Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa -96 - Track rat
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
33 besök senaste veckan (36148 totalt)
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
1996... är den helbilsgodkänd? Det är väl därinkring årsmodellerna som det blev sånt?


Vad jag har hittat var inte Xantian helbilsgodkänd 1996.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Bilen gick igenom besiktning utan problem med sportratt och Sparcostol. För att fira kom två vänner från Lund upp och hjälpte mig att fixa några saker. Bilderna här visar gårdagens process, idag fortsatte vi med lite tvätt och bättre bilder.





_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Skärmbreddare? Najs! thumbs up

Älskar det milt motsägelsefulla i att bygga banbil av en cittra!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Widebody Xantia !!! thumbs up

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Efter dator-/webhaveri igår kväll försöker jag skriva det här inlägget igen. Jag vill dock betona att gårdagens inlägg var riktigt, riktigt bra, så om ni läser det här och tänker "han hade kunnat vara lite roligare" hänvisar jag till det. Gårdagens inlägg, vilken pärla! Nåväl, åter till helgen. 3/4 av Team Inbördes Dåligt Inflytande träffades, och vi gjorde det vi gjorde bäst: vi var närapå konstruktiva.

Som vi sett tidigare passar inte 17*8" med effektivt ET-5 och 235/40-R17" på Xantiorna. Vi går tillbaka till några äldre bilder och tittar igen:





Framhjulen skulle definitivt träffa BOMs cheeky-nivå, medan skärmkanten hamnade ungefär en till två centimeter in på däcket i bak. Helt okej, så länge jag aldrig tänkt använda fjädringen, men en jättedålig idé om man har en bil som har ett ligga lågt-läge som verkligen är lågt. Eftersom jag helst vill undvika att köpa nya bakdäck så fort jag parkerat i garaget, behövde någonting göras.

Efter en del googlande hittade jag att skärmbreddarna till Alfa 75 V6/Turbo (ska vara identiska) verkade passa formerna väldigt bra, så en uppsättning dito införskaffades. Efter några olika köp slutade det med en full uppsättning + två uppsättningar med tre breddare. Såklart saknades vänster breddare bak i båda dessa uppsättningar. Det gäller att hålla sig själv alert vid monteringen.

Efter besiktning och lite förberedelser (inköp av innerskärmar från allehanda bilar) kom så Simon och Victor upp för ett besök i Linköping. Efter en del måttande, hummande och muttrande började vi till slut rita. Simon ritade upp tydliga diagram för styckningen.


Och Där ska vi sätta huggmejseln!

Nästa steg var, föga förvånande, att försöka följa den streckade linjen. Vis av egen erfarenhet från barndomens pysselböcker, försökte jag byta bort denna aktivitet. Mina vänner var dock benhårda; de ville inte kapa utan de ville se mig såga i min bil. Vare sig mutor eller "du som ogillar Citroëner så mycket kan väl kapa i den?" bet. Aja.



Victor fick i egenskap av erfaren med kittpistol applicera limmet, och sedan var det bara att passa in breddarna mot de ritade linjerna. Till och från behövdes fyra händer för att fixera breddarna, och två för att tejpa fast dem. Ingen av oss var särdeles sugen på att hålla fast breddarna genom skinnbildnings- och härdningstid.




Efter ett tag vågade vi oss i alla fall på att rulla ut bilen och titta på vårt tilltag på lite avstånd. Satan vad coolt!

Det var dags att retirera och fira segern på lokal i Linköping, medan limmet gjorde det lim gör: härdar.

Söndagen inleddes med tejpborttagning och lite stukkontroll. Ser det okej ut?

Tilltaget fick "The Chilichatten seal of approval", så det var dags att tvätta och ta fler bilder. Simon gav sig till och med på rolling shots!




Jag kallar den sista bilden "Bilsportreportaget", mest för att reta Simon.

Så är allting färdigt nu? Nej, inte riktigt. Provkörningen gav att jag behöver trimma plåten på högersidan bak (jag fegade lite på grund av bränsleledningar och annat skojigt), breddarna i bak och stänkskydden fram. Sedan ska jag såklart måla, limma lite mer och och kapa upp för dörrar samt skarva innerskärmar. Men efter en kväll eller så i garaget är den körbar i torrt underlag, vilket jag är nöjd med. Jag är riktigt nöjd med resultatet! Några småsaker ska fixas innan nästa bankörning, men det här känns verkligen som stora framsteg. Sedan hann vi fundera lite kring min bruksbil också, men det är en annan historia för en annan tråd.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Till slut fick så Activan se bana igen, med kvällskörning på Sviestad. Däcken gör markant skillnad, både i grepp och beteende. Efter några pass började motorn till och från tappa turbotryck, men första passet gav mig en 1:10-tid enligt RaceChrono (1:10.27, optimal lap 1:08.91). Om den är korrekt? Jag bryr mig verkligen inte, jag är nöjd ändå!
Bromsarna var bättre än förväntat, jag hade blivit varnad om kombinationen av belägg och skivor men jag märkte inget när bromsarna fått lite värme. Fjädringen behöver fortfarande lite omsorg, och jag har kanske orsak att uppgradera motorn i vinter, men framför allt hade jag skitkul!


Stämningsbild.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Så, det är fredag och dags för cognac igen. Nu när Corvetten blev omskriven för ett tag sedan är det kanske dags för en uppdatering här också? Vi börjar med det viktigaste, mitt nya livery:

Riktiga banbilar är smutsiga.

Vår fallne hjälte har inte gjort några stora framsteg under året; väderkvarnarna ser fortfarande ut som vilda bestar och ingen fransk ingenjör har någonsin gjort någonting fel. Någonsin, sade jag. Det är omvärlden det är fel på, alldeles uppenbarligen. Det är ni som e dom konstiga det är jag som e normal.

Det som har hänt sedan senaste uppdateringen är egentligen att jag till slut kapat upp bakre breddarna så bakdörrarna går att öppna. Titta vad man kan göra med en Dremel och en vilja att förstöra saker!

It ain't pretty but it ... okej, det fungerar typ. Lite finlir och färg på detta, så.

Jag har försökt lösa olika varianter av breddare på framstötfångaren, men fallit tillbaka till att kapa några bitar av mina extra skärmkanter, och komplettera upp med en tunn kolfiberplatta för att blocka av hela hjulen.

Jag har också kört lite; en körning i fjol och två på sensommaren i år. 2020, och sådär. Första körningen i år genomfördes i regn, och jag kommer inte överens med den här bilen i regn. Nästa gång ska jag laborera lite mer med däcktryck, men NS2Rerna var högst misstänksamma mot att klara hällregn på torrtryck.

Andra körningen då? Det var också på Sviestad, och nu var i alla fall vädret med oss. Och det gick väl bättre, men jag är ändå rätt missnöjd.

Under enåtjugo, det är väl i alla fall någonting ...

1:16.90 var bästa varvtid under dagen, men en hel bunt varv på 1:17.XX. Någon slags platå verkar finnas där. Jag försökte bromsa så sent jag kunde, och ta med så mycket fart jag kan in i kurvorna, men det händer ju väldigt lite när jag trycker på gaspedalen. Jag fegar lite på bromsen, eftersom jag vet att jag inte får någon direkt förvarning innan beläggen slits ut. Det är visserligen bra att jag inte får någon fade, men det är lite läskigt att kliva på bromsen och bara få metall mot metall trots att allting fungerade felfritt kurvan innan.

Jag har också loggat lite mer seriöst än tidigare, med lånad riktig GPS-puck. Tiderna ovan tyder på att mina varvtider från tidigare år nog ska läsas med en stor nypa salt, men jag har också försökt titta på den data som samlades in.



Logg-grafer. Mittenbilden är en jämförelse mot kompisen med original Miata NB på mina gamla slitna 595 RS-R. Jag är inte helt nöjd, nej. Jag verkar i alla fall vara rimligt konsekvent. Synd bara att det går så långsamt.

Med lite hjälp att läsa graferna, tror jag att det går att hitta lite tid på att bromsa senare/hårdare efter långa rakan, dra motorn lite längre på växlarna, trailbrakea lite in i första böjen och att köra med lite högre däcktryck bak för att motverka understyrning. Men jag vet inte om jag kan komma ned under 1:16.00 med bara det?

Visst ja, bromsar! Jag köpte ju Greenstuff senast, och de har väl fungerat helt okej bettmässigt. Livslängden däremot . de höll två heldagar och en regnig kväll, innan de var helt slut. Nu blir det att testa Black Diamond istället; fungerar inte de bra får jag göra en specialbeställning av belägg.

Beställda från den finaste lilla finska speedshopen som finns på nätet. Snabb leverans, och vad jag tror är ett snällt brev på finska. Sisu-pastiller fick jag också!

Men bara bromsar och däcktryck räcker ju inte, man måste ju drömma också. Vi börjar med de små, enkla sakerna: Det finns en video, på nätet, som jag vill att alla ska se:



Nu när ni sett den, så kan ni tänka er vad jag inspirerats av. Räjsigt! Eftersom jag jobbar med träindustrin på dagarna, känns det rimligt att börja med lite enklare snickerier.

Äkta hemsnidad splitter, med av aerodynamiker godkänd profil. Räknat på den? Nej, verkligen inte! Jag skickade ett foto när jag slipade, och frågade om det var tumme upp eller tumme ned. Jag håller på med kvalitativ forskning, inte kvantitativ ...

I vinter kommer utmaningen vara att få splittern att sitta kvar i bilen, det blir lite pyssel men av den trevligare sorten. Hittills har jag börjat kapa ned en reservstötfångare för att få en läpp att använda.




Super Touring, here I come!

Det mindre enkla är att på sikt lösa hastighetsproblemet. Jag har ju en diffbroms liggande hemma i garderoben, och om jag ändå ska montera den, borde jag väl också fixa lite annat? Storservice, typ. Typ. Sagt och gjort köpte jag på mig lite motordelar som ska byggas ihop på en av mina lösa motorer i garaget: DP Engineering grenrör (som behöver moddas för att passa på Xantia), turbo, downpipe och turbokam. Från annat håll fick jag tag på en vevaxel till en XUD11 (dieselmotor från Citroën XM med flera), som ska vara smidd och ge totalt 2138 cc motorvolym. Planen är att bygga en motor med lite mer volym, lite piggare kam och lite mer turbo. Lagom, fast mer, sådär.


Om jag nu råkar få ihop en snabbare bil, kan någon lära mig att köra också? Det vore kul att inte alltid vara sist på trackdays.

Det var nog hela uppdateringen. Nu står bilen för vinterfix och besiktning, innan jag tar tag i det där roliga igen. Jag borde lätta inredningen också. Och titta på att gjuta glasfiberhuv. Och ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Nu får du inte ta illa upp ,men jag kan inte se att du ändrat till några bättre hjulvinklar,inte köpt några hållbara klossar som går att lita på ,inte slängt ut någon vikt ur bilen ,inte försökt få någon effekt ur motorn ,avgassystem ,bättre flöde ,Mappning etc alla recept för att köra fortare.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
volymmannen skrev:
Nu får du inte ta illa upp ,men jag kan inte se att du ändrat till några bättre hjulvinklar,inte köpt några hållbara klossar som går att lita på ,inte slängt ut någon vikt ur bilen ,inte försökt få någon effekt ur motorn ,avgassystem ,bättre flöde ,Mappning etc alla recept för att köra fortare.


Jag tar absolut inte illa upp! Du skulle höra vad mina vänner säger om bilen, det där är ju snarast beröm ...
För att börja på en lista med ursäkter:
*Hjulvinklar på en Xantia är svårt, tyvärr. Toe kan justeras ganska enkelt, resten kräver en hel del byggda detaljer. Framför allt nya fjäderbensfästen fram, och det finns ingenting jag kan "låna" eller anpassa eftersom konstruktionen är som den är med en komponent för att lösa väldigt många uppgifter. Det är kanske det "klassiska" banbilsfixet som jag får vänta längst med, eftersom det genererar så mycket jobb.
*Vad gäller belägg har jag gått igenom de varianter som finns att köpa nu, nästa blir att specialbeställa XP10or som passar i mina ok om inte Black Diamond-beläggen beter sig bättre. Efter det har jag börjat titta på fyrkolvsok i fram, men jag har inte löst hur jag ska modifiera bakbromsarna och få parkeringsbroms på bilen (Xantia har parkeringsbroms fram och bromssystemet går på LHM).
*Motorn är ommappad sedan förut (tidigare ägare ska ha tagit hjälp av GIK Turbo), och ska enligt uppgift ha 175 hästar snarare än 150. Om det stämmer? Jag är inte alls säker, och framför allt är det nog inte 175 längre. Bilen skulle nog må bra av en mer öppen downpipe och ett öppnare avgassystem, och det kommer ju definitivt när det blir motorbygge.
*Vikt har jag dragit mig för tidigare; eftersom bilen redan är så framtung och det är mycket enklare att lätta bilen i bak har jag inte varit säker på om det skulle hjälpa. Nu lutar jag åt att i alla fall testa det, och se vad resultatet blir. Med baksäte, hatthylla och lite annat finns det en del enkel vikt att ta bort. I fram är det svårare, men jag har några idéer.

Men för att sammanfatta: bilen är väldigt original, och en original Xantia är tung och dåligt anpassad för bankörning. Activasystemet löser en del saker väldigt bra, men det är fortfarande många kilo som ska accelereras i olika riktningar. Det jag framför allt gjort är att få dit större och bättre däck, så nu behöver jag börja utnyttja dem bättre också.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Himlar skrev:
Du skulle höra vad mina vänner säger om bilen, det där är ju snarast beröm ...


Jag har en bild på Zoidberg från Futurama som ropar "YOUR CAR IS BAD AND YOU SHOULD FEEL BAD". Den bilden öppnar jag på en nästan daglig basis, men bestämmer mig alltid för att inte skicka, i ett försök att vara en bra vän.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Himlar skrev:

*Vikt har jag dragit mig för tidigare; eftersom bilen redan är så framtung och det är mycket enklare att lätta bilen i bak har jag inte varit säker på om det skulle hjälpa. Nu lutar jag åt att i alla fall testa det, och se vad resultatet blir. Med baksäte, hatthylla och lite annat finns det en del enkel vikt att ta bort. I fram är det svårare, men jag har några idéer.


Jag tror att lägre vikt alltid är bättre oavsett vart du tar bort den. Kanske att man behöver justera något i fjädringen.
Min 911 med 400kg fram och 700kg bak går fortare med lite soppa i tanken (som är fram).

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Simon Bjerkborn skrev:
Himlar skrev:
Du skulle höra vad mina vänner säger om bilen, det där är ju snarast beröm ...


Jag har en bild på Zoidberg från Futurama som ropar "YOUR CAR IS BAD AND YOU SHOULD FEEL BAD". Den bilden öppnar jag på en nästan daglig basis, men bestämmer mig alltid för att inte skicka, i ett försök att vara en bra vän.


Simon; du vet när man bokar en tågresa, och så när man kommer fram till stationen visar det sig att man har en biljett för gårdagen? Det jag vill säga är att jag tror du kan skicka den där bilden utan att oroa dig ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096



Känner en klar koppling, bil som egentligen inte är tänkt att smiskas på bana och dessutom inte ska tvättas

Högt underhållningsvärde i den här tråden!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



volymmannen skrev:
Nu får du inte ta illa upp ,men jag kan inte se att du ändrat till några bättre hjulvinklar,inte köpt några hållbara klossar som går att lita på ,inte slängt ut någon vikt ur bilen ,inte försökt få någon effekt ur motorn ,avgassystem ,bättre flöde ,Mappning etc alla recept för att köra fortare.


Just hjulvinklarna har jag också legat på om! Men de goda vindrickande ingenjörerna i.... var de nu bor... hade den goda idén att göra topplagringarna av gummi med blåmögelostlik konsistens och dessutom mata LHM till dämparna genom den. Så ombyggnationen där kräver lite planering!

Bakvagnen verkar i sin tur rätt... hopplös? Jag tror nån sorts trailing arms?


Edit jaha här sitter man och gör annat i 3 timmar och 15 mycket mer konstruktiva inlägg rasslar förbi.....

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Pontus Fyhr skrev:
Men de goda vindrickande ingenjörerna i.... var de nu bor...


Externa konsulter, Pontus.


_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
volymmannen skrev:
Nu får du inte ta illa upp ,men jag kan inte se att du ändrat till några bättre hjulvinklar,inte köpt några hållbara klossar som går att lita på ,inte slängt ut någon vikt ur bilen ,inte försökt få någon effekt ur motorn ,avgassystem ,bättre flöde ,Mappning etc alla recept för att köra fortare.


Just hjulvinklarna har jag också legat på om! Men de goda vindrickande ingenjörerna i.... var de nu bor... hade den goda idén att göra topplagringarna av gummi med blåmögelostlik konsistens och dessutom mata LHM till dämparna genom den. Så ombyggnationen där kräver lite planering!

Bakvagnen verkar i sin tur rätt... hopplös? Jag tror nån sorts trailing arms?

Edit jaha här sitter man och gör annat i 3 timmar och 15 mycket mer konstruktiva inlägg rasslar förbi.....


Konsistensen på gummit är nog inte så hemsk som man tro, men konstruktionen är ganska jobbigt att återskapa.
Här finns fler bilder på topplagringen i sig:



Jepp Pontus, det är trailing arms i bak. Som alla riktiga sportbilar har.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Himlar skrev:
Pontus Fyhr skrev:
volymmannen skrev:
Nu får du inte ta illa upp ,men jag kan inte se att du ändrat till några bättre hjulvinklar,inte köpt några hållbara klossar som går att lita på ,inte slängt ut någon vikt ur bilen ,inte försökt få någon effekt ur motorn ,avgassystem ,bättre flöde ,Mappning etc alla recept för att köra fortare.


Just hjulvinklarna har jag också legat på om! Men de goda vindrickande ingenjörerna i.... var de nu bor... hade den goda idén att göra topplagringarna av gummi med blåmögelostlik konsistens och dessutom mata LHM till dämparna genom den. Så ombyggnationen där kräver lite planering!

Bakvagnen verkar i sin tur rätt... hopplös? Jag tror nån sorts trailing arms?

Edit jaha här sitter man och gör annat i 3 timmar och 15 mycket mer konstruktiva inlägg rasslar förbi.....


Konsistensen på gummit är nog inte så hemsk som man tro, men konstruktionen är ganska jobbigt att återskapa.
Här finns fler bilder på topplagringen i sig:



Jepp Pontus, det är trailing arms i bak. Som alla riktiga sportbilar har.


Fins det inte lite plats i karossen att borra nya hål för topplagringen lite längre in, och kanske lite längre bak?
Bakaxelgrunkan är väl ngt liknande som på BX så då borde det gå att bocka den på mitten.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Den här tråden... Den här bilen... Den här bilägaren Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men ooootroligt underhållande är det thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497


Trådstartare
Dennis H skrev:

Fins det inte lite plats i karossen att borra nya hål för topplagringen lite längre in, och kanske lite längre bak?
Bakaxelgrunkan är väl ngt liknande som på BX så då borde det gå att bocka den på mitten.


Det är tyvärr ganska ont om extra plats i fjäderbenstornen, den plana ytan viker ned med några millimeters marginal i ytterkant till själva topplagringarna. Det man skulle kunna laborera med för camber är väl längre bärarmar, men jag är osäker på vilken marginal jag har i snedbelastning på topplagringarna och i längd på splines till drivaxlarna. Bakaxeln ska jag rota lite i, jag har ju två kompletta bakre subframes liggande så några bilder ska jag väl kunna ta fram ...


Magnus Thomé skrev:
Den här tråden... Den här bilen... Den här bilägaren Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men ooootroligt underhållande är det thumbs up


Stort tack! Jag finns också att boka för olika former av sociala sammanhang (så länge jag inte sådär ... behöver vara social), varitéunderhållning och sarkastiska krönikor om samtiden (så länge jag slipper ha så många åsikter om just samtiden) eller hur man hittar den konstigaste bilen för varje given uppgift. Timdebitering utgår enligt standardtaxa, jag accepterar i vissa fall rikskuponger och/eller Kenneth & The Knutters-vinyler som valuta.

Apropå ingenting förresten, hur är en Gallardo E-gear att bruksa? Får man in en MTB på något sätt?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Corvette till salu. Eller bytes jämnt mot Gallardo.

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Himlar skrev:


Det är tyvärr ganska ont om extra plats i fjäderbenstornen, den plana ytan viker ned med några millimeters marginal i ytterkant till själva topplagringarna. Det man skulle kunna laborera med för camber är väl längre bärarmar, men jag är osäker på vilken marginal jag har i snedbelastning på topplagringarna och i längd på splines till drivaxlarna. Bakaxeln ska jag rota lite i, jag har ju två kompletta bakre subframes liggande så några bilder ska jag väl kunna ta fram ...



Du verkar inte rädd för att kapa i plåten. Kapa upp fjäderbenstornen flytta in dom, vill du så kan du ju luta dem lite för att kompensera för topplagringen. 15 mm cirkus borde göra susen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa -96 - Track rat
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
33 besök senaste veckan (36148 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande