blåser in varm luft i tanken (inte för varm ), sammtidigt tar man en REGLERBAR varmluftspistol och värmer alla invikta plåtkanter med hyffsad värme (ca 80 grader) då kokar bensinen ut ur plåtskarvar etc. Gör samma ska med alla synliga punkt och helsvetsade skarvar från skvalpplåtar etc., man hör hur bensinen kokar bort
4) Lukta i öppningarna, luktar det det minsta bensin finns det soppa kvar, vänta 2 timmar, luktar det inget koppla tryckluft till tanken igen(det räcker att stoppa in en slang/munstycke), ta sedan en öppen låga och håll för något av utloppen eventuell kvarvarande bensin kommer brinna upp i små puffar.
5) skär och svetsa.

Man kan säkert göra det hela snabbare men personligen vill jag veta att man fårt bort 100% av bensinen.
Man kan även för säkerhetsskul blåsa in svetsgas i tanken innan man börjar.

Skölja ut med vatten fungerar inte för det blir kvar bensin i skarvarna...Booom

Det fungerar även att svetsa tanken om man fyller den helt med vatten, men frågan är vad soppakvaliten blir de kommande 32 tankningarna. Det går nog åt mycket etanol....

PS. Alternativet för hårda pojkar är som man lagade läckande tankar på flygplan i krigssituationer. Man fyllde tanken med soppa, och svetsade. Då blev det ingen bensinblandad luft och tanken kunde inte explodera. det gäller bara att inte bränna hål på tanken när man svetsar DS.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det blir inte bara kvar bensin i skarvarna utan problemet är att vattnet inte löser sig med bensinen utan skiktar sig så det blir ren bensin kvar i tanken då man ju aldrig lyckas tömma ur allt. Men T-spriten löser sig med bensinen och tar med sig det mesta ut när man sedan sköljer med vatten. De skvättar som blir kvar består av en blandning av vatten, bensin samt sprit och är inte särskilt brandfarligt. Jag har faktiskt aldrig hört det misslyckas och gett upphov till nån brand, men man vet förstås aldrig. Det tar inte så lång tid heller, utan bara några minuter att fixa.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Standard-tricket när man svetsar tankar är enligt vad jag läst att fylla tanken full med vatten, så att det ej finns plats för bensinångor, för det är ångorna som är farliga. Sen borrar och svetsar du när du har precis knökfullt med vatten i tanken!

En mindre skvätt bensin i en massa liter med vatten gör nog ingen stor skillnad.

Skall du ventilera bort bensinen och dess ångor tar det minst tre veckor enligt drivmedelsutbildningen jag fick i det militära. Och eftersom bensinångor är tyngre än luft måste du ställa tanken med ett hål nedåt under den tiden.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jo, men om du har hål i tanken så kan man ju inte låta vattnet rinna ut där utan får ha den delen av tanken högst upp med en minimal, men ändock luftficka, alldeles under där man svetsar. Problemet är att bensinen inte löser sig alls med vattnet utan ligger ovanpå, 100% koncentrentrerad och explosiv, så det blir inte särskilt mycket bättre ur explosionssynpunkt än att man fyllt hela tanken med bensin... Annat än att den antänding som kan ske tar slut rätt fort, vilket den inte skulle göra om hela tanken var full med bensin.
Min bror testade det där när han fått ett rosthål i sin gamla fiattank. Han hade en minimal luftficka alldeles under hålet på nån cm och poff sa det när han började svetsa så hade han helt plösligt en rund tank, som inte längre passade i sin plats då den hastigt blivit en dryg dm tjockare... Det var ingen jätteexplosion då det var så lite luft, men tillräckligt för att omforma tanken kraftigt, även om den inte sprack.

om man säger att man tömt tanken så gott man kunnat och då har kvar 5 cl bensin så kan man genom att hälla i en halvliter T-sprit och skölja runt det ordentligt så att det tar med all bensin, få en blanding kvar som består av 10% bensin och resten T-sprit - brandfarlig blanding, men inte explosiv. Häller man ut allt så gott det går, har kvar 5 cl av blandingen(ingen skiktning) och sedan sopar i 25 liter vatten som man återigen tömmer ur så har man kvar 5 cl som består av 2 promille T-sprit, en halv promille bensin och 99,8% vatten. Den blandingen får man aldrig fyr på... Det kritiska är att lyckas skölja överallt med T-spriten så att man löser upp all bensin, men det verkar inte vara nåt jätteproblem. Dock inga garantier, så på egen risk...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Varför måste du svetsa just på ovansidan? Man kan göra så här:

1. Fyll tanken med vatten
2. Svetsa på muttern på utsidan, vänd tanken så att du svetsar mot en sida med vatten bakom.
3. borra hål och akta gängorna. (Hålet behöver inte vara lika stort som gängan, bara tillräckligt så att bensinen lätt kan rinna ut.) Nu börjar det rinna vatten, men då är du klar!


P.S.
Bensin är inte explosivt. Det brinner bara. BensinÅNGOR är explosiva. Därför skulle jag föredra att svetsa i vattenfylld tank för att minimera mängden bensinångor.
D.S.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



M.a.o.

Skippa vattnet, risken är att det blir extra lättantändlig koncentration i en liten luftficka.

Koka ut rester ur skarvarna med varmluftspistol och kör sedan T-sprittricket, så är du nog helhemma, då behöver man inte heller sanera tanken efteråt.

och, förresten, svetsa utomhus, med släckare i närheten.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



DJ skrev:


Skall du ventilera bort bensinen och dess ångor tar det minst tre veckor enligt drivmedelsutbildningen jag fick i det militära. Och eftersom bensinångor är tyngre än luft måste du ställa tanken med ett hål nedåt under den tiden.


Tricket är ju just att värma upp tank+skarvar så man bara har bensinångor kvar samtidigt ventilerar man tanken kraftigt, då spelar specifika vikten mindre roll. Men en bra ide är att ha utsläppet för ventileringen längst ner och blåsa in varmluft uppifrån.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



DJ skrev:
Varför måste du svetsa just på ovansidan?

Jag pratade om svetsning av tanken generellt och då är det t.ex. inte helt ovanligt att man vill laga ett redan befintligt hål i tanken, som t.ex. i min brors fall, som jag beskrev ovan.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



porschedriver skrev:
DJ skrev:


Skall du ventilera bort bensinen och dess ångor tar det minst tre veckor enligt drivmedelsutbildningen jag fick i det militära. Och eftersom bensinångor är tyngre än luft måste du ställa tanken med ett hål nedåt under den tiden.


Tricket är ju just att värma upp tank+skarvar så man bara har bensinångor kvar samtidigt ventilerar man tanken kraftigt, då spelar specifika vikten mindre roll. Men en bra ide är att ha utsläppet för ventileringen längst ner och blåsa in varmluft uppifrån.


Jo, det går nog rejält mycket fortare med värme.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



svetsarna blir så dåliga om man har vatten i..

lika så om man svetsar i golv på bilar när man har asfaltsmatta kvar.. det kyler av svetsen för fort..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Nä, inte hålla på med pluggen.
Bättre ett t-kors vid insprutet.
Sen tvångsköra bränslepumpen och ta ut bränslet.
Så kör allafall vi i NSHC.

Mvh

Anders
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Hm?
Försvann mitt inlägg? Verkar så ..

T-kors på slangen är ju nimt&så, men min pump kyls ju av soppan, den blir snabbt trasig om man kör den utan soppa. Har ni problem med det i NSHC (vad är det förresten? )

Det ena behöver ju å andra sidan inte utesluta det andra .. Verkar ändå som jag måste plocka ner tanken, tyckte soppaslangarna såg lite risiga ut.
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Låt bli att svetsa på tanken överhuvudtaget. Löd fast nippeln, muttern eller vad det nu är med lödtenn och varmluftpistol. Det behövs inte mycket värme alls.
Funkar i alla fall på kylare och MC-tankar ( ej alu).

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41556

Forumägare
Forumägare

Dan Hovang skrev:
... i NSHC (vad är det förresten? )


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9291
https://rejsa.nu/arrangorer.asp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Avtappningsplugg på bensintanken?
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (5372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande