Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1536 besök totalt |
Plenum
Håller på att bygga nytt insug och undrar om jag tänkt rätt. Jag använder original runners samt väggen av plenumet där dem sitter i. Så längden på runners kontra avstämning bryr jag mig inte om, men att plenumet blir rätt känns viktigt. Här är en liten snabb skiss av hur jag tänkt göra det: ![]() Plenumet är koniskt på så sätt att arean vid cylinder 1 är 100%, cyl 2 är 75%, cyl 3 är 50% och cyl 4 är 25%, det för att fördela luften jämt mellan cylindrarna. Diametern på runnern är ca 40mm och avståndet mellan runnern och motsatta väggen på plenumet är 1,5 x diametern på cyl 4 (röret längst bort). Som bakre vägg används ett halvt 90mm rör. Totala volymen på plenumet är strax under 1,5 x motorvolymen. Samt avsikten är att även bygga på en kona som tar ned diametern till övergången med tryckröret. Vad har jag missat? _________________ David Lindblom |
||
Jag har inte räknat på det, men jag skulle inte bygga plenumet fullt lika konat. Jag tror att det finns risk där att 4:e burken kommer att få lite svårare att andas än den 1:a där.
Sedan skulle jag, om möjlighet finns, fixa så att runnersarna slutar i fina trattar inne i plenumet. _________________ William Ekström |
||
jag tror på utfomrning i sig. även om jag inte kan avögra om det är helt bra som det är.
ofta har ma nproblem med att luften smiter förbi första röret.. luften tar enklaste vägen.. har du sett hur gammla imsa insugen ser ut? det tror jag är en vettig lösning annars. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Bara så ni vet så är skissen ej skalenlig.
Bredden på hela insuget är ca 400mm och vid cylinder 1 är måttet från runner till vägg ca 150mm och vid cylinder 4 ca 60mm. Bör man kanske bygga med ett mindre avstånd vid cylinder 1 och även då låta avståndet från vägg till cylinder 4 vara mindre än 1.5 x diametern? Trattar invändigt hade varit fint, men faktum är att originaldesignen inte är så pjåkig den heller. ![]() Imsa insugen, är det dem som är som en cylinder och har inloppsröret svetsat lite snett in i plenumet, så att säga? _________________ David Lindblom |
||
Det är väldigt svårt att gissa, egentligen borde man ju prova olika designer och flödestesta dom.. Men det man kan göra är väl att titta på hur de stora stallen designar prylarna. Hur tex bmw's insugsrör ser ut på deras banbilar (även om det nu är 6 cylindrar så är det ju samma principer). Dina runners såg ju nästan ut att sluta i nåt trattliknande, så det där ska nog funka bra. ![]() _________________ William Ekström |
||
Det är just därför jag frågar här, med förhoppning om att någon verkligen vet. Pröva olika varianter är tyvärr lite för tidskrävande och även penningakrävande då om-mappning helst även ska ske. Men det vore ju det bästa ja... _________________ David Lindblom |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1536 besök totalt |