Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roadsport A,C SPVM
1, 2   >>
15151 besök totalt
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Hej!
Då forumet på spvms egna sida verkar dött så ställer jag samma frågor här..

Efter att ha kört i ett antal år nu med Legends Cup så är jag sugen på att testa något annat.
Jag har sedan innan tittat lite på Roadsport C o Miata, fördelen med det vore ju att det nästan är en enhetsklass då de flesta kör med mx-5 som jag förstått det som, så att det blir tighta och roliga race.
Sen så kan man väl få tag på delar och hjälp i princip vart som helst då det är en Miata..

Men annars så är ju inte den bilen något snabbare o roligare att köra en en Legends direkt, därför har jag blivit väldans sugen på roadsport A och en Caterham!
Kikat på en som är till salu nu, han ska ha kört i MSCC, som kör med samma reglemente så jag antar att samma vagnsbok och reglemente gäller hos er..
Har nämligen alltid velat ha en caterham annars bara för gatan också..
Nackdelen är väl dock att det är ju ingen vanlig bil direkt, så mycket svårare att få hjälp om man behöver, och att få tag på delar..

Så vad skulle ni ha valt?

Så då är ju frågan kostnader..
Vad ligger startavgift/serieavgift för roadsport C och A på?
Debutlicens räcker?
Hur är det med träningsmöjligheter?
Hur många startande är det en helg i respektive klass?
Är det jämn och rolig racing i a klassen? (syftar på att det är väl ganska olika bilar som kör)


Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Limmet89 skrev:

Jag har sedan innan tittat lite på Roadsport C o Miata, fördelen med det vore ju att det nästan är en enhetsklass då de flesta kör med mx-5 som jag förstått det som, så att det blir tighta och roliga race.
Sen så kan man väl få tag på delar och hjälp i princip vart som helst då det är en Miata..

thumbs up
Det finns färdiga snabba toppmiator till salu, som skiljer sig mycket från en standard. Jag skulle dock vilja slå ett slag för subklassen mx5standard (se
http://www.mx5racingclub.se

Citat:

roadsport A och en Caterham!
Kikat på en som är till salu nu, han ska ha kört i MSCC, som kör med samma reglemente så jag antar att samma vagnsbok och reglemente gäller hos er..
Har nämligen alltid velat ha en caterham annars bara för gatan också..
Nackdelen är väl dock att det är ju ingen vanlig bil direkt, så mycket svårare att få hjälp om man behöver, och att få tag på delar..

MSCC KM har en egen vagnbok kan man säga. Regler är dock samma.
Delar kan man köpa från UK/Tyskland.

Citat:

Så vad skulle ni ha valt?

Så då är ju frågan kostnader..
Vad ligger startavgift/serieavgift för roadsport C och A på?
Debutlicens räcker?
Hur är det med träningsmöjligheter?
Hur många startande är det en helg i respektive klass?
Är det jämn och rolig racing i a klassen? (syftar på att det är väl ganska olika bilar som kör)


Mvh Jimmy


Vet ej exakt startavgift, men den är samma i A och C, I toppen på A verkar det jämnt mellan de snabba sjuorna (3-4 st). Vilket väl stämmer även i C där vissa förare och bilar är lite vassare än andra, däremot i mittfältet är C kanske jämnare, särskilt mx5 standard!

Debutlicens räcker.

Träning får man kolla på respektive bana.


_________________
Pontus Fyhr
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Limmet89 skrev:
Så vad skulle ni ha valt?


Driftkostnad skiljer nog inte jättemycket, en svenbil är lättare så slitagedelar som däck och bromsar slits troligen mindre. Men samtidigt är det mer speciallösningar som kan kosta lite mer och vara svårare att hitta.
Man bör nog vara mer tekniskt kunnig för att driva och få fart på en seven jämfört med Miata.



Limmet89 skrev:
Vad ligger startavgift/serieavgift för roadsport C och A på?
Debutlicens räcker?
Hur är det med träningsmöjligheter?
Hur många startande är det en helg i respektive klass?
Är det jämn och rolig racing i a klassen? (syftar på att det är väl ganska olika bilar som kör)


Startavgiften är i år 3200 kr + 300 kr i serieavgift/race till SPVM.
Eftersom bilen kommer vara både gatreggad och ha vagnsbok så kan man köra så gott som alla träningstillfällen som finns (som är öppna för alla).

Roadsport C är den största klassen i SPVM, 29 serieanmälda bilar i år, finna alltid någon att fightas mot, oavsett var man är i fältet.
Lägg därtill att du har MX-5 Cup som ingår i Roadsport C, otroligt bra gemenskap, klubbtält som ibland är fyllt med dricka mm.

Roadsport A har 11 serieanmälda bilar i år, körs dock tillsammans med Roadsport B som är 9 st.
Kolla på denna listan, där kan du till höger vid varje klass se en summering av hur många som har tänkt att köra varje tävling.
http://www.spvm.se/medlemmar2017.html
Stämmer inte helt men ger en indikation.
MX-5 Cup kör 3 deltävlingar (för att hålla ner kostnaden): Kinnekulle, Knutstorp och Falkenberg, vid dessa tävlingar brukar det vara fler i Roadsport C än på de övriga två.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Åk till SSM på Knutstorp och titta på roadsport. http://www.sportvagnsmeeting.se/
Har själv kört spvm roadsport c och kör nu med mscc. Alla är jätte vänlig i depån, svarar på frågor du kan ha och passa på peta lite på bilarna som de kör med.

Roadsport c är tajt rejsing oavsett hur snabb man är. Du kommer alltid ha några stycken som är lika snabba att slåss med och det tycker jag gör roadsport C till en riktig kul serie.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Tackar för svar, de var lite mer aktivitet här..
Jo de är en del att fundera på.. Kan köra 2 tävlingar i Legends Cup för den avgiften.
Men men kan skriva här igen när beslut tagits!

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Roadsport C har fler bilar än A/B ja men generellt skulle jag säga att det är tidsmässigt tajt i toppen på både Roadsport A och C.
Och då flera har uppnått max optimering i vad som tillåts i reglementet och varje ny bil som uppnår optimering och har en hyggligt bra förare har visat sig också kunnat blanda in sig i den direkta tätkampen.

Det ingen har nämnt i tråden är att SPVM kör på olika bankaraktärer, vilket gör att oavsett biltyp så finns det någon bana som passar bättre än en annan (främst i A/B som har långt fler olika biltyper än som just nu finns i C)
Det finns också olika optimeringsgrad och ambitionsnivåer bland deltagarna i samtliga klasser, bara att ta sig an den som ligger på samma nivå och försöka slå denna och sedan nästa framför och nästa..

Sedan inte att förglömma; vi umgås, har trevligt och hjälper varandra under den tid som inte tillbringas i förarstolen

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Bengtsson skrev:
Sedan inte att förglömma; vi umgås, har trevligt och hjälper varandra under den tid som inte tillbringas i förarstolen
Just det, det ingår tre dagars camping i startavgiften

Det finns många koncept som ger mycket nöje till sina brukare. Nåt att tänka på att de allra flesta är enmansteam där allt från motorbygge till matlagning ska skötas, allt kan inte bli 100%, men skoj har vi ändå.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Ja de ser inte ut som om de blir mer legends på ett litet tag iallafall..
Nu på Solvalla så var det en kille bakom som tappade bromsverkan helt, och då braka in i mig i slutet på bakrakan, och sedan sköv mig hela vägen till betongmuren där det tog tvärstopp..



_________________
Jimmy Liimatta
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Limmet89 skrev:
Ja de ser inte ut som om de blir mer legends på ett litet tag iallafall..
Nu på Solvalla så var det en kille bakom som tappade bromsverkan helt, och då braka in i mig i slutet på bakrakan, och sedan sköv mig hela vägen till betongmuren där det tog tvärstopp..

Tråkigt

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011
Inlägg: 53


Trådstartare
Nej nu har ja sagt till mig själv att imorn måste jag bestämma mig!
Om inte bilen hade blivit kvaddat så hade jag kunnat köpa Caterhamen oavsett..
Men när jag kollar på resultat så verkar de inte köra så många?
Iår bara 5, kan de stämma? I min klass i Legends är vi 30..:P

_________________
Jimmy Liimatta
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



finns inte många klasser där det är så billigt som i legends ,, lätt att frakta bilarna ,låg driftkostnad mm
Du har ju haft en del otur men det vänder ska du se ,ge inte upp.

PS,är mekanikern till Christian #62

_________________
Jörgen Bock
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Limmet89 skrev:
Nej nu har ja sagt till mig själv att imorn måste jag bestämma mig!
Om inte bilen hade blivit kvaddat så hade jag kunnat köpa Caterhamen oavsett..
Men när jag kollar på resultat så verkar de inte köra så många?
Iår bara 5, kan de stämma? I min klass i Legends är vi 30..:P


Stämmer bra A är en klass för sjuor och super-optimerade tyngre bilar, båda A och B är tyvärr en döende klass p.g.a ett dåligt reglemente och inget underhåll, vi får hoppas ansvariga tänker till inför nästa reglemente så inte det dör ut helt.

En Caterham passar bra men räkna med plöja en del pengar och tid för att kunna häng med i topp-5, sen är ju en Caterham i sig en härlig bil så det finns ju andra värden i den än att köra Roadsport A

Tror Legends ger mest racing för slanten vs Roadsport A/B som det ser ut idag men som sagt en Roadsport Sjua har andra möjligheter än bara racing

Sen finns ju också Ginetta G40 som intressant alternativ.

Så tycker jag

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Josen skrev:


Stämmer bra A är en klass för sjuor och super-optimerade tyngre bilar, båda A och B är tyvärr en döende klass p.g.a ett dåligt reglemente och inget underhåll, vi får hoppas ansvariga tänker till inför nästa reglemente så inte det dör ut helt.

En Caterham passar bra men räkna med plöja en del pengar och tid för att kunna häng med i topp-5, sen är ju en Caterham i sig en härlig bil så det finns ju andra värden i den än att köra Roadsport A

Tror Legends ger mest racing för slanten vs Roadsport A/B som det ser ut idag men som sagt en Roadsport Sjua har andra möjligheter än bara racing

Sen finns ju också Ginetta G40 som intressant alternativ.

Så tycker jag


Tack Josen för din åsikt.
Det har tillkommit och tillkommer nya bilar i samtliga Roadsportklasser i år, vilket är glädjande och vi som kör ser positivt på att arbetet och inriktning för Roadsportreglementet börjar bära frukt.

Glad midsommar//Magnus

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Du tror det ja - lite siffor som kanske hjälper dig till självinsikt och förhoppningvis förbättringar i nästa steg

Deltagare A

2015
7
10
14 (SSM)
10
8

2016 ( nytt reglemente )
13
7
6 (SSM)
7
10

2017
5
8
10(SSM) - anmälda..

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



För kännedom
Alla aktiva förare är med i en intern kontinuerlig dialog om klassernas inriktning och utveckling.
Individers ev förutbestämda meningar om Roadsport, reglementet, klassens inriktning och eventuella skillnader därav mellan förr och nu som vill ventileras på allmänt forum som tex Rejsa, arbetar sällan för klassens utveckling i positiv riktning har det visat sig.

För att få korrekt initierad information föreslås därför att intresserade av Roadsport pratar med klassrepresentant Magnus Mårtensson (finns här på rejsa) eller de aktiva som kör i klassen, tex på SSM/Knutstorp i juli eller Kanonloppet/Gelleråsen i augusti eller Falkenberg Classic i september.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Varför ljuger du Magnus ? Jag har vunnit B-klassen 3 ggr och kört aktivt, att du kallar mig individ och sätter dig på höga hästar är pinsamt. Ser du inte att klassen är på väg att dö med ditt skit-regelemete ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Josen skrev:
Varför ljuger du Magnus ? Jag har vunnit B-klassen 3 ggr och kört aktivt, att du kallar mig individ och sätter dig på höga hästar är pinsamt. Ser du inte att klassen är på väg att dö med ditt skit-regelemete ?


Josen, förra inlägget var allmänt.

Men som svar på din kommentar;
Jag är rätt trött på din återkommande negativa ton i tråd efter tråd under flera år angående Roadsport.
Ja, du har kört och vunnit B klassen för ett antal år sedan och du har en bra bil som passar perfekt in i Roadsport B (även med nuvarande reglemente), att du tycker nuvarande reglemente är skit för att det ev inte råkar passa dina personliga avsikter är helt ditt fria val.
Att trivseln i depån ökat de senaste åren pga mindre anklagelser över andras bilars ev fusk är inte heller något du verkar bry dig om.

Du anklagar mig för lögner, inte heller något nytt och ligger väl i linje med de föga klädsamma personangrepp som jag fick utstå från ditt håll i samband med framtagandet av reglementet.

Vill du påverka så gör det som alla andra, via deltagande och årsmöte osv.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Bra du nu kommer vi till kärnan, du känner dig kränkt och det förklara varför du har så svårt att lyssna.
Då vet jag det...
Du har motarbetet mig aktivt att komma och köra i A med min Elise p.g.a personlig vy mot mig och min bil - så ser jag det och gnällt om citat "jag kör för allvarligt och vill vinna". Några vill grilla i depån andra vill köra bil fort...

Ja sticker inte under stol med att dagens reglemente inte är anpassat och hjälper nya in eller skapar jämnhet i klasserna A/B om du väljer att bortse från att deltagarna sjunker så är det ditt problem.

Men om jag får ge dig några råd

- Läs erat egna SPVM forum där folk frågar efter hjälp, ni svara inte ens där
- Titta på C som aktivt driver och marknadsför sin klass, och försöker göra saker bättre
- Folk kommer inte och kör för att det är trevligt i depån som primär lockelse ( varför kör du inte själv exempelvis) ?
- Titta på andra klasser som time-attack exempelvis som aktivt marknadsför och driver events

Funder nu istället på reglementet 2019 och framåt,
- Varför ökade inte antalet ?
- Hur kan kostnader hållas nere ?
- Hur kan reglementet göras enklare ?
- Fungerade std satsningen i A/B ( show-rom.. ) ?
- Skall sjuorna utveckling vara fortsätta ? ( de kör väl snart under minuten på Knutan ?
- Däcksbredden in igen - (sänka kostnader= ?

Jag kommer fortsätta gnälla så du får gilla läget tillsvidare och jag kanske t.o.m kommer och kör om dig på Atrop

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128



Sedär ja, nu blev du väl riktigt sugen på att byta inriktning... Som någon redan tidigare nämnt: åk ner till SSM på Knutstorp i början av juli och få en egen känsla - själv gillar jag historiska standardbilar /Mvh Dan

_________________
Dan Byström
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Josen skrev:


Det är din "sanning", varken mer eller mindre.
Kränkt, nej men blir självklart förbannad på att återkommande behöva gå i svaromål när du fulspelar som värsta trollet utan tanke på att det alltför ofta drabbar klassen negativt.
Du tror jag eller andra inte lyssnar men absolut det mesta har redan har diskuterats, vänt och vridits på och avdömts och slutsatsen är en annan. Verkligheten har som oftast mer faktorer att ta hänsyn till än din något populistiska verklighet från utsidan med enkla svar och lösningar.

__________________________

Marknadsföring är en större fråga än Roadsport, dvs SPVM fråga som det arbetas med.
Timeattack serierna (bägge) är ett föredöme för hela motorsport-Sverige i det avseendet.

Försöket med Std har inte lyckats men bättre att prova med erbjuda en möjlighet än att neka.
Inget som skulle påverka dig eller någon annan negativt så varför bryr du ens dig och sprider negativ atmosfär så fort du får möjlighet? Din metod är knappast att verka för Roadsport som klass.

Folk kommer inte heller och kör om det är på alltför blodigt allvar med skitsnack, påkörningar och sura miner i depån (det borde du om någon begripa). Schysst racing och trevlig atmosfär är en grundbult för att en klass på bredd-nivå skall kunna växa.
För att vända trenden med ökande kostnader och regler som gjorde att det började spåra ur (trend som du själv har varit aktiv i att driva fram) så behöver man först sakta in, stanna och sedan styra rätt.
Ett sådant arbete är inget man kan göra från ett reglementesperiod till en annan utan behövs göras över tid med mjuk övergång, reglementet kan förenklas (vilket också var avsikten) när väl modifieringsgrad stabiliserats och existerande bilar och nya bilar har liknade förutsättningar.
Däckfrågan; är en del i reglerna naturligtvis och analyseras kontinuerligt och olika aspekter (både tekniska och ekonomiska) vägs in för att utfall inte skall gynna eller missgynna en viss biltyp, sammantaget så är nuvarande däckregler det mest optimala eller minst dåliga om man så vill.

Klassen som växer numerärt mest är Standard inom MX-5 (dvs Roadsportregler med självpåtagna ytterligare tekniska begränsningar i riktning mot standard).
MSCC och SPVM använder numera samma reglemente fullt ut vilket skapar enhetlighet och är bra ur ett bilbyggar- och förarperspektiv.
Faktum är att reglementet har bromsat in toppen och man kan börja se att fältet komprimeras med möjlighet för fler förare/biltyper att nå och konkurrera i toppen oavsett klass.

Är vi så fel ute som du vill framhålla?
Jag tycker inte det.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



dleb skrev:
Sedär ja, nu blev du väl riktigt sugen på att byta inriktning... Som någon redan tidigare nämnt: åk ner till SSM på Knutstorp i början av juli och få en egen känsla - själv gillar jag historiska standardbilar /Mvh Dan

Kan bara beklaga att det blev så , men prata med aktiva förare på plats under tävlingshelg ger en betydligt bättre bild av klassen.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Roadsport A,C SPVM
1, 2   >>
15151 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande